< Tilbake til oversikten

Fullstendig stopp i vektnedgangen

Stanley Ogden sa for siden:

Hei. Jeg trenger hjelp. Jeg startet på Atkins for ca. 3 mnd siden, og raste i løpet av en måned ned ca. 12 kilo. Etter dette har det vært blankt stopp. Jeg forstår ikke hvorfor.

Jeg spiser nesten hver dag følgende:
Frokost: 2 lavkarboknekkebrød (3gram karbo pr. skive med ost, skinke
Lunsj: en boks tunfisk + noen skiver ost og skinke
Middag: Kjøtt/fisk + salat
Kveldsmat: omelett med bacon

Noen som har gode råd å komme med?

SunnhetMedSirrup sa for siden:

prøv og dropp knekkebrødene, og få karbone fra naturlige kilder, som agurk,avocado m.m..

Carisma sa for siden:

Det ser ut som veldig lite fett?

Areola sa for siden:

Litt lite grønnsaker kanskje?

Photobscura sa for siden:

Har du begynt å øke på karbene ennå, eller er du fortsatt på induksjon?

Hei og takk for svar.
Jeg har hele tiden forsøkt å holde meg rundt 20 karber, og derfor har jeg vel strengt tatt aldri forlatt induksjonsfasen.

Blir veldig i tvil når jeg i det ene svar får melding om at jeg kanskje burde kutte de to knekkebrødene som hver kun skal inneholde 3 karbisser, så at jeg kanskje spiser for lite fett, så for lite grønnsaker?

Noen som kan oppklare litt her?

Krilys sa for siden:

Jeg sto stille i nesten en uke, til jeg fant min "partystopper" nemlig pepsi max og spise etter kl 1800... Etter det har vekten begynte å gå nedover igjen! :)

Carisma sa for siden:

jeg ser ikke at de utelukker hverandre på noen måte? Alle tre kan være grunner. Du kan forsøke å endre en og en, eller alle samtidig.

Den skal jeg ta med meg. Pepsi max har det jo gått en del av.

Der røyk den sukkertrøsten!!!

Areola sa for siden:

Det er dessverre ingen fasit, så de rådene som kommer er som regel selvopplevd og kommer av erfaringer hver enkelt har. Du må selv bestemme hvor mange av rådene du vil følge for å finne ut av din egen kropp..

Tenk så enkelt det hadde vært med en fasit da..... drømme

Jeg tenker mer at de seks karbohydratene kunne du har brukt til noen deilige grønnsaker i stedet :D. Knekkebrød er liksom ikke særlig mettende, med mindre man lasser på med kjøtt/fiskepålegg!
Hvor ofte spiser du? Å ikke spise etter kl seks kunne aldri ha vært aktuelt for meg, jeg følger kroppens rytme, og det er helt essensielt. Jeg er som regel sulten første gang mellom kl elleve og ett, og er sulten igjen mellom kl seks og ni. Det holder som regel med to måltider om dagen. Jeg spiser en del fett, men trykker ikke i meg, heller.
Dessuten er jeg avhengig av å ha et så stabilt blodsukker som mulig for å ikke bli direkte dårlig, og da må kroppen selv bestemme når den skal ha maten.

Det hørtes veldig lite ut.
Jeg spiser frokost, (2 knekkebrød med ostepålegg e.l), lunsj (en boks tunfisk) middag, kjøtt/fisk og salat + omlelett til kvelds.

Skjønner av innleggene at jeg må begynne å eksperimentere. F.eks kutte Pepsi Max, eller knekkebrød, og så se om dette setter ketosen igang!

Hvis jeg klarer å finne ut hva det er som hindrer meg å komme i ketose, og kutter ut dette. HVor lang tid tar det før jeg er i ketose igjen?

Og nr2. Fruen har for tiden satt meg til å grave i hagen på kveldstid. Innebærer hardt fysisk arbeid at jeg kan tillater meg noen flere karbisser om dagen før jeg kastes ut av ketose?

Fungirl sa for siden:

Har du sjekka at du er ute av ketose da?
Jeg har selv vært i ketose i 6 av dette årets måneder og vekta har knapt rikket seg nedover, så det betyr ikke at du går ned i vekt selv om du er i ketose dessverre.

Selv har jeg som ekspriment fremover å kutte all kunstig søtning, ingen fløte og økte på med karbs. Har ligget på litt over 15 g og nå skal eg øke til 20-25 for å se om det får fart på sakene. Kroppen blir som regel vant med ting etterhvert og da må den få nye kick som gjør at den slipper taket.
Enig med flere her at selv ville eg ha droppet knekkebrødene og heller fått karbsene fra fett og aller helst grønnsaker :)

Ja, det høres kanskje lite ut, men jeg synes ikke at man skal spise når man ikke er sulten. Desuten er det litt størrelse på disse måltidene også, og jeg spiser sakte sånn at fordøyelse får den tiden den trenger. Det er et ganske enkelt prinsipp, og jeg tror det gjelder de fleste, forutsatt at man har sult- og metthetssignalene på stell!
Og, jeg vet ikke hvor mye overvekt du har, men jeg har "bare" 15 kg igjen jeg skal gå ned, i tillegg til at du er mann. Større mennesker trenger som regel mer mat :)
Jeg sier ikke at min måte er den eneste rette, men oppfordrer deg uansett til å lytte til kroppen ;). Og som Fungirl sier, ketose er ikke ensbetydende med vekttap ;)

Fungirl sa for siden:

Spiser også som regel to måltider for dag slik som Photo gjør, og jeg går aldri rundt og er noe nevneverdig sulten :)
Men har nå bestemt meg for å få inn ett til måltid for dag siden eg trener endel, dette kun fordi at mitt nye prosjekt er å øke på med antall karbs :) og ikke fordi jeg er sulten.

Takk til dere begge!

Jeg tror kanskje mitt problem er at jeg ikke helt vet om og når jeg er i ketose. Da jeg startet på atkins raste jeg ned 13 kilo på kort tid. Så ble jeg stående bom fast selv om jeg fortsatt bare dyttet i meg rundt 20-30 karbisser om dagen. Det var da jeg kjøpte sticksene, og fant ut at de ikke gav utslag. Så jeg vet sannelig ikke om jeg noen gang har vært i ketose!

Jeg skal imidlertid forsøke å både kutte Pepsi Max`en og frokostknekkebrødene, og se om dette hjelper.

Ikke for bli plagsom, men hvordan er forholdet mellom karbisser og aktivitet?

Til en forandring graver og kjører jeg stein hver kveld etter jobb, hvilket er steinhard jobbing. Kan jeg da tillate meg mer karbisser enn ellers?

Fungirl sa for siden:

De fleste er i ketose på så lavt nivå på karbiser, men det viktigste er at man går ned og ikke om man er i ketose.
Hvis du oppbevarer sticksene feil kan de bli ødelagt og da ikke vise utslag selv om du faktisk er i ketose.

Du trenger ikke mer karbs selv om du jobber eller trener hardt så lenge du føler deg i form.
Selv trener eg 6 ganger i uka, mest styrke i sal kombinert med aerobic og step, men spiser ikke mer karbs av den grunn. Er også en god del brukere her inne som trener hard styrketrening og klarer seg fint på den mengden de går på.
Men dette er individuelt, føler du deg ikke bra så kan du selvsagt øke på, men vær obs på at med 40-50 g karbs kan man være i målbar ketose, men ikke nødvendigvis at man går ned i vekt.

Trening? :confused:
Hehe, neida, jeg trener yoga og isometri 15 minutter hver dag, men dette er like mye for ryggen min, som streiker om jeg slurver. Og så går jeg ca 15-60 minutter om dagen.
Vurderer å kjøpe klippekort til Tøyenbadet snart, og få inn et par svømmeturer i uka. Men jeg har aldri vært typen som digger å trene, og overdriver jeg så mister jeg interessen. Ære være de som trener seks dager i uka og bedriver fysisk fostring i jobben :heia:!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.