< Tilbake til oversikten

Da har jeg vært hos kostholdsekspert

maria87 sa for siden:

Etter å ha fått bakoversveis av ant kg med fett på kroppen min, 49,7 %!!! av min kroppsvekt er fett, noe jeg burde skjønt egentlig meeen sjokk uansett.
Og det som enda verre var: mine cellers alder er 36 år :eek: Så nå må det virkelig endres! Så dette ble en kick og mot til å ta opp kampen for å endre livet til riktig vei :)

Derfor tenkte jeg skulle skrive litt om de rådene og anbefalingene jeg fikk - som kanskje noen andre som har akkurat fått diagnosen og ikke fått kommet til kostholdsekspert kan iallefall se hva min lege anbefalte :)

Jeg fikk i råd om å bruke 1-2 uker å bli vant med lavkarbo kost - rundt 60-70 g karbohydrater pr dag.
Skal fokusere mest mulig på å slutte med coca-cola og søtsug behovet som melder seg hver kveld. Siden jeg er den typen som helst bare spiser middag og sklir ut på kvelden så skal jeg tvinge meg selv til å spise litt iallefall til frokost og lunsj.

Og når jeg har klart det iløpet av disse ukene så skal jeg begynne med ketolyse :) 20 g karbohydrat pr dag, men hvis jeg følte det ble for tungt i starten så kunne jeg prøve å ligge på 30-40g de første ukene.

Så nå er planen å bruke opptil 2 år med vektreduksjon på 0,5-1 kg pr uke :) (siden jeg og gubben ikke tenkt å få barn før om noen år så passer det ypperlig :D)

Litt praktisk info fikk jeg også (skal til nav iløpet av uken å spørre ut mer!) at man kan få dekket de ekstra utgiftene som det blir med lavkarbo (akkurat samme som glutenallerigikere får dekket sine). Vi får jo dekket opereasjon etter vi er gått ned i vekt(overflødig hud) men; ikke før vi har fått de barn vi skal ha.

Jeg vet også at personer med over 40 BMI(kan hende grenser er lavere men er usikker på akkurat den) kan få trekt av utgifter til klær på skatten, men husk å ta vare på kvitteringer på klær og få legeattest på at du har vært så overvektig. :)

Det var iallefall det jeg kom på nå i farta :)

scartz sa for siden:

Flott innlegg :)
Hvor var du og fikk råd av kostholdsekspert?
Hvilken fettprosent er "normalt" egentlig?

Photobscura sa for siden:

20-30% kroppsfett anses som normalt hos voksne kvinner.

Høres lurt ut med en overgang, da slipper du nok en del av de opplevelsene som folk får de første dagene i ketose, med hodepine, forstoppelse etc.

Jeg synes det høres rart ut om du skulle få støtte for å spise lavkarbo. For det første er det ikke en statlig anbefalt måte å spise seg ned i vekt på (DESSVERRE!!! :(), for det andre så opplever de aller fleste at de etterhvert sparer en del penger på å spise lavkarbo, med mindre man skal ha alle de ekstraproduktene som strengt tatt ikke er nødvendig. Ketolyse er først og framst basert på ren og naturlig mat, vanlige norske matvarer.
Jeg kjøper aldri godteri mer, aldri halvfabrikata, handler aldri mat på impuls eller på tom mage, men følger med på tilbud og kjøper mye fra f.eks first price (kjøttdeig, koteletter, kyllingfileter etc), handler alle grønnsakene mine på innvandrerbutikk (dersom du har en der du bor), og har et veldig lavt matbudsjett. Jeg er alene, og bruker maks 500 kr i uka på mat. Som regel mindre.
Det gikk en del mere før, for å si det sånn. Særlig da jeg hadde en godtegris av en samboer, som i tillegg var stort fan av gatekjøkkenmat som pizza og babb.

scartz sa for siden:

holy shit, der er bra! Jeg bruker ivertfall 200kr daglig jeg! :p uansett diett/kosthold. Er elendig til å planlegge...

SusieBlues sa for siden:

Jeg er også interessert i dette med at man kan få støtte til å spise lavkarbo.
Som Photo sier, det er faktisk billigere å spise lavkarbo, dersom man spiser ren, naturlig mat.
Et tips på siden er at fløte, creme fraiche, ost, smør og kjøtt er billigere dersom du tar en svensketur. Her er det mye å spare på enkelte ting.

Krøllerellerei sa for siden:

Takk for at du deler. Det blir spennende å følge deg!

Furine sa for siden:

Kjempeflott at du har fått hjelp av ein kostholdsekspert som faktisk forstår og har peiling!
Det der med støtte til å ete lavkarbo er totalt ukjent for meg, men om du kan få det, go for it! Det er kanskje alt etter kor du bur i landet? (som med så mange andre ting..)
Lykke til! :)

Like_a_virgen sa for siden:

Kjøtt er stort sett veldig dyrt her i norge, så jeg har faktisk tatt meg noen "harry-turer" til Sverige. Anbefales! Sist handlet jeg

2 kg bacon terninger
1,2 kg flesk koteletter
1 kg skinkebiff
hamburgerrygg, stor påleggspakke
kokt skinke, stor påleggspakke
serranoskinke, stor pakke
2,3 kg gulost
2 kg kylling fileer
kjøttdeig 1,3 kg

Dette kom på ca 700 norske kr.
Kommer ann på hvor lang reisevei man har til grensa, men dette lønner seg for meg.
Jeg fryser maten ned i porsjonposer så tines det fort når jeg trenger det.

Så har jeg handlet inn en del bringebær som er i fryseren.

Så med litt planlegging syntes jeg ikke dette er et dyrt kosthold, dessuten er helsa mi verdt det :)

Carisma sa for siden:

Jeg tror nok dette dreier seg om dersom man spiser lavkarbo for å endre et sykdomsbilde.
Dersom man har diabetes 2 eller grenser til å få det sammen med andre symptromer (f.eks høy BMI) kan man få fradrag for endel medisiner og ting man trenger. Til og med fotterapi :D
Det er nok her kostholdseksperten mener man kan få inn endel av lavkarbo-tingene. Det er mye mulig faktisk.

Yonah sa for siden:

Man kan få grunnstønad til fordret kosthold, men da må man ha legeerklæring og kvitteringer som viser at det er drere. Tror du må ha minst 500kr ekstra utgifter pr måned til dette. Jeg har nemlig prøvd å søke om grunnstønad pga m*e klesvask og klesslitasje til en av barna som kaster opp opptil 5 ganger daglig, og jeg vasker masse eksra maskiner i uka... Men vi fikk avslag, og vi hadde jo heller ikke kvitteringene på klærne... Så alt MÅ dokumenteres over en måned om dere søker.

Mona S sa for siden:

Så flott at du har tatt tak i dette, OG fått så gode råd.

Lykke til, det blir spennende å følge med:)

Kitt sa for siden:

Tidligere fikk diabetikere, av alle slag, automatisk halvt særfradrag på skatten nettopp fordi man blant annet trenger(?) en del mat som ikke regnes som "normalt"!
Og feks fotterapi! Men det er jo fordi diabetikere kan miste følelsen i bena etter hvert og hyppig stell av føttene forhindrer amputasjoner!:eek:

Man kunne sende inn en legeattest og den gjaldt da for evig.
Men nå må man dokumentere alt og Diabetikerforbundet har regnet ut at det koster mer å ha noen til å sitte og regne på alt dette enn det det halve særfradraget kostet!:p

Jeg har dia2 og er overvektig. Mon tro om det hadde vært billigere å gi meg tilskudd til mat enn å gi meg medisiner på blå resept resten av livet?:confused:

Ja, om du får det er det jo kjempebra, men jeg tenkte mer at ettersom lavkarbo ikke er en godkjent måte å behandle dia2 i Norge, som det f.eks er i Sverige (så vidt jeg vet, man behandler jo epilepsi med ketogen kost i Norge, så det kan hende jeg er på litt tynn is her :p), at det blir vanskelig. Men får du det i gjennom, så gå for det :)

monkadonka sa for siden:

Dette hørtes jo kjempe flott ut ;P
Mye god hjelp en kan få der ute altså.. ;P

maria87 sa for siden:

Når man har BMI over 40 så har man rett på offentlig hjelp til å gå ned i vekt f.eks diett, div. slanke operasjon.

Fordi vi som har PCO/PCOS er en hormonell lidelse/sykdom så er det bevist at lavkarbo diett er til hjelp(som vi fleste vet) og derfor har vi rett å få stønad ved ekstra utgifter ved kosthold - som glutenallerigikere får pga ekstra utgifter til glutenfritt mel og lignende.
Akkurat hvor mye man må havne over "normal" vet jeg ikke enda men skal til nav på fredag :)
Og vi må ha legeerklæring at dette er nødvendig for å forbedre den medisinske tilstanden.

Jeg ser her i huset så er det ekstra utgifter med rent kjøtt osv lell om jeg handler kjøtt på tilbud og fryser ned. Og jeg ser det vil stige minst med 500 kr i mnd for meg og enda mer hvis samboen skal spise samme mat.

Harrytur til Sverige er kjempe kjekt for de som bor kortere enn en halv time unna(kjølevarer skal helst være under 30 min ifra kjøl til kjøl) hvis man ikke har store kjølebager.
(Får kanskje vurdere å anskaffe noen kjølebager hvis man blir fortsatt boende i Vestfold:D)

Det skal være en del vi kan trekke ifra på skatten men akkurat hva vet jeg ikke - men skal grille nav på fredag :D:D For dette er iallefall kjekt å vite hva vi har rett og krav på :)

maria87 sa for siden:

Foresten er det noen som vet om det er noen forening eller lignende som PCO/PCOS kommer under her i Norge?

Furine sa for siden:

Har aldri fått noko som helst hjelp vedrørande PCOS i Norge. Fekk berre beskjed om å slanke meg... Hurra.

Carisma sa for siden:

Jeg fikk bare beskjed om at "da er det vel bare sånn".... :rolleyes: Tok 15 år før jeg fikk det bekreftet. Og det var helt min egen fortjeneste. Eneste jeg har fått oppfølging på er insulinresistens, men det var etter statens anbefalinger og totalt bortkasta. Så det er vel det nærmeste, diabetesforbundet, hvis det har kommet så langt at blodsukkeret er påvirka.

Finnes så vidt jeg vet ingen pcos-forening i Norge (jeg googla, og det skulle ha eksistert en i 2005, men nettsidene fungerte ikke ...).

Jeg er i midlertid medlem av KOS. Har ikke benyttet meg så mye av det foreløbig, men her tror jeg nok det er ganske mye å hente :)

maria87 sa for siden:

Skuffet!

Nav var som vanlig - PCOS eksisterer ikke og derfor er det ikke behov for noe møte fikk jeg beskjed om :mad:
Men gir meg ikke, hvis jeg må slåss like lenge som jeg måtte med min revmatiske sykdom så gjør jeg det.

Så dessverre har jeg ikke noe å fortelle annet enn at Nav er helt bortkastet (litt veldig frustrert)

Zincite sa for siden:

Imponerende at de kan stryke diagnoser som har eksistert i mange år - og som bygger på kliniske funn - men dessverre ikke helt overraskende har jeg skjønt :(

Kin sa for siden:

Det er vel strengt tatt slik at Lavkarbohydratdiett, pcos eller ikke pcos, ikke dekkes av NAV. Lavkarbohydratdiett er normal mat og gir ikke spesielt store matutgifter. Dersom du skal ha dekket noe så er det fordi din sykdom gir deg ekstreme ekstrautgifter i maten. Det er ikke alle med cøliaki heller som får stønad, svært få faktisk. Så jeg må si jeg er litt glad du ikke fikk dekket utgifter til lavkarbo, det ville (slik jeg oppfatter det) vært svært urettferdig. Sorry. :)
noe
Hvis du har problemer med din revmatiske sykdom vil jeg råde deg til å få dette avklart og dokumentert av legen din. Når du har det så er det ikke noe problem å få de ytelsene du har rett på. Men kan være litt vanskelig å få dokumentasjon. Du får ikke gjennom noe som ikke er dokumentert, det er fordi det står i folketrygdeloven at det skal være slik.

scartz sa for siden:

Hvordan kan det ha seg at bare noen for stønad for cøliaki?

Kin sa for siden:

Det vet jeg helt ærlig ikke, utover at Maria 87 sa det lenger oppe i tråden. Mulig at noen med glutenallergi har spesielt store utgifter eller noe. Det er jo mange i Norge som spiser spesielle matvarer, ofte på grunn av forskjellige allergier.

maria87 sa for siden:

Når det gjelder glutenallergi så får alle jeg kjenner stønad hver eneste mnd. Dog, forskjellig beløp alt ifra 300-1500kr pr mnd.(har stefamilie som har det og kjenner en del i den lokale forreningen)
Så det at det er noen som får er rett og slett spørs hvilken behandler du har på nav.

Jeg mener jeg skal ha muligheten å få stønad fordi jeg har økte utgifter til mat nå på lavkarbo og min inntekt som lærling dekker ikke halvparten ens en gang. jeg er sykelig overvektig - men det er ikke pga kosten som jeg hadde før men faktisk pga PCOS at jeg har gått opp over 25 kg på 6 (!) mnd, først nå med lavkarbo at jeg merker en sakte nedgang.
Når man har BMI over 40 så har man krav på hjelp i fra staten(faktisk).
Dog, det er mange nav kontor der ute som har saksbehandlere som ikke alltid er der for brukeren.
Jeg har fått snakka med en ny saksbehandler dit jeg skal flytte og hun mente jeg har rett på stønad pga utgift til mat er høyere enn et normalt kosthold. Og da har jeg dokumentert at jeg handler en gang i uken på tilbud, mest mulig for pengene og da er mitt matbudsjett høyt.

Ang. fedme - uansett pga PCOS, andre hormonlidelser osv

Jeg vil heller ha stønad til kost iallefall i en prøveordning en stund istedet for å legge meg på operasjonsbordet å ta operasjon som de fleste saksbehandlere jeg har snakket med i den siste tida - noe som ryster meg er at det virker som at norge - nav - vil ta fedmeproblematiken i norge med en skapell.

Kitt sa for siden:

Alle med diagnosen cøliaki har krav på stønad pga forhøyede utgifter til mat.
Men en vanlig alleri, glutenallergi blant annet, gir ikke automatisk rett til stønad.
Min svigerinne er allergisk mot gluten, men hun har ikke cøliaki og får dermed ingen stønad!
Selv om hun har større problemer med magen enn min barndomsvenninne som har cøliaki og får full støtte!

arkine sa for siden:

slik jeg ser det ,,så er jo all sunn mat dyrere ,,enten det går i lavkarbo .eller lavkalori,

men til syvende og sisst så tror jeg at matbudsjettet blir mindre når vi tar bort alt det vi kjøpte før,,, potetgull,snop, ferdi pizza,cola,øl,og mye annet ferdig mat..
og lavkarbo mat trenger ikke bli så veldig dyrt om en passer på og handle på tilbud,,,og mye av maten er jo den samme som vi har brukt i all tid.
men nå kjøper vi fløte istedet for potetgull,,osv,,

så kan fårstå at vi ikke får dekket dette av NAV

Kanutten sa for siden:

Mye av avgjørelsen hos NAV ligger i hvordan man skriver søknaden. Hvis jeg har kunnet skrive det godt nok at vi har endra kost siden guttungen har fått adhd kunne vi også fått kostpenger. Nabodama som har en med adhd fikk det, vi fikk det ikke. Fikk beskjed om at det beskrivelsen av matvanene våre som avgjorde..

Kitt sa for siden:

Jeg fikk avslag på attføring fordi legeattesten var for dårlig. Byttet lege, ny legeattest ga innvilget attføring på 90 minutter!:D
Kan dere ikke bare søke på nytt?:confused:
Få nabodama til å skrive søknaden, eller noen andre du vet er gode til sånt?
Jeg pleier å spørre min mamma om hjelp når det er noe viktig, og jeg er 42 år gammel!:rolleyes:

Kula sa for siden:

Har man virkelig det? Ifølge hvilke regler?

Kin sa for siden:

Hvis du fokuserer på at du er sykelig overvektig i stedet og får dette dokumentert så er det selvfølgelig noe helt annet da du eventuelt kan si at det er en type behandling. Jeg vil likevel ikke tro at du får. Det som er med regler for de stønadene du snakker om er for øvrig at det skal være noe som er å regne som unormale utgifter.

Som sagt så kjenner jeg ingen med glutenallergi som får dekket utgifter, men jeg sier ikke at ingen får det. Så mye ekspert er jeg nemlig ikke på området. Det jeg vet er at å spise helt normal mat, men utelukke noen matgrupper, ikke gir rett til stønad for mat.

Du kan lese mer om det i folketrygdeloven om du ønsker. Der står det nok ganske tydelig hva du har og ikke har rett på. Jeg kan se om jeg finner rett kapittel, er ikke sikker på hvilket det står under. Men hvis du vil søke selv og lete litt så kan du søke etter grunnstønad og hjelpestønad.

Det er ikke saksbehandleren som avgjør dette, det er loven som avgør dette. Bare så det er sagt. En saksbehandler kan ikke avgjøre slike ting. Men saksbehandlerens jobb er å vite nok om dette til å kunne hjelpe deg til å få svar på hva du har og ikke har rett på. Dersom du mener din saksbehandler tar feil så kan du ganske enkelt søke likevel. Dersom du får et negativt svar og fortsatt mener det er feil så kan du innhente ny dokumentasjon og be dem se på det på ny (det er raskeste vei) - dersom det heller ikke hjelper kan du sende inn en klage hvor du legger ved dokumentasjon på hva du har rett på.

Jeg høres sikkert litt streng ut her, men jeg jobber i NAV selv, om enn ikke med akkurat de tingene her. Og jeg vet veldig godt hvordan reglene er og jeg vet også at en saksbehandler i seg selv ikke har fullmakt til å vurdere utover det som står i loven - har du rett på det i følge folketrygdeloven, så har du rett på det. Klart at alle kan gjøre feil - men i utgangspunktet så er ikke NAV ute etter å nekte deg de pengene du har lyst på. Faktisk er NAV saksbehandlere heller ute etter å slippe utallige konflikter av brukere som tror vi sitter og ruger på pengene, så om det er mulighet for det så gir vi heller en gang for mye enn en gang for lite.

Tenk litt på det :) - for det er mye lettere å samarbeide når begge parter bare innser dette med loven. Dessuten er det en annen ting som er ganske slitsom, det er at man må sette frem krav. Ingen saksbehandler kan love deg noe som helst før kravet er satt frem og svaret kommer via vedtak. Dette fordi det igjen er en lov hvor man ikke kan love noe før all informasjon er på bordet. Og loven er ganske full av diverse unntak og hjemler, noe som gjør at man ofte må bruke en del tid på alle småtingene. Så de kan si hva du har krav på eller si noe om hva du ikke har - men om du mener saksbehandleren ikke ser hele saken, så kan du likevel sette frem krav.

Dokumentasjon på utgifter, dokumentasjon på sykdom, dokumentasjon på tapt inntektsevne, dokumentasjon på uføregrad, utprøving - det er ting som er helt nødvendige.

Det er dessverre slik i folketrygdeloven at den sier noe om hva man har rett på. Om man ønsker noe annet enn det som står der, så får man det ikke. Hvor vidt du kan få støtte her er jeg usikker på, jeg tviler. Jeg tenker at jeg er kanskje ikke like sykelig overvektig, men jeg er likevel overvektig - og da ville jeg kunne si at det var forebyggende = det ville endt opp med at alle som går på lavkarbodiett skal ha dekket utgifter... mens maten faktisk er helt normal mat. Personlig bruker jeg ikke mer penger når jeg går på ketose enn jeg gjør ellers. Faktisk.

Dersom saksbehandleren din gir deg noe fordi han/hun mener du godt kan få det - men at det ikke står i loven at du har rett på det - da stjeler den saksbehandleren penger fra staten og saksbehandleren begår da et lovbrudd. Det er tjenesteforsømmelse og saksbehandlingsfeil. Dersom du får utbetalt penger fra staten som du ikke har rett på vil det i ettertid føre til et tilbakebetalingskrav. Dersom saksbehandleren har gjort noe uetisk i sin vurdering ved å "stjele", vil denne kunne få sparken.

Kin sa for siden:

Jeg er usikker på det. Men man kan få dekket operasjoner etc - livskvalitet er svært viktig. Men det er også regler for hva som dekkes eventuelt. Når noen har en sykdom så har vi jo visse regler i landet. Men som vi vet så er det også uendelig lang ventetid. Mange av disse tjenestene går også under HELFO (tidligere helsetjenesteforvaltning).

Margrethe sa for siden:

www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147981.cms
[Endret 10/02, 3/04]
Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet har beregnet ekstrautgifter ved diett for personer med Cøliaki. Medlemmer med Cøliaki innvilges uten individuell prøving grunnstønad til dekning av ekstrautgifter ved diett etter følgende tabell: (...)[size=2][/size] Vi presiserer at ovennevnte tabell kun refererer til satser som skal dekke ekstrautgifter ved diett. Andre grunnstønadsbetingende ekstrautgifter kommer i tillegg."

Jeg fant også følgende i samme rettskilde:

§ 6-3 Første ledd bokstav f - Fordyret kosthold ved diett

Det har i senere år vært en stor fokusering på ulike næringsstoffer og matvarers betydning for helsen, og ulike dietter til behandling av diverse lidelser dukker stadig opp. Felles for de fleste diettene er at de er relativt kostbare, og det søkes derfor ofte om grunnstønad til dette formålet. I tillegg til dette kan en del kliniske sykdommer også medføre ekstrautgifter til fordyret kosthold, for eksempel Morbus Chron.
Hovedregel er at alle slike krav skal underlegges en individuell behandling. Det må sannsynliggjøres at den omsøkte diett er alminnelig anerkjent i medisinsk praksis og at den faktisk avhjelper den aktuelle lidelse. Det er tilstrekkelig med alminnelig sannsynlighetsovervekt..
Dette er i tråd med Trygderettens uttalelse i sak nr. 99/0581, hvor Trygderetten ble satt med 5 dommere. Trygderetten uttaler : ” Når det gjelder bevisbedømmelsen har Trygderetten i praksis også om grunnstønad for ekstrautgifter ved diett lagt til grunn at det er tilstrekkelig med så vidt overvekt av sannsynlighet.
Spørsmålet er hva som nærmere ligger i lovens krav om at det må gjelde ”nødvendige ekstrautgifter.”

Trolig er det dette legen til Maria har tenkt på. Det er da viktig å få dokumentert fra legen at PCOS med sannsynlighetsovervekt hjelpes av et lavkarbokosthold.

Lykke til, Maria!

Kin sa for siden:

Ja, det er nok det. OG her kommer det med ekstrautgifter - altså ekstrautgifter - mye. Og fordi man må kjøpe det som er dyrere. Men for all del - det er alltid lov å prøve seg. Men ikke få opp forhåpningene :)

Carisma sa for siden:

Nja, si ikke det. I dag hørte jeg den tredje historien på 2 uker som folk som har måttet kjempe med nebb og klør for å få sin rettmessige del. Selv om NAV har sagt at beløpet er rett, har de likevel nektet å betale det ut. Hun ene saksbehandleren hadde prestert å bare gå da klienten spurte hvorfor de ikke betalte ut pengene som det stod svart på hvitt på skjermen foran dem at hun hadde tilgode... :rolleyes:

Kin sa for siden:

Jeg kan jo ikke svare på hva som er bakgrunnen for akkurat det. Men dersom det er som du sier og hun har sagt den hele og fulle sannheten til deg - da mistenker jeg at det er alt dette nye som er kommet. Og dessverre er det slik at saksbehandleren er helt maktesløs og ikke har mulighet til å utbetale pengene. Saksbehandleren må kontakte de som står for utbetalingene, og det er lange ventetider og ikke så mye lettere for saksbehandleren og få kontakt, enn det er for brukeren selv. Så de frustrasjonene har alle sammen :)

Og det er ikke noen unnskyldning, men noen ganger tror jeg nok at noen kan gjøre ting de ikke burde gjort, og fremstå som ugreie - fordi de er så frustrerte og rett og slett ikke orker ta imot mer kjeft. For dagen kan ofte bestå i å bli utskjelt fra man kommer til man går - over ting man overhode ikke rår over. Igjen, ingen unnskyldning på dårlig service - men en forklaring som er bedre enn at de er uvillige til å gi folk det de har rett på. (utskudd finnes alltid, men slike utskudd har da et litt annet problem og de fleste i NAV er ikke sånn)

Men dersom det står at hun skal ha pengene så får hun dem. Send meg evt en pm om du har flere detaljer. Ikke noe greit å diskutere i tråden.

Kin sa for siden:

Men - må si litt til fra sitatet mitt du har brukt. Jeg har skrevet at i utgangspunktet er ikke NAV ute etter å nekte deg de pengene du har lyst på. Selvfølgelig skulle det der stått de pengene du har KRAV på. Sorry - det går litt alt for fort i svingene til tider.

Margrethe sa for siden:

Jeg vil jo tro om man kun har råd til å leve på billigpasta og 5-kroners loff, så blir et kosthold basert på rene matvarer plutselig mye dyrere?

Jeg kunne ikke levd på så mye kjøtt som jeg gjør nå i Norge - det hadde ikke gått rundt på studielån for min del.

Kin sa for siden:

Ja jeg vet ikke. Personlig anser jeg ikke lavkarbomat som ekstra dyr. Men søk og dokumenter. Det er dokumentasjonen som er viktigst faktisk.

Jeg er usikker på hvor mye de regner er et "normalt" matbudsjett jeg. Men i utgangspunktet tror jeg at jeg ikke ville fått opp forhåpningene. Likevel ville jeg nå søkt og sett. Jeg er litt av den mening at når det er litt uklart så vær forberedt på at det ikke går, så blir man så glad hvis det går likevel. Og da er skuffelsen ikke så stor om det ikke går i orden. :)

Det er jo ikke annet å si enn at studenter ikke akkurat er prioritert i forhold til rettigheter - det er vel den gruppen det er forventet skal klare seg på minst. Ikke får de sosialstøtte i ferien eller noe. Fordi de er studenter. Ikke har de rettigheter når de er ferdige med studie, ikke sykepengerettigheter, ikke rett på dagpenger om de ikke får jobb etc. Ikke akkurat lukseriøst, for å si det sånn.

Heidilla sa for siden:

Dette stemmer nok ikke helt - jeg skal nå inn til bukplastikk i oktober etter vektreduksjon i forbindelse med pcos, og det har aldri vært noen spørsmål i forhold til barn osv. Så dersom du ønsker det må du bare få deg henvisning til rett sted av legen din, selvom du ikke har fått barn enda innen den tid :) Ellers høres det ut som du har fått mange gode råd - masse lykke til til deg! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.