< Tilbake til oversikten

Mikrobrød på 2 minutter

#1

SunnhetMedSirrup sa for siden:

dette er godt med smør og ost! mm..

1 dl mandel/linfrø/paranøtt mel (mos med stavmikser)
litt salt
25g smør ( som smeltes )
1 egg

smelt smør, bland alt med gaffel i en bolle, legg på bakepapir i mikrien i 2 minutter og du har brød for dagen :)

variant:

hele linfrø
hele nøtter
kardemomme
pizzakrydder


#2

Yonah sa for siden:

Eh, blir dette et lite rundt brød, eller hvordan blir det seende ut? Det hørtes veldig spennende ut!


#3

Yonah sa for siden:

Klappet du deigen bare ut på bakepapir og ikke noe mere? Jeg tenkte å lage dette nå..


#4

SunnhetMedSirrup sa for siden:

jeg legger den ca en halv-1 cm på et bakepapir. når den er ferdig bobler det litt smør på toppen, la det synke inn i den igjenn, da blir den myk,og får en fin konsistens. hvis ikke du vil ha et knekkebrød?


#5

Yonah sa for siden:

Jeg gjorde en liten endring, tilsatte 2ts fiberhusk og 1ss creme fraiche. Stekte i muffinsformer og fikk 4 rundst*kker. Kjempegode!

Tusen takk for idèen:blomster: Tenker jeg 3 dobler oppskrifta neste ganger, steker i muffinsformer i muffinsbrett i stekeovn også kan jeg fr*se ned enkeltvis.

Å steke i mikron når man skal bort i en fart og trenger noe kjapt er genialt. Vi pleier å ha felles kveldsmat etter gudstjenesten på søndager og da serveres brødmat. Jeg pleier da å steke opp en SVÆR porsjon eggerøre( sånn at jeg velt sikker får;) ) og ta med salami og majones, men noen ganger kan det være greit med litt mindre forberedelser... First Price leverpostei inneholder mindre enn 1g karbo pr 100g og er helt lovlig.


#6

SunnhetMedSirrup sa for siden:

ikke dumt !

jeg har mikro former ( til mikro omeletter osv ) .. kansje det kan funke! :)



#8

Liv sa for siden:

Var veldig gode disse, laget dem med fiber-husk og cf som Imse foreslo, men brukte en blanding av Solsikkefrø, linfrø og sesamfrø...Godt!
Er ikke noe glad i nøtter i brødlignende ting..;)


#9

Sophie sa for siden:

Føler meg litt dum her :o
Hva er: 1 dl mandel/linfrø/paranøtt mel (mos med stavmikser)
Er det 1dl mandler, 1dl linfrø og 1dl paranøtt, eller 1 dl til sammen av alt? Må man bruke paranøtt og hva er i såfall det?

Fiberhusk? Hva er det?


#10

arkine sa for siden:

lurer på det samme,,jeg trodde det var en av delene


#11

Yonah sa for siden:

1dl malte nøtter eller frø.

Jeg brukte av blandingen til mandelgrøt, den har jeg laget av mandler, linfrø og solsikkekjerner. For den var jo ferdig malt;)


#12

SunnhetMedSirrup sa for siden:

1 dl linfrø, ELLER det andre..

eller nøtter. linfrø har ingen karbo. :)

og det tells ikke når de er hele, men 1 dl KNUSTE frø/nøtter.


#13

StineK sa for siden:

Får du most mel av linfrø noe særlig da? De er jo så små?


#14

Zilie76 sa for siden:

Tusen hjertelig! Nå ble samboerskapet reddet her :) Dette var supergodt!


#15

grotingeling sa for siden:

Kjempetips - dette skal prøves!


#16

SunnhetMedSirrup sa for siden:

stavmixer i en bolle med høye kanter - funker supert.


#17

Øystein sa for siden:

Dette var jo genialt! Kjapt og enkelt :)

Skal prøve å lage knekkebrød neste gang. Må vel i stekeovnen da?


#18

SunnhetMedSirrup sa for siden:

det blir mykere i ovn, men jeg bruker mikro!da blir de mere knekkebrød. (stråling? puh! :p)


#19

Furine sa for siden:

Dette funka som berre juling! Takk for ideen! :)


#20

heltny sa for siden:

mens jeg "smugleste" her, prøvde jeg.. nydelig!!!!!


#21

trillian78 sa for siden:

Ja, denne funka bra. Også så praktisk med brød på to minutter da gitt. Jeg brukte en blandings av mandler, hasselnøtter, valnøtter, linfrø og sesamfrø. Det ble det en blings med roquefort på til kvelds. Nam!



#23

Rottis sa for siden:

Dette reddet frokosten min i dag, tusen takk!

Brukte 1 dl knuste linfrø, det ble god tyggemotstand og en skikkelig svær blings.


#24

julianne sa for siden:

Fyttigrisen...det smakte egg...:( Er det ingen som har noen oppskrift på noe kjapt og lettvint som ikke smaker egg????I knekkebrødsjanger...stikkord er KJAPT OG LETTVINT da..:)


#25

Carisma sa for siden:

Egg? Har du hatt oppi så mye mandler/nøtter som oppskrifta sier? 1dl når de er ferdigmalte, ikke før de males... Jeg syntes dette bare smakte mandler. Prøv med noen av de andre frøtypene.


#26

Furine sa for siden:

Mine smakar ikkje egg, heller. Ha i malte sesamfrø og solsikkefrø, då smakar det i alle fall ikkje egg.


#27

Anom sa for siden:

Hæ?? Linfrø ingen karber??
På min pakke så står det:
Karbo: 34,2g
hvorav sukkerarter 0g

og jeg brukte ca 55g uknuste linfrø for å få 1 dl knuste.
da blir jo det totalt 18,8 g karbo.

Pakken min med linfrø er fra "gogreen".


#28

Anom sa for siden:

Hmm..
kan en bruke hele linfrø i oppskrifta i 1 innlegget?


#29

Anom sa for siden:

(fjernet)


#30

Carisma sa for siden:

Hvis du søker på linfra her inne så finner du masse info om det. De tas ikke opp i tarmen hverken knuste eller hele.


#31

Anom sa for siden:

Å, er det sånn det er???? har søkt mye..
110% sikker?


#32

Anom sa for siden:

Så da gjelder ikke tallene på matvaretabellen oss uansett da? (se bildet i post nr: 28 her i tråden)


#33

Charlott sa for siden:

Hei og takk for mail

Det stemmer at karbohydratinnholdet på Linfrø er 0 g.
Dette er fordi alt karbohydratinnholdet som er i Linfrø er ufordøyelig og
kommer fra kostfiberinnholdet.
Det er ca 34,8 g kostfiber i 100 g linfrø.

Vennlig hilsen

Rigmor Hunstad Fagerli
produktsjef

Norgesmøllene AS

(Troooor det var Kitt som postet dette i en tidligere tråd :) )


#34

Anom sa for siden:

Tusen takk. :)


#35

Supera sa for siden:

Oi, dette hørtes godt ut! Dette skal testes i morgen!


#36

Anom sa for siden:

Nå lagde jeg dette med knuste linfrø, men uten salt. Mye hvitost på. (svensk hushällsost) Nydelig!!!


#37

BlirFjong sa for siden:

Jeg lagde dette med mandler og en liten håndfull hele linfrø, uten salt. Veldig godt!
Jeg hadde ikke bakepapir så i stedet brukte jeg en plastboks (uten lokk selvsagt), spredde røren jevnt utover i bunnen, ca 1 cm tykt.. Resulterte i et mykt og passe tykt brød. :)


#38

Anom sa for siden:

Jeg har nesten blitt avhengig av dette.


#39

BlirFjong sa for siden:

Jaja, ikke det værste om det skjer.. Tidligere var jeg avhengig av sjokolade :o


#40

Anom sa for siden:

Hehe, kjenner meg igjen der.


#41

Christina79 sa for siden:

Disse var utrolig gode:)

Fulgte Imse sitt tips med å ha oppi fiberhusk og cf! Jeg malte opp solsikkekjerner, sesamfrø og linfrø i blenderen. Lagde flere dl så har jeg blandingen "lett" tilgjengelig til frokost. Lagde fem stk små "rundstykker" i muffinsformer. Siden jeg ikke har mikro så stekte jeg dem i 15 minutter i ovnen.

Jeg har savnet "brød" mat med pålegg lenge nå, så dette var en utrolig smart oppskrift. Dette ble min oppskrift:

1 dl oppmalt linfrø, sesamfrø og solsikkekjerner
2 ts fiberhusk
1 egg
25 gr smør/olje
1 ss cf
salt

Inneholder ca 3 kh. Er det noen som vet om frø er en partystopper? Har slitt litt med nedgangen siste uka...


#42

Iset sa for siden:

Jeg synes dette mikrobrødet er helt aldeles genialt! En av de smarteste oppskriftene noensinne. Jeg bruker 1 ss Fiberhusk i røren, ellers følges oppskriften. Her er bilde av mitt brød:

Delt i to:


#43

Tiki sa for siden:

Dette skal testes, har egentlig droppet brød og knekkebrød med nøtteblandinger, da jeg tror nøtter er en stopper for meg. Men tror jeg skal prøve med lnfrø, litt kli og evt. litt sesamblanding. Hadde vært godt med en liten avveksling til osteknekkisene nå.


#44

Tiki sa for siden:

Å dette var en god avveksling til mine vanlige lunch. Takk for oppskrift. Jeg brukte stort sett malte linfrø, men litt sesamfrø og pittelitt kli.

Jeg lot det stå på 900 grader i microen på ca. 4 min. Lurer på om det var litt lenge, men 2 min. var i alle fall for kort virket det som når jeg sjekket.

Hvor lenge steker dere andre det? Og på hvor mange grader?


#45

tuttifrutti sa for siden:

FRELST!!!!

TUUUUUUUSEN takk:) Nesten for godt til å være sant!!:D:D


#46

Superteddy sa for siden:

Fantastisk godt!!! :D Nå har jeg matpakketips framover hvertfall! ;)


#47

mamma84 sa for siden:

Laget nettopp dette,med noen forandringer...
Har ikke stavmikser/foodprosessor eller annet å finmale med,så jeg bra grovhakka med kniven.
Brukte: linfrø,solsikkekjerner,sesamfrø og paranøtter. Hadde også i litt protein pulver og kruskakli i tillegg til ett egg og smør.
Syntes det ble både velsmakende og mettende!
Smakte ikke egg idet heletatt!
Paranøtter har ganske dominerende smak,så det smakte mest paranøtt men med hint av linfrø også.. Godt!!
Tror dette kan stekes i panna også,sånn at d blir litt mere pannekake aktig..men da må man kansje ha litt mere smør og kruskakli/proteinpulver.
Hadde seterrømme og pepperskinke på den ene og smør,majones og pepperskinke på den andre..
God og mett nå!!!
=)


#48

Maja sa for siden:

Hehe, dette var en morsom og annerledes måte å lage "brød" på. Ikke det beste "brødet" jeg har smakt, men den enkle fremgangsmåten veier opp for det. Dette kommer jeg garantert til å lage flere ganger. Takk for tipset!!


#49

Cec1973 sa for siden:

Jeg fant en liknende oppskrift på youtube og modifiserte min litt. Her er min:

1 ss. smør smeltes i mikroen.
1 egg.
Pisk godt.

2 ss. flaxseed (jeg brukte den med 50% flaxseed, 25% solsikkekjerner og 25% gresskarkjerner)
1/2 ts. bakepulver
litt sukring el. annen søtning (jeg har hørt at flaxseed ikke smaker så godt og at det trenger litt søtning)
1/2 ts. fiberhusk
1 ts. kokosmel
1 ts. mandelmel (de to siste mest for smakens skyld, kan sikkert droppes).

Jeg mikset alt i en liten bolle som tåler mikro så jeg satte den rett i mikroen i 2 min. "Brødet" ser litt rart ut og er litt svampete før det blir kaldt, men etter at det ble kaldt var det.... åååååå... så godt! Etter bare 17 dager begynner jeg å bli veldig lei av å bare spise pålegg til frokost så dette var utrolig deilig. På min flaxseedpakke står det at det er 2,7 kh. pr. 100 g. Desverre målte jeg ikke skikkelig opp alle ingrediensene, men skal gjøre det i morgen (eller kanskje jeg må lage nytt allerede til lunsj??? :-)) slik at jeg får regnet ut kh. innholdet, men regner ikke med at det er mer enn 2,5 kh. i brødet. Jeg har spist et halvt og er egentlig fornøyd med det. :-D Dette var SINNSYKT deilig og ikke minst, enkelt. Noe jeg kan gjøre hver morgen!

PS. Jeg ser at dere andre ikke har bakepulver i, men jeg tror det gjør at brødet blir litt luftigere.

Cec xxx.


#50

Cec1973 sa for siden:

PS. Blir sikkert godt med litt revet ost i også, kanskje det blir enda mindre eggesmak da? Mitt brød luktet egg, men smakte ikke så mye egg.


#51

Mellon sa for siden:

Jeg pleier å lage lavkarbobrød i microen med 1 egg, 1 ss smør, 1 ss fløte og 1-2 dl med en blanding av linfrø, solsikkefrø, mandelmel, sesamfrø. Formen på "brødet" blir som den formern det "bakes" i- genialt med eggerøre på


#52

Bøtt sa for siden:

Dette har jeg i ovnen nå ,blir spennnede å smake.Var jo så enkelt og kjapt å lage:)


#53

Bøtt sa for siden:

:)Disse var geniale til å lage rundstykker av altså...å så enkelt:)
Gode var de ja.


#54

Ejlis87 sa for siden:

Dette reddet hele lavkalori dietten min! Har savnet brød , selv om jeg er helt i start fasen... Tusen takk for dette innlegget, you made my day :D


#55

lille_trille sa for siden:

Dytter litt på denne da den må prøves senere :sikle:


#56

Lulla84 sa for siden:

Tester dette nå. Må ha noe mat, også må jeg dra om 15 min :p Har det mikroen.


#57

lille_trille sa for siden:

Skal også lage i ettermiddag :)


#58

bliss sa for siden:

Har noen andre lure mikro-forslag ? Bor pt på hotell i utlandet - og må leve med mikro som eneste matlagingsmulighet i 3 måneder - huff. Lager eggerøre og en slags omelett daglig men vil gjerne lage andre småretter


#59

bliss sa for siden:

Forresten hvor lenge skal "mikro-brødet" være inne?


#60

Lulla84 sa for siden:

Hadde det i 2 min


#61

lille_trille sa for siden:

Hadde det litt for lenge i min dårlige micro og fikk kjeks. Var godt det også. Spiste varmt med smør og masse jarlsberg (ost er IKKE ost)!!!:D


#62

Tryllus sa for siden:

Hei.. Tusen takk for oppskrift - lagde det idag og det smakte faktisk med eggesalat.

Lurer på hvor mye karbohydrater er det i den oppskrift?


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.