< Tilbake til oversikten

"Immun" mot trening?

Huldr sa for siden:

www.aftenposten.no/forbruker/helse/article927824.ece

Her står det om at noen ikke får positive resultater av å trene. Noen som har synspunkter på dette?

De har jo sikkert et "vanlig" kosthold de som er med i denne undersøkelsen. Hva tror dere - kan kostholdet spille inn her? Eller andre ting?

Begod sa for siden:

Annser dette som en bekreftelse på det jeg alltid har visst, "Vi mennesker er forskjellige"
omentrent alle( annerkjente) trenings/ kostholds råd har tatt utgangspunkt i at vi er temmelig like og gitt ensartet kostholds og trenings tips. Det er på tide vi får vite hvor forskjellige vi er. Håper vi snart får lignende forskning på kosthold.

Jeg legger enormt med energi i treningen og kostholdet mitt for å bygge mest mulig muskler. Har jo resultater men de er latterlig dårlige i forhold til kjenninger som vokser bare de ser på vektene.

Summer sa for siden:

Jeg synes bare slik forskning blir morsom jeg....
Selvfølgelig er det ikke bare EN faktor (trening) som har innvirkning på hvor stort utbytte en har av treningen... Hvilken type muskelfibre en har spiller inn (to typer der den ene får bra efekt av trening og den andre ikke så bra for den er langfibret eller noe sånnt), hvilken type mat en tilfører (klart musklene ikke vokser om de får for lite byggesteiner), og hvordan stressnivået vårt er(har en mye nedbrytende stresshormoner i kroppen vil trning bare bli ekstra belasning og ikke oppbyggende), om en har balanse mellom hvile og aktivitet, om en får nok søvn slik at kroppen får mulighet til å bygge seg opp igjen...osv..

Når det gjelder kosthold Begod: Så går jeg utfra at du snakker om at det er på tide myndighetene åpner opp øynene sine litt? For Lindber og hvertfall Atkins tar jo hensyn til de individuelle forskjeller...:)

donjuanwannabe sa for siden:

Dette har jeg ingen tro på. (Utrolig hva forskerne finner ut hele tiden, hva blir det neste? "Det er farlig å stå oppreist?") Alle har godt av å trene og bevege seg. Det er jo derfor vi er ustyrt med bein. Kan man gå kan man også trene. Det er jo bare å gå en tur så trener man! Hver enkelt kan jo bare enten øke tempo litt eller jogge lett. Det er jo opptil hver enkelt hvor hardt man vil trene og hvordan den enkelte vil trene.
Det som er viktig er å ikke trene for hardt og for ofte. Jeg tror nevnte forskningsresultat gjenspeiler dette; dess mer trening og hardere jo bedre.
Og hvile er like viktig som å bevege seg. Dette tror jeg mange gjør feil. Kroppen har ikke godt av for mye belastning over for lang tid. Kroppen trenger hvile. Mye hvile. Trener man hele tiden brytes kroppen ned istedet for å bygges opp.
Og kostholdet har jo også kjempemye å si. For mye karbohydrater i kosten har aldri vært noe gunstig.

Begod sa for siden:

Jepp. Ønsker at noen kunne forske på hvorfor noen regerer negativt på karbohydrater, mens andre lever på karbo hele livet uten å få dårlig helse, blir fete eller syke.

Det er påtide at denne forskjellen blir annerkjent av våre ( idiotiske) ernæringsmyndigheter.

Det er nesten så de skulle vært straffet for sine ensidige kostholdsråd.:mad:

DJ. det er sinnsykt stor forskjell på hvordan folk reagerer på trening, mye av dette kan være pga. de tingene du nevner. Men det som betyr mest ( etter min svært så subjektive mening) er gener.

Huldr sa for siden:

Vel, jeg kjenner noen som mener dette gjelder for dem. Hva kan man gjøre da? Trene annerledes? Trene mindre? Mer? Spise lavkarbo?

Synes det virker rart at man ikke skal få bedre kondis etter lang tids trening, og at det bare er sånn liksom... :confused:

Begod sa for siden:

Det er rart, men noen blir jo ekstremt gode( altså mye bedre enn gjennomsnitte) så da skulle det vel også være en mulighet for at noen ikke kan bli så gode som gjennomsnittet.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.