< Tilbake til oversikten

Når blir det for mye fett?

Paris sa for siden:

Hei...

Jeg må si at dette blir litt "rart" - å pøse på med smør og olje samme hva jeg lager. Dvs pøser kanskje ikke på, men ...

Nå har jeg fulgt Lindberg, men med ferre karber...holder meg unna karber mest mulig. (og i den forbindelse hadde jeg også et spm - dere snakker om dårlig ånde ved ketolyse: Hvordan er ånden/smaken? Går den ann å beskrive`?:p)

Så er det så uvant å gå i butikken å kjøpe de feteste kjøttdeiger, ikke magre produkter - idag ble det rett og slett for dumt...men jeg følger på da, og hiver innpå. Ettersom dere sier at mettet fett er ok, så har jeg også latt det stå til...men med litt vemmelig følelse enda (er jo oppdratt til at det er farlig farlig...;) )

Men hva med alt dette fettet? Og spesielt det metta? Kan det ikke bli for mye? Klarer kroppen å kvitte seg med alt fettet? Jeg er vel litt engstelig, samtidig ser jeg jo at det fungerer for dere:o

SunnhetMedSirrup sa for siden:

nei. du skal bare telle karbo , helst veldig lite på LCHF .

og det blir ikke for mye fett når du bare spiser når du er sulten, og stopper når du er mett.

men spiser du derimot heletiden, fordi du "kan" det, blir det for mye..

husk vann da :D

LenaBeatrice sa for siden:

Paris: Vet du hvor mye karbo du spiser?
Du skriver at du følger Lindberg, men med minst mulig karbo...?
Du skal være forsiktig med fett hvis du spiser "mye" karbo.

Paris sa for siden:

Jeg spiser grønnsaker - men har kuttet ut rotgrønnsaker som feks gulrot. Ellers spiser jeg mat som kun har maks 5 g karb pr 100 g. Hvor mye summen blir har jeg ikke veid...er litt dårlig på veiing og spiser kanskje store porsjoner. Men i går og i dag har jeg egentlig ikke følt meg så sulten. No spiste jeg nettopp bare en Fedon-bar (den har jo over 20 karb pr 100 g da...) men det er fordi jeg måtte stikke i en fart akkurat når jeg skulle lage middag, og tenkte det var bedre enn å reise sulten og kanskje bli fristet av brownies eller noe anna når jeg kom heim:(

Men vet ikke om dette var svar på spm?

Tusen takk for at du gidder hjelpe meg!:)

LenaBeatrice sa for siden:

Ok...altså, jeg råder deg til å ikke pøse på med fett før du vet hvor mye karbo du får i deg, det kan slå uheldig ut på vekta.
Det er ikke så vanskelig å regen ut karbo som man kan tro, det blir på samme på som da man regner ut kalorier, bare at nå skal du regne ut karbo.

Hvis en matvare inneholder 4 gram karbo/100 gram matvare, og du tar 45 gram av den varen, da bli regnestykket som følger:

0,4 x 4,5 = mengde karbo i gram

0,4 er hvor mye karbo det er i 10 gram av varen (4/10), og
4,5 er hvor mange "ti grammere" det er i mengden du har valgt.

Paris sa for siden:

Tusen takk for denne linken! Men blir litt fristet til å prøve ketolyse jeg nå. Men det er så mye man må investere i før man kan begynne?:eek: og så må man veie maten, og det er jeg ikke så flink til:o

Paris sa for siden:

Ja skjønner;) Problemet er vel heller at jeg glemmer å veie også blir alt bare tull...jeg er litt virrete....;)

Men hvor mange karbs kan man spise da uten å tenke på fettmengden?

Ble mye spm dette:o

SunnhetMedSirrup sa for siden:

mindre karbo = mere fett

mere karbo = mindre fett

protein skal du ha uansett. inntet untak.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.