nå har jeg gått siden søndag, å jeg kommer ikke i ketose igjen:(
har spist mye kjøtt å grønnsaker å holdt meg rundt 15 karbs.. men jeg finner ikke ut hva partystoperen min er..
i går spiste jeg isbergsalat,agurk, 2 cherrytomater, paprika, ost, skinke og salsarømme(rømme med lovlig tacokrydder) (det samme spiste jeg onsdag, med kjøttdeig og ost og litt grønnsaker til middag)
å kjøttdeig med hakkede tomater(1.5karbs) brokoli, purre, paprika i går..
i dag har jeg spist lavkarbo brød med ost og skinke, isbergsalat, agurk og paprika.. å biff med lavkarbo bærnesaus til middag...
jeg har ikke spist lavkarbo brød på leeenge.. så det er ikke det som er stopperen min..
blir så irritert:mad: forslag?????
jeg har fett til alle måltider.. rømme, ost og ting stekt i masse smør:p tar vitaminer.. drikker kanskje ikke nok vann.. har litt utslag på stixen nå, men tror det kan være fordi jeg drikker lite vann.. prøver å holde meg på 15.. noen ganger blir det mer, noen ganger mindre.. kommer ann på... kan det være at jeg er i sparemodus?? skal veie meg i morra.. så da får vi se:p
har stix fra apoteket.. å er utslag på den, men drikker som sagt lite vann.. (jobber med å forbedre meg) men da er jeg kanskje i skkkelig ketose likevel da?:p er ikke så dreven på dette her ennå;)
Jeg bare lurer på en ting.. Hvor mye fett skal vi egentlig ha i oss til dagen? Leser hele tiden tips om folk som muligens spiser for lite fett. Er det noen "mal" på hvor mye vi skal ha i oss? Og hva skjer hvis vi spiser "for mye" fett?
Man kan bli litt løs i magen av for mye fett, men det skal altså litt til for at det blir for mye. Og dette kan like gjerne være i en overgang, når man er ny på kostholdet, og kroppen trenger litt tid på å få ut vann og binde avføringa bedre ...
For å få en peker kan man bruke et program, som mat på data eller tilsvarende for å se hvor mye fett man får i seg. På et såpass lavt karboinntak som på ketolyse, så burde man ikke ligge langt under 70 energiprosent fett om dagen.
Jeg har aldri brukt noen mal for å få i meg fett.
Steker i smør, har kaldpresset olje i ferdige matretter og på grønnsaker.
Ellers kan jeg gjerne ta et par ss olje til mat hvis den inneholder lite fett, eller at det ikke er så godt med olje i akkurat den maten.
Prøv så mye som mulig å la fettet komme fra smør og kaldpressede oljer, det er det beste.
Ellers snakker noen om å få fett-diare ved stort inntak av fett.
Jeg har aldri opplevd det, men hvis jeg spiser veldig fettrik mat blir jeg fortere mett, og jeg holder meg mett lengre.
Ja, og naturlige kilder sånn ellers også. Når jeg kjøper koteletter eller renskåret kjøtt, passer jeg på å kjøpe det som er mest marmorert. Masse hvitt tilsvarer masse fett = bra! Samme med bacon, kjøper alltid det hviteste baconet. Spiser du meieriprodukter, så hold deg unna de magreste, kremfløte, ikke mat- eller kaffefløte. Seterrømme og ekte creme fraiche i stedet for lettvariantene. Stek all mat i ekte smør, ha olje eller hjemmelaget dressing over salaten.
Jeg har laget innmari mye coleslaw i det siste, det er en skikkelig feit salat, og er knallgod, og holder se lenge i kjøleskapet på grunn av oljen og edikken. Den finner du her!
Mange tar også Udo's Choise, Cocosa eller annen olje som tilskudd. Men ellers er det viktigste at du får i deg greit med fett fra maten. Fett er mettende, holder forbrenningen i gang og blodsukkeret stabilt.
For å si det sånn...det har aldri vært en problemstilling for meg å skulle få i seg for mye fett.
Det har heller handlet om det motsatte, for lite!
Jeg opplever helt klart bedre vektnedgang med rikelig godt fett i kosten.
Som Photobscura skriver, det finnes mange fettkilder, og jeg bruker flere, men hoveddelen av fett kommer nok fra smør og kaldpresset rapsolje.
Men jeg tar tran hver dag også, og jeg spiser avocado så ofte jeg kan.
For lite fett i maten blir fort til en "ond sirkel", for man blir ikke skikkelig mett uten fett, og man blir fortere sulten, noe som resulterer i at man gjerne spiser mere av den samme "magre" maten, og man spiser oftere, noe man ikke føler behov for hvis man har godt med fett i maten.
Glem ikke at fett er energikilden da man er i ketose, ikke karbo :-)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.