Hei.
For noen mnd tilbake, gikk jeg "på" Atkins. Tok av mange kilo men fikk en meget hoven fot, IKKE i store-tå leddet, men sirka midt på denne opphøyde buen vi har i foten(om man da ikke er platfot selvsagt)
Jeg bor ikke i Norge så den hva jeg hadde vet jeg egentlig ikke men legen mente det var podagra....selv om det ikke var i tilknyttning til noe ledd.
SÅ er det det at jeg mener jeg har lest en plass at om man hat fått påvist dette skal man ikke bruke denne dietten mere.
Noen som vet noe om dette?
Må også tilføre at jeg helt sikkert ikke drakk nok vann i forhold til den varmen vi hadde her på denne tiden, når dettte utbrudet kom.
Alt av info taes i mot med åpne armer, da jeg etter en lang sommer ....med mye godt og drikke/spise har gått opp nesten 7!!! kilo etter ikkke planlagt, "avsluttet"diett.
Jannike
...og ja, jeg spør selvsagt for at jeg skullle kunne tenkt meg å starte pån igjen nå--før jul ;)-for å ungå å skli alt for langt ned i godis-fatene når de kommer på bordet.
Er litt på siden av det du egentlig spør om, men selv har jeg slitasjegikt og det absolutt værste for leddene mine er sukker og raske karbs. Unngår også svinekjøtt.
Har ikke merket noe negativt av et høyt protein / fett inntak heller tvert i mot.
Mitt forslag er at du prøver atkins igjen. Blir foten verre så kutter du ut dietten, blir du bedre så har du fått enda en grunn til å følge dietten resten av livet.:)
Mofedilla :)
Nei, det var aldri noen kul...hovnet bare opp så denne buen ikke var der nesten......pussig syn foresten, tærne sprikte til alle verdenshjørner!!!
Svar fra dem kommer ikke seinere enn et par dager, max. Gi oss tilbakemelding når du får svar da (om du vil spørre dem)!
[color=purple][/color] Lykke til!!
Først og frems bør du få sjekket om det virkelig er urinsyregikt du har/har hatt. Det pleier å tas blodprøver hvor legen (hvis du har det) finner økte mengder urinsyre Ved å trekke ut leddvæske med en såkalt punksjonsnål kan lege påvise urinsyrekrystaller. Røntgen av ledd kan også være nødvendig for å være sikker.
Du burde også spørre Atkins support som foreslått her.
Jeg har sjekket med mine skilder, og det jeg får beskjed om at det ikke finnes noen dokumentasjon på at Atkins fremkaller urinsyregikt, eller generelt på noen måte forverrer urinsyregikt. MEN siden Atkins induksjon er sterkt vanndrivende anbefales det at du drikker NOK og masse vann - eller rett og slett IKKE går på induksjon, med rett på vedvarende eller vedlikeholdsdelen av dietten. Jeg har familiemedlem som har dette, men som går på Lindberg og det fungerer utmerket. Tror kanskje Lindberg er et bedre alternativ hvis du føler du har dårlig erfaring med Atkins.
Når det er sagt, så kan det jo være andre årsker enn urinsuregikt. Jeg har selv problemer med hovne bein (ekstremt hovne) i sommerhalvåret. Det er spesielt ille når det er veldig varmt og jeg MÅ drikke vann hele tiden. Legen min sier at det lett oppstår betendelse-situasjoner fordi ødemet (vannansamlingen) gjør at blodårene klemmes sammen og blodsirkulasjonen hemmes eller i verste fall stoppes. Spesielt de små tynne årene som går ut i huden. Jeg får hevelser og sår på bena på grunn av dette. Sist sommer var alt mye bedre enn det pleier, - og jeg er overbevist om at det er pga jeg drakk masse vann hele tiden !
Prøv deg frem med induksjon og hva du tåler nå når det er vinter, og drikk masse masse vann. Det er det vitkigste av alt - du MÅ drikke nok ! Om du kjenner problemene kommer tilbake er det bare å gå til vedvarende eller vedlikehold. Som sagt tror jeg det er for lite vanninntak som er problemet, ikke maten du spiser på Atkins.
For de som ikke vet hva urinsyregikt/podagra er for noe:
Hei!
Tusen takk or lang og godt svar!
Jeg har skrevet til "Atkins" tidligere i dag, + lest på nettet uten at jeg finner noe.
Det ble tatt blodprøver+røngten, men disse svarene har "forsvunnet" - de er sendt ut men fasttlegen påstår at han aldri har mottatt de----så resultatene vet vi faktisk ikke!
( og nei, det går ikke å be de sende svaret en gang til.....tenk Norge 35 år tillbake i tid......slik er det fortsatt her innen mange ting bla helsevesnet..)
Vel, det var dette jeg også trodde når jeg fikk dette, at det var ødem, men etterhvert som dagen skred frem ble det grusomt vondt! Kjenntes ut som krampe, betenelsee og alt på en gang.....meget smertefullt. Kunne ikke ha noe på foten, bare det å sitte i bilen var grusomt. Men som sagt, jeg har ikke hatt dette før eller siden....så??
Jeg regner med å starte opp på introen til Aatkins igjen, det er ikke det at jeg har dårlig erfaring med den men dette satte meg litt ut en stund kan du so.
Trisves meget godt med dietten forøvrig, den er (for meg) lett og følge, + at det er SÅ godt når søthungern forsvinner!
Men som du sier, det er viktig med nok vann!
Disse dagene dette "med foten" hendte var det knall vær, 32 grader stekende sol og vindstille. På selve dagen foten ble slik trasket vi rundt i Lisboa Zoo i denne varmen.....så jeg skulle vel ha drukket mye mye mere en hva jeg gjorde. (ca 2 liter dagen)
Uansett, tusen takk for svar, det er kjekt med slike forum bare man husker å logge seg på og faktisk bruke de!!! kremt
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.