< Tilbake til oversikten

Ivorys Pannekaker

#1

Ivory sa for siden:

Pannekaker, ca 5 stk:

4 egg
ca 1,5 - 2 dl fløte
2 store ss rømme
2 ts sukrin
1,5 ss fiberhusk
ca 1 ts salt

Visp eggene og tilsett det andre. Vispes til en jevn røre. La det svelle noen minutter. Stek på middels varme til den er tørr på toppen, før den snus. Jeg brukte liten stekepanne og ca en øse pr pannekake.

Serveres med f.eks. syltetøy eller rørt bær.

Disse ble knallgode, og falt i smak hos alle!!!
Bedre enn vanlige pannekaker:D

EDIT: Det blir for mye fiberhusk om den får stå lenge nok. Kanskje 1/2 - 3/4 ss er nok. Når man lager dobbel porsjon tar det litt tid å steke, og da er det for mye med 3 ss fiberhusk...


#2

Ivory sa for siden:

Måtte lage en "ladning" pannekaker i dag også, til lunsj - bestilling fra min sønn :)

Det går greit å snu dem når de får steke til de er ferdige inni.

Disse er skikelig gode, og anbefales på det sterkeste til folk som liker pannekaker!:D


#3

Bixen sa for siden:

Disse skal prøves!


#4

Iset sa for siden:

Oj, disse skal jeg prøve til frokost i morgen, har alt i hus. :)


#5

Ivory sa for siden:

Ikke mange ingredienser, fort gjort å blande;) Tar litt tid å steke, men det gjør ingenting for de er helt nydelige, og de smelter i munnen....:sikle:


#6

Peach sa for siden:

Ser veldig deilige ut! Hva er ca innholdet med karber?


#7

mokki sa for siden:

kan man bruke noe annet en fiberhusk? Har ikke det i hus.....


#8

Ivory sa for siden:

Hvis man bruker 2 dl fløte, og at 2 store ss rømme er ca 1 dl, og eggene ikke regnes med, så får jeg 1,74 karber pr pannekake ved 5 stk av røra.

Har ikke prøvd, men kan sikkert bruke johannesbrødkjernemel, men da får de også sikkert den "glatte" smaken som det gir på alt. Jeg synes det er best med fiberhusk i vaflene jeg lager, så det er sikkert også best i pannekakene. Men du kan jo prøve - kanskje du liker det slik;)


#9

Carisma sa for siden:

Egg innholder karber og bør regnes med. 0,5 til 1g pr egg. Så de gir vel 2-3g i denne.


#10

Ivory sa for siden:

OK, da blir det litt mer;)


#11

Peach sa for siden:

Thanks!!


#12

Viclin sa for siden:

Disse var gode! Tusen takk! De hadde nesten helt pannekakekonsistens og ingen av barna merket forskjell. :D


#13

Ivory sa for siden:

Ja, de er kjempegode, og er nesten helt som "vanlige" pannekaker - bare mye bedre :D


#14

frøken sa for siden:

De må jeg prøve :p


#15

Viclin sa for siden:

Jeg syns kanskje de var ørlite for salte, så jeg prøver med litt mindre salt neste gang.


#16

Yonah sa for siden:

Disse hørtes gode ut! Men trenger man virkelig sukrin i??


#17

Ivory sa for siden:

De er gode ja - synes i alle fall jeg og mine;)

Har hørt at litt søtt erstatter litt av smaken som mel hadde gitt (tror Nannah nevnte det en gang), så jeg puttet i litt sukrin og de ble så gode at jeg har ikke tenkt å endre noe :)
Prøv gjerne uten, om du vil, men prøv også med sukrin så du kan sammenligne ;)


#18

Ivory sa for siden:

Jeg bare drysset oppi litt, og antok at det var omtrent ei teskje så jeg skrev det i oppskrifta. Ikke sikkert det ble ei hel teskje, eller at man trenger det. Bare å prøve seg frem til man får det resultatet man liker best :)


#19

Yonah sa for siden:

Men 2ss er jo ikke bare litt.... Det er jo like m*e som jeg bruker i vanlige vafler jo.. Tror jeg prøver med litt mindre og finner en balanse på hva jeg liker og ungene liker;)


#20

Ivory sa for siden:

Kanskje det klarer seg med en spiseskje? Eller bare en 1/2? Prøv deg fram :)


#21

Ivory sa for siden:

Du hadde rett, Imse :) Trengte ikke så mye sukrin... I dag bestilte sønnen min pannekaker da han kom fra skola, og jeg prøvde med 2 teskje sukrin (i stedet for 2 ss...) og de ble like gode!:D Sønnen min merket ikke forskjell engang;)

Oppskrifta på toppen er nå redigert :)


#22

Cornelia sa for siden:

Disse lagde jeg her om dagen Ivory , veldig gode!!!!
Siden jeg ikke er så god på å lage pannekaker uten at de går istykker laget jeg de som små lapper isteden (har sånt lappe-jern ;)) , spiste med blåbær og krem på!

Takk for oppskriften!!:D


#23

Iset sa for siden:

Jøss, disse var enkle å snu? Jeg, som Cornelia, klarer aldri å få til ordentlige lavkarbo-pannekaker fordi de bare går i stykker, men disse snudde jeg uten problemer. Kjempefin røre og god smak, men jeg måtte ha endel sukrin i, ellers smakte det litt omelettaktig. Jeg hadde først 2 ts sukrin i, men etter å ha stekt en pannekake og smakt på den tilsatte jeg dobbel mengde sukrin og da ble det bra. Kan tenke meg det er veldig godt med kanel eller kardemomme i røra også.


#24

Ivory sa for siden:

Ja, de er gode:) Jeg ble glad da jeg kom fram til denne fordi jeg savnet pannekaker med blåbær, og nå kan jeg til og med ta et glass melk til, siden Tine har kommet med laktosefri melk :D Holder meg i ketose likevel;)

Kan hende de blir gode med kardemomme eller kanel ja:) Nesten litt mer dessert-pannekake da;)


#25

Tusta85 sa for siden:

Var gode, men synes ikke de mettet så bra.


#26

Ivory sa for siden:

Kan sikkert putte oppi et par spiseskjeer med kruskakli, så blir det litt mer i dem;)


#27

Iset sa for siden:

Åååh blande blåbær rett i røra! :sikle: DET skal jeg gjøre neste gang! Pleier jo å lage Mock Danish med blåbær eller bringebær i røra, digg.

Jeg ble stupmett på 1 pannekake, men jeg har jo så liten magesekk at jeg blir mett av ingenting da, hehe.


#28

SunnhetMedSirrup sa for siden:

prøvd med soyamelk i? 0,1karbo pr 100g.

det gir en deilig smak! og du sparer karbo :) da kan du jo ha en klatt til på pannekaka med blåbær!


#29

Ivory sa for siden:

Bruker fløte i pannekakene pga fettet - savnet bare litt melk å drikke til, og det har jeg fått nå siden Tine kom med laktosefri melk ;) Hørt så mye om og men med soya, og det er sikkert ikke bedre å drikke kumelk, men jeg trenger bare litt en gang i blant så da spiller det egentlig ingen rolle hva jeg drikker:)


#30

SunnhetMedSirrup sa for siden:

jeg syntes soya melk er deeeiliig :D :D

men hvor mange karbisser pr.100g i laktosefri melk? tvilsomt ingen?


#31

Ivory sa for siden:

Det er 3,2 kh pr 100 g i laktosefri melk, så det er jo litt, men det funker for meg likevel. Tåler en del karber, men vet ikke nøyaktig hvor mange, for jeg har aldri telt ;)


#32

LineJM sa for siden:

Disse var gode.
Eksperimenterte litt mens jeg var i gang, og hadde ekstra fiberhusk og 1-2 ts bakepulver oppi. Lot røra stå til den var ganske tykk. Hadde den i muffinsformer og stekte på 200grader ca 20min..... Deilig. :)
De falt litt sammen men var ikke eggete og hadde konsistens litt som sukkebrød..... :rolleyes: Nydelig oppvarmet til frokost med litt bringebær. Nam.


#33

Tone-G sa for siden:

Disse er så utrolig gode :heia: Skal lage en røre idag, å ha pannekaker med blåbærsyltetøy fra Heistad :) :sikle:


#34

Tiki sa for siden:

Disse laget jeg i går, greide å glefse i meg alt alene med litt CF og Heistad på :flau: Var virkelig godt, og smakte IKKE omelett. :) Omelett er greit til frokost.

Men jeg lurer på en ting. i går ble røra stående litt vell lenge da jeg måtte legge unger før jeg fikk stekt. Da ble den veldig tykk, så det ble nesten som sveler eller amrikanske pannekaker, men klager ikke. Spedde ut med litt mere fløte.

Men det jeg lurer på er om noen har prøvd å spe ut med vann når den har stått litt?
Da kan en jo få flere pannekaker på røra, og færre karber. Og heller helle på litt rømme og syltetøy på toppen.


#35

Aishe sa for siden:

hei..... hva er fiberhusk? :)
mange karbo er det pr. 100 gr? (noe for ketolyse folka?)

jeg eeeelsker pannekaker!! har ikke turt og laget det til barna, redd for og sprekke.... men NÅ kan jeg jo det!!! + sundere for barna også wihuuu!



#37

Tone-G sa for siden:

Disse er utrolig lettvinte og gode!

Lett etter den oppskriften en stund nå:)

Dette blir middagen min idag :sikle: Nam nam!


#38

Tone-G sa for siden:

Er du sikker på at det er sunnere for barna?


#39

bojose sa for siden:

Lagde disse pannekakene for første gang i dag. Syntes de var veldig gode og kommer nok til å lage flere av de. Stekte flesk i terninger til, nam nam...:)


#40

Rin sa for siden:

Veldig gode! Og velegnet restefrokost for meg i dag. :) Stekte utmerket i pannekakejern også.


#41

Christine sa for siden:

Blir pannekaker med bacon til middag i morgon! :D
Tusen takk for fin oppskrift :)


#42

Eirorinon sa for siden:

Jeg driver å steker disse nå :) Spent på smaken!


#43

Eirorinon sa for siden:

Min første falt i stykker :P Prøver å lage de som lapper nå...


#44

Eirorinon sa for siden:

Jeg savner hvetemel! Isj. Konsistensen ble ikke bra her i alle fall. Mer som omelett. Litt for mye omelett i smaken også.


#45

heidia79 sa for siden:

Jeg lagde desse i dag!! Jeg synest det var detbeste alternativet til pannekaker så langt! Når en er på ketose/lavkarbo og lager mat så kan en faktisk ikke forvente at mat med mel og uten mel skal smake det samme, men jeg synest desse var goooode:love: TAKK FOR AT DU DELTE OPPSKRIFT M OSS!!:klem:


#46

Theas sa for siden:

Skal helt klart prøves, jakter fortsatt på en supergod pannekake oppskrift! :)


#47

Ninasju sa for siden:

Vet at det er leeenge siden du la inn denne oppskriften Ivory, men må bare reklamere for denne. Har laget disse flere ganger, de er absolutt en favoritt blant pannekakeoppskriftene. Jeg steker dem som lapper, og de er lette å snu. Takk for oppskrift :)


#48

heidia79 sa for siden:

Desse er kjempegode i matpakka med ost , paprika og smør på!!!MMM:love:


#49

Lulla84 sa for siden:

Disse må jeg lage i morgen tidlig til min sønn :) takk !


#50

Hedda:) sa for siden:

Åh, disse må jeg prøve en gang!


#51

heidia79 sa for siden:

Jeg steikte de nå i kveld og lar de ligge i kjøleskapet til i morgen tidlig for da "setter" de seg litt og blir ikke så "eggete"... De er nyydeleige!:love:


#52

Lulla84 sa for siden:

De henger ikke sammen ? What do I wrong ? stort sett er jeg elendig på pannekaker :p


#53

Lulla84 sa for siden:

Guttungen likte dem, og tror jeg har laget pannekaker som farfar lager :p


#54

Sweetie73 sa for siden:

Oppskriften er notert! Takk, Ivory - dette skal prøves i helga! :D


#55

TrineG sa for siden:

Disse gleder jeg meg til å prøve :D


#56

Sorella sa for siden:

Ups... Tok 2 ss sukrin, ikke ts...
Og ikke fløte eller rømme, men kanel og kardemomme :) Røra ser bra ut og smaker bra :)


#57

Sorella sa for siden:

Stekt og smakt :)

De ble littegranne eggete på smak, tror det var fordi jeg ikke hadde alt i som sto i oppskrifta, men likevel 4 egg:p


#58

babydoll sa for siden:

Prøvde disse idag, de var kjempegode! Hadde i litt kruskakli også, og de var like lette å snu og steke som vanlige pannekaker er.


#59

Ninasju sa for siden:

Laget disse idag igjen og de var nydelige som alltid :)
Jeg hadde litt for lite fiberhusk, så jeg tok litt pofiber. Det gikk helt fint.


#60

Jem sa for siden:

Å, prøvde disse for første gang i dag til stor glede for sambo og meg selv. Helt nyydelige! Takk for god oppskrift, ikke siste gang denne blir laget :)


#61

Jem sa for siden:

Eh, måtte bare prøve en ny variant av disse. Disse egner seg nemlig også godt som crepes - laget pannekakene kvelden før (men droppet søtningen)og lot de stå over natten. Stekte kjøttdeig, sopp, løk mm og surret alt i rømme, fylte pannekakene, rullet de sammen og strødde ost på toppen. Gratinerte i ovn - voila!


#62

Carisma sa for siden:

Er ikke drepes bare et annet ord for pannekaker?


#63

Jem sa for siden:

Fransk må vite - og da høres det straks mer eksklusivt ut med crepes enn fylte pannekaker :p

Litt vanskelig å få de tynne nok uten at de går i oppløsning, men det fungerte helt ok med litt tykkere variant. Funker til middags- og dessertbruk.


#64

Carisma sa for siden:

Ja, jeg syntes bare det hørtes rart ut at pannekaker egnet seg som pannekaker... :o. De ville vel i såfall egne seg som fylte crepes, siden crepes ikke nødvendigvis må være fyllte heller.


#65

Jem sa for siden:

Haha, ser den logiske bristen og tilføyer "fylte" ;)


#66

Momse sa for siden:

Disse pannekakene er fantastiske :)
Til og med de to eldste barna mine (14 og 17 år) og sambo syns de er bedre enn vanlige pannekaker :D


#67

Momse sa for siden:

Dette ble kveldsen min i dag, med hjemmelaget rabarbrasyltetøy :D
Naaaam!!!!


#68

Ninasju sa for siden:

Har dratt opp denne tråden før og gjør det igjen. Lapper er nettopp laget. :) oppskriften kan virkelig anbefales.


#69

JentaTilErling sa for siden:

Hva bruker dere til å steke pannekakene med?


#70

JentaTilErling sa for siden:

Bruker dere smør?
:spent:


#71

Bik sa for siden:

Må prøves. har laga så mange før som ikke ble gode, og bare gikk sund.
Kan denne brukes til vafler?


#72

langaard sa for siden:

Blanding av cocosa og smør:)



#74

JentaTilErling sa for siden:

Noen som vet hvor jeg får kjøpt fiberhusk? Finnes de også i butikker eller bare i helsekost-butikker?:confused:


#75

Dolsi sa for siden:

Prøvde jeg på pannekaker nå i kveld, men de ble så løse og klissete så jeg ga opp å prøve å steke dem :eek:


#76

Yonah sa for siden:

Fiberhusk kjøper jeg på helsekosten eller mega/meny.

Disse er veldig gode med kokosmelk i. Bruker den fete, billige fra rema.


#77

Spinnerette sa for siden:

Halverte oppskrifta, hadde i kanskje en ss kruskakli og en halv ss mandelmel, ble lette å snu, herlige i kosistens og smak, ikke den bløte, porøse greia jeg har vært borte i før. Nam! :D


#78

Jeiform sa for siden:

Forsøkte meg på grunnopskriften jeg... NAM :-D Dette blir en dacapo!


#79

Gekke83 sa for siden:

Jeg er så fysen på pannekaker at dette må bli kveldsmat!


#80

Momse sa for siden:

Kveldsen min i dag - og sikkert lunsj i morgen; like gode som alltid!

NAMNAM :)


#81

Happiness81 sa for siden:

Kjempegode :)
Til og med min kresne datter på 9 år likte de kjempegodt, hun klarte å spise 3(!) stk ;)
Lurer på om jeg skal prøve med litt mandelmel i, syns det er litt mye egg i konsistensen/smaken. Men alt i alt, knallbra oppskrift og en super erstatter til vanlige pannekaker!
Er så glad for at det er så mange flinke folk her inne som villig deler oppskrifter ;)


#82

Fullfres sa for siden:

Ååååå!!! Pannekaker!! Både jeg og storesøster eeeeelsker pannekaker! Gubben er bare middels interessert, så han får lage seg noe annet, men gjett om jeg skal lage pannekaker til meg og ungene! :) Har ikke laget pannekaker til meg selv på over 4 år siden jeg brått fant ut at meg og gluten ikke er venner. Gluten slo opp med meg uten å si fra!

Men kan jeg bruke havremel og fremdeles skryte på meg at de er lavkarbo? Eller må jeg bruke mandelmel?


#83

Yonah sa for siden:

Havremel er kanskje tillatt i små mengder på type Fedonkost, men ikke på ketogent/lchf. Nå ser jeg du kjører egenkomponert, og da er vel du ibunn og grunn sjefen og allviteren. Egenkomponert er for de som har peiling. Skal du ikke ned i vekt, så spiller det kanskje ingen rolle heller.

Men nå er det kun fiberhusk i denne oppskriften og det funker ypperlig. Alle i familien her liker disse pannekakene. Trenger ikke mandelmel(står jo heller ikke i oppskriften). Jeg bruker dog mandlemel i vafler nå og da, ungene spiser det, så slipper jeg å rengjøre vaffeljernet for gluten(jeg reagerer også på gluten).


#84

Fullfres sa for siden:

kremt det står egenkomponert bare fordi jeg ikke fikk skrive innlegg her inne uten å registrere meg, og fikk ikke registrere meg uten å ha en kostholdsfilosofi. Dermed sto jeg midt i den berømte onde sirkelen og måtte bare skrive noe. Den blir nok endret så snart jeg får tid til å lese meg opp på hva jeg vil gjøre. Jeg regner med å ende opp på ketolyse, men har ikke ork til å sette meg skikkelig inn i det siden jeg har en uke til en helveteseksamen uten sidestykke (ihvertfall uten sidestykke helt til neste eksamen...).

Da lager jeg pannekaker uten mel og med fiberhusk :) Tusen takk :)


#85

Yonah sa for siden:

Dytter opp denne tråden til ære for engeljenta30. Prøv disse og se om det funker bedre med noen UTEN soyamel(som i seg selv smaker eggete og har en kraftig bismak), og lag de i vanlig stekepanne stekt i masse smør og ikke bare i pannekakejern.


#86

Carisma sa for siden:

Da jeg skulle lage disse hadde jeg ikke rømme, så jeg tok cottage cheese i stedet. Og heiv oppi litt bakepulver, og kjørte i stavmikseren. Da ble de kjemepegode lapper!


#87

Yonah sa for siden:

Synes denne oppskrifta trenger å dyttes opp, sikkert mange nye som ikke har prøvd disse pannekakene.


#88

Yonah sa for siden:

Dytter opp igjen. Vi vender stadig tilbake til denne basisoppskriften på pannekaker. Lavkarbo pannekaker er sunt for hele familien, spesielt når vi kan plukke egg fra egne høner som er bortskjemte på god mat.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.