På magre kostold får man ikke alltid i seg tilstrekkelig med proteiner. På et lavkarbokosthold er proteinandelen i hvert fall 5% høyere enn det staten anbefaler.
Proteiner bygger og vedlikholder muskler. De aller fleste mister ikke muskelmasse når de går ned i vekt med lavkarbokosthold, men bygger heller mer.
Ikke hvis du har lav muskelmasse fra før. Husk på at lavkarbo er vektregulerende, da vil den også gjerne normalisere muskelmassen din.
En annen ting er at svært overvektige bærer på så mange kg at de kan få høyere muskelmasse bare ved normal aktivitet ;)
så , hvis en undervektig skal øke i vekt, vil en jo helst øke i muskelmasse. og da vil en nok slite seg litt ja.. da kan en bare spise lavkarbo , gå opp i vekt, og liksom.. bli normalvektig ?
Vil man? :p. Mulig. Det spørs jo på muskelmassen man har i utgangspunktet.
Jeg har veeeldig lite muskler :rodme:, men har ikke vært for flink med proteininntaket har jeg skjønt, før det siste året. For et halvt år siden tok jeg en vektanalyse og satt igjen med 27 kg muskler, som er under gjennomsnittet for kvinner med god margin. Men jeg har veldig tynne bein og armer og har faktisk en underutviklet muskulatur i følge en lege på Lovisenberg som utredet meg for Cushing/Addison (som en tolvåring sa han faktisk :o), og jeg bygger ikke så lett muskler, så det er veldig individuelt.
Når jeg kommer ned på 70 kg skal jeg ta en ny vektanalyse, blir spennende å se utviklinga. Det er jo en typisk fysiologisk effekt av lavt karbohydratinntak og økt proteininntak at muskelmassen øker, samt at jeg trener yoga hver dag nå.
Men klart, er du undervektig og spiser lavkarbo, så framt det er en god sammensetning, riktig mengde protein i forhold til vekt o.l, så vil du mest sansynlig både øke i vekt opp mot en normal, og øke i muskelmasse.
Det vil det nok, du mister jo ikke muskelmasse på lavkarbo som sagt.
Et annet poeng er at lavkarbo primært ikker er vektredusernede, men vektregulerende, så det har nok en del for seg uansett kroppsammensetning.
Som sagt, jeg tror at lavkarbo passer for alle, i en eller anen form.
Hvor mange gram protein kroppen tar opp i timen har jeg lite peiling på, men man trenger minst et gram protein pr kg kroppsvekt per dag for å vedlikeholde muskler. Eksempelvis så trenger en ikke særlig aktiv person på 80 kg 80 gram protein om dagen, en moderat aktiv person kan gjerne innta 1,5 gr protein pr kg kroppsvekt om dagen, og er du i stor aktivtet så kan du øke enda et halvt gram eller mer.
Spiser man derimot mer protein enn kroppen bruker i musklene så vil det omgjøres til glukose, og man kan oppleve vektstagnasjon og til og med økning.
Protein fra kjøtt er det beste. Ikke alle (som f,eks meg) tåler kasein, altså melkeprotein, kroppen klarer ikke å nyttigjøre seg det, og det blir, som jeg har forstått det, direkte omgjort til glukose.
Dette er for det første en ganske gammel tråd, og jeg driver ikke med muskelbygging sånn som Begod, som, så vidt jeg husker heller ikke spiser mye fett, men mere karbo og mindre fett enn hva jeg gjør.
Jeg skal vanskelig få i meg mer enn kanskje 1,5 gram pr kg kroppsvekt med mitt aktivitetsnivå. Det er nesten fysisk umulig.
Jeg spiser som regel to måltider pr dag, mer trenger jeg som regel ikke, eller klarer ikke for den saks skyld.
Om jeg spiser f.eks 2 egg, 3 striper bacon, mat av kjøtt tilsvarende 400 gram og 200 gram grønt på en dag så har har jeg fått i meg drøyt 80 gram protein, altså et par gram mer enn et gram pr kg jeg veier.
Hei
Ved slanking med ketolysekuren vil de fleste beholde muskelmassen og miste fett. Slik blir fettprosenten relativt sett lavere og muskelprosenten
høyere etter slankingen.
De som i forbindelse med ketolysekuren starter med regelmessig trening vil ofte oppleve at de legger på seg noen kilo med muskler.
Mange har skrevet om dette ut fra egne erfaringer der vekten står stille mens kroppen minsker i cm. (fett forsvinner og muskler bygges)
Når muskelmassen er tilpasset treningsmengden øker den ikke mer.
Vennlig Hilsen
Torkil :)
Dette opplever jeg nå, ima fettet forsvinner mens musklene, spesielt i mage7lår7legger blir sterkere.
Og jeg trener IKKE, bare går spasertempo 1-2t hver dag.
Og det gjør at jeg trives veldig med å spise GINoll, fordi før har jeg alltid mistet mye muskler!
Tenk deg en anorektiker som spiser seg opp fra 40 kg uten å trene. Hun kan jo ikke da bare legge på seg fett. Tror kroppen har en slags mal den går etter. Altså at genene sier hvor stor muskelmasse man skal ha på de forskjellige stedene på kroppen (men selvsagt også avhengig av hvor stor belastning musklene utsettes for). En som har slanket seg eller fastet mye og fått for lite protein og kalorier i lang tid kan ha fortært en del av egne indre organer. Disse må altså bygges opp igjen med proteiner.
"Ikke alle (som f,eks meg) tåler kasein, altså melkeprotein, kroppen klarer ikke å nyttigjøre seg det, og det blir, som jeg har forstått det, direkte omgjort til glukose." Hvordan merker du at du ikke tåler kasein. Photobscura?
Yoga er forretsen et perfekt valg av trening for deg (og meg) som har slanke muskler!:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.