Paris sa for siden:
:confused:Spørsmålet er ganske enkelt - kan man spise is når man er på lavkarbo:rolleyes:
Paris sa for siden:
:confused:Spørsmålet er ganske enkelt - kan man spise is når man er på lavkarbo:rolleyes:
SunnhetMedSirrup sa for siden:
ikke kjøpeis, tenker jeg.. skjekk karboinhold :)
men tror det skal være noen oppskrifter på is her i forumet..
StoreLilleMeg sa for siden:
Softis har 21 karber/100g.
Jeg koser meg av å til med en liten softis i beger (ca 50g) og regner de 10 karbene med i dagens inntak.
xtra sa for siden:
Det er kanskje is fra butikken du mener? På Lindberg kan du sannsynligvis spise litt. Det er flere produsenter som har lettvarianter av is uten altfor mye karbohydrater. Men isen man lager selv er jo like god (minst). Du finner mange oppskrifter om du søker på iskrem.
sykavsukker sa for siden:
Jeg ville ikke kjøpt soft is ute. Heller laget en.
Carisma sa for siden:
Enig, det er ikke bare kaboantallet som gjelder, det er også viktig hvor de kommer fra. Og de skal heslt komme fra grønnsaker som vokser over jorda. :ja: Desverre er ikke softis en grønnsak... :p
April sa for siden:
Hvordan lager dere softis? Når jeg lager is blir den hard og smuldrete og ingenting å skryte av egentlig..:(
Photobscura sa for siden:
Ta en neve frosne bær, hell over kald fløte til du omtrent akkuarat dekker bærene, kakk et kaldt egg over, til slutt litt søtning og kanskje noen dråper vanilje, kjør på med stavmikser, vips så har du VERDENS DEILIGSTE IS! Med softis-konsistens :D
April sa for siden:
Åh takk Photobscura, det gleder jeg meg til å prøve :)
Nei, det vet da jeg også :)
Men om man skal lage isen selv også, så bruker man ikke heller grønnsaker til å fremstille iskrem.
Og baconchipsen som mange knasker er vel ikke heller en grønnsak?
Ikke sukkerfrie sjokolader er vel heller grønnsaker?
Jeg svarte på et spørsmål om man kan spise is.
Min filosofi er at dersom jeg skal nekte med alt som er godt (slik som vi må på Grete Roede), så blir jeg tullete.
Jeg kan godt unne meg 50g softis av den jeg selger i min egen kiosk, en gang i måneden eller noe sånt, og ha kontroll på mine karber.
Begynner å se at ketolyse nok ikke er noe for meg likevel.
Carisma sa for siden:
Dersom du ønsker å bruke karbene på softis, så gjør du det. Det er ditt valg, men jeg syns det blir feil å anbefale en nybegynner at man kan spise soft-is. For det er ikke etter boka på noen av fiosofiene her inne.
Og det er sånn sett ikke sukkerfri sjokolde, lightbrus eller baconcrisp heller. At noen velger å spise dette hver dag, eller flere ganger i uka, er et valg de gjør. men det er ingen som anbefaler det.
Ketolyse, som alt annet her i livet krever at man ofrer noe, og endrer nen tankebaner. Vi har alle vært der.
Nå tror jeg hun mer mente at man skal være bevisst på hvor karbene kommer fra! At du spiser en softis i måneden er ikke akkurat store utskeielser, jeg har hørt verre :p.
Jeg tror poenget mer er at man er bevisst, på at Ketolyse i likhet med andre lavkarbofilosofier ikke bare er snakk om en slankekur, men en livsstilsending, og for de fleste så kan man ikke nødvendigvis være like flink og streng hver eneste dag resten av livet. Om du spiser én softis i måneden så har du da vitterlig endret livsstilen din, enn om du skulle ha spist en om dagen eller flere ganger i uka ;).
Bare litt satt på spissen, ikke avskriv ketolyse av den grunn :)
Gracella sa for siden:
Det er vel heller et spørsmål om å bruke halve "dagskvoten" av karber på et lite beger is - når man kan spise en stor posjon hjemmelaget is med bare et par karber...
Det er mulig at du kanskje vil trives bedre med Linderg som ikke er så restriktiv på kabene?
Siden filosofien din er ketolyse, så må du forvente å få svar som samsvarer med det. På ketolyse kan du spise hjemmelaget is. De sukkerfrie isene som finnes i Norge har enda litt for mange karber for å være ketolysevennlig. Og softis ville ikke jeg anbefale noen på ketolyse.
De fleste dager havner jeg på mellom 1 og 8 karber.
At man da en dag innimellom havner på 15 trodde jeg faktisk ikke gjorde så mye samme hvor de kom fra.
Men jeg ser at jeg har tatt feil.
Men du SKAL jo ligge på minst femten gram kh om dagen på ketolyse :)
Hehe....ja...ikke sant?
Men noen dager er det litt vanskelig å komme opp i karbene.
Men for all del, bruker ikke iskrem bevisst for å komme opp i antallet.
Da blir det heller litt agurk, blomkål , salat.
Huff, er litt i dårlig humør idag. Mensen som er på gang...
Gleder meg til den er over,hehe....
Skjønner! :o :)
Nei, sånn ellers kan du få opp karbene med forskjellige typer løk, tomater og rød paprika :)
Eller mmmmmbringebær med fløte :sikle:
Åja... bruker å kose meg med litt fløte og bringebær på de kveldene jeg er tidlig hjemme fra jobb. Det er jo himmelsk, hehe...
Skal snart til USA på 14 dager ferie. Gleder meg til å utforske markedet der.
Spennende, da! USA har jo et langt mer etablert lavkarbomarked enn Norge :)
Kommer til å drømme meg helt bort i hyllene på Walmart :)
Simpfan sa for siden:
Kan dette kjøres i en smootie maskin eller en blender på en foodprosessor? Eller bare foodprosessor?
Prøv! Jeg har bare prøvd med stavmikser, men det viktigste er jo at det blir mosa, og at fløten får stivne og bli til is av de frosne bærene.
Dolsi sa for siden:
Dette må jeg prøve, blir nok lørdagskosen min denne lørdagen det :p
Dolsi sa for siden:
Vil tro det går fint med blender også
Nunne Mor sa for siden:
Jeg bruker blender.
Som sagt 100-150gr bær, fløte og sukrinmelis. Men nå skal jeg prøve med litt vaniljedråper. Syns smaken ble litt tam sist jeg prøvde, smakte mest fløte:rolleyes:
thersley sa for siden:
Fortell hvordan det går da! Den som skulle gjøre det i helga ! :P
Anos sa for siden:
Jeg så noe intressant på butikken i dag!
Is man selv tar i frysen til den er frossen, det var 18 kh per 100g, og hver is var 25g.. Det blir jo slettes ikke så mye kh.. Jeg kan finne ut hva den heter hvis noen er intressert.
Rin sa for siden:
Åhh! Jeg har prøvd dette før med stavmikseren min uten suksess, men i går gjorde jeg det med kjøkkenmaskin/blender (Magic Bullet-dings) - og det ble fantastisk. :p Fikk ordentlig is-konsistens, det har jeg aldri fått til før. Spiser en porsjon av denne isen med goood samvittighet - den er jo et helt måltid, jo!
Lillemy71 sa for siden:
De har en mengde lavkarbo-varer der borte men dersom du er opptatt av rein mat vil jeg advare deg. Mye av det de selger der borte er lite naturlig og nesten bare kjemikalier. Jeg blei skikkelig syk av en del slike produkter for jeg sjekka ikke innhold, så kun på netkarber. Råder deg bare til å lese innholdfortegnelsen, men tro du meg du kommer til å finne mye deilige og billige produkter, så lykke til.:)
Åh, ja! Ikke sant den er god! Det er så dust at jeg ikke tåler fløte ... :(
thersley sa for siden:
Ooh! Ja, det vil jeg høre! Hvilken butikk osv! :) Kjekt å kunne ha litt raske alternativer også! Blir bare ca 4,5 kh pr is da! :)
Dolsi sa for siden:
Prøvde å lage dette i går jeg, men jeg fikk ikke konsistensen til å bli som softis. Den ble nok tynnere.
Hvorfor? Kan det ha noe med at jeg brukte blender pga jeg ikke har stavmikser :confused:
Mulig du brukte for mye fløte. Sånn jeg pleide å lage det, så tok jeg ønsket mengde frosne bringebær f.eks i stavmikserboksen, knekte et kjøleskapskaldt egg over, og hadde i søtning, og så helte jeg fløte over til det nesten dekket bærene helt, før jeg fresa det med stavmikser. Ble alltid softis-konsistens.
thersley sa for siden:
Da skal den prøves 17.mai! :D Hvilken beholder brukte du til magic bullet'en? Og hvilke blender"kniver"? Har Magic Bullet selv se, og jeg kommer til å bruke den jeg å :P
Anos sa for siden:
Jeg så de på bunnpris. Butikken er stengt i dag men skal sjekke hva den heter i morgen :)
thersley sa for siden:
Ja, takk, høres herlig ut! :)
Rin sa for siden:
Stort beger, og "cross blade", ikke de flate knivene. :) Fløte til det dekker bærene er for mye, blir best med litt mindre.
Anos sa for siden:
Nå klarte jeg selfølgelig å glemme navnet igjen, men er gaaanske sikker på at den het Mr.Freeze. 18 kh per 100ml, i en boks er det 40 is, hver is er 20g. Dette er sånne lange dingser man putter i fryseren, noe ala saftis, bare myyye bedre med mange flere, gode smaker!
Rin sa for siden:
De der husker jeg fra tidligere, men jeg tror ikke jeg ville spist dem nå, selv om karbetallet er lavt... de er jo bare sukkersirup/vann? :o Lavt karbeinnhold fordi porsjonene er så små... jeg ville nesten ansett det som bedre å velge en softis, siden den i det minste inneholder fett også, for mindre blodsukkerkaos. :cool:
Labomba sa for siden:
Foto: Eli Anne Myrvoll Blomkvist Unn deg gjerne en yoghurtsoftis, sier vår ernæringsfysiolog Eli Anne Myrvoll Blomkvist, her er hun med en vaniljeutgave. Yoghurtisen fra 7-Eleven kommer med to smaker, jordbær eller vanilje, og begge inneholder like mange kalorier
Firmaet Isdalen ble startet i 1990, med Honey Hill Farms frozen yogurt som hovedprodukt. De kaller softisvarianten for yoghurt soft serve. På hjemmesidene skriver de følgende om sin yoghurtis:
”Softserve er det lette alternativet til softis. Frozen yogurt smaker som den beste iskrem, men er sunn som yoghurt. Vår frozen yogurt er basert på egne resepter og leveres med kun 1,4 % fett. I tillegg inneholder den blant annet bakteriene Lactobacillus acidophilus og Lactobacillus thermophilus, som er gode for fordøyelsen. Honey Hill Farms frozen yogurt har blitt solgt ekslusivt i alle 7-Eleven utsalg siden 1993.”
Jeg gikk til 7-Eleven for å teste denne isen. Yoghurtisen er litt gulere på fargen enn vanlig softis, og minner konsistensmessig mer om en mellomting mellom fløteis og sorbet.
Smaksmessig når den nok ikke helt opp hvis du sammenligner med vanlig fløtebasert softis, men for all del, den er lett og god, så det er liten tvil om at den er et godt alternativ for de kaloribevisste.
En liten yoghurtis (100 gram) av denne typen gir nemlig bare 125 kcal og 1,5 gram fett, som slettes ikke er så galt for en iskrem. Kan nytes med god samvittighet opptil flere ganger i uka!
Pris: 19 kroner for en liten yoghurtis på cirka 100 gram.
Produsenten gir følgende opplysninger om næringsinnhold, pr. 100 gram:
Kcal 125
Protein 2.35 gram
Fett 1.49 gram
Karbohydrater 24.77 gram
Sammenlignet med andre istyper pr. 100 gram vare:
Royal Diplom god gammeldags vanilje: 215 kcal, 4 gram protein, 23 gram karbohydrat og 12 gram fett.
New Dream yoghurtis med vanilje: 145 kcal, 4 gram protein, 22 gram karbohydrat og 4,5 gram fett.
Diplom lettis vanilje: 105 kcal, 3,5 gram protein, 15 gram karbohydrat og 4,5 gram fett.
Softis Diplom: 205 kcal, 3,5 gram protein, 23 gram karbohydrat og 11 gram fett.
Softis Hennig-Olsen: 172 kcal, 4 gram protein, 22 gram karbohydrat og 7 gram fett.
En vanlig softis er gjerne mellom 150 og 200 gram, i tillegg kommer eventuelt kjeks og strø.
Klippet denne fra Vektklubben, kjempefin info nå som det er 17. mai :p
Labomba sa for siden:
Jeg bruker Photo sin oppskrift, men har i tillegg 2 store skjeer med tyrkisk joughurt oppi :p
Det funker for meg, og slik liker vi den best. Om jeg skal storkose meg og har bedre tid bruker jeg også Stevia med hasselnøtt og knuste valnøtter. Skal jeg ta den helt ut putter jeg også litt sjokkis oppi;)
Dolsi sa for siden:
Laget dette i helga, brukte da blender. Smakte godt, men ble litt tynn konsistens. Tror det er pga jeg sikkert hadde i litt for mye fløte.
Prøver med litt mindre neste gang.
Absolutt godt og vel å anbefale :p
Bestemamma sa for siden:
Bruker jo opp hele karbohydratkvoten min for én dag denne her jo.... :eek:
Carisma sa for siden:
I tillegg til å smake bare e-stoffer....
Bestemamma sa for siden:
Dét i tillegg!. :D... Nei, denne vil ikke jeg ha i alle fallllll..........:(
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.