< Tilbake til oversikten

Tran i kjøleskap?

aslaug sa for siden:

Hei!
Er det noen som vet om tran må stå i kjølskap eller om det er greit at den står på kjøkkenbenken?
Jeg må ha den framme, ellers glemmer jeg å ta den:o:o

Areola sa for siden:

Det står kanskje på flaska?

Nille sa for siden:

Om du har den på kjøkkenbenken blir den veldig fort harsk. Den skal oppbevares mørkt og kjølig for å sikre holdbarheten.

aslaug sa for siden:

Takk for svar! Ja tenkte meg nesten det at det harskner,det står på flaska at den må oppbevares kjølig når den har vært åpna:o:o

Mr. Muscle sa for siden:

Nå drikker jeg ikke særlig med tran, men jeg kjøpte en flaske for noen år siden som jeg bare drakk halve av.
Selv når den stod i kjøleskap harsknet den.

Tran er jo olje og uansett type olje så bør vel anbefalt lagring kunne være det samme? Matoljer harskner jo ikke om de står på kjøkkenbenken.

Photobscura sa for siden:

Joda. Olivenolje blir fort besk om den står framme i lyset. Derfor kjøper jeg uansett aldri olivenolje på blanke flasker, bare grønne og svarte. De har jo uansett stått framme i butikkene, men hjemme putter jeg den i matskapet, i kjøleskapet klumper den seg.
Tran har jeg i kjøleskapet, jeg åpner jo uansett kjøleskapet når jeg skal lage frokost, og da ser jeg at den står i døra, og tar den sammen med kosttilskudd.

SunnhetMedSirrup sa for siden:

vi har den på kjøkkenbenken :) men etter den er opnet- inn i kjøleskapet! :)

Carisma sa for siden:

I utlandet (middelhavsland) finner man nesten ikke olivenolje på flasker, kun i metall"kanner". Regner med det er av samme grunn, de er jo ofte enda mer eksponert for lys enn i kalde, mørke Norge :confused:

Photobscura sa for siden:

Sikkert!
Prøv å sette en i utgangspunktet ok olivenolje på blank flaske på kjøkkenbenken under lysstoffrør i en uke eller to, og det vil smake død og begravelse :geip:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.