< Tilbake til oversikten

Kan noen gi en tilbakemelding på en "typisk" dag matmessig

Supramundane sa for siden:

Her er hva jeg har spist i dag:

Frokost:
15g cashewnøtter

Lunsj:
25g bringebær :o
22g fløte

Middag:
70g agurk
55g tomat
75g avocado
50g ost
100g kylling
30g salsa
55g rømme

Kvelds:
50g rømme
35g spekeskinke
22g morrpølse
55g selleri
12g kremost

Dette tilsvarer:
Fett: 117,8g
Karb: 9,85g
Protein: 92,2g
Kcal: 1500

Hvordan er denne fordelingen? Er det nok fett? Nok protein? Nok kcal? :confused:

StoreLilleMeg sa for siden:

22g fløte???
Hvordan greier du måle opp dèt?
Var da veeeeeldig lite,hehe... 2 ss ?
Når jeg koser meg med fløte og bringebær så har jeg 100g fløte og 50g bringebær.

Megvel sa for siden:

Du kan godt spise mer kcal, mer fett, mer karbs! Helst 15g per dag.
Hvorfor ikke ordentlig frokost og lunsj???

Takk for svar!

Bruker kjøkkenvekten, derfor blir det ganske nøye! :p

Men når jeg skal ned i vekt er det vel greit å ligge på 1500kcal eller? Trodde ikke man måtte opp til 15, eller er det bare ikke over 15 karb man skal? :confused:

Jeg blir ikke sulten på morgenen, så der sliter jeg litt.. og lunsj... tja. samme der egentlig. Mest fordi jeg er sykmeldt akkurat nå, når jeg er på jobb spiser jeg lunsj også. :rolleyes:

Glemte forresten å skrive inn 45 baconcrisp også! Det er med på totaltallene da!

Photobscura sa for siden:

Ikke knip på fettet! Kalorier er irrelevent, så lenge du spiser når du er sulten og stopper når du er behagelig mett, så er ikke det viktig.
På ketolysekuren skal du ligge på minimum 15 gr kh om dagen. Du kan ligge mellom 15-20.
Kjør gjerne på med mer enn bare salatgrønnsaker. Som brokkoli, blomkål, squash, aubergine, diverse typer løk, paprika, selleri, tomater etc.

Megvel sa for siden:

Atkins anbefaler faktisk et kaloritall rund 2400 for kvinner og 2800 for menn i den første tiden. 1500kcal er Grete Roede -snakk, og har ingenting i ketolyseland å gjøre! Spis fettet ditt med glede!

StoreLilleMeg sa for siden:

Diett.no har anbefalt meg ca 2400 kcal. Men havner oftest på mellom 1800 - 2000 ser jeg etter en ukes bruk av regnetabellene der.

Det har jo også litt å si hvor stor du er. Jo større du er jo mer mat trenger du faktisk. Aktivitetsnivå har også noe å si.
Men, hovedpoenget er å følge sultsignalene, å ikke gå sulten eller spise deg stappmett.

Tusen hjertelig takk for svarene deres - det setter jeg veldig stor pris på!

Jeg skal spise enda mer grønt, og sørge for å ligge på minst 15 karbohydrater hver dag - det er jo ingen sak! Når det gjelder fettet så skal jeg lese mer her inne for å finne ut gode fettkilder. Jeg tror ikke jeg drikker nok vann, hva er "nok" for en dag? 2L? 3L?

Flott! Gode fettkilder kan være smør, fete kjøttyper (nakkekoteletter med god marmoreing, laks/makrell/sild) seterømme/creme fraiche, fete ostetyper, en god olivenolje til å helle over salaten etc.
Du drikker sånn at du ikke går tørst, men på en ketogen diett så bør i alle fall ligge på et minimum av to liter om dagen for å holde væskebalansen oppe, vann skyller dessuten ut mye slaggstoffer og holder generelt maskineriet i gang :)

chili sa for siden:

Når du er i ketose: heller 3 liter enn 2.
Annen drikke kommer i tillegg.
Husk at kaffe og (svart)te er vanndrivende, så det er lurt å kutte ned til 1-3 kopper pr dag :)
I tillegg kan kaffe trigge søtsuget, så det er enda en grunn til å kutte ned, eller helt ut, kaffe de første 4 ukene. (er vel Atkins som er streng på kaffen..)

Bellabo sa for siden:

Litt grønt til hvert måltid er en grei regel :)

Som de andre sier her, ikke tell kalorier, men KH.

Nyrene dine jobber overtid med å skille ut ketoner og avfallsstoffer nå.. så jo mer vann jo bedre.. gjerne 3 liter .

Farris i tillegg er veldig smart nå i begynnelsen, minsker på bivirkningene.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.