Bare for gøy, la jeg inn en typisk spise-dag i "gamle-dager" inn på Mat På Data for å se sammensetninger av næringsstoffene.
En typisk dag ville sett slik ut:
Frokost: 3 hveteboller med ost.
Lunsj: 180g pommes frites
Middag: 2 frokostbrød med ost
Evt. en 100g burger i brød.
Godteri: 300g seige godterier.
Dette er en "snill dag".
Ser utrolig lite ut. Og det er jo ikke til å bli mett av.
2754 kcal.
91,5 g proteiner
71,1 g fett
422 g Karber !!!!!
Helt utrolig!
Det var ikke så mye mat det da! dulte
Jeg var mer sånn at jeg gikk på butikken, kjøpte tre sjokolader, en jeg spiste med en gang, en på vei hjem, og en jeg spiste mens jeg lagde middag.
Ikke mye mat nei, men mange kalorier og karber,hihi...
Her har jeg ikke tatt med de 2 krembananene eller de 5 kick-ene med lakris og sitron jeg spiste på jobb i løpet av en dag.
Eller for den saks skyld, en stor softis med sjokoladestrø.
Og så kanskje en is havnet i handlekurven når jeg var på butikken å handlet.....
En pose potetkaker på veien hjem i bilen forsvant raskt....
Ja, ikke sant?
Jeg jobber på et gatekjøkken, og ingenting frister lenger nå som jeg er på lavkarbo.
Helt utrolig.
Selve fast-food'en har aldri vært noe stort problem egentlig, bortsett fra pommesfrites med masse salt,dèt kunne jeg godt spise.
Men godteri, is, brødmat har vært mine store synder flau....
Jeg var også veldig veldig svak for Sørlandschips og melkesjokolade, samtidig. I en periode spiste jeg en pose hver dag, og en 200 grams melkesjokolade.
Masse frukt på jobb og masse brødmat, spaghetti, ris...
Klarte det ikke kontrollere meg selv i det hele tatt på typisk karbo, derfor holdt jeg sjeldent ut mer enn 2-3 dager på Grethe Roede lignende kurer som jeg prøvde med jevne mellomrom.
Middag og på vei hjem fra jobb:
Pølse i kiosken og sjokolade på toget hjem. Var jeg ekstra sulten (noe jeg ofte var) kjøpte jeg ferdigsmurt baguette også.
Når jeg kom hjem var jeg fortsatt sulten, og klarte nesten ikke å vente på mat. Da ble det ofte spaghetti for det tok kortest tid. Med Toro el. Knorr spaghetti-saus.
Kvelds:
Resten av spaghetti-gryta. Masse frukt (jeg var jo opptatt av helse, for søren! :lol:) Kanskje en brødskive eller to. Og 15 titt inn i kjøleskapet for å se om jeg fant noe godt.
Jeg tenkte på mat fra jeg stod opp, til jeg la meg om kvelden. Lurte fælt på hvorfor det ikke gikk an å spise seg mett - uten å gå opp i vekt. Var det kaker eller no' sånt jobb, var jeg på pletten med én gang. Jeg skulle ikke gå glipp av noe, nei! :lol: Hadde det vært møte, håpet jeg alltid det var noe møtemat igjen. :o Huttetu for en tid.
Frokost
Kanskje 1-2 skiver med majones, skinke og agurk
eller bolle og kaffe i bilen. Lunsj
2 skiver børd, 1 egg med majones og kaviar, skinke/ost + salat med pasta og dressing Mellom
2 knekkebrød med majones og kaviar / God morgen yoghurt Middag
Stort sett noen av disse:
Laks gulrot, potet
Kylling, salat og ris
Pizza
Pitabrød med fyll
Hamburger Ettermiddag
Noe godt, gikk rundt å hadde lyst på noe men forsøkte å begrense meg
men ble litt nå og da. Kvelds
Kanskje 1-2 skiver med majones, skinke og agurk
Det er så skremmende at det nesten er til å bli litt sulten av. Nå er det bare to uker siden jeg konverterte, og jeg vil si halvparten av den tiden har jeg ikke tenkt på mat.
Tidligere var jeg sulten, hol, fysen... hele tiden. Og så innmari sulten på noe å stappe i hodet ja. Jeg har smuler i skuffen etter Maryland Cookies, jeg har en boks med sånne smørgreiekjeks, jeg har vestlandslefse i kjøleskapet. Sjokoladesmuler ved pcen, spiste store mengder jule- og påskemarsipan. Gjerne to poser i slengen, og så gjemte jeg dem litt, så jeg fikk ha dem i fred.
Det er nesten som litt sånn narkomani..
Jeg har hatt så mange perioder med alt fra pulverkurer til...tja, fedon. Men før lavkarbo, hva spiste jeg egentlig?
Tja, det var vel 3 rugsprø med ost til frokost tror jeg. Eller en skive grovbrød med leverpostei. Og en halvliter tine juice, eple eller appelsin.
Til lunsj var det 2 tynne skiver grovbrød (uten smør!) med pålegg. Egg, fisk eller kjøttpålegg. kanskje karbonade på en om det var det, og ett glass melk. Ekstra lett selvfølgelig :ja:
Mellommåltid var en youghurt, eller frukt. Middag var nesten uten unntak wok med kylling eller svin, grønnsaker og hvit ris. Uten saus, til nød soyasaus,frest i vann, og kanskje litt olje. Evt pastaskruer med ost og skinke. Også 2-3l vann, og 1,5l pepsi max....
Egentlig et sånn kosthold staten mente jeg burde ha (minus pepsi'n). Ble jeg tynn av det? På ingen måte! :nei: Ble jeg sjuk av det? Oh, yes sir!
Dette er som å lese om meg selv, bortsett fra at jeg ikke spiste frokost. Det er skremmende å merke forskjellen på lavkarbo bare etter 1 dag! Og det å vite at jeg kan kose meg med skinke/osterull, egg med kaviar/majones etc er bare helt toppen!
Men ... jeg tenker egentlig mer på mat nå, enn da. Da spiste jeg jo bare hva jeg ville, men nå må jeg planlegge alt, veie og regne.. Kanskje fordi lavkarbo er så nytt for meg, går det på autopilot etterhvert eller?
Jeg er enig, gjor nesten ikke annet enn aa tenke paa mat naa jeg, mer enn for i allefall!
Gleder meg alltid til middag og vrir hjernen hver dag for aa finne paa mat til lunsj og middag :)
Jeg tenker også mer på mat også, og har fremdeles ikke kvittet meg med turene til kjøleskapet for å finne noe å bite på. Nå velger jeg lavkarbo, men det er kanskje ikke så bra å hive innpå en halv gräddost? hehe
Jeg klarer ikke å bli kvitt det der "titte i kjøleskapet 150 ganger bare for å se om det var noe der jeg hadde oversett, eller kanskje kommet noe nytt der på de to minuttene siden sist jeg så der"syndromet. Det er min last. Jeg pleier ikke å ha sånne der ting jeg bare kan putte i munnen nå hjemme. Faktisk har jeg veldig lite til meg selv hjemme. Jeg kjøper som regel matmenyen hver dag.
Men før...tja...
Frokost: 2 brødskiver med litt margarin og ett glass melk
Lunsj; Ett eller annet fra kantina, gjerne landgang med ost og skinke+ brus
Middag; Potet og kjøtt/fisk
Kvelds: Gjerne etter trening, noe godt jeg hadde kjøpt på kiosken.
masse småspising innimellom.
Det rare er at nå sliter jeg jo av og til for å klare å spise nok mat, og jeg klarer værtfall ikke å spise masse karbohydrater.
2-3 brødskiver eller knekkebrød med lett pålegg
Salat med kylling og pasta
Frukt
Kyllingfilet/ pasta med wokede grønnsaker
Frukt
Sjokolade
Masse småspising
Morsom tråd dette. Måtte tenke meg nøye om... Nå er det jo over et år siden jeg begynte på lavkarbo. Vanskelig å lage en oversikt, for jeg spiste igrunn ganske variert synes jeg, men en typisk dag så gjerne omtrent sånn ut:
Frokost:
2 skiver grovbrød, jo grovere jo bedre, uten smør, med pålegg (f.eks. ost, leverpostei, makrell i tomat, tunfisk i majo eller egg og kaviar).
eller
Naturell yoghurt søtet med litt honning eller bær, med hjemmelaget frokostblanding (hjemmelaget = ikke sukker, mye fiber).
I helgene var det brød med egg og bacon eller omelett
Lunsj:
Brød med ost
eller
Salat (gjerne med tunfisk/kylling, bønner/linser/kikerter, og diverse grønnsaker)
Middag
Fisk eller kylling (og en sjelden gang kjøtt), rikelig med grønnsaker, samt ris eller bulgur (gjerne fullkorns). Veldig ofte wok'er med en saus laget av fettredusert kokosmelk eller søt chilisaus. Eller med lettrømme.
Kvelds
Ingenting, eller middagsrester, eller to brødskiver/knekkebrød med pålegg.
(eller popcorn hvis jeg var veldig fysen)
Jeg prøvde alltid å holde meg unna chips og sjokolade og sånt på hverdagene. Men så var det fritt frem for å gå bananas i helgene da. Og med helgen mener jeg fra fredag ettermiddag til søndag kveld. :o Og ja, jeg GIKK virkelig bananas, for da hadde jeg jo gått rundt og hatt lyst på "noe" helt siden mandags morgen.
Brus var bannlyst på hverdagene, men i helgene drakk jeg gjerne to 0,33 colaflasker. Ellers drakk jeg stort sett, som nå, bare vann og kaffe. Juice en sjelden gang, og av og til iskaffe (som jo er like ikke som brus) på morgenen.
Jeg klarer virkelig ikke å huske hva jeg spiste før, haha! Sprøtt. Men jeg spiste veldig lite. Ikke sånn kjempemye godis, ikke før jeg ble sammen med eksen i alle fall, og da gikk det en del sjokkis, smash og litt dyre iser (typ Hagen Dazs o.l). Jeg var veggis i alle fall, i mange år. Det gikk mye i ostesmørbrød, veggispizza, wrapsgreier. Og toast. Og øl.
Ja, tenk at jeg faktisk en gang i tida seriøst trodde at øl til og med var litt sunt! Ja, for det er jo så bra for håret :p. Det er mer b-vitaminer i en neve bønner, liksom :p. (Og jeg hadde kjempetynt hår for tre år siden, liksom :rolleyes:)
Og jeg tenker at jeg sikkert så på det som et fortrinn at øl blir kalt flytende brød, hehe.
Jeg var på hyttetur med en svenske en gang som mente at vi ikke egentlig trengte å spise (annet enn kanskje middag for kosens skyld) fordi vi drakk så mye øl den helgen. Nettopp fordi øllen var brød i flytende form. Og det oppsiktsvekkende er at:
han var seriøs
han var LEGE
Også tror folk at det er en slags automatikk i at man kan stole på fastlegens kostholdsråd bare fordi han er lege :lol:
Han var? :p
Hehe. Jeg husker jo selv at jeg prøvde å være litt kontroversiell med å påstå at pizza var et av de mest fullverdige måltidene. Det hadde jo brød, grønnsaker og meieriprodukter! Jeg levde en stund på Dr Öetker (eller hvordan det staves) mozarellapizza! Den hender det faktisk at jeg savner litt fortsatt, tror det må være den mest smakfulle ferdigpizzaen ever! Eller, ikke godt å si, for jeg har jo ikke spist grandis eller Big One eller noe lignende på over ti år!
Uffameg - blir kvalm bare jeg tenker på hva jeg pleide å spise, og ikke minst hvor lite regelmessig. At jeg alltid var sulten, og ikke minst kvalm når jeg stod opp gjør liksom ikke greia noe bedre.
Frokost - Hva er det?
Lunsj - Hva er det?
Middag: Pizza med ekstra ost. Og mens den stekte... kanskje 3-4 brødskiver(loff) eller 2-3 rundstykker med rekesalat, eller roastbiff og majones. Hele pizzaen ble borte etterpå.
En time eller to senere - 3-4 brødskiver til med rekesalat eller tilsvarende.
Risifrutti - et par stykker før natta. Eller skolebrød/drømmebolle(pokker ta dere 7-11)
Nå er dagene veldig forskjellige
Frokost: Egg og bacon, eller omelette med egg, bacon og ost. 1 tomat, litt agurk.
Mellommåltid: protein-shake
Lunsj: grillet kylling med avokadosalat - rømmedressing
Brunch: protein-shake
Middag: hjemmelaget taco, kylling, eller kjøtt med dressing og salat
Kveldsmat - egg, omelett, middagsrester e.l
Det artige er at kaloriantallet er like høyt eller høyere nå - men bludsukkeret lavere og stabilt. Og vekten går jevnt og trutt nedover i stedet for oppover. Det eneste savnet er egentlig ketchup og ting som knaser - men hey, noe må man ofre også :)
For mange år siden (tilbake på midten av 90-tallet) hadde jeg en periode med skikkelig guttekosthold.
Frokost: Vanligvis ikke, men en Kvikk Lunsj på vei til jobben gikk lett ned.
Lunsj (sen): Pølse i brød ved disken på 7-Eleven, og 3 Solskinnsboller sammen med en halvliter Coca-Cola "to go".
Middag: Spiste mye ute - helt vanlige middager med ris, poteter, paste etc.
Kvelds: 5-6 brødskiver med smørost eller Nugatti.
Drikke gjennom dagen: 1-2 liter kaffe + 1-2 liter Coca-Cola.
(Jeg ser nå at jeg ikke fulgte Ernæringsrådets anbefalinger dengang heller...)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.