Dette er seriøst verdens BESTE tomatsuppe, jeg elsker den..
2 løk som hakkes smått
2 fedd hvitløk
2 bokser skåldede tomater
2 ss tomatpurre
Et par ts sukker
3-5 dl kraft gjerne kyllingbuljong
frisk basilikum etter eget ønske
1 ss tørket estragon
salt og grovmalt pepper
3 dl fløte( ikke matfløte)
Jeg har gjort den om slik:
50g løk
1 fedd hvitløk
250g tomat fra boks
1ss tomatpure
4dl kyllingbuljong
3dl fløte
krydder som ovenfor
Da har jeg gjort det om fra middag til fire, til middag til to... Dette tilsvarer 12 karbohydrater per person... er det noen grep jeg kan ta for å gjøre denne enda litt bedre, uten å miste smaken?
Jeg vet ikke hvilke merke tomater på boks du bruker, men Landlord er helt klart best og kan (hvis du ikke bruker den allerede) dra ned karboinnholdet ganske bra!!!
Hvor mange karber er det i landlord sin da? I grovhakkede tomater med oregano og basilikum fra eldorado er det 3 g pr 100g vare ihvertfall og den er veldig god til suppelaging :)
Jøss, det er imponerende! Ikke tilsatt noe sukker da kanskje?? Merkelig egentlig, for stort sett alle tomatprodukter blir laget på samme stedet.... og samme landet....
Synes kansje 3dl fløte er litt mye til 2 porsjoner bare...
Ville ha satset på halve mengden. Ha heller i litt JBK om suppa blir tynn.
Steker du tomatpureen sammen med løken? Den trenger
stek for å få fram søtsmaken nemlig:)
Tomatpuree fra landlord er et must..alle andre har veldig mye karber.
Og da slipper du kansje tilsette noe søtt.
Om du bytter ut løk med purre sparer du og noen karber
Jeg synes generelt sett at purre er bedre i tomatsuppe, enn løk!
Ellers kan man jo også bruke hele tomater som man flår og moser, men det er jo litt mer tidkrevende :p.
Jeg ville også ha nesten halvert fløtemengden, og kanskje til og med bytta ut med rømme/creme fraiche, synes det gjør seg bedre i supper.
I tillegg ville jeg ha slengt i en aning chilli og sitron, noe basilikum/timian/oregano, og en god slump olivenolje mot slutten av koketiden.
Kokte egg delt opp i båter er helt formidabelt i tomatsuppe. Nam!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.