Eg er ganske ny her inne på forumet, men har sysla med lavkarbomat sidan midten av mai i år, og merkar at sakte men sikkert så går vekta rette vegen. Har tidlegare ete Fedon-inspirert, og det har også funka greit, men datt litt av for eit par år sidan, og det har vore vanskeleg å kome i gang igjen aleine.
Eg bur saman med ein fyr som har diabetes 2 (han går på tablettar for det), som også gjerne kunne ha kvitta seg med nokre kilo. Han et relativt sunt for det meste, men kan ikkje tenke seg å gi slepp på brød, poteter og pasta, og meiner at lavkarbo kan då IKKJE vere bra for han som har diabetes 2. Eg meiner han ville hatt god hjelp i det, etter å ha sett andre med samme type sjukdom, som har prøvd lavkarbo. Men kva kan eg gjere for å overtyde han? Nokon som har erfaring og gode tips?
Jeg har ingen linker nå siden jeg er litt opptatt, men mennesker med dia2 burde absolutt spise lavkarbo. Man spiser da mat som gjør at blodsukkeret holdes stabilt og flere her inne har dia 2 og trenger ikke å medisineres noe mere pga de spiser riktig mat.
Du finner en del info om det her inne om du søker.
Jeg spiser lavkarbo ikke bare for å gå ned i vekt, men for å unngå å utvikle dia2, jeg er nemlig på vei til å få det, men spiser jeg mat som ikke berører blodsukker og insulin, så unngår jeg også dia2.
Ketogent blir vel moglegvis litt for stor overgang for han.. Det er vanskeleg nok å få han til å tenke lavkarbo. Han elskar reint kjøt og gode grønsaker, men kan altså ikkje gi slepp på potetene og brødet.. Det hadde vore så mykje greiare å fått han med, sidan eg allereie er godt i gong, og trivast godt med det.
Burde kanskje ta det opp med legen hans og høyre kva han seier.
Kan dete inngå et kompromiss, hvor han forsøker en uke uten bød, poteter, ris osv? Så kan han vurdere etter den uka? Det er jo også viktig at man ikke ALDRI kan spise det, det bør bare ikke være hverdagskost, spesiellt ikke for de med diabetes :rolleyes:
Takk for tipset Carisma, skal prøve!
Har prøvd å få han til å smake på mitt heimelaga proteinbrød, men han vil ikkje ein gong ta i det, sidan der er kesam i det. Han er totalt "allergisk" mot slike melkeprodukt. ;-)
Da går det mere på viljen. Det smaker ikke kesam og ikke egg i slike brød.
La ham få prøve lavkarbo i et par uker og få ham til å måle blodsukkeret ofte, så får han se forskjellen selv. Mitt blodsukker gikk fra svingende mellom 3 og 9 og til å ligge så og si jevnt på 4.2.
Liker han egg og bacon? Server ham egg og bacon til frokost, kanskje sammen med litt grønt ( juskeris bruker jeg, revet blomkål som freses i smør i et par minutter). Det metter godt og lenge og holder blodsukkeret stabilt.
Imse, du har nok rett. Eg synes sjølv brødet er godt på smak. Har til og med prøvd å lage det utan noko form for melkeprodukt (må innrømme eg gløymde av det i deiga!), men det vart aldri til at han smakte på det.
Han et heller ikkje frukost heime til dagleg, men når han er komen på jobb, så det er ikkje så lett for meg å "kontrollere" ;-) Jepp, han er glad i egg og bacon, vi et gjerne det i helgane saman. Så det er håp - muligens??
Ja, det er jo i bunn og grunn så enkelt at har man en sykdom hvor man ikke tåler en type mat, så må man holde seg unna den samme hvor fantastisk man syns den er... :o De med cøliaki kan ikke spise mel, laktoseintolerante kan ikke drikke melk, og vi med diabetes og insulinresistens må holde oss unna raske karbohydrater. Eller leve et liv med flere og flere medesiner, og de bivirkninger det gir. Og så nye medisiner for å døyve bivirkningene.... :rolleyes: Det kan faktisk unngås rett og slett ved å endre bittelitt på hverdagskosten. :ja:
Leste han VG i helga om Sponheim og hvordan han fikk kontroll på diabetes 2?
Jeg har dia2 og fikk tilnærmet kontroll på blodsukkeret etter en uke på ketolyse!:D
Kunne vel egentlig droppet tablettene de periodene jeg klarer å leve helt ketogent, men legen min vil ikke det så lenge jeg fortsatt er relativt overvektig!
Bruker metformin 850mg x3 og de gir jo ikke føling etc uansett. Mulig de også hjelper meg til å gå ned i vekt.
Veggpryd, fins boka på engelsk?
Kitt, det er jo berre kjempeflott! Wow! Men det er jammen ikkje lett å banke det inn i skolten på nokon som har bestemt seg for noko anna... :-/
Takk for gode tips og råd, folkens!
Søk på nettet etter :
Richard Bernstein's "Diabetes Solution
Du finner mere på S.S.Skaldemann sitt innlegg "Svensk debatt" her på siden.
Hvis din samboer kommer fra et land hvor det er større problem å få ta i mat enn vi er vandt med så er det ikke rart om han eter det han kan få, og er vandt med.
Utrolig mange eldre fnyser av lavcarbo og sier: Husk det var sild og potet som berga oss i gamle dager. Ergo er poteter en livredder.
Takk for den Grovsnus! Skal sjå om den kanskje er å få tak i!
Neida, er ikkje noko problem å få tak i ting her, er berre godt innjobba gamle vanar som må snuast fullstendig om på.
Ja, sild (sild er jo greit nok!) og poteter var ein livreddar DÅ, men tidene er totalt annleis. Nesten ingen jobbar så hardt lenger, fysisk. Eg er sjølv oppala på poteter og gulrot, gremmar meg ved tanken...! ;-)
I dag er boka bestilt! :)
Har prøvd lavkarbo denne veka, sambuaren altså, og det har ikkje skremd han fullstendig, i alle fall. Han har i alle fall ikkje gått opp, for å seie det slik! Trur moglegvis han har fått litt trua på dette! :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.