< Tilbake til oversikten

Hva er det som skjer her? Jeg bare raser ned i vekt!

lissy86 sa for siden:

vet ikke helt om jeg liker at dette går så fort. er dette virkelig normalt?
på torsdag er det tre uker siden jeg begynte på ketolyse med en vekt på 78 blankt. i dag veide jeg meg og vekta var på 71,4. synes dette er litt for mye jeg.? eller hva synes dere?

jeg spiser jo ganske bra tror jeg? har laget soyaproteinbrød, spiser ca 3-4 brødskiver pr dag, går som regel i kjøtt eller fisk til midagg, med tomater, champinion, salat med fetaost. Jeg er ikke så glad i blomkål eller brokkoli, det får jeg bare ikke i meg.. spiser vel ca 4 egg i uken, kommer ann på hvor mye brød jeg spiser..

pleier å lage med krem med bringebær nesten hver dag, det er jo så godt..
ellers å pleier jeg også å spise walnøtter:D

hva synes dere om kostholdet mitt? spiser jeg nogenlunde greit?

Carisma sa for siden:

Mer enn 2 kg i uken er ganske mye ja, men det er vanlig at vekta går raskt nedover i starten, og bremser ned etterhvert. Mye både vann og slaggstoffer som forsvinner ut :ja:

Megvel sa for siden:

Du sier ikke hvor høy du er. Men for noen er dette bare helt utrolig for kroppen, og alt bare "slipper". Antar også at du spiser bra med kalorier pr dag og føler deg bra? Det hender også at kroppen tar noen platåer, da er det å se på gjennomsnittstapet per uke. Husk og at psyken skal følge med, det er mange som sliter litt med at de plutselig er blitt tynnere enn før på kort tid...

Veggpryd sa for siden:

Synes du er heldig jeg! :ja:

Det går fort, men kroppen går ikke mer ned i vekt enn den skal. Men, jeg må bare spørre: Spiser du lavkarbo og lavfett? Da går man også veldig raskt ned i vekt - men på en helt feil måte. Kutter du ut karber og samtidig ikke får nok fett, bruker kroppen muskler til brensel i stedet.

lissy86 sa for siden:

jeg er 168 cm høy.

jeg prøver å spise mest mulig fett. går litt mye i kjøttdeig om kvelden. liker å lage kjøttboller av dem. det er godt!
stekker fisk og kjøtt i olje og smør. spiser mye ost på brødskivene. spiser enten brie eller cheddar ost. spiser mye grønt samt avokado. men føler jeg ikke får nok karbohydrater derfor stapper jeg meg i bringebær og kremfløte, men alikevel er jeg i ketose ...

Megvel sa for siden:

Da er det bare å nyte livet da ;)
Happy shopping om litt! Det er så festlig å måtte finne frem 38 i klær...
Når du vil bremse opp så legger du til litt og litt lavGI-mat. Fedon etc.

beate sa for siden:

Oi, så bra! :) Har du oppskrifta eller? Hvor mye spiser du av hvert liksom? ;)

lissy86 sa for siden:

kanskje jeg gjør det ritkig da :) nå ble jeg virkelig glad! det er kjempe deilig å se de gamle klærene mine passe igjen. veide 66 kg før jeg ble gravid så jeg nærmer meg 66, men vil alikevel ned til 60.
Det ejg gruer meg mest til er å slutte på ketolyse igjen. kan jo ikke leve på 15 gram karbohydrater resten av mitt liv.? så er livredd for at jeg skal begynne å legge på meg igjen.
Har skjønt at jeg burde holde meg unna raske karbohydrater når jeg er kommet meg i mål? får prøve å lese fedon etterhvert da :)

har ingen spesielle oppskriter. Er bare veldig ops på at jeg må få i meg fett rett og slett, og nok karbo.

lagde meg soyaproteinbrød som jeg fant her inne på forumet. Lagde to brød, men måtte kaste det ene brødet fordi det er veeeldig liten holdbarhet på det. spiser som regel 2 ristet brødskive med masse smør og ost, enten agurk på eller paprika. lunsj så går det i 2 egg med bacon om majones eller salat med masse grønt i. midagg kjøtt eller fisk, med salat eller eggesalat/rekesalat. men med maaasse majones. Ekte altså.
kvelds blir det jo bringebær med masse fløte til jeg blir kvalm og sovner av :) men godt er det! søtsuget forsvinnet helt!!

lissy86 sa for siden:

forresten så lager jeg pizzaen noen ganger fra ketolyse.. ikke peppes pizza bunn, men lager den med masse kjøttdeig og ost. løk og chaminjong. kjempe godt!!!

Vaffel sa for siden:

Kroppen bestemmer. :) Den syntes vel det var passende å kvitte seg med en del sånn i starten. Hvis du spiser godt og har det bra, synes jeg ikke du skal bekymre deg.... ikke ennå iallefall. Antakelig vil det flate seg ut ganske snart.

Lykke til!

Nicpins sa for siden:

Hei Lissy :) Grattis så mye med vektnedgangen, bra jobba!

Hvorfor ikke?! Det har jeg gjort i snart tre år, har aldri følt meg bedre. Med kropp, psyke, energi og livslyst på topp så er det ikke vanskelig. Etterhvert som man lærer seg flere oppskrifter, og får til litt variasjon i kosten så går det av seg selv.

Lykke til videre! :blomster:

StoreLilleMeg sa for siden:

Du sier du har levd på 15 karber/dag i 3 år.
Blir det sånn at du har kontrollen på de, eller må du telle og skrive hver dag selv etter 3 år?
Jeg er inne i en tellefase pga jeg må få i meg mer kalorier (har ligget på rundt 1500, må prøve å nærme meg 2000), så jeg ser at noen dager er jeg nede i 1 carb, andre dager oppe i 20. Men masse fett altså :)
Har du full kontroll uten å notere? Er bare nysgjerrig :)

Nicpins sa for siden:

Jeg var helt nazi på å telle karber den første tida, men etterhvert blir det en vanesak. Jeg vet automatisk hvor mye karber ditt og datt inneholder, og i hvor store mengder.

Jeg spiser ikke nøyaktig 15 gr karber hver dag nei, noen ganger mye mindre selvfølgelig, men aldri over 20-25 gram. Det jeg spiser som kan få karbemengden litt høy er som regel rød paprika, nøtter, tomater, oliven og sånt noe. Jeg spiser bare ren mat, kjøtt, fisk, grønnsaker, meieriprodukter og egg. Og fett, selvsagt. (Jeg henter ca 75-80 % av energien min fra fett i maten.) Merkelig nok kan absolutt ALLE typer matretter lages av en eller annen kombinasjon av disse ingrediensene :D Det tar bare litt tid å lære seg å lage mat på en annen måte. Men det blir en vanesak.

StoreLilleMeg sa for siden:

Takk for svaret. Var det jeg regnet med egentlig.
Ja, etterhvert så legger man seg på minnet hva som inneholder hvor mye karber. Blir lettere å lettere å ha kontrollen ser jeg :)

Nicpins sa for siden:

Ikke sant? :)

I begynnelsen skreiv jeg ned alt jeg spiste og ikke spiste i ei notisbok, alle måltider, alle ingredienser, hver dag. Det gjorde det MYE lettere. Hvis jeg sto stille på vekta f.eks., så var det lettere å feilsøke. Ta bort/legge til en og en ting til det løsnet igjen. Det er også interessant å lese i denne boka nå, etter disse årene. Det viser seg at jeg har glemt endel, og også glemt deilige oppskrifter som jeg brukte før. Nyttig å friske opp.

Jeg startet med min egen kropp som forskningsprosjekt jeg, og tenkte at da må man vel føre en nøyaktig forskningsrapport også :D Glemmer aldri den aha-opplevelsen jeg fikk da jeg fant ut at min kropp var ekstremt vár på tomater, (av alle ting!) Spiste jeg for mye tomat gikk jeg ikke ned. Merkelige saker. Men viktig å huske på at alle kropper er forskjellige, og at det ikke alltid finnes fasitsvar. Viktig å notere ned alt man opplever på egen kropp.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.