Jeg lurer veldig på hva jeg slags diett jeg skal gå på, har nemlig aldri fulgt en diett!
Jeg veier ca 73 kg og har en bmi 25.
Har en nydlig jente på 2 mnd som jeg fullammer..
Jeg har aldri vært under 65 kg (lenge siden jeg veide det da men) og har lyst til å se hva slags kropp det er mulig å få ved kanskje 60 kg:)
SÅ mitt spm er: Hva slags diett kan kanskje funke for meg?
Det som er viktig er at du ikke kommer i ketose når du ammer, det er visstnok ikke bra med ketoner i mm! Tror kanskje det er lurest å følge Fedon lindberg til du er ferdig med ammingen? Men kanskje jeg tar feil ;)
Det har vært diskutert ganske mye her inne.
Man er vel enige om at man ikke skal være i ketose så lange man fullammer. Helst skal man vel ikke slanke seg i det hele tatt mens man ammer, i hvert fall ikke mer enn 1/2kg i uken.
Miljøgifter oppløst i fett blir frigjort i kroppen og havner i melken.
Noen mister også melken om de aktivt slanker seg.
Generell lavkarbo skal det ikke være noe galt i, etter som jeg har skjønt.
Søk på amming, så dukker det nok opp en hel del tråder.
Når noen mister melken når de slanker seg, er ikke det når de slanker seg med lavfett og lavkalori? Mary Enig (internasjonal ekspert på fett), sier det er viktig at man får i seg skikkelig fett under amming for at barnet skal få de riktige næringsstoffene - og da mettet fett / kokosfett.
Det er mange som ammer med på lchf /ketogen diett. Her er en tråd om amming fra kolhydrater i fokus
I følge norsk ekspertise vet man for lite om ketogen kost og amming.
Jeg ville uansett ikke tatt noen sjanser. Ammet selv snuppa i 20 måneder, men slanket meg ikke før hun spiste mer enn et solid måltid om dagen.
Det nevnes eskimpbabiser i tråden på svensk. Da nevnes det ikke hvordan man har målt 500* høyere nivåer av miljøgifter i morsmelk fra disse mødrene heller. Det var visst PCB de målte dette på.
Fedon/atkins vedlikehold (100KH) er tingen i ammeperioden evt graviditet!
En ting til, ammende skal ikke under 1500kcal per dag, og skal ikke ned mer enn et halvt maks et helt kilo i uken. Av henholdsvis miste melka og miljøgift-grunner. Fort gjort å rase ned fortere på LCHF!
Det må gå ann å ikke lese alt du leser bokstavelig, jeg avsluttet til og med med en :D, men selv ikke da gled det inn. :eek:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.