< Tilbake til oversikten

Har du mistet mange kilo, og så kom de tilbake?

annama sa for siden:

Ja, jeg kunne godt tenke meg å høre historiene til de som er tilbake her inne etter å ha mistet flere kilo tidligere...

Har lest litt og vurderer ketolyse"kuren". Men er samtidig litt redd for å gå ned de 20 kiloene jeg ønsker å miste...så leve "normalt" igjen...
og så etter en tid havne her inne igjen...og kanskje med noen ekstra kilo i tillegg...??

Hva var årsaken til at dere ikke klarte å holde kiloene borte?
Tror vi alle kan lære noe av å høre historiene til de som ikke klarte å holde kiloene borte, men som står på og ikke gir seg!!

...jeg vil gjerne høre deres historie også...ikke bare historiene til de som har klart det en stund! :ja:

Mr. Muscle sa for siden:

Grunnen til at mange går kraftig opp i vekt igjen etter en slankekurer er at mesteparten av det de går ned i vekt er muskler. Reduksjon i muskelmasse betyr redusert forbrenning og da forstår du nok selv at dersom du går tilbake til gamle vaner med ny lav forbrenning så går det filleveien.

I en lavkarbodiett sier teorien at det blir minimalt muskeltap, derfor bør dette fungere bedre enn f.eks Grete Rhode (eller hvordan hun staver etternavnet sitt)

Er fremdeles på "nedturen" så jeg kan ikke gi noe 100% svar om det fungerer i prakis, time will show :D

Gracella sa for siden:

Hvis du med "leve "normalt" igjen" mener å spise akkurat det samme som før du begynte med lavkarbo, så vil du nok få tilbake alle kiloene og mere til etterhvert. Det skjer med alle som lever etter en diett og så slutter med den etter en tid.
Nå har ikke jeg lest alle innleggene til de som er tilbake på ketolyse, men fellesnevneren for de jeg har lest, er at de har spist som før (mer og mer karbomat) og gått opp i vekt.

Lavkarbo bør være en endring av kostholdet. Selvfølgelig trenger man ikke leve i ketose resten av sitt liv, men noe tilsvarende Fedon Lindberg burde være overkommelig for de fleste??

Yonah sa for siden:

Signerer!

Går du tilbake til å spise poteter og pasta til middag og grovbrød til andre måltider, så er det nok en fare for at du går opp igjen..

Og hva er normal kost? For meg er det kjøtt, grønnsaker og fete mjølkeprodukter.

Megvel sa for siden:

Hovedspørsmålet er ofte "hvorfor gikk du opp før".
Om svaret er graviditet eller amming (som hos meg) så gikk jeg ikke opp igjen siden jeg ikke gjorde de to tingene (samt hadde fått justert stoffskiftet etter graviditetssmell) lenger. Om man gikk opp pga dårlig kosthold, går ned og så går tilbake til den samme årsaken, så går man opp igjen.

Iset sa for siden:

EN av grunnene, mener du. For det er slett ikke alltid årsaken. Er man svært overvektig (BMI <40) er det snakk om bla. hormoner som gjør et varig vekttap vanskelig, og det er vel snakk om ca. 95 % av de i denne gruppen som går ned i vekt, som ikke klarer å holde vekten over tid samme hvilken kur/livsstil de bruker. Dystre tall, egentlig, men sett i sammenheng med alle verdens sykelig overvektige er jo 5 % uansett ganske mye.
Dessuten kan det være psykisk også, spiseforstyrrelser kan "hemmes" over tid men så klarer man ikke alltid å komme varig utav det og går opp det man har gått ned, og gjerne litt til. Det er ganske komplekst og har ikke bare med tap av muskelmasse å gjøre.

Anne sa for siden:

Du kan aldri spise det samme som du spiste tidligere...som du la på deg av, forståelig nok.

Du må finne en mellomting, et vedlikeholdskosthold som DU og KROPPEN din sier er riktig i forhold til hva du vil veie og hvilken form du ønsker å være i. Mange av oss trives jo så utmerket med en eller annen form for lavkarbokost, men skeier alikevel ut av og til:cool: og kjenner det fort på flere ting.

Lykke til:klem:

ross sa for siden:

jeg er egentlig ganske overansket... jeg gikk 3 mnd på atkins og gikk ned 8 kg... så kom sommeren og jeg klarte ikke å fortsette, gikk litt over stokk og stein ig førsten også til slutt dreit jeg regelrett idet og drakk, spiste masse godtrier, brød, pasta.. osv.. nå litt over en mnd senere har jeg gått opp 4 kg... jadda ganske deppa ble jeg selv om jeg viste det ville skje når jeg hadde skeiet så mye ut... men det utrolige er at jeg forrig torsdag tok meg i det og begynte på nytt med atkin og i løpet av 4 dager er jeg gått ned 1,3 kg igjen... så hadde jeg kanskje ikke tatt helt av etter jeg dreit i hele atkins tingen så hadde jeg sikkert ikke lagt på meg så "mye" igjen... Tror hvos man styrer unna godis hver dag, øl hver helg og ikke kanskje brød så holder man vekten...

annama sa for siden:

Ja, det skulle jeg jo skrevet...vil jo v n gå tilbake til det samme jeg har holdt på med de siste årene, men jeg håper ikke jeg har spist min siste potet eller siste skive skikkelig godt , hjemmebakt grovbrød!!
Vil så gjerne det UTEN å gå opp...men er redd det bare blir innimellom...?

Er det slik at om man sakte men sikkert introduserer noe høykarbomat tilbake i kostholdet så "venner" kroppen seg til det og man kan leve med noe mer av det...? håper ;)

SunnhetMedSirrup sa for siden:

sant det dere sier, blant annet at lavkarbo er et nytt kosthold.. ikke bare en diett ;)

jeg slanker jo meg ikke akuratt her, lever bare lavkarbo..

har altid syntes pasta ris brød og poteter bare var tørt og ekkelt uansett, så og droppe det og heller spise så mye kjøtt jeg klarer sier jeg ikke nei til! :)

Veggpryd sa for siden:

Jeg har mistet mange kilo - men de kom ikke tilbake. Det ble bare ikke mer vektnedgang. :p Jeg fortsatte som før i kosten, men unnet meg litt det som ble servert i helgene - type kake, potet, chips, øl eller sjokolade.

"Jeg som var så flink med maten ellers i uka, kunne vel ta bare litt?" tenkte jeg. Men det kunne jeg tydeligvis ikke. Jeg skjønte jo ikke hvorfor jeg ikke gikk ned i vekt (stupid me), men jeg gikk heller ikke opp.

Nå vet jeg bedre. Det er bedre å ventet til man er ferdigslanket, og heller ta det hjemmebakte brødet med geitost i helgene da. Ikke nå. Når man er ferdig slanket kan man (og burde man) skli litt ut til siden en gang i blant. Det tror jeg er sunt for den mentale helsen. :D

annama sa for siden:

Ja, dette tror jeg de fleste tenker...:ja: Meg innkludert!!!

Og det siste du sier om å tillate seg å skli ut innimellom stemmer absolutt på meg!!!
Jeg kan avse mye og jevnlig, men hvis jeg visste at jeg ALDRI mere kunne spise noe av det jeg liker så godt...
...da hadde jeg nok heller nøyd meg med for mange kilo på rumpestumpen...;)

Så jeg bør komme meg ned i trrivselsvekt og håpe på at jeg kan spise litt attåt UTEN å øke i vekt en dag...:)

Carisma sa for siden:

Det gjelder bare å ikke skulle ta igjen alt det man har hatt restriksjoner på på en gang :D

StoreLilleMeg sa for siden:

Hihi....den var fin :)

Jabba sa for siden:

[/B]

Bra innlegg!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.