galleren sa for siden:
Heisann
Jeg har holdt på i en måned nå med LCHF, og kan si meg veldig fornøyd. Det er mye god mat og samtidig lærer man seg å bli en bedre kokk, hehe.
En lynende kjapp bakgrunn (har tenkt å skrive en introduksjon på forumet etter hvert). Jeg er 31 år, 1,75 høy og veier 62kg. Jeg har kronisk hjerteskade/hjertesvikt grunnet cellegift behandling som barn (1-2 år gammel, ble gitt en feil cellegift dose som skadet hjertet). Går derfor på noen hjertemedisiner som skal styrke hjertet. Har gjort det siden jeg var 15 år.
Enhver standard lege eller kardiolog vil sikkert få grå hår på sekunder dersom jeg forteller hvilken kost jeg nå har lagt meg på. Men jeg er overbevist...det virker så logisk at det ikke kan unngås å bli tatt seriøst.
Så over til mitt spørsmål. Jeg spiser som regel 2-3 ganger pr dag nå, og det blir mye fett, endel proteiner og svært lite karbo.
F.eks en dag kan se slik ut:
Frokost
- 2stk ostebrød (skaldeman oppskrift) med røros økologisk smør og makrell i tomat ELLER ost og spekeskinke
- vann
lunsj
- 2stk ostebrød (skaldeman) med sardiner i olivenolje ELLER en relativt stor salat med egg, kylling, skinke og mye majones.
- vann / farris (blå)
Middag
- 2stk Gilde Beef Burgere med ost (øko norvegia eller gräddost), speilegg og en hjemmelaga dressing/saus med kremfløte,rømme,hvitøk eller rødløk og chilli.
- vann / farris
Føler jeg for noe mat imellom, så kaster jeg i meg en neve paranøtter eller 2stk Babybel.
Er dette for mye fett? for mye mat?
Jeg sliter rett og slett med at jeg ikke føler meg mett, selv etter middagen. Jeg har ikke noe SUG etter mat eller søtsaker, men det er slik at jeg kunne godt tenkt å spist mer.
Jeg veier meg selv hver dag (kanskje litt overkill, men jeg er litt tvangstenkende/oppførende) og vekta er knall stabil på 62kg hver eneste morgen. Jeg ligger vel sånn ca på under 20g karbo hver dag. Til tider under 15g. Skal jeg ha meg noe godteri så tar jeg meg en 70-85% sjokolade, Kims bacon krisp, ristede mandler eller lager noen ostechips.
Gjør jeg noe galt? Spiser jeg for mye fett? For lite? :|
Håper på svar. Er utrolig mye bra på dette forumet, og er innom hver dag. Er fascinerende, rett og slett.
Et lite tillegg: Før jeg begynte på LCHF spiste jeg "normal" kost. Brød, ris, sukkerholdige sauser, smågodt, drakk brus etc..vekta gikk som en jo-jo. Etter LCHF gikk jeg ifra "varierende" vekt på ca 65-68kg ned til stabil 62kg.