det gjør jeg! og jeg prøvde meg framm på kjøkknet, og fikk til en som du knapt merker forskjell på!!
ing: sjokolade (her er anternativ, den nederste har kun 1 karb pr. 100g.) www.sukkerfritt.com/index.html bacon svor/snack bakepapir
FREMGANGSMÅTE:
grov-hakk/knus baconsvoret, og smelt sjokoladen i mikroen.
bruk en lang og ikke så bred ( en brødform til ovnen ) form, og dekk hele med bakepapirtil toppen og litt over. legg baconsvoret oppi, og fyll på med rundt en halv/1 cm opp med sjokolade.
legg i sjøleskapet for ca 1-2 timer.
ta ut av kjøleskapet, og løft opp bakepapiret varsomt. ta det av sjokoladen, og gjør hva ellers du vil med den. ( kaste den, kansje? )
der har du sjokoladen :)
les: jeg skriver ikke hvor mye av hver, for det kommer an på formen din, og hvor mye crispy du egentlig vil ha i sjokoladen. men en god ting er 1/3 av sjokoladen er baconcrisp. :)
Husk å sjekke at dere bruker den "riktige" bacon-crisp'en.
Er flere forskjellige sorter i handelen.
Bacon-crisp, bacon-svor og bacon-digg såg jeg senest idag. 2 av de hadde masse carber, den tredje var nesten carb-free :)
Hei,
Selv om det er lite kh i baconsvor så husk at salt binder vann i kroppen og den til Euroshopper er forferdelig salt. …altså ikke lurt å spise dagen før veiing!
Sjokoladen fra sukkerfritt kan spises, men husk at noen reagerer på maltitol – søtningsmidlet som brukes. Jeg foretrekker heller en bit mørk sjokolade 70 % eller mer enn de sukkerfrie utgavene.
På wikipedia står det at maltitol har "mindre utslag" på blodsukkermålinger.
Om sorbitol står det at dette regnes for ufarlig. Men at overdreven bruk kan ha lakserende effekt.
Xylitol skal også være helt ufarlig. Og spesielt de som har diabetes kan bruke dette da det ikke trengs insulin for å ta dette opp.
Maltitol har mindre utslag på blodsukkermålinger enn sukker, det er helt riktig.
Maltitol gir 75% av blodsukkerstigningen til sukker. Det er allikevel for mye for de flese på lavkarbodiett.
Sorbitol og Xylitol er ufarlig, men det var heller ikke poenget mitt. Blodsukkerstigningen er lav og kan benyttes av diabetespasienter, men det finnes bedre alternativ
Men hvorfor er det maltitol som oftest brukes i barer, sjokolade, drops og lignende ment for lavkarbo-dietter? Atkins sine barer er jo søtet med dette og viser til at man da kan trekke fra maltitolet fra produktet og dermed sitte igjen med svært lite netto karbohydrater?
Dette var bare en liten opplysning med tanke på hvordan enkelte her inne reagerer på vektstagnasjon og små oppganger :eek: Noen samler nemlig mye vann ved stort saltinntak :rolleyes:
Det er ikke godt å si, sjekk gjerne ut kilden i min tråd forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27464
her står det at maltitol har GI.
Noen har gjerne et blodsukkerapparat og kan sjekke det ut.
Jeg lager 86% sjokolade, litt fløte, cocosa (smeltes og blandes) og peanøtter....namme! Evt kokosmasse, litt pulverkaffe/sterk kaffe....kun fantasien setter grenser;)
PS! Men tror jeg skal teste denne LK smash`n ....:sikle:
Nam nam!!! TUSEN takk! Denne smaker jo faktisk som Smash! Lagde med kokesjokoladen fra Sukkerfritt! Ikke ille å kunne nyte "Smash" med mindre enn 1 gram karber! :p
Tro meg; det smaker ikke godt lenger...:(.
Etter en tid uten sukker, så smaker nesten ingen sjokolade godt mer... Vi har esker med sjokolade som jeg kjøpte inn til jul i fjor - gledet meg masse til å spise de igjen - men de gav meg ikke det kicket jeg ville ha.
Derimot var hjemmelaget marsipan med cognac noe som gikk unna :o...
Jeg vil tro at den smash-varianten kan bli ekstra god med skikkelig mørk kvalitetssjokolade og ekte baconsvor :D. Smash deLuxe, liksom!
Jeg har en fritt-fram-dag i uka, ikke med høykarbomat, men ting som jeg kan finne på å crave på, særlig om jeg er fyllesyk :p men som til vanlig stopper vektnedgangen for meg, som baconsvor, mørk sjokolade, nøtter, meieriprodukter o.l. Oftest bruker jeg ikke den dagen i det hele tatt, bare fint å vite at den er der.
Men om jeg skulle føle behov for det en søndag, så tror jeg at jeg skal teste denne :)
Kan jo like greit mekke den i papir-muffinsformer. Knuse baconsvor og strø i bunnen og helle sjokolade smeltet i vannbad over.
Jeg prøvde denne i går, men smeltet sjokoladen i vannbad, noe som IKKE gjorde den rennende. Så konsistensen på sjokoladen ble for tykk, slik at jeg ikek fikk dekt alt ordentlig,men måtte blande det inn. Bortsett fra det så smakte det helt greit ;)
Mmmmm. Fantastisk! Jeg brukte 80% sjokolade og bacon-svor med 0 karbo. I tillegg hadde jeg i litt cocosa.
Etter at den hadde stivnet, tok jeg den frem til temperering og delte i små ruter.
Perfekt med en liten rute til kaffen. Herrlig!
Lagde i går og det var kjempegodt!!
Skal lage mer hvor jeg blander sukkerfri sjokolade og 70%, det må jo bli en innertier :D
(Og så blander jeg oppi litt fløte for å mildne sjokosmaken)
Laget i går med anton bergs sukkerfrie (endelig fikk jeg brukt den til noe! :D). Ble litt for mørk sjokolade syns jeg, men trøkte i meg en god porsjon likevel ja :o
Skal definitivt prøve igjen med lysere sjokolade
Nannah: jeg har aldri likt baconsvor eller noe lignende, men har du smakt de fra Maarud i en sort pose med gullskrift? De er litt krydra så de er kjempegod :D Regner kanskje ikke med at de er gode i denne sammenhengen, men kanskje.. :)
Denne var bare SUPER god!!! Og smakte HELT som Smash! Kjæresten var superoverrasket!!! TUSEN TAKK FOR OPPSKRIFT!!!
Og for dere som lurer, jeg brukte baconcrisp fra euroshopper som jeg hakket i foodprosessoren, la i bunnen på store muffinsformer, og så helte jeg over Cloetta melkesjokolade (sukkerfri) som jeg hadde smeltet over vannbad. Ristet litt på formene så sjokoladen la seg rundt baconsvore... NAMNAMNAM!!!!:D
Den som heter mørk sjokolade fra Sukkerfritt har < 0,5 g karber per 100 g., altså ennå mindre enn kokesjokoladen. Og er kanskje enklere å få tak i, i alle fall der jeg hittil har sett Sukkerfritt-sjokoladene til salgs.
EDIT:
Glemte å skrive at det hørtes veldig godt ut! Skal nok prøve en variant av dette etter hvert.
Kan tipse om at Maarud sin "Gammeldags Baconsvor" (små poser a 45 g) har 0,5 g kh (og 2% saltinnhold...).
Hvor finner dere disse sjokoladene? Sukkerfri mørk sjokolade på sukkerfritt.no: "Næringsinnhold pr. 100 g: Energi 455kcal, Protein 6 g, Karbohydrat 50 g". Hvilke sjokolader snakker dere om? Det står rundt 50g på alle jeg fant på sukkerfritt.
Jeg finner ikke sukralose i innholdsfortegnelsen, kun malitol?
Jeg tror ikke folk kan spise for mye av denne smash sjokoladen før de detter ut av ketose. Malitol er et karbohydrat som alle andre karbohydrater. Eneste fordelen er at ikke all malitolet blir sugd opp av tarmen. Vet ikke helt hvor mange prosent som ikke blir tatt opp, men det er ganske betydelig.
Men kva sjokolade bør ein då bruke? eg har cloetta melkesjokolade og cavalier mørk type her..... eller bør ein eigentleg bestille frå sukkerfritt.com? Er jo ikkje sånn at eg til stadig et sjokolade altså...
Spiller ingen rolle det, vel, bruk en du liker! Kan ellers advare om at Sukkerfritt sine sjokolader smaker helt forferdelig. Noe av det verste jeg har smakt av sjokolade noensinne ... :o
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.