< Tilbake til oversikten

Insulinresistens og kosthold

Paris sa for siden:

Jeg har igjen tenkt å begynne på Fedon-kost, og har drive på hele denne uken. Faktisk gått ned rundt 2 kg på bare 5-6 dager, og det er jo suverent...

Jeg har misstanke om at jeg har insulinresistens, siden jeg veldig fort legger på meg på magen og rundt magen og ser ut som jeg er mange mnd på vei med baby. Det er nokså kjedelig å få dette spm hele tiden...

Har derfor slitt mye med selvtilliten pga dette. Ellers er jeg nokså normal-vektig, men fettprosenten min er sikkert særdeles høy. Aldri målt denne. Hvordan gjør dere det? Mulig å kjøpe sin egen vekt? Liker ikke oppsøke steder jeg...:o

Noen gode råd for en ny-begynner?

Mitt spm er også: Er det mulig å bli bra igjen av insulinresistens? Bør man da ikke spise karbohydrater i det hele tatt?

Hva med light-brus? noe der man kan drikke uten å ha dårlig samvittighet?

Tørr ikke spise brød og korn jeg nå...ikke poteter, ris og pasta heller...selv om de er fullkorn.

SunnhetMedSirrup sa for siden:

du kan måle fettprosenten med en prosent klype..

men et godt kjærringråd ( som er sant ) , er hvis du drar i magen , og skinnet er tykkere en 2 av dine fingre , så har du høy fettprosent..

EmilyB sa for siden:

Jeg har også insulinresistens og har fulgt et egenkomponert kosthold. Har gått ned nærmere 25 kilo siden jeg startet.

Jeg er av den oppfatning at man kommer langt med sunt fornuft. Man skal leve med dette i lengden og det kan bli vanskelig for mange om man har et for strikt regime.

Jeg spiser dansk rugbrød (de helt mørke) hvis jeg skal ha brød. Sørger for å ta på masse av pålegg. jeg spiser bare 2 skiver daglig. Men jeg spiser kakestykker og lyst brød om jeg får servert det i selskap. Jeg tar bare ikke så mye. Det er hverdagen som teller. Spiser mye frukt og grønt, nøtter, sunt fett og fjærfe kjøtt og annet med proteiner

Det som har hatt mest effekt for meg er å spise ofte og kutte ut lightbrus og annen brus. merker også effekt av å ta omega 3- piller.
Og jeg spiser litt godis i helgene og det går bra.

Spis ofte, drikk masse vann, gå turer og forsøk grønnsaker eller bær til alle måltider. Og kos deg litt innimellom. Ved siden av frukt som banan, epler osv kan du ta en neve nøtter for å hindre blodsukkeret i å stige. I smoothie kan litt dryss av kanel ha samme nytten.

Ikke gi opp ! Du når målet til slutt :)!

Photobscura sa for siden:

Om du har mistanke om insulinresistens så vil jeg anbefale deg en tur til legen og be om en glukosebelastning, eventuelt også en c-peptid.
Jeg tar en haug med prøver hvert år.
Jeg er også insulinresistens, og lever mer eller mindre ketogent, fordi det er måten jeg trives på, kroppen trives best med det og blodsukkeret er veldig stabilt med lite karbo og mye fett.
Jeg kan ikke ha noen utskeielser, for jeg blir så grusomt dårlig, så vanlige kaker og brød har jeg lagt bak meg. Det smaker ikke så godt at det er verdt ubehaget. Mens andre igjen som EmilyB her, godt kan skeie litt ut i blant. Det er uansett det jevne som drar, og ingen av oss er like:)
Legen har også gjerne en sånn fettklype som SunnhetMedSirrup snakker om.
Det finnes vekter som kan måle fettprosenten din, f.eks Tanitavekter, men de koster ganske mye.

Paris sa for siden:

Takk for svar!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.