Hei! Jeg er ny her, og skal begynne på min første lavkarbo-diett nå :) Men jeg lurte på om noen med mer erfaring her kunne svart meg på hvorvidt denne menyen ser bra ut eller ikke i forhold til karbohydrater og protein.
Dette er en random dags-meny: Frokost: To speilegg og tre strimler bacon. Lunsj: Salat (Hjertesalat, cherrytomat, rødløk og agurk) med 1/2 - 1 boks tunfisk. Middag: Dampet brokkoli med en strimlet kyllingfilet stekt i vanlig hard margarin. Kveldsmat: Ett kokt egg.
Og masse vann.
Jeg bruker margarin uten salt og melk. Jeg tåler ikke melk, så jeg kan ikke spise hverken ost, creme fraichè, rømme eller andre ting med melk i.
Men hvor kan jeg evt. få inn mer fett? Det er vel bare salaten og grønnsakene det er karbo i her, sant? Jeg sjekket kylling, bacon og egg opp mot en næringsinnholdsliste, og der stod det at det var lite karbo og mye fett/protein...
Jeg steker jo maten i margarin, og det er jo fett. Men det er jo sikkert ikke nok nei. Jeg har ikke så veldig god peiling, og jeg har ikke råd til bøker om temaet. Men protein og fett er vel noenlunde det samme, er det ikke? Vet at bl.a. tunfisk inneholder mye protein, og det er jo bra.
Hei,
Som filosofi har du vanlig lavkarbo - hva er egentlig vanlig lavkarbo - hvor mye karber ligger det på hver dag? Vanskelig å gi tips og råd når du ikke følger en bestemt filosofi.
Så bare noen generelle kommentarer.
Noen opplever at tomater hindrer vektnedgang.
Dersom det er mulig ville jeg byttet ut margarin med smør om du tåler det, margarin er usunt fett.
Ja, du kan bruke suketter, men noen opplever søtningsmidler hindrer vektnedgang. I tillegg til at mange opplever at bruk av søtningsmidler er med på å opprettholde søtsuget.
Så synes jeg generelt at det er litt lite fett i den menyen din… Kjøtt av fjærkre er vel det som inneholder minst fett.
Og ta en titt på de forskjellige kostholdsfilosofiene her inne. Da får du en pekepinn på hva de forskjellige lavkarboretningene er :)
Og mange av bøkene kan lånes på bibilioteket :)
Når jeg skriver "Vanlig lavkarbo" så mener jeg at jeg vil holde meg til rundt 10 - 12g karbo hver dag. Av det jeg har lest på nettet, så er det akkurat passe karbo når man skal gå på lavkarbodiett.
Jeg tåler egentlig ikke smør så veldig godt. Går olje? Jeg kan såklart prøve. Hva om jeg steker små biter med bacon og har i salaten? Eventuelt setter til litt avocado. Eller jeg kan lage omelett med skinke i i stede for.
Det er så dumt at jeg ikke tåler melk fordi da kan jeg ikke spise hverken rømme eller ost, og det inneholder jo en del fett. Hadde jeg kunnet tilsette ost i omeletten f.eks, så hadde det plutselig blitt mye mer fett...
Forresten. En ting jeg lurer veldig på, og som jeg ikke har fått svar på fra det jeg har lest på nettet: Det er jo vanlig logikk at man vil få vektreduksjon når man forbrenner mer enn man inntar. Men når man spiser mye fett og protein slik som man gjør i en lavkarbodiett så vil jo kaloriinntaket stige til værs. Etter det som er logisk tenking så vil man jo fyke opp i vekt.
Jeg tror ikke 10-12g karbo om dagen er "vanlig lavkarbo". Ketolyse-spiserne ligger vel på mellom 15 og 20g. Lutz (skrev boken Bedre uten brød som anbefales sterkt) anbefaler rundt 70 g karbo hver dag, fordelt nogenlunde likt på alle måltidene og at det kommer fra lavkarbomat. Men dersom du skal ned mer enn 5 kg, vil jeg vel tro at ca 20 g om dagen er en fin start.
De fleste med melkeintoleranse tåler meierismør godt. Det går også an å "klarne" smøret og fjerne melken.
Angående margarin så skrev jeg noe om det for en stund siden. Bare klipper og limer litt her, jeg. :)
"Synes det er litt viktig å informere om hvordan vegetabilske oljer blir laget. Solsikkeolje er en typisk vegetablisk olje man bør styre unna - uansett om det kan føre til vektreduksjon eller ikke.
Vegetabilsk olje er en kjemisk blanding som inneholder bensen, bensin, aceton osv. Kjemikalier blir brukt som katalysator for utvinningen, og den ferdige basen er en brun, seig, illeluktende masse som må behandles med enda mer kjemikalier for at det skal ligne på det endelige produktet. Det må tilsettes stoffer for å få den ønskede konsistensen. Skal det bli solsikkeolje, må det blekes og tilsettes fargestoffer for at det skal se ut som solsikkeolje (noen har bestemt at solsikkeolje skal være lysegul). Videre må det tilsettes kjemiske stoffer som aroma for å fjerne lukt og evt. tilsette lukt.
Det er også dette som gjøres med plantemargariner - eller bordmargariner. Basisproduktet tilsettes kjemiske stoffer og farger for at det skal se ut som - og lukte som den ekte varen - nemlig smør.
Gunnar Lindgren vet veldig mye om margariner og planteoljer. Det er verdt å kikke litt på hjemmesiden hans å lese hva han kan fortelle om oljer og margariner.
[url]www.gunnarlindgren.com[/url] - klikk på linken "matfett".
Her forteller Gunnar Lindgren veldig kort om margarin og planteoljer (Intervjues av Kostdoktorn etter LCHF-konferanse i våres).
Hei,
Lavkarbo er en paraplybetegnelse for ulike kostholdsvarianter og jeg mener å huske at alt under 150 kh klassifiseres som lavkarbo. Derfor vil jeg ikke klassifisere 10 til 12 kh pr dag som vanlig lavkarbo. De som ligger lavest på kh pr dag er Ketolyse, Skaldeman og Atkins induksjon. De her inne som har et generelt lavkarbokosthold, altså ikke i ketose, ligger nok rundt på 30-72 kh pr dag. 72 kh pr dag er i henhold til Wolfgang Lutz sin bok ’Bedre uten brød’, som er anbefalt lesning for alle på lavkarbo.
Her er en grei liten brosjyre om lavkarbo: www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf
Dersom hensikten med kostholdsomleggingen innebærer en god progresjon på vektnedgang så vil jeg på det sterkeste anbefale deg å lese om de ulike kostholds filosofiene og finne en som du kan leve med. Ikke at det er noe tvang, men det er så mange fallgruver for en nybegynner på lavkarbo og vi vil jo ikke at man skal snuble og miste motivasjonen. I tilegg så er det mye lettere for alle lavkarbo guruene her inne på forumet å gi råd og veiledning til de som følger en bestemt filosofi.
Les deg opp på de ulike filosofiene, bøkene får du lånt på biblioteket og supplementer med informasjonen som ligger her på nettet. Her inne finner du et vell av oppskrifter og det er flere her inne som ikke tåler melk, så du finner sikkert noe som passer for deg også…
[color=#000000][/color]
Husk at: kunnskap er makt!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.