< Tilbake til oversikten

Hvor mange egg?

mokki sa for siden:

Det har vel vært diskusjon oppe i media om for mange egg er usunt eller ei. Egg er jo en viktig ingrediens i lavkarbokosthold har jeg forstått. Men er det noe begrensinger på antall egg?
Jeg er et brødmenneske, og det er jo mange flotte brøderstattere her inne, men jeg tenkte jeg skulle prøve å styre endel unna brød, for jeg faller så lett tilbake på gamle synder om jeg spiser mye brød. Så da blir det liksom egg til flere måltider.
Jeg er ikke ute etter å komme i ketose, og teller ikke karber. Frokosten nå består av eggerøre av to egg med fløte i, en skive røkelaks, cc med kanel og noen skiver ost. Og jeg er helt avhengig av å få melk hvertfall til frokost. Så da er jo allerede 2 egg brukt opp. Hva med kvelds, og lunsj....
Syns det er litt vanskelig. Storkoser meg med kjempegod mat, men vet liksom ikke helt hva jeg skal lage. Ka jo si at jeg ikke er noe videre begeistret for salat. Blir så fort lei det, så derfor blir det liksom ikke salat til lunsj, men prøver å være flink med mye grønt til middagen.

SunnhetMedSirrup sa for siden:

jeg kjønte egentlig ikke helt hva svar du ville ha?

men blander du et " normalt " kosthold med et lavkarbo kosthold , kommer du garantert til og gå opp i vekt:(

Yonah sa for siden:

Jeg kan spise mellom 0 og 8 egg om dagen, varierer med matl*sta;)

Men melk er ikke lavkarbo vanligvis, me mjølkesukker, og det får blodsukkeret til å stige og videre gir deg lst på mere søtt og gir fettlagringssignaler.

Du kan jo spise eggerøre med ekstra smør i og spekeskinke/salami/bacon til og agurk, tomat el.l. ved siden av. Til lunsj kan du også spise tomater, agurk, rå blomkål, sukkererter el.l ved siden av kjøtt, feks et k*llinglår eller to med rømmedipp eller majones. Du må ikke spise salatblader hver dag, men noe annet grønt.

Som brøderstaning kan det jo være lurt å feks spise oopsie/oe polarlapper og ikke dise lavkarbobrødene med kli og nøtter hver dag.

Cornelia sa for siden:

Mener du om det er bra å spise så mye egg og at du kommer til å gå lei av egg?
Jeg har ingen begrensning på antall egg, bruker nok omtrent 20 egg i uka hvis jeg skal ta med baking, matlaging etc. Det er faktisk ganske sjeldent jeg spiser bare egg i form av omelett, kokt egg etc. Så jeg går absolut ikke lei. Du må bare variere endel, søk i oppskrifstforumet her det er helt fantastisk!

Ang. kolesterol (regner med det er det du mener når du sier at egg er usunt) så er det helt feil at egg og fett øker kolesterol , mitt kolesterol gikk ned fra 6.7 til 5.1 på 3 uker med lavkarbo. :eek:
Legen spurte om jeg hadde sluttet med egg - jeg sa "nei, jeg spiser 20 egg i uken" - tror du han ble satt ut eller!
Lykke til og kos deg med eggene!

Ps! Dette er en veldig bra artikkel (på svensk) om du er redd for kolesterol ;)
www.kostdoktorn.se/kolesterol

Lilli sa for siden:

Hvorfor det??:confused:

Yonah sa for siden:

Fett OG karber får en til å gå opp i vekt. Masse fett og lite karber virker og for en del virker lite fett og en del karber, men karber og fett gir fettlagringssignaler...

mokki sa for siden:

Nei, jeg blander ikke lavkarbo med normalt. Jeg prøver å spise lavkarbo, men ikke på ketolyse...
Det jeg egentlig lurte på var om det gikk an å spise for masse egg. Eller om jeg kan spise omelett både til frokost, luns og kvelds om jeg vil.....

Iset sa for siden:

Spis egg av hjertets lyst, om det så er 20 til dagen. :D

Carisma sa for siden:

OE'ere spiser vel 72 egg i uka noen av de :)

trollmamma sa for siden:

Hva er en OE'er??:confused:

Carisma sa for siden:

Optimal Ernæring, en lavkarbo-retning.

trollmamma sa for siden:

Ah....:p

energibunten sa for siden:

spiser antagelig 50-60 egg i uka. Det eneste med stort eggintak er at rått egg inneholder næringshemmere, samt at egg har en god andel flerumettet. Man bør passe på å ellers spise nok mettet fett for å oppnå balanse i fettinntaket.
Egg inneholder også litt salt om det er et problem.

Ellers inneholder det alt man trenger, unntatt C-vitamin. Dvs med litt grønt i tillegg er det nære optimalt for kroppen. Det er nok i et egg til å lage en kylling. Det burde sette ting i perspektiv..

chili sa for siden:

De OE-ere som følger prinsippene fra boka "Bedre uten brød", kan spise opp til 72 gram karbohydrater pr dag. :)

vi har høns, og får rundt 7+ egg hver dag! :D

så da er liksom frokost+lunch+kvelds mat trygg.. :D

mokki sa for siden:

gleder meg å høre.... blitt 4 egg i dag. Om jeg ikke lager noe i kveld også....
Jeg er kjempeglad i egg i alle fasonger, så da klarer jeg fint å holde meg unna brødet.
Det er spennende dette. Og jeg er mer og mer motivert av å lese her inne...

Iset sa for siden:

Dette gjelder vel kun hvitten, eller? Jeg spiser aldri hvitten rå pga. dette, så jeg har sluttet å ha rå egg i smoothies, bruker kun eggeplommen. Ja, og så spiser jeg det jo i eggedosis og lignende.

aslaug sa for siden:

Du er heldig som er glad i egg, det er jeg også- i alle fasonger!! Kos deg:D:D

beate sa for siden:

Men hvor mange karber kan man spise for dagen uten at man går opp i vekt? Hva er egentlig lite karber? Tenker at det må da gå an å spise flere enn 20 karber for dagen uten at man går opp i vekt? Hva er evt. vitsen med et lavkarbokosthold da om man ikke tar av vekt uten at man ligger så lavt i antall karber at man går i ketose?

Yonah sa for siden:

Det er nok forskjell på folk, jeg legger på meg nå om jeg spiser 25-30g karber hver eneste dag, det er for m*e for meg... Men jeg håper det endrer seg med tiden..
jeg er heller ikke sikker på at man trenger å være i målbar ketose for at lavkarbo skal fungere;) De som spiser etter OE eller Fedon spiser jo mange flere karber enn meg og går ned..

må nok skryte på meg at jeg har klart meg gjennom noen dager med en god del karbs uten vektøkning :p:p lucky me! :D

Carisma sa for siden:

Ikke for å ødelegge stemninga, men hos meg kommer de ofte snikende noen dager etter utskeielsen :p

Pearl sa for siden:

Det gjør det desverre hos meg også.

energibunten sa for siden:

jepp. nå spiser jeg mye rå hele egg så så veldig redd for det er jeg ikke...

weey.. ?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.