< Tilbake til oversikten

Salat og holdbarhet

Rin sa for siden:

Jeg sliter litt med salat. :o Ikke sånn å forstå at jeg ikke liker det - jeg synes frisk grønn lunsj-salat er godt, det, men- et salathode holder seg jo ikke pent og friskt så veldig lenge i kjøleskapet!

Jeg bor for meg selv og lager dertil ikke mat til flere enn meg selv, heller - og selv om bladsalat er godt så spiser jeg ikke nødvendigvis store mengder hver dag, med den følge at jeg har frisk salat i kanskje én dag før den begynner å få brune kanter og jeg synes det er ekkelt. :( (Dette nesten uansett salattype og i hvilken dagligvarebutikk den kjøpes inn)

Så jeg lurer på om, uhm, det er noen måte i det hele tatt å få den til å være tiltalende i noen flere dager? Evt hvor jeg kan få kjøpt veldig små salater så jeg kanskje rekker å spise opp tingen før den begynner å skifte farge. :D

(De posene med ferdigblandet salat er et alternativ, men de er jo som regel ganske brune inni allerede i butikken...)

Carisma sa for siden:

Få tak i en bolle med rist i bunnen, eller bruk et dørslag oppi en annen bolle. Så lager du opp en salat i denne. Det er viktig at det kan renne av. Den holder seg fin i dagevis, opp mot en uke.
Forøvrig skjærer jeg alltid av en cm av salathodet hvis det er skjært i, og plukker av det ytterste bladet/bladene, så er det som regel ganske fresh på innsida.

trillian78 sa for siden:

Eller kjøp en salatspinner. Det er samme prinsipp som Carisma beskriver over. Salaten holder seg bedre i en sånn både ferdigoppkutta og hel.

Gerd sa for siden:

Ja, salatspinner er supre greier :ja:

Og et tips til: Riv salaten, ikke del den med kniv. Når du river den, så deles den etter egne fibrer. Da blir den ikke så lett brun i kantene.

Orkide sa for siden:

Enig med de over salatslynge(spinner) er veldig bra. Men putt salaten i en bolle med rist og TETT lokk etterpå og la den stå i sval delen eller den delen av kjøleskapet som det er minst kulde. Grønnsaker av alle slag skal ikke ha det like kaldt som melk ol.

Ang. mindre salater, så er jo hjertesalat et alternativ. Der er det to små salathoder i pakken. Den holder seg fin ganske lenge også.

Lykke til :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.