< Tilbake til oversikten

Krydder - hvordan vite hvilke som er ok?

Supramundane sa for siden:

Jeg har prøvd å søke litt, men fant liksom ikke ut av dette. Håper noen kan peke meg til gamle tråder hvis dette er blitt spurt om før.

Jeg ser at folk lager sine egne kryddermikser, tacokrydder osv, og det er jo logisk når jeg ser på krydderposene, antallet karbohydrater der er jo høyt. Men hvordan vet man hvilket "glasskrydder" man kan bruke for å blande, uten å få for mye karbohydrater? :confused:

Carisma sa for siden:

Hvis de inneholder sukker er de ikke ok, det er vel hovedregelen. :ja:

Men det står jo ingenting på disse glassene? Hvordan finner man ut det da?

Abbe sa for siden:

Må vel lese innholdsfortegnelser for å se hva som er ok og hva som ikke er... Selv har jeg alltid brukt bare "rene" krydder og blander heller selv...

Carisma sa for siden:

Du kan se på hjemmesiden til produsenten om det ikke står på glassene,. Noen har det ute. Hvis du ikke finner det, så dropp de og velg noen med tydelig innholdsfortegnelse.

Med "rene" krydder menes f.eks basilikumglass osv går helt fint? Ikke kryddermix, men "enslige" krydder.

Starry Eyes sa for siden:

Men de er litt snikete de folka som skriver på krydderglassene ser jeg. Jeg har i lang tid kjøpt Tacokydderet til Black Boy (tidenes mest politisk ukorrekte produktnavn?) fordi det ikke inneholder sukker, men ser nå, etter litt mer utdanning på området, at joda, det inneholder sukker i form av dekstrose (druesukker/glukose). Kan de ikke bare skrive at den inneholder sukker da istedet for å kamuflere det slik? Skuffa nå...:(

Abbe sa for siden:

Er det jeg mener ja :ja:
Kjøper ingen av disse ferdige blandingene, har heller enkeltglass i skapet og blander selv...

Abbe sa for siden:

Slik maskering\forvanskliggjøring er helt normalt på alt av innholdsfortegnelser... Jeg syns f.eks. det er veldig interessant å "oversette" innholdsfortegnelser på hudkremer, shampo og balsam!

Gerd sa for siden:

Ja, det går helt fint :)

Takk for gode svar! Ble litt forvirret der en stund :)

Jeg har lest om hjemmelaget tacokryddermix her inne, og har prøvd å søke, men kan ikke finne den oppskriften, er det noen av dere som kan peke meg i riktig retning?

SunnhetMedSirrup sa for siden:

har en bok som heter : "Den Store Kalori Guiden" , ( indhold av karb,fett,prot,fiber m.m. i matvarer)

det står at EN ts pepper er 1 karbo.. men også 6kalorier.. så det må være 1,5 KARBS :eek::eek:

Vaffel sa for siden:

Jeg skjønner ikke helt... må det være 1,5 karbs fordi det er 6 kalorier? Det må det vel ikke?

I min bok står det at 1 ts pepper (rød, svart, hvit) er 1 g karbo... det var overraskende mye, syntes jeg, men på den annen side er 1 ts nok til ganske mye mat.

Jeg klarer ikke å finne ut hvor mange karbohydrater det faktisk er i dette... hverken på Black Boy ( :p ) sine sider eller på nettet.... Og den tacoblandingen som stod her inne syns jeg var skikkelig fæl... :rolleyes::(

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.