Noen som har registrert lavere kolesterol i løpet av kuren?
Jeg er veldig spent på det, for mitt holdes i sjakk på piller. Samme med blodtrykket mitt. Vil gjerne høre andres erfaring med det. Skal måle mitt igjen om ca måned .... Etter fire uker og 3 kilo (lite, men godt....) har jeg merket en spesiell ting. Jeg er i mye bedre humør! De svarte dagene blir færre og færre.....
Jeg vet ikke hva mitt var da jeg begynte, men jeg fikk det målt for noen uker siden. Da har jeg altså spist ketogent/LCHF i 1 1/2 år.
Kolesterolet var på 4,28, altså i den nedre delen av det som regnes som normalverdier (3,3-6,9)
Dessverre fikk jeg bare målt totalkolesterolet denne gangen.
Kan jo fortelle deg en annen sak: på LCHF-kosthold, så kan kolesterolet gå noe opp den første tiden, for så å synke betraktelig etter ca tre mnd.
Det skal ligge en link til en studie om dette her inne, men den finner jeg ikke mer.
Studien sammenlignet LCHF, middelhavskosthold (Ca Fedon) og HCLF (ca Grete Roede). HCLF hadde ingen forbedringer hva angikk kolesterolet, det hadde de andre kostholdene :).
Hadde 3,15 for 7 år siden og nå nettopp har jeg målt det til 3,5 - vet ikke hva som skyldes alder eller kosthold, men jeg må nok regnes av den prosentandelen av det norske folk som har naturlig lavt kolesterol.
Jeg har også i flere år hatt forhøyede leververdier, men de har stabilisert seg. Har lest meg fram til at det sannsynligvis er fordi leveren er overarbeidet pra for mye insulin i blodet. Den er jo kroppens renseanlegg, og når andre ting ikke fungerer som de skal til å få renset blodet blir det for mye som samles der.
For noen år siden hadde jeg 6.5 i total kol. Tok en kur med eple edikk og gikk da ned til 5.9.
Målte totalkol. for en mnd siden - det var da 6.7. Har levd lavkarbo i ca 9 mnd. Høyt kol ligger i slekta. Tabben var å ikke måle kolesterol rett før oppstart:(
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.