< Tilbake til oversikten

Tips om sjokolade

guro sa for siden:

Sjokolade

Sjokolade av god kvalitet skal inneholde i rekkefølge: Kakomasse, sukker, kakaosmør, emulgator og ekte vanilje.

Minst 70% kakomasse – det begrenser sukkermengden også. Kakaosmør er verdens dyreste fett og byttes ofte ut med noe simplere. Vanilin brukes ofte i stedet for ekte vanilje.

Smelting til glasur: Hakk sjokoladen og ha den i ildfast bolle. Tilsett eventuelt litt kokosfett. Kok opp litt vann i en kjele, ta av varmen og sett bollen oppi. La stå i 10 minutter før du rører sjokoladen jevn. Damp eller vann må ikke komme i sjokoladen

mofe sa for siden:

Du mener i mengde? :)

Summer sa for siden:

mmm, sjokolade... sitter å prøver å jobbe med oppgave

Kakaosmør, hva er det? er det smør fra kakaoen? og kan vi få tak i det noe sted? eller er det bare kakao tilsatt smør,- eller omvendt:p ?

guro sa for siden:

Det er rekkefølgen på listen av ingredienser (merkingen på selve varen), og da er det mest av det første. Skjønner?
[font=Comic Sans MS][/font]
Kakosmør må være fettet fra kakobønnen. - Har lurt litt på hvordan det blir med fettet i kakaobønner og kaffebønner, fordi de ristes også begge før bruk - og hva gjør det med fettet?
[font=Comic Sans MS][/font]

Summer sa for siden:

Godt spørsmål Guro... Jeg antar fettet i sjokoladen ikke er av det beste... Derfor liker jeg å bruke 86% sjokolade siden den er avfettet og smelte og tilsette cocosa. :) nammenam:)

mofe sa for siden:

Ja :)

donjuanwannabe sa for siden:

Fettet kommer jo fra kakaobønnene så det er ikke noe usunt i det, det er av høy kvalitet og meget gunstig for kroppen. ;)

guro sa for siden:

I kvalitets sjokolade kommer fettet fra kakobønnen og er vel i utganspunket bra - sammenlignet med billigere sjokolade. Men disse bønnene er ristet de også, dvs varmebehandlet - lurer på om noen vet noe om dette?

Summer sa for siden:

vet vi at de er ristet?

guro sa for siden:

Ja, det er viktig for smaken har jeg lest ett eller annet sted.

donjuanwannabe sa for siden:

Er ikke sikker, men jeg vil tro at økologiske mørke sjokolader er de beste. Som f. eks. Green & Black's.

Zoë sa for siden:

Green&Black`s 70 % kom best ut i Mat&Helse sin sjokolade test.

De mener også at 70 % sjokolade er sunnere enn 86% - nettopp fordi den har beholdt mer av det sunne fettet.

Nille sa for siden:

Var Lindt Excellence sine med der ?? Madagaskar eller Ghana 70% - eller 85% ??

Huldr sa for siden:

85%en var med, men nådde ikke opp blant de beste fordi den ikke var økologisk, samt inneholdt hvitt sukker...

Nille sa for siden:

:eek: :eek: Da må jeg jammen klage til Lindts,- for på 85% står det IKKE sukker på pakka !!
(Det står på 70%)

Huldr sa for siden:

Hmmm... det kan jo være feil i testen også, da! (Opplysningene i testen er hentet fra "Hvitt sukker en snikende fare" som nylig er skrevet av D V Poleszynski og Iver Mysterud, står det. men det kan jo være feil der også...)

friflex sa for siden:

Noen som vet hvem som selger Green&Black's i Norge?

Er det å få på noen dagligvarekjeder eller helsekostkjeder?

Bor på Sunnmøre og kunne tenkt meg å få fatt i en del av denne til jul :p

mofe sa for siden:

Hvilket nr. av Mat&Helse var det?

Nille sa for siden:

Jeg fant Green & Black på Foodstory i Stavanger. Noen og 70% inneholdt 42 karber pr 100 gram. Det er dobbelt så mye som Lindt Excellence 85%. Ville bare nevne det i farta :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.