Sjokolade av god kvalitet skal inneholde i rekkefølge: Kakomasse, sukker, kakaosmør, emulgator og ekte vanilje.
Minst 70% kakomasse – det begrenser sukkermengden også. Kakaosmør er verdens dyreste fett og byttes ofte ut med noe simplere. Vanilin brukes ofte i stedet for ekte vanilje.
Smelting til glasur: Hakk sjokoladen og ha den i ildfast bolle. Tilsett eventuelt litt kokosfett. Kok opp litt vann i en kjele, ta av varmen og sett bollen oppi. La stå i 10 minutter før du rører sjokoladen jevn. Damp eller vann må ikke komme i sjokoladen
Det er rekkefølgen på listen av ingredienser (merkingen på selve varen), og da er det mest av det første. Skjønner?
[font=Comic Sans MS][/font]
Kakosmør må være fettet fra kakobønnen. - Har lurt litt på hvordan det blir med fettet i kakaobønner og kaffebønner, fordi de ristes også begge før bruk - og hva gjør det med fettet?
[font=Comic Sans MS][/font]
Godt spørsmål Guro... Jeg antar fettet i sjokoladen ikke er av det beste... Derfor liker jeg å bruke 86% sjokolade siden den er avfettet og smelte og tilsette cocosa. :) nammenam:)
I kvalitets sjokolade kommer fettet fra kakobønnen og er vel i utganspunket bra - sammenlignet med billigere sjokolade. Men disse bønnene er ristet de også, dvs varmebehandlet - lurer på om noen vet noe om dette?
Hmmm... det kan jo være feil i testen også, da! (Opplysningene i testen er hentet fra "Hvitt sukker en snikende fare" som nylig er skrevet av D V Poleszynski og Iver Mysterud, står det. men det kan jo være feil der også...)
Jeg fant Green & Black på Foodstory i Stavanger. Noen og 70% inneholdt 42 karber pr 100 gram. Det er dobbelt så mye som Lindt Excellence 85%. Ville bare nevne det i farta :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.