< Tilbake til oversikten

Har lest boka, men skjønner ikke helt

Meatscience sa for siden:

Først og fremst: Jeg har gått på ketolysekuren i en uke, og gått ned 3,5 kg. Jeg fikk ikke boka før på lørdag, og nå har jeg lest den ut.

Det som slår meg, er at oppskriftene i boka fremstår som mye "sunnere" enn det jeg hadde forestilt meg. Jeg har lest masse her på forumet, og det jeg har fått inntrykk av her er at det ikke er så nøye f.eks. hvor mye smør man bruker når man lager mat. Eller at man godt kan kjøre på med majones og ost, for eksempel.

Men i boka så står det f.eks. 1 ss smør i en oppskrift, (i en av oppskriftene står det til og med "mager ost"), mens folk her oppfordrer til å nærmest bruke så mye man vil. Hvordan har det seg?

Det jeg har gjort denne uka, er å spise en god del egg og noe brokkoli, blomkål og salat. Men i tillegg til dette har jeg kjørt på med smør, majones og ost der det måtte passe. F.eks. liker jeg å blande smeltet smør med rømme, og helle over kokte grønnsaker. Men leser man oppskriftene i boka så blir det jo ikke akkurat oppfordret til dette.

Oppskriftene i boka virker mer som "tradisjonelle" slankeoppskrifter, og jeg er derfor litt forvirret nå. Hva er grunnen til at rådene og oppskriftene her på forumet skiller seg såpass fra hva som står i boka??

Zincite sa for siden:

Kan ikke svare siden jeg ikke har lest ketolyseboka - men dytter litt på den for deg :)

Tror selv mye animalsk fett er sunt - og har brukt mye og kommer til å fortsette å bruke mye fremover, selv om jeg anser meg som på vedlikehold i forhold til vekt.

Supramundane sa for siden:

Jeg er også helt ny, men dete jeg har oppfattet er at metthetsfølelsen i kroppen regulerer seg slik at du i sum ikke spiser så veldig mye mer enn du ville gjort med de oppskriftene i boken. Fett og proteiner metter enormt. Så det er kanskje derfor?

Iset sa for siden:

Jeg har også reagert på at det er lettost i oppskriftene, skjønner ikke helt hvorfor. Og at en av lunsj-oppskriftene er "spis en halv grillkylling uten tilbehør". What? Greit nok at det er godt og proteinrikt, men er det noe spesielt poeng med å kun spise en halv grillkylling uten noe som helst annet?

Takk for dytten, Zincite. ;)

Det er jo riktig at man blir mett av denne dietten, jeg spiser maks 3 måltider om dagen nå, og de er relativt små. Men jeg følger altså rådene og oppskriftene jeg har fått vha forumet, og bruker masse fett. De gangene jeg spiser en salat blir jeg ikke SÅ mett, liksom. Men man blir helt klart forvirret, skal man spise masse fett eller ikke??

Og det med en halv kylling, det er jo bare for dumt.

Silver sa for siden:

Godt det ikke bare var jeg som reagerte på de "små" mengdene med fett som brukes i boka. Er også ny i dette, men har erfaring med andre som pøser på med majones, fløte og store mengder ost på alt. Ikke så rart vi blir litt forvirra når vi leser boka da.. :)

Veggpryd sa for siden:

Jeg leste Ketolyseboka for to år siden, men valgte å følge Skaldeman og Dahlqvists råd istedet. Det er et par ting jeg har lurt litt på: Han har bl.a. anbefalt matoljer, noe som er helt skrekkelig etter min mening.

I tillegg står det at man bør ta en pause på tre måneder etter et halvt år på Ketolyse, og da får man jo inntrykk av at det er skadelig å spise lavkarbo i lang tid - noe det slett ikke er. Og hvorfor man bør ta en pause på tre måneder skriver han ingenting om.

Dessuten anbefaler han gravide å spise "normal" kost - altså mat som ikke er spesielt godt egnet for mennesker. Man kan spise seg gravid på lavkarbo, men når man først har blitt gravid, må man tilbake til brødskive og magerost?!!

Yonah sa for siden:

Kanskje vi skulle tipse Torkil om denne tråden så han kan svare på disse spørsmålene?

Jeg reagerer også på utsagnet om å gå tilbake til normal kost når man er blitt gravid, svangerskapsdiabetes er utpreget og det er ikke BARE de som spiser sukker og potetgull som får det.. Og for disse er et lavkarbokosthold supert. Men å advare mot ketogen kost må han få lov til, men det er jo en mellomting mellom ketogen kost og brødskive med brunost og leverpostei og potet og kjøttkaker til middag.

Kanutten sa for siden:

Ketolyseboka er en oppskrift på en ketogen livsførsel. IKKE lavkarbo generelt. Jeg oppfattet det slik at når Torkil snakker om "normal" kost er det snakk om generell lavkarbo og IKKE ketogen diett.

Veggpryd sa for siden:

Jeg ser ikke helt forskjellen på ketogen diett og lavkarbo generelt. Hvis ketogen diett betyr å være i ketose - så kan man også være i ketose på generell lavkarbo. Mange kan spise en del karbohydrater (hvis man med generell lavkarbo mener mer karbohydrater) og likevel være i ketose.

SunnhetMedSirrup sa for siden:

ketongen diett,
south beach
keytose
lavkarbo
proteindietten
m.m..

samme tingen alle sammen..

mindre karbo , mere prot/fett

:p

trollmamma sa for siden:

Men å havne i ketose som gravid, er vel ikke sunt?

Jeg gjorde det, ufrivillig, og da var legene raske med å ta affære. Ble innlagt for tilførsel av glukose. ;)

Veggpryd sa for siden:

Det synes jeg høres veldig rart ut. Da må urbefolkninger hatt skikkelig problemer under graviditeten. Samer, eskimoer, masaier osv. Og tilførsel av glukose?! Er glukose noe vi virkelig må tilføre? Glukose er jo sukker - og det har vi mennesker ingen behov for.

Yonah sa for siden:

Jeg tror det er stor forskjell på å komme i ketose fordi man ikke spiser enn å komme i ketose fordi man spise få karber. Jeg var nok i ketose store deler av mitt første svangerskap, jeg levde nærmest bare på 2 knekkebrød med salami om dagen pga kvalme...

Urfolket har jo spist ketogent i sine svangerskap, hvorfor er det plutselig farlig for oss? Man fikk jo ikke tak i bær el.l i januar i norge for 2000år siden, det gikk ikke...

sykavsukker sa for siden:

Denne tråden må jeg følge :D

Vaffel sa for siden:

Jeg trodde jeg hadde lest Ketolyseboka fram og tilbake, men oppskriftene har jeg faktisk ikke lest før nå da jeg så denne tråden. Har forholdt meg til oppskriftene her på forumet. :p

Jeg er enig. Synes ikke oppskriftene samsvarer med teoriene i boka. Og da stoler jeg mest på teoriene og beholder mine akkurat passe feite måltider.

Ellers, når det gjelder rådene om pauser og ang graviditet osv... så slår det meg når jeg leser at Torkil er lege... og at han muligens har "sikret seg" slik at ingen skal ha noe å "ta han" for? Det er mine tanker om det som kan se ut som overforsiktighet.

Kanutten sa for siden:

Ketolyse er en lavkabodiett, men en lavkarbodiett trenger ikke nødvendigvis være en ketogen diett.

Og JA man kan være i ketose på generell lavkarbo :D

Kanutten sa for siden:

Hadde det ikke blitt ramaskrik HVIS han hadde anbefalt ketolyse sammenhengene i ualminnelig tid og noen mot formodning kanskje reagerte på det?? Jeg har forstått det slik at det ikke har vært gjennomført undersøkelser over lengere tid og at han derfor IKKE kan anbefale det utover uttestet tid.

Vaffel sa for siden:

Ja, det var noe sånnt jeg mente.

Usikker på hvordan jeg kontakter ham, men du kan gjerne gjøre det hvis du har den informasjonen. :)

Veggpryd sa for siden:

Men forskning... eh. Hva med de millionene år mennesker har levd som jegere? Jeg synes det er bevis nok. :)

Kanutten sa for siden:

Er ikke slik det fungerer når noen anbefaler noe, da må grundig gjennomtestet materiell fremlegges.... Ellers kan konsekvensene bli erstatningssøksmål i millionklassen...

Viclin sa for siden:

Trodde også jeg kunne boka nesten utenat, men jeg tror ikke jeg har sett på oppskriftdelen engang. :p Har bare hørt på dere og lest her inne, jeg. :)

Gerd sa for siden:

Jeg har bedt Torkil se på denne tråden :)

Så svarer han nok ved anledning.

Veggpryd sa for siden:

Ja, det prøvde de seg på i Sverige. To ernæringsrådgivere anmeldte Dr. Dahlqvist for å leke med livene til sine pasienter ved å anbefale LCHF kost. Det ble sak av det, Dahlqvist sluttet jobben, og senere ble hun frikjent og LCHF kosten godkjent av Socialstyrelsen:

"Socialstyrelsen ansluter sig till professor Bernes yttrande och bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av "lågkolhydratkost" till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet."

Vi har heldigvis kommet litt lenger i fett/karbo debatten enn vi var for noen år siden.

Nicpins sa for siden:

Ikke sant?

Skjønner godt at leger må være yderst forsiktige med hva de skriver og anbefaler, det stilles skyhøye krav til hva som faktisk kan "bevises" gjennom forskning. Selv om vi jo gjentatte ganger ser hva "the dark side"-gjengen med frukt og brød klarer å få igjennom av anbefalinger og vedtatte sannheter :rolleyes:

Vil jo ikke at Torkil skal miste jobben Snille mannen.

Boken til Torkil var det som fikk meg igang. Jeg har fått et nytt liv; frisk og 40 kilo lettere. Så får det heller være at karbosamfunnets kvasivitenskaplig vedtatte sannheter tvinger slike som ham til å omskrive og lempe på alle ting, bare for ikke å risikere å bli brent på heksebålet. Dahlquist friskt i minne ja. Man skal ikke terge brødprofetene.

Torkil sa for siden:

Hei
På jobb første dag etter tiltrengt ferie, så da er det bare å starte.
Denne tråd inneholder jo mange spørsmål og problemstillinger. Jeg beklager om jeg kanskje ikke får svart på alle.:o

Å skrive en bok om et slankekonsept vil på mange områder medføre kompromisser. Jeg tør påstå at ketolysekuren er enkel i prinsipp og enkel å gjennomføre for mange. Det tyder massevis av positive E-poster på. Men en del har problemer underveis. Skal man da skrive en enkel, lettfattelig bruksanvisning for de fleste eller skrive mye mer om hvordan man gjør med platåer og andre problemer som kan oppstå. Eller skal man briefe med å skrive en akademisk avhandling slik man får vist hva man virkelig sitter inne med.?
Jeg har altså valgt en enkel fremstilling. Siden er den utvidet i revidert utgave. I neste utgave av "slank med ketolysekuren" blir det en betydelig utvidelse av håndtering av problemområder og metoder for beregning av fett og protein sett i forhold til kroppsvekt og fysisk aktivitet /trening. Samt et eget kapittel om beregning av kalorier. Det vil gå noe på bekostning av enkeltheten, men det kan ordnes med en annen inndeling av boken.
Å dra frem enkelte råd eller oppskrifter som eksempler på at oppskriftene ikke passer til teoriene synes jeg er litt urimelig. Jeg kan angre litt på den halve kylling, jeg burde ha skrevet 1/4 grillkylling, bakparten med skinn så hadde det passet bedre. Det er fra min side et eksempel på at det går an å skaffe seg en lunsj i den situasjon der man må kjøpe lunsj i en matbutikk. (Skrevet før alle salatbarene som er dukket opp i butikkene nå).

At man skal benytte mager ost når man skal lage ostechips skyldes at det gir mye sprøere chips- det går ikke med fullfet ost. (jeg husker ikke alle oppskrifter, da det er en stund siden jeg leste boken).

Det skal ikke være tvil om at ketolysekuren er en "fettrik avmagringsdiett" Som professor Hans Bassøe kalte sin versjon.
20 gram karbohydrat gir 80 kalorier. 125 gram protein gir 500 kalorier.
Når man skal opp på kanskje 1480 kalorier pr dag (avhengig av vekt og fysisk aktivitet) må man altså ha 100 gram fett i maten, det er ikke så lite.
Da kommer:
80/11480 = 5 % av energien fra karbohydrat
500/1480 = 34 % av energien fra protein
900/1480 = 61 % av energien fra fett

Veier man 120 kilo og er godt fysisk aktiv kan energibehovet være betydelig større, da er det fettmengden som skal være enda større.

Når dette er sagt klarer altså mange å gjennomføre ketolysekuren ved å følge de enkle prinsipper om blandet salat og varierte grønnsaker hver dag, kosttilskudd, tran, fete kjøtt- og fiskevarianter oljer, smør etc.
Og det uten å telle kalorier, karbohydrater og uten å slite ut lommeregneren.

Som lege mener jeg at jeg har et ansvar for å skrive fakta som har vitenskaplig forankring samt for å gi råd som jeg kan stå inne for.
For gravide, folk med en del sykdommer, kur over 6 mdr. Etc. anbefales ikke ketolysekuren fordi det ikke finnes forskning som viser at det er UFARLIG, riktignok heller ikke det motsatte, så der må jeg velge "føre var prinsippet"
Skaldeman er journalist og har gjort mye for utbredelsen av kunnskapen om ketogen diett. Han står friere til å skrive "hva han vil". Jeg kunne ha gjort som ham å ha skrevet på første side i min bok " Følger du mine råd, gjør du det på ditt eget ansvar".

Så var det nevnt noe om Olje og smør og farligheten av dette. Som overvektig med BMI over 30 er det for de fleste den vesentligste helserisiko. Da fett samtidig mister det meste av sin skadelige egenskaper ved fravær av karbohydrat medfører det i mine øyne at det er lite vesentlig hvilke fettstoffer man velger når formålet er kostindusert ketose med vekttap som målet. Å velge litt fornuftig er uansett ikke dumt. Men å "sverge" til denne eller denne olje og koldpressede varianter frem for konvensjonell fremstilte oljer MENS man er i ketose, blir i mine øyne unødvendig. De som har noe å si imot dette kan gjerne vise til vitenskaplig dokumentasjon! ( Vi er ikke uenige om hva som er gode oljer i et normalt, lavkarbokosthold.)

Så de gravide. I mine øyne er et normalt kosthold lik generell lavkarbo, det jeg anbefaler gravide.)
Høykarbomat er slik jeg ser det et helseskadelig og unormalt kosthold

Jeg håper det dekker de fleste problemstillinger

Vennlig Hilsen
Torkil P Andersen :)

Fungirl sa for siden:

Flott svar Torkil, tror mange fikk svar på ting de lurte på :)

Veggpryd sa for siden:

Takk for oppklarende svar! :)

Silver sa for siden:

Tusen takk Torkil, nå fikk jeg svar på utrolig mye av det jeg lurte på! :) Kjempebra!

sykavsukker sa for siden:

Utrolig bra svar som mange her inne satt pris på :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.