< Tilbake til oversikten

En sprekk

lille74 sa for siden:

...jeg skal ut å spise med en kompis om ei ukes tid.....og det blir nok en sprekk. hvor mye vil det ødelegge for meg....er snakk om en middag.
og egentlig så kunne jeg tenkt meg en skikkelig biff med tilbehør (les: baktpotet) og dessert......men vil det lissom ødelegge flere ukers diett?

Gerd sa for siden:

Det kan sette deg tilbake, det spørs hvor mye du skeier ut, med hva osv. (Torkil har skrevet om det i boka)

Et tips. Viss du vet at det blir f.eks en bakt potet til middag, kutt ned på antall karber resten av dagen :)

Det har sjelden noe å si, sånn for en gangs skyld :)

lille74 sa for siden:

hmm.....må vurdere det......
kan jo alltids spise salat dha.....til biffen
men det blir en vurdering..........

Kanutta sa for siden:

Mine "små sprekker" pleier å sitte i en hel uke. Dvs, vekten stopper opp eller går svært lite ned.
Nå "sprekker" jeg heller planlagt enn å ramle helt av lasset igjen. Jeg skal leve med dette!

Tone-G sa for siden:

Ja, det stopper opp noen dager:ja: Men, innimellom må man bare unne seg noe ekstra.. Jeg vet ikke om jeg hadde klart det uten en sprekk innimellom:)

Supramundane sa for siden:

Så en "planlagt" sprekk er ikke helt umulig? Jeg har mye enklere for å takle livsstilsendringer hvis jeg tilater meg selv å skeie ut en gang i blant. Jeg så for meg å ha bakt potet en lørdag i mnd, ville det ødelagt veldig?

Carisma sa for siden:

Vær forberedt på at potet smaker papp etter du har spist den fantastiske og mye mer smakrike lavkarbomaten noen uker... :D

Jeg har hatt for vane å drukne den bakte poteten i kryddersmør, så noe vil det vel smake.. :p

Men er det normalt innenfor denne kuren eller? At man har sprekker?

Bixen sa for siden:

Varierer vel fra person til person. Jeg hadde pause fra kuren hele juli, og spiste da høykarbo. Gikk likevel ned 1 kg den måneden, og har gått ned 2 kg i løpet av den første uka på kuren igjen. Kan jo hende jeg får svi for det etterhvert, jeg vet ikke...
Det du må spørre deg selv om er om det er verdt å risikere å settes tilbake på grunn av en potet. ;)

Godt poeng!

Ett av mine umiddelbare problemer er jo når man reiser bort for en langhelg og er på besøk hos andre. :rolleyes:

lille74 sa for siden:

vel....jeg har vært flink syns jeg selv da og holdet meg unna brød og potet, chips ol siden 22.7. spiste 1 ss is på jobben en fredag.......og klarte ta bare den ene. og jeg har ikke rørt dattra sitt lørdags godt og ikke spist noe av all den sjokoladen som jeg får av de gamle damene på jobben. så jeg får se. har et lønnlig lite håp om å ramle under 100 innen den berømte middagen......
men jeg ser ikke på det som noe krise. jeg fant ut at jeg kutter alle andre karber den dagen så får det stå til......men ska prøve styre unna potet og pasta og ris. Det er så sjelden jeg treffer kompisen min at jeg har faktisk tenkt og nyte den middagen uten dårlig samvittighet. Jeg får leve med det.......

Carisma sa for siden:

Spis på tapas-restaurant :D Der er det massevis av gode skinker, oster, kjøtboller, killingklubber, scampi... ja, du skjønner greia :rolleyes:

frøken sa for siden:

Vi var i Tyrkia 2,5 uker etter at jeg hadde startet med ketolysekuren. Spiste det jeg ville i 14 dager, inklusive is, poteter, pommes frites, godteri... la på meg 1,5 kg. Startet med ketolyse dagen etter at vi kom hjem, og etter mindre enn en uke hadde jeg gått ned alt jeg la på meg.

matvraket sa for siden:

du kan jo be om brokkoli eller andre grønnsaker istedenfor poteten da.. detpleier ikke å være noe problem :klem: og skulle det bli en potet, så er ikke det verdens undergang heller..

tror de fleste her inne sprekker innimellom.. eller har såkalte planlagte og lovlige utskeielser.. som kake i bursdager osv.. man vet som regel selv etterhvert hva man kan tåle og ikke liksom.. hvis det å skeie ut den ene dagen ikke fører en tilbake på høykarbo kjøret, så er det ikke så farlig :klem:

Jabba sa for siden:

En planlagt sprekk er ikke verdens undergang - så lenge det blir med den ene dagen liksom. Jeg har hatt mange slike sprekker og egg & bacon smaker aldeles fortreffelig neste dag. Som tidligere nevnt her - så lenge du ikke havnet på karbokjøret igjen så går det nok helt fint!
KOs deg!

lille74 sa for siden:

ler værre her.....høykarbo-KJØRET!!!!

jeg får andre assosiasjoner der da.......men det er jo ikke meninga og ete høy karbo etterpå, det er jo en middag.....og jeg har litt lyst og kose meg

Viclin sa for siden:

Gådd, jeg sprakk i dag. Jobber i kiosk og har godteri på alle kanter. I dag startet jeg med et par biter og fortsatte verre.
Jaja, får bare klare å hente meg inn igjen i morgen da.

lille74 sa for siden:

noen som vet om sånne phase 2 - karbo blokkere hjelper noe ved sånne planlagte høykarbo måltider???

Silver sa for siden:

Jeg brukte de karboblokkene en stund tilbake. De virka ikke på meg. Men det kan jo ha sammenheng med at jeg tenkte at nå blokkeres karbohydratene, så nå er det bare å hive innpå! ;)

Gracella sa for siden:

Prøvde også phase2-tabletter i et par måneder - men det var før jeg hadde hørt om lavkarbo/ketolyse. Merket ikke noe forskjell og gikk heller ikke ned et gram...
Bortkastede penger, m.a.o. :o

matitt sa for siden:

Jeg vurdert MEGET sterkt om jeg skulle ta en liten sprekk i dag, min kjære mor kom med nybakte boller og rundstykker!! Elsker mamma over alt på jord, men akkurat NÅ , ja NÅ vet jeg ikke ;) Men, har tatt meg i nakkeskinnet og laget en røre med lavkarbovafler som står og godgjør seg, det er MINST like godt :) Hurra! (men at det blir en sprekk en gang, DET er sikkert som banken, men man må bare være forberedt på at det kan gi uønsket virkning på vekta ;) (Men jeg hadde ikke sprukket pga en potet, men kanskje fersk sjokoladekake ;)

lille74 sa for siden:

jeg sprakk ikke så galt da. spiste biff til middag mmed salat og no potet, men jeg siste en bitte liten potet bare. og jeg avsto fra dessert så jeg er litt stolt av meg selv jeg.......

Silver sa for siden:

Så bra! :) Flink du er! :D
Det å avstå fra dessert er jo en bragd i seg selv! :D

matvraket sa for siden:

:heia: :heia: :heia:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.