< Tilbake til oversikten

Karbohydrat og fødselsvekt

mokki sa for siden:

Jeg er tydeligvis en person som ikke tåler karbohydrater. Jeg har prøvd grete roede mange ganger, spiser kjempemagert og i følge de riktig, men går likevel ikke ned i vekt. Jeg har pco og er insulinresistent. Leste en eller annen plass om en som ikke tålte karbohydrater i det hele tatt, og la på seg med en gang. Kanskje jeg også er der?
Så til tankene mine... Jeg har to barn, jenter født til termin. Begge disse har vært 4,5kg (yngste noe i overkant) ved fødsel. Om jeg lagrer alt av karber i kroppen som fett, vil da vanlig norsk kosthold med brød være med på å gi meg så store barn?
Om en tredjemann skulle melde seg, og jeg spiser lavkarbo (ikke ketolyse), vil det da kunne medvirke til å få barn med mer normal fødselsvekt?

Bare noen tanker som slår meg....

timich sa for siden:

Jeg tror dette har mye for seg ja. Mine to eldste (to gutter) veide 4570 og 4830g ved fødsel, altså ganske store barn. Jeg spiste mye sukkerholdig mat under svangerskapet (og så vel ut deretter)... Med begge de to eldste var jeg flinkere til å spise lavkarbo (jeg kuttet ikke karbohydratene, men spiste mer bønner, linser etc i stedet for potet, ris, pasta... Mat a la Lindberg) og de var begge 4,2 kg ved fødsel (en jente og en gutt). Fremdeles relativt store barn, men altså ikke så store som de to første. Og ikke minst - JEG hadde det mye bedre under svangerskapet! Med yngstemann var jeg kjempeflink til å bevege meg og spise lavkarbo, og jeg gikk ikke opp i vekt før de siste 1-2 mnd. Jordmor var ikke bekymret i det hele tatt, for det var jo ikke slik at jeg sultet meg - jeg spiste mye og ofte.

Janis sa for siden:

Min første var 3620, spiste ikke lavkarbo.
Min andre kom 6 år senere. I mellomtiden gikk vekta opp og ned i alle år. Etterhvert tålte jeg ikke særlig karb i det heletatt.
Rett før jeg ble gravid med siste gikk jeg ned endel på ketolyse. Måtte jo gi meg med det da, men tenkte ikke på å spise mindre karb...dum

Dette endte med svangerskapsdiabetes og en baby på 5,1. Jeg la også på meg sinnsykt mye utenom sv.kiloene. Satt med ca 25 kilo ekstra etter fødsel (veide meg etter en mnd.) Tipper jeg la på meg godt over 30 kilo.

Så jeg tror at høykarbo og svangerskap kan ha noe med store barn å gjøre, om man er følsom på karb. (er ingen ekspert...)

Kula sa for siden:

Høy fødselsvekt skyldes sannsynligvis at disse barna lagrer mer fett fordi de lever i ett sukkerrikt miljø.

Hvis den gravide har diabetes 2, eller ligger i faresonen for å utvikle denne sykdommen eller såkalt svangerskapsdiabetes er høy fødselsvekt mer sannsynlig enn om disse forutsetningene ikke er tilstede.

Når man vet hva som skal til for å utvikle diabetes 2, er det vel opplagt at et kosthold med mye sukker (karbohydrater) øker sannsynligheten for høy fødselsvekt, og at et lavkarbo-kosthold reduserer sannsynligheten.

Bæret sa for siden:

Har barna samme far? Jeg vet det kan ha noe med barnas størrelse ved fødsel å gjøre.

Mine barn har vært små, har to fedre. Litt større de to siste, selv om siste ble født litt for tidlig.
Karbojunkie har jeg alltid vært.

krokodillen sa for siden:

Insulinresistens og svangerskapsdiabetes kan resultere i store babyer. Man kan også begrense dette med riktig kosthold.

Du kan ta en sukkerbelastningstest for å få sjekket hvordan du reagerer på sukkerinntak, en slik test slo ut på meg. Jeg spiser lavkarbo nå, er gravid, og alle prøver og vektoppgangen er helt i orden. Forrige baby var helt på gjennomsnittet vektmessig, og jeg håper det blir det samme denne gangen - det gjenstår å se, selvsagt. Men jeg tror ikke det er noe særlig avvik fra sist.

mokki sa for siden:

Jeg har jo insulinresistens. Langtidsblodsukker er helt fint så jeg har ikke diabetes. Hadde heller ikke svangerskapsdiabetes. Jeg gikk på metformin hele svangerskapet (diabetesmedisin som gis til pco-pasienter). Men spiste som sagt karbohydratrik mat, men basert på grete roede så det var frholdsvis magert. Jaja, får jo bare vente å se når tiden en gang kommer..

Iset sa for siden:

Ikke for (helse)myndighetene, desverre. Sukk. Men det kommer nok.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.