Marasmus sa for siden:
Har laget MYE iskrem i det siste, etter at jeg gikk til innkjøp av iskremmaskin, og aldri blitt helt fornøyd med resultatet. Etter mye prøving og feiling kom jeg fram til denne oppskriften som ikke er 100 % lavkarbo, men fryktelig god :)
Ingredienser:
Utskrap fra en halv vanlijestang
4 dl fløte
1 dl tine sjokolademelk
50 gram Freia Premium 86 % mørk sjokolade (selges på ICA)
10 ss Splenda
6 plater gelatin
0,5 dl vann
3 eggeplommer
Slik gjør man det:
Pisk først 4 dl fløte til den nesten blir krem.
Knus så 50 g sjokolade i en hurtigmikser og bland sjokoladebitene/pulveret inn i fløtekremen sammen med utskrap fra en halv vaniljestang.
Varm 0,5 dl vann i mikroen til det blir kokende. Tøm vannet i en stor(!) skål og rør ut 6 gelatinplater i vannet. Før gelatinen stivner heller man så blandingen med fløtekrem/sjokolade/vanilje sakte i skålen med gelatin under omrøring med miksmaster. Det er viktig at man heller fløten i gelatinen og ikke gelatinen i fløten! Bruk miksmasteren på laveste hastighet noen minutter til blandingen kjennes litt fastere i fisken enn den var.
Stapp tre eggeplommer, 10 ss splenda og 1 dl sjokomelk i en hurtigmikser. Kjør på til det er skummende eggedosis. Hell så dette i fløteblandingen og kjør på med miksmasteren på lav hastighet i noen minutter. Blandingen skal kjennes ganske tykk ut.
Hell så den ferdige blandingen i iskremmaskinen og nyt, for dette blir godt. Isen smaker omtrent som Hennig Olsen-is med sjokobiter, bare mer mektig og fyldig, og med litt ekstra/bedre vanilje og sjokoladesmak.
Denne isen har helt klart forbedringspotensiale, så kjør på med forslag. Jeg kan tenke meg at den blir bedre med kaffe og mer sjokolade ...