< Tilbake til oversikten

Hva slags "grønt" kan fryses?

mofe sa for siden:

Jeg liker å kjøpe inn masse mat når jeg først er på butikken (og har penger..) - og jeg har fryser. Når det kommer til grønnsaker, så blir det til at jeg er på butikken omtrent annenhver dag for å kjøpe det.. Så derfor lurte jeg på om det var noen informerte hoder her inne som vet om jeg kan fryse følgende grønnsaker, og om det evt. må kokes/stekes/forvelles først:

• Paprika
  • Tomat
  • Sopp
  • Avokado
  • Blomkål
  • Brokkoli
  • Hodekål
  • Hvitløk
  • Kålrot
  • Løk
  • Purre
    Fra før av fryser jeg forøvrig hel chili og alle mulige slags urter (hakkes opp og haes i en pose med luft)

Mulig jeg kommer på mere etterhvert :)

Summer sa for siden:

Jeg ville ikke fryst paprika, tomat og hvitløk.... Men du kan jo gjøre det dersom du bruker dette i kokemat, - men slikt er jo veldig greit å ha friskt i salater da? Veldig lurt å få i seg endel levende mat også..:)

Ellers så ser jo det andre greit ut. :)

guro sa for siden:

Purreringer kan fryses rå, på glass for eksempel, på samme måte som urtene. Resten må vel 'bearbeides' på en måte, forvelles ol.

mofe sa for siden:

åh, takk guro, det skal jeg begynne med :)

mofe sa for siden:

Noen som har flere "forslag" til hva som kan fryses ned av grønnsaker? :snill:

MHM sa for siden:

Jeg synes wok-grønnsakene de har på SmartClub og Meny blant annet er gode. Det er 2,5 kilo til en overkommelig pris. De er jo allerede frosne da men... Er en blanding av brokkoli, paprika, purre og bembusskudd. Og en ting til tror jeg, men kommer ikke på hva.

Ellers så kan jeg anbefale å lese grønnkål-tråden, for grønnkål er superpraktisk å ha i fryseren. Du kan bare kna så mye fersk grønnkål du får plass til i en brødpose, og fryse ned. Så klipper du rett fra den frosne pakningen akkurat så mye du trenger. Rett i panna til omelett f.eks. Nam!

Gamla sa for siden:

Blomkål og sikkert også brokkoli kan forvelles og fryses. Løk er fint å fryse dersom du steker og legger den i små beger eller plastposer. Kålrotstappe og kålstuing har jeg også i fryseren, men jeg synes det er best før det kommer der.

mofe sa for siden:

Ah, stekt løk - det var lurt - tusen takk komkari :)

friflex sa for siden:

Hva betyr det og forvelle:confused: :o

Gamla sa for siden:

Det er å gi grønnsakene et lett oppkok i lettsaltet vann. Avkjøl på rist så noe av vannet renner av,--frys.
Kan ikke si at jeg gjør dette så ofte, jeg kjøper heller ferdig frosne grønnsaker, når jeg ikke får tak i noe friskt.
Vil råde nybegynnere til å forvelle en liten grønnsaksmengde første gangen. Jeg har vært ute for at grønnsakene ikke alltid blir så gode (litt seige). Vet ikke om jeg da har kokt dem for lite eller for mye.
Noen som vet?:confused:

friflex sa for siden:

Takk for svar komkari!

Jeg bor bare 150m fra daglivarebutikk, så prøver og få i meg mest friske grønnsaker, men alltid greit og lære noe nytt;)

Karin sa for siden:

Forvelling gjøres på følgende måte: Del grønnsakene i biter, helst omtrent like store. Kok opp lettsaltet vann, det skal koke godt! Ha grønnsakene i og kok et minutt. Ta dem opp og ha dem over i ISKALDT vann - helst vann med isbiter i, for å stoppe kokeprosessen. (Det er lurt å ha en rist eller ståltrådkurv eller noe sånt som du har grønnsakene i og senker dem ned i kokevannet med, så du kan ta alt opp samtidig og få dem i kjølevannet samtidig.) Deretter legger du dem i emballasje og fryser.

Nøkkelpoenger her er:

1. Bitene skal være like store.
  2. Vannet skal fosskoke, så du ikke må stå og vente på at det skal koke opp igjen. Ikke skru ned varmen når det koker!
  3. Avkjøl så raskt som overhodet mulig, så du stopper kokeprosessen. La vannet renne av og frys så fort det går an.

Nå kan du ta opp av fryseren og bruke grønnsakene i maten, men dette er ikke en måte å behandle salatgrønnsaker på. Det gjelder grønnsaker du skal ha i kokt/stekt mat. Men det virker på det meste. Lettkokte grønnsaker får et halvt minutts forvelling.

Grønnsaker som skal brukes rå, kan generelt sett ikke fryses.

Gamla sa for siden:

Tusen takk Karin! Nå skal jeg forsøke igjen!

mofe sa for siden:

Purre har jeg begynt å fryse ned - og det er SÅ praktisk! Kjøper to digre purre-r (!), og skjærer opp i ringer, og fryser de ned. Passer på å "riste" på boksen mens de fryses, så de ikke fryser i sammen.

I tillegg fryser jeg ned alle urter, og chili.

Noen som har flere forslag? :)

Marianne sa for siden:

Jeg kjøpte en stor pose med frossen rå løk i Sverige og angrer på at jeg ikke kjøpte mer! Det er kjempekjekt! Da må det gå an å fryse ned sjæl også...

De hadde også små plastbeger med hvitløk der, og det angrer jeg i hvert fall på at jeg ikke kjøpte! Er så lei de dårlige hviløkene i butikken som begynner å gro...
[color=darkorange][/color]
Jeg vil altså da tro at både løk og hvitløk kan fryses rå selv også :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.