< Tilbake til oversikten

Pavlova

#1

Nannah sa for siden:

En konditorklassiker som ble akkurat like god som orginalen:D

4eggehviter
175g sukrin
1/4 ts salt
1 ts JBK
1 ts bringebæreddik

4-5 dl kremfløte
søtning etter behov
Masser av valgfrie bær!
Jeg brukte bringebær og blåbær

Sett stekovnen på 150g.
Sørg for hel ren mixebolle og visp. Ha eggehviter og sukrin i
bollen og kjør på middels hastighet i 10 min.Imens dekker du en bakeplate med papir og tegner en sirkel ca 25cm i diameter på papiret. Ha i salt,eddik og jbk mens maskinen går
(krever mixer denne ellers visper du deg ihæl)
La den gå i 5 minutter til. Til eggehvitene er helt stive og kremete.
Fordel massen på bakepapiret og lag en kake med sirkelen som mal
ca 3 cm høy.
Stek 50 min. Slå deretter av ovnen og sett en sleiv i ovnsdøren sånn at den står på en liten gløtt og la kaken stå til den er kald.

Like før du skal servere den legger du bunnen på et fat. Pisker krem smak til med søtstoff og bre over kaka. Deretter drysser du bær generøst over kremen.
Strø litt splenda-snø over og server:)


#2

4me sa for siden:

Denne skal jeg prøve!! Tusen takk. :D

Er det "lovlig" med alle disse kakene her? Kunne spist slikt hver helg jeg. hehe


#3

annama sa for siden:

Er blitt bedt om å ha med bursdagskake til helgen...skal jammen lage denne!! :ja:

Bringebæreddik - fås det tak i overralt?
Faktisk aldri hørt om...:confused:



#5

annama sa for siden:

Takk for lynraskkt svar!!:D

MÅ man bruke det, eller er vanlig epplesider-eddik like greit?
Har ikke tid å vente 2 uker på bringebæredikken...;)


#6

4me sa for siden:

hehe satt og tenkte faktisk på akurrat det samme selv. :lol:
Det er jo bare en t-skje. Så kanskje det funker uten eddik i hele tatt?


#7

annama sa for siden:

Nei, tror det må være noe edikk i Pavlova.
Gjør et eller annet for deigen...:ja:


#8

Iset sa for siden:

Ja det må/bør være eddik i, men det funker med vanlig eddik, det er det jeg ser i andre oppskrifter.

Oj, jeg trodde ikke man kunne lage ordentlig marengs uten vanlig sukker, dette er jo genialt!?! Vet du hva, Nannah, du er en Gud! Du kommer jo med nye fantastiske oppskrifter hele tiden, og bare på sånne ting som jeg virkelig savner og som til og med mannen min liker. Lov meg at du aldri, ALDRI slutter å eksperimentere. :D


#9

Nannah sa for siden:

Jeg elsker å exprementere...ikke alltid med vellykket resultat dog.
Laget noen helt uspiselige scones i dag ...hehe

Bringebæredikk lager jeg sjøl. Masser av bringebær og litt sukrin og vanlig hvit husholningseddik på en koselig flaske:)
Da har man sommer på flaske til langt utover vinteren:)

Men det går like bra m vanlig edikk....så små mengder i denne oppskrifta


#10

Kanutten sa for siden:

:sikle: :sikle:

Men flinkeste Nannah? Klarer du lage en lavkarbovariant av den kaka jeg elsker over alle kaker i hele verden?

Det er en nøttebunn som seff stekes ferdig først. Deretter legger man skiver med is (lavkarbo-is!) oppå, og OPPÅ isen igjen legger man frosne rips (eller bringebær). Oppå DER igjen legger man marengs.

SÅ settes hele greia i øverst steikovnen til marengsen er ferdigstekt. DA tar man ut ei kake med nøttebunn med is som fremdeles er is pga av den frosne bæra som nå er ganske varm. Og marengsen på toppen kroner det hele!

Denne kaka er himmelsk!

PLIIIS lag en lavkarbovariant!


#11

Nannah sa for siden:

Btw jeg har redusert mengden sukrin ned fra det jeg først skrev..ble veldig søtt synes jeg.


#12

Nannah sa for siden:

Den kalles en "Omelette Norwegien" lr "Glace au four?" tror jeg.
Ikke god i Fransk :lol:
Og du kan helt sikkert bare bytte ut sukker med sukrin. Og ha litt lavere temp enn i orginaloopskrifta.


#13

annama sa for siden:

Kan jeg bruke Natreen eller Splenda istedenfor sukrin?


#14

4me sa for siden:

Kan godt redusere mengden litt til. Jeg brukte 150 gram og sitter nå med sånn vond hals sukring som folk skriver om her. Kaken ble søt den, kunne godt hatt 140 gram eller mindre. Men så er jeg ikke så vant med søtt da. Kanskje derfor jeg jeg reagerte.


#15

Nannah sa for siden:

Jeg er ikke sikker på om marengsen blir like stiv.
Men var jeg deg ville jeg prøve:)


#16

Cornelia sa for siden:

Den blir ikke det - den blir helt seig:)

Ellers vill jeg bare si at jeg har laget denne 3 ganger nå og den er en STOR hit hver eneste gang :D Helt genial oppskrift!
Og kjempepopulær blant folk som ikke går på lavkarbo og, alle liker den!
Sist det var et bursdagselskap her i familien fikk jeg faktisk forespørsel på om jeg kunne hver så snill å lage denne. Også er den jo så kjapp og grei å lage. Så tuuuuusen takk Nannah!!!!!!!!

Ps! Sist laget jeg med 100g Sukrin og 1gr. Stevia, det ble faktisk enda godere!


#17

Ivory sa for siden:

Unnskyld at jeg bryter inn i oppskriftstråden din Nannah, men hvor får man kjøpt stevia?


#18

Cornelia sa for siden:

Hei Ivory, jeg skrev nettop et innlegg om dette i denne tråden.
Jeg handler alt mulig utstyr fra iherb. (får det levert på døren med DHL innen en uke - nå senest var det etter 3 dager).
De har kjempe mye vitaminer, proteinpulver og bakevarer som mandelmel, kokosmel, stevia, vanilje ekstrakt etc.

Stevia
[url="http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27329"][/url]


#19

Viclin sa for siden:

Shit, min bunn er helt myk. Jeg som har vært og kjøpt Sukrin og greier. Eggehvitene var helt stive, men etter å ha stått steketiden ut er marengsen helt myk.
Kan jeg ta sjansen på å steke den lenger, uten at den bare blir brent?


#20

Viclin sa for siden:

jeg må lære meg å vente litt før jeg poster. :lol: Bunnen ble sprø av å stå litt. Det er jeg ikke vant til fra min vanlige Pavlova som kommer sprø ut av ovnen. Så sprø ble den at den knakk i flere biter når jeg skulle legge den over på fat. Men pyttsann, det dekker man bare med krem. :)


#21

Viclin sa for siden:

Den ble god og smakte nesten som vanlig Pavlova, men marengsen blir helt kald i munnen, akkurat som om det er metall. Og det kjennes ut som hals og bryst snører seg sammen når jeg spiser. Veldig merkelig. Er det sånn Sukrinen oppfører seg? Jeg brukte 175 gram.


#22

Carisma sa for siden:

Jeg syns sukrinen iser, så jeg klarer ikke bruke det :nei:


#23

Viclin sa for siden:

Jeg syns også den iste mye, passet ikke helt i søt kake, liksom.Og jeg har sånn skikkelig ekkel følelse i brystkassa, akkurat som det snører seg sammen.

Men ellers var Pavlovaen god altså! En fin erstatning for vanlig Pavlova.


#24

Alyssa sa for siden:

Kan jeg spørre eksakt hvilken Stevia du bruker? De jeg har prøvd før, har hatt så sterk bismak at jeg ikke har orket å bruke dem, så jeg skulle gjerne visst om en som er god :)


#25

Nannah sa for siden:

Sukkrin iser...stevia har bismak...natreen er bittelit bitter..likeså splenda

Ikke forvent at det smaker akkurat som sukker,
men velg det som passer best for din smak:)

Pavlovaen skal ikke være så sprø at den knekker..da er den for mye stekt.
Den skal være sprø utenpå og seig inni


#26

Viclin sa for siden:

Ja, den var nok for mye stekt. Normalt sett må jeg alltid steke ting lenger enn angitt, men på denne satte jeg på akkurat tid. På den var det tydeligvis for lenge for min ovn.


#27

Cornelia sa for siden:

Jeg bruker NuNaturals Non-bitter både denne i pakker og den flytende fra samme merke. Har aldri merket noen bi-smak på den.
Jeg syntes også at sukrinen ble isete og rar når jeg brukte bare Sukrin, men nå jeg tok 100g sukrin og 1 gram stevia (1 portsjons pakke) ble den mye bedre.


#28

Krøllerellerei sa for siden:

Jeg laget denne i dag, og jeg lurer på hvorfor man har johannesbrødkjernemel i? Vanlig Pavlova er jo sukker, eggehvite og eddik.. ihvertfall den jeg lager. Hehe, lagde!


#29

Viclin sa for siden:

Jeg har også Maizenna i min vanlige Pavlova, kan kanskje være derfor?


#30

Krøllerellerei sa for siden:

Ah, da skal jeg lage den en gang til, sånn som jeg pleier, bare bytte ut sukker med sukrin.
Den ble nesten helt ok, litt rart med den iskalde følelsen sukrinen gir, men kake er kake!


#31

Nannah sa for siden:

JBK er for å sikkre en stiv smidig marengsmasse


#32

Krøllerellerei sa for siden:

Nannah, tusen takk for oppskrift, hadde aldri kommet på at dette gikk an å lage hvis det ikke hadde vært for deg!


#33

Tiki sa for siden:

Min svigrinne lager verndens beste pavlova kake som jeg har fått smaken på...., og nå skjønner jeg at jeg ikke trenger å sørge forevver. Denne blir nok min 17. mai kake i år, men bringebær og litt blåbær på toppen. gleder meg allerede.


#34

ezzy sa for siden:

Kan man f.eks bytte ut JBKM med fiberhusk?
Er helt ny på dette, og fiberhusk er alt jeg har for hånd av ekstra stivelse


#35

Shamu sa for siden:

Vil det bli helt mislykket om jeg misker sukrin med natreen? Feks. 120 gr sukrin og resten nutreen? Vil den ikke bli sprø da tro? Liker ikke å bruke bare sukrin, greit å redusere den kalde smaken litt. :)


#36

Kvamsen sa for siden:

Vi hadde gjester i går og da lagde jeg pavlova til dessert. Jeg brukte kun eggehvitte, vanlig eddik og sukrin. På toppen hadde jeg vaniljekrem blandet med litt krem. Jeg har ikke fått kjøpt vaniljepulver enda, så jeg brukte en halv vaniljestang. Strødde oppskåret jordbær på toppen.
Den ble veldig god, men smakte ikke så mye. Skal prøve med bringebæreddik og salt i bunnen og få kjøpt vaniljepulver så blir det nok bra.


#37

Sunniva37 sa for siden:

Hei! Jeg prøvde meg på Pavlovaoppskriften over i dag ifm 17.mai. Ble helt mislykket. :( Vet ikke hva jeg gjorde feil. Brukte en blanding av sukrin og sukrinmelis. Kaka var som lysegrått sammenpresset sukker. Sprø, men sukkerknas og uspiselig. Kanskje min ovn er for varm? Marengsen fikk ganske fort farge, så jeg skrudde ned til 170 grader varmluft. Jeg er grønn på dette med lavkarbokaker ennå, men gir ikke opp. :)


#38

trultemamma sa for siden:

Pavlova bør stå på lav temperatur over laaang tid for å oppnå best mulig resultat. Jeg laget også denne og satte i ovnen og den ble litt mørk. Fikk tips av en kamerat om å lage ny porsjon, sette ovnen på 100 grader og la den stå i 3,5-4 timer og den ble helt perfekt! :D


#39

Sunniva37 sa for siden:

Hei! Så bra! :) Brukte du 100 grader og varmluft eller bare vanlig ovnsvarme? Sukrin-sukker eller sukrinmelis? Får prøve en gang til ved en passende anledning. ;)


#40

trultemamma sa for siden:

Jeg brukte en blanding av sukrin og sukrinmelis faktisk.

Den ble kjempegod, og litt seig i midten.
Anbefales!


#41

Kvamsen sa for siden:

Jeg liker best Pavlova med vaniljekrem på toppen. I går lagde jeg LCHF-vaniljeis og den røra må da bare bli perfekt oppå her? Prøvde ikke selv, ble ikke tid, men det blir det nok neste helg.

Ingredienser (3-4 porsjoner):
• 3 eggeplommer
• 3 dl kremfløte
• 3 ss sukrin (det funker nok enda bedre med sukrinmelis om du har det)
• 3 skvetter flytende natreen
• 10 dråper vaniljeessens (vaniljestang er best, bruk 2 stk)
Fremgangsmåte:
Pisk sammen eggeplommer, sukrin og flytende natren. Pisk til massen blir litt lys og luftig.
Stivpisk kremfløte og vaniljeessens og ha det over med eggene.

Med et par plater gelatin tror jeg dette ville blitt fantastisk.


#42

Tone-G sa for siden:

Gosj! Nå ble jeg sjessen! :ja:


#43

Andariel sa for siden:

Tusen takk for oppskrift på denne!
Jeg reduserte sukrinmengden i bunnen fra 175 til 75 gram, og den ble veldig god


#44

Marina sa for siden:

Denne skal jeg lage i morgen :) Satser på at den er søt nok for å dekke behovet til min gamle bestemor som ikke smaker annet enn søtt? Eller bør jeg ha ekstra sukrin i da? Tusen takk til Nannah som har laget lavkarbooppskrift på favorittkaken min :smile:


#45

Marina sa for siden:

jeg blandet vist ingrediensene i for fort. Nå er det bare suppe :( Går det an å fikse, eller må jeg begynne på nytt?


#46

Tone-G sa for siden:

Noen som har laget denne med stevia som eneste søtning?


#47

Dietta sa for siden:

Eller tagatesse ?


#48

Tone-G sa for siden:

Takk for tipset, men foreløpig holder jeg meg til det grønne alternativet :)


#49

Tiki sa for siden:

Har også lyst til å prøve denne med Tagatesse, fikk den overhode ikke til med sukrin


#50

Dietta sa for siden:

Sorry jeg ordla meg litt galt :eek:
Jeg lurte på om noen har prøvd å bake den med tagatesse ;)


#51

shailene sa for siden:

Vil også prøve denne med tagatesse :ja:

Hvor lenge holder den i kjøleskapet? Går det greit å bruke tinte bær på toppen, eller blir det bløtt og ekkelt?


#52

Tone-G sa for siden:

:lol: hihi


#53

Dietta sa for siden:

;) Dette burde jo være en oppgave for Gerd eller Mariann S. De er jo så flinke til å komme med nye bakeoppskrifter.
Venter i spenning jeg.... :p


#54

Ninasju sa for siden:

Laget denne med tagatesse( bruk litt mindre enn sukrin) og pittelitt flytende natren. Går helt fint. Og så skal jeg lage eldorado sin vaniljekrem ( står oppskrift bakpå eldorado sin sukkerfrie vaniljesaus) og bær oppå der igjen. Tenkte kanskje det var lurt å dytte litt på denne siden vi nærmer oss 17. Mai :-)


#55

Kanutten sa for siden:

Dytt ivei! Jeg skal lage! :heia:


#56

Momse sa for siden:

Jeg skal prøve denne til 17.mai :D


#57

Sugarmom sa for siden:

åhhhhh!!!!! denne skal jeg lage til nyttårsaften :)

tenkte å søte med sukrin og stevia.. det går vel fint å blande??

men.... kan bunnen stå en dag i kjøleskap før jeg tar på krem og bær??


#58

babydoll sa for siden:

Jeg klarer ikke helt den sukrinsmaken jeg altså. Er det noen som har prøvd med bare stevia? Jeg har steviadråper med vaniljesmak.


#59

Gracella sa for siden:

Lagde denne med Kvamsens vaniljekrem (NAM!!) og ca 50/50 tagatose og sukrin+ (tror det var ca 70 g tilsammen (eller mindre). er ikke sikker, for vekta sviktet da jeg begynte å helle på tagatose) og liiit flytende natren og noen dråper (5??) nøytral stevia (fra iHerb). Jeg smakte på eggehvitekremen når den stivnet, og da fant jeg ut at den måtte ha litt til og det var da jeg tilsatte flytende stevia (fra iHerb)
NYDELIG!!
Min ble ikke stiv og sprø, men det gjorde ingenting, den smakte fortreffelig og mannen måtte ha flere "teststykker"
Hadde jordbær (ferske), og frosne blåbær og bringebær som hadde fått stått og rent godt av seg oppå vaniljekremen.

Selve marengsen ble temmelig mørk og det luktet ikke bra sånn halveis ut i stekingen, men det hadde ingenting å si på smaken!
Jeg skrudde ned på temperaturen da jeg så at den begynte å bli brun, det var kanskje det som gjorde at den ikke stivnet??
Ja, og så brukte jeg xantan gum som fortykningsmiddel, men jeg tror ikke at det hadde noe å si.

Denne skal jeg lage flere ganger :):)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.