< Tilbake til oversikten

Ketolysekuren - en forbannelse for dem som har søtsug

Dazeman sa for siden:

Jeg og min kone har i en uke nå forsøkt å komme i gang med kuren. Men min kone sliter med et søtsug fra en annen verden. Så hver gang vi er på besøk hos noen (og dere vet hva andre folk spiser på) så vil hun egnetlig heller bli hjemme enn å måtte motstå fristelsen. 2 ganger på 1 uke har vi møtt på dette, og hun har falt for fristelsen begge gangene.

Nå begynner jeg å lure på om ketolysekuren + sprekk hver 7ende dag faktisk er noe som bare gjør en feitere...

Vaffel sa for siden:

De aller fleste vil oppleve at søtsuget blir borte! Men det kan kanskje ta et par uker (uten sprekk) før det er helt borte.

Jeg foreslår at dere f.eks gir det en måned før dere evt. gir opp for søtsuget... hvis det går over for andre, hvorfor skulle det ikke gå over for dere? :)

Albertine sa for siden:

Trikset er å være knallhard den første uka. Da har kroppen vent seg til opplegget og man fyser ikke så mye på søtt. Husk at det meste av suget sitter i hodet, så det kan hjelpe å bare vente ti minutter før man gjør noe. Puss tennene når det suger som verst, det er konge.

Janis sa for siden:

Jeg er en sjokoholiker. (ex)
Trodde aldri jeg kom til å bli kvitt det suget.
Men etter et par uker, så gikk det over. MÅ være streng med seg selv.

Det er håp :) Dette er ikke no' problem :)

Rin sa for siden:

Ja, det store søt-behovet forsvinner hvis man holder ut lenge nok, men kan skrive under på at det er vanskelig i starten...

Dazeman sa for siden:

Hva gjør dere når dere skal i besøk til folk?? Noen tips?

• Familiebesøk hjemme hos mor..
  • Venner som samles
  • Noen kommer på besøk med snop..

Dette er utrolig enkelt for meg, men for min kone så er det nærmest umulig.. Både jeg og henne synes det er pinlig å dra på besøk til mor og si nei takk til middag og kaffe-snacks.. Det er liksom programmet man kommer til.

Iset sa for siden:

Når det gjelder så nær familie må det vel gå an å innlemme dem litt i ketolysekuren og hva den står for, så de vet hvilken mat dere kan spise? Når det gjelder mer fjerne slektninger og venner og sånt kan man ikke alltid forvente noe, men hvertfall si fra at man spiser lite karbohydrater, spørre hva som skal serveres og om det kun er noe dere ikke kan ha, ta med noe selv eller spis før dere går? Som regel er det alltid noe man kan spise, men det lønner seg å ikke være skrubbsulten i tilfelle. :)

Vaffel sa for siden:

Forteller på forhånd at jeg går på en veldig streng diett, og at jeg ikke viker en tomme fra den, for det å "skeie ut" gir mer ubehag enn glede.

Hva jeg gjør videre kommer an på hva som er mest praktisk. Av og til sier jeg at jeg tar med matpakke. Av og til sier jeg at jeg bare skal ha kaffe, og ikke noe "til". Av og til får jeg vite hva som er hovedretten... og kan vurdere om jeg kan spise noe av maten.

Og så hender det ofte at jeg forteller dem at det vanskeligste med kuren ikke er å la være å spise søtsaker... men det at folk jeg er sammen med blir lei seg av det. At det viktigste med sosiale sammenkomster jo er å være sammen! Det forstår de så godt. ;)

Neida... dette er ikke lett! Det er faktisk det vanskeligste med hele kuren. Men jeg blir sint og oppgitt over at det skal være sånn. At kos og hygge og sosialt samvær er så tett knyttet til å spise. At man nesten blir uvenner av å takke nei til det som blir tilbudt. Det synes jeg er trist... og et tankekors.

De av mine bekjente som ikke greier å filosofere litt over dette, og forstå hva jeg mener... de må jeg bare holde avstand til en stund.

trillian78 sa for siden:

Jeg havnet oppi dette i dag. Ble invitert til naboen til kaffe og vafler. Jeg laget et lass med lavkarbokonfekt som jeg tar med meg til dem sånn at de har noe lavkarbosnop å servere. Også forteller jeg dem at jeg har "hvetemelsintoleranse".

4me sa for siden:

Jeg har foreløpig nå tatt med meg ting og tang hvis vi skal bort. Det har funket fint til nå. Det har ikke vært så ofte vi har vært borte på ting. Men må si etter 1 mnd med ketolyse. Så har jeg faktisk mer søtsug nå enn før jeg begynte på kuren. Rart egentlig.

Viclin sa for siden:

Jeg ser nå at jeg egentlig kan være glad for at jeg aldri blir invitert noe sted, i alle fall når det gjelder for maten sin skyld.

Gracella sa for siden:

Hvis du spiser/drikker mye med kunstig søtning, så kan dette være med på å opprettholde søtsuget.

Ellers er jeg enig i at det beste er å ta med seg lavkarbokaker/cookies/hjemmelaget sjokolade osv. De fleste synes det er kjempegodt.
Man kan også ta med seg ostefat eller oppskjærte grønnsaker med rømmedip. Trenger ikke være så vanskelig.

Hjemme kan man også ha noe i fryseren som er lett å tine hvis man får besøk. Myas Cookies og Fedons mandelkjeks (hvor man ikke bruker fruktose, men splenda eller sukrose) er greie å ha i hus.

Ha oppkuttede grønnsaker i bokser i kjøleskapet. da er det alltid klart til servering.

Og til Dazeman, tror ikke at det er bra å sprekke (på søtsaker) en eller flere ganger i uken - men ikke gi opp! Støtt din kone og så får dere heller takke nei til så mange invitasjoner den første tiden :).

4me sa for siden:

Jeg drikker kun vann og te. En sjelden gang pepsi max. Men har lyst på søtsaker omtrent hele tiden. Lager søtsaker med sukrin. Sånn sett har jeg ikke spist noe ulovlig. Men likevel søtsuget er der. Verst nå denne uken når jeg skulle få min tante på besøk.

Carisma sa for siden:

Å spise mer fett er et velkjent triks mot søtsug. Kanskje noen nøtter?

Forøvrig er jeg glad de fleste av mine venner er slankehysterikere, sjelden eller aldri noe servering :D

Gracella sa for siden:

:syklubb:

Praktisk, he, he ;).

moyfafa sa for siden:

Jeg lagde "Gerds ostekake" (fant oppskriften her på forumet et sted) i forrige uke og tok den med da vi var bedt bort, alle syns den var kjempegod :)

Gerd sa for siden:

For å begynne med det siste først;
Sitat fra ketolyse-DVD'n.:

Vettu, jeg skjønner din kone veldig godt. Det er vanskelig,spesielt i starten, for man vil ikke føle seg utenfor.
Og jeg er selv sukkeravhengig, men har brukt tiden på å få det under kontroll. Men det kreves en innsats fra en selv.

Jeg pleier å spise meg god og mett før jeg reiser på besøk til folk. Da er det lettere å motstå fristelsen av "ulovligheter". Og blir det servert middag, så har jeg forsynt meg av det "rene": Kjøtt/fisk/ grønnsaker. Og av og til en potet. Poteten for syns skyld (kutter og deler den opp, men sender den ut igjen med tallerken ;))

Kommer det besøk som har med snop, ja da lager jeg gjerne en dip, skjærer opp agurk og stangselleri. Spiser det i stedet.

Suget etter snacks går over etterhvert. Noen bruker lenger tid enn andre.

:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.