< Tilbake til oversikten

Knekkebrød?

rsy sa for siden:

Hvilket knekkebrød er best med tanke på lite karbo?
Jeg MÅ ha noe under pålegget....

RSy

ayliah sa for siden:

Jeg har nå spist ryvita rugknekkebrød hele tiden jeg har vært forsiktig(altså...under 20 karbo om dagen)jeg prøver ut "livsstilen før jeg begynner..på introen(22:D )jeg har spist ca.2-3 av disse hver dag,og jeg er nå i ketose..har ikke vært p ådet mørkeste,men nest mørkeste!Vet man ikke skal spise knekkebrød på introen..så jeg skal iallefall forsøke å se om ketosen blir sterkere om jeg kutter det ut!Nå har jeg jo noe å gå etter;O)Jeg fant i hyllen forleden dag ryvita knekkebrød sesam..med annå mindre karbo;O)s

Skorpia sa for siden:

GG Helseklibrød er beste alternativ. Kun 2g netkarb pr.skive
Ellers har du jo fiberrik,med 2.7 netkarb pr skive(tror jeg det var)

Ryvita rug er vel en av de bedre knekkebrødene,men tror det er 4 gram eller noe.

rsy sa for siden:

Takk for "mat-nyttige" svar!

RSy

rsy sa for siden:

To spørsmål.

Hvorfor skal man ikke spise knekkebrød på introen hvis man holder seg innenfor 20 g karbo per dag?

Sæthers Fiberrik. Jeg sitter med en slik pakke her. Det står at den inneholder 43 g karbo / 100 gram, hvorav kun 3,2 g er sukkerarter. Betyr det at denne inneholder 3,2 net karb per 100 gram? Det står også at den inneholder 37 g kostfiber per 100 g. 43 - 37 = 6.

Inneholder denne da 3,2 eller 6,0 net karb per 100 gram?

RSy

Skorpia sa for siden:

Jeg kan svare deg på 1 av spørsmålene,og det gjelder Atkins strenge meny om å holde seg borte fra alt mel de første 14 dager, det kan være effektivt for noen å se om det er matvarer du ikke tåler.
Hvetemel ligger høyt på den lista,sammen med sukker så klart.
Ikke vet jeg,men all den tid jeg holder meg unna hvetemel blir jeg bedre av allergien(kløe). Du er nødt for å lese listen over hva du kan spise,jeg har lånt bort boka mi så jeg kan ikke si det her på stående fot.
Det jeg husker er:Gulerøtter,mais,mel og andre stivelsesholdige produkter som bla.er poteter og ris,belgfrukter. Og selvsagt sukker.Derfor skal du også holde deg unna frukt de første 14 dager.

Kristian sa for siden:

Står det 43g karbohydrat så er det det. Fiber kommer i tillegg hvis ikke teksten viser noe annet, 3g sukkerarter betyr da at 40g er stivelse som også er karbohydrater og er nesten like ille som sukkerarter. Jeg har regnet ut dette en gang og kom frem til at fiberrik inneholder 3,5g karboh. per enhet og den med solsikke bare 3g per skive. Den med solsikke smaker også best.
Da jeg er storspist ble også dette for mye karbohydrater og derfor så spiser jeg nå Skorpiabrød og kiloene forsvinner igjen.

rsy sa for siden:

OK, så Sæthre Fiberrik inneholder 43 gram karbohydrater i tillegg til 37 gram kostfiber?

RSy

Nille sa for siden:

Melder meg på diskusjonen her, selv om det er litt vel seint !!
Sætre Fiberrik med solsikkefrø inneholder 37 gram karbohydrat pr 100 gram - minus 20 gram fiber = 7 gram står det på pakka.....MEN, det er noe som ikke stemmer fordi summen av innholdet ikke blir 100 gram. Jeg har sjekket med Sætre og kjørt hele innholdet gjennom Fitday (der får du ikke igjennom produktet og tallene ikke stemmer). Det korrekte pr stykke (som veier 10 gram) skal da være:

Total: 22
Fat:1 13 57%
Sat:0 0 0%
Poly:0 0 0%
Mono:0 0 0%
Carbs:4 3 13%
Fiber:3 0 0%
Protein:2 7 31%
Alcohol:0 0 0%

Altså 1 net karb pr skive. Har sendt hele greia til Atkins Support og fikk svar tilbake at 1-3 skiver pr dag var OK på introduksjon. Det har jeg gått etter og spiser med god samvittighet 2 til frokost hver dag....med Tines kremost på !

Skorpia sa for siden:

1 net karb pr.skive. Det stemmer i hvert fall ikke,jeg har også stussa over dette og vær klar over at karbo er karbo på disse, fiberinnholdet er regnet med på forhånd.
Men at denne skal inneholde 15 % vann er også tvilsomt ,da gg.helseklibrød da inneholder ca 2-3 % og det samme gjør vanlig fiberrik.
Se stykket klipappens mysterium over generell diskusjon

tip sa for siden:

Jeg er veldig usikker på om det er ok å spise vanlige sunne WASA-knekkebrød?

På Wasa-pakken står det:

Pr skive: 4.8 g Karbohydrater, hvorav 0.3 g av sukkerarter.

I og med at det er bare sukkerartene av karbohydrater som påvirker blodsukkeret, skulle man tro at man kan regne 1 skive knekkebrød som kun 0.3 g karbo?

Stemmer dette? Og evt hvorfor ikke?

Nille sa for siden:

Infoen jeg fant i posten i februar viste seg å være feil - FORDI fiber allerede er trukket fra på europeiske innholdsfortegnelser. Det var derfor tallene ikke passet overrens. Så en skive fiberrrik har 3,7 gram karber som skal telles.

WASA FIBER PLUS har 7,2 karber pr skive - kostfiber 2.5 g = 4.7 g net karber, som det står på pakken. AV karbene er det 0.3 g sukkerarter, det betyr at 0.3 gr av karbene er sukker. Det betyr IKKE at resten av karbene ikke påvirker blodsukkeret. Det er kun fiberet som ikke påvirker blodsukkeret og det er derfor vi trekker kun det i fra.

1 skive Wasa Fiber Plus har alså 4.7 net karber som skal telles.

Vet ikke hvor god forklaring dette er altså... :snill:

Kristian sa for siden:

4,8g karbohydrater -0,3g sukkerarter = 4,5g stivelse. Og stivelse påvirker blodsukkeret like mye som sukkerarter gjør:o men kanskje ikke like fort:)

Knekkebrød har generelt høy GI så ikke spis så mye av det.

Kanel sa for siden:

Jeg har hele veien spist ni grove knekkebrød hver dag.
Veksler mellom de forskjellige typene.
Dette har fungert helt greit for min del, og vekten har gått ned jevnt og trutt.

Nille sa for siden:

Hva man kan spise avhenger av hvilken filosofi man følger.

Hvis man følger Atkins er det klare regler for hva som kan spises og når (induksjon/vedvarende etc) og på Atkins induksjon skal man IKKE spise masse knekkebrød hver dag. Om det funker for noen som IKKE følger Atkins induksjon er det helt greitt det (det funker jo for de som spiser etter GR også det). Men for Atkins induksjon er det altfor mange karbohydrater !!!

Iset sa for siden:

Jeg spiser rug sprø etter råd fra Kanel. Med masse meierismør og graddost. Det er sååå godt. :slafse:

smosje sa for siden:

Jeg bringer denne opp igjen, for jeg er forvirret nå! Kan noen fortelle meg hva som er riktig i forhold til EU/EØS-merking på pakkene?

Hvis det står 6 gram karbo pr 100 gram, er det 6 gram karbo per 100 gram da eller? :confused:

Musti sa for siden:

Jeg mener Nille flere ganger har nevnt at det er i statene en må trekke fra kostfiber for å få netto kh. Her hos oss så er antall kh allerede fratrukket fiber... regner med at det er EU/EØS standard .... tror jeg da.:veitikke:
[color=darkgreen][/color]
Åssen i allverden kan alle "guruene" reise fra oss på en gang da :eek: og la oss uvitende sitte igjen her å lure på sånne viktige ting en hel helg uten å få ordentlig svar :rolleyes: :_plystre: :nei:

smosje sa for siden:

ja, ikke sant? Det er helt forferdelig :nei:

Musti sa for siden:

Hjerteløst spør du meg ..:eek:
De kunne i all fall tatt med en laptop sånn at vi kunne få litt kontakt med dem da .... og webcam .. sånn at vi kunne fått sett hva de drev med også :p
(ååå som jeg kjeder meg - skal vi finne på noe gøy? :confused: )

donjuanwannabe sa for siden:

Hvis teksten er på norsk så kan du være sikker på at fiber er trukket ifra og tallet som står der da er netto karbohydrater. Men dette gjelder også for mange andre land i Europa. Riktig som Musti sier.

Nille sa for siden:

Bare bekrefter det som er skrevet her: Hvis produkter er produsert i Europa /EØS og det står på pakka at det er 6 gram karbo pr 100 gram, så er det netto karber. Fiber er allerede trukket fra ! Er produktet importert fra USA med amerikansk "Nutritional facts" er det IKKE trukket fra.

....men hm.... hvilket knekkebrød inneholder så lite karber da ?? Fiberrik har 37 netto karber pr 100 gram og er det laveste jeg har funnet.....:)

smosje sa for siden:

Flott!

Jeg ble litt forvirret av denne diskusjonen hvor alle hadde forskjellig mening om hvor mange karber det var i samme knekkebrødet. Men det kan da ikke være så vanskelig å finne ut når det som står på pakken er det som er riktig? :confused:
Vel, nå har jeg i allefall fått det bekreftet.
jeg vet om et knekkebrød som bare har 6 gram karber pr 100 gram, det er Smosjes superhemmelige knekkebrødoppskrift! :D
(neida bare tulla. Jeg spiser ikke knekkebrød. fant bare på et eksempel i farta, men nå ser jeg jo at det var litt øh... virkelighetsfjernt :p )

Takk for svar!

Roy82 sa for siden:

har litt lyst til å spise knekkebrød til frokost, men jeg er i uke 4 nå, har ikke begynt å innføre mat enda i den rekkefølgen som står , må man det eller kan man bare prøve å spise feks 2 sånne fiberrik bare man teller det inn i "dagsdosen" ?

Anne sa for siden:

Jeg er ikke så god på Atkins jeg, så tør ikke svare sikkert ,men jeg ville jo tro det. Nå har jeg brakt tråden opp igjen, så da kan det hende Nille kaster seg over dette:D Lykke til ihvertfall

Nille sa for siden:

:ja:
Fiber rik med solsikkefrø har 3,7 gram karber pr skive (De veier i snitt 10 gram pr skive, noen litt mer andre noen litt mindre !) Det er det "knekkebrødet" med minst karber i. Jeg har spist 1-2 stk hver dag så lenge jeg har gått på Atkins. Og Atkins har nå produsert sitt eget "fiberrik" som ligner veldig på disse. Jeg anbefaler et til to til dagen, men ikke mer !
Viktig å lesse på med proteinrikt pålegg, da får du et fullverdig måltid.

:)

Roy82 sa for siden:

Yey! Hva er det eksakte navnet på den pakka? hvilken farge er det osv? så jeg ikke tar feil :)

Roy82 sa for siden:

Tusen takk!

KINE sa for siden:

Jeg satser på fiberrik og ryvita.

Kanel sa for siden:

Fedon anbefaler Multi Grain fra WASA.

Kjempegodt! Anbefales...
Eller sverger jeg til Rugsprø, de metter bedre synes jeg og man er mett lenge:)
Jeg spiser tre knekkebrød tre ganger pr dag, så det blir jo litt.

tech sa for siden:

I dag var jeg på Mega og kjøpte meg et par pakker med Sætre Fiberrik med solsikkefrø.

Det er en pakke med 15 ganske små knekkbrød (halvparten av "vanlig" størelse), totalt 125 gram, dermed ganske dyrt i forhold til andre merker.
Det er litt skuffende, men ellers smakte de kjempegodt, synes det er bedre enn "vanlig" knekkebrød!

Husker ikke helt prisen men synes å huske det var 14 kroner for en pakke (men mulig jeg husker helt feil).

Angående karber, jeg kom fram til at de har ca 3.06 karber per skive. Bare å dele totale karber av 46.25 på totale antall skiver som er 15 (husk at de er halvparten av størelsen av de fleste andre knekkebrød, men er fortsatt det minste i karber tror jeg.).
Eller har jeg regnet feil?

Nå så jeg at Sætre Fiberrik inneholder sukker (www.saetre.no/faq/detail.asp?page=9), er det fortsatt greit å spise de på induksjonen?
Har ikke forstått dette med sukker, virker som Atkins sier at sukker er fy-fy uansett, men han sier ikke spesifikt at vi må unngå for eks. bacon som er tilsatt sukker :/ :confused:

kjøttklumpen sa for siden:

Jepp hold deg unna sukker om det ikke er ekstremt små mengder det er snakk om. Fort gjort å skli ut om man begynner med sukker..

Nille sa for siden:

Fiberrik med solsikkefrø har 37 karber pr 100 gram. Skivene er veldig variable i vekt, fra 6 til 10 gram. Jeg har alltid regnet 3,7 gram pr skive for å være sikker (da slipper jeg å veie dem for hver gang og får iallefall ike MER karber enn jeg tror !)

Det kjekkeste er at det er "Atkins-godkjent". Jeg skrev til Atkins Support (den gangen de hadde det) med næringsinnhold etc. og fikk svar tilbake at 1 pr dag var greitt på Induksjon.

Atkins sier også at vi ikke må bli helt hysteriske. Unngå sukker - klart, mens e også på karboinnholdet. Er det under 4-5 karber pr 100 gram på varer du spiser små mengder av, er det så lite at det ikke har noen effekt på de fleste. Men stanser vekttapet og du finner at du reagerer på selv små mengder, må du vurdere disse varene igjen.

stinasol sa for siden:

jeg spiser fiber rik (vanlig) og rugsprø,men kun en pr dag...går strålende det og magen er glad for litt fiber ;)

Sivensvans sa for siden:

Melder meg innpå jeg også:D
[color=royalblue][/color]
Var forleden på en MENY-butikk - og, i "knekkebrødhylla" fant jeg økologisk SPELT-knekkebrød! De var sviiiiiiiiindyre - tror det var 40 kroner for en pakke med 8 knekkebrød.:eek: Hvert knekkebrød var store - større enn vanlige.
Nå har jeg desverre ikke med meg pakka hit, og kan derfor ikke fortelle hva som står i innholdsfortegnelsen. Men, det jeg kan si med sikkerhet er at de var LIKE gode som de var DYRE!:D Knasende sprøe...mmm....:sikle:
Noen andre som har prøvd disse - og, vet mer...?

Titti sa for siden:

Ja, de har jeg sett, men ikke smakt. Som du sier, DYRE! Men det er klart, spiser man kun ett om dagen, så har man jo en slik pakke en ukes tid.

Nille sa for siden:

Har sett på dem og mener de var ganske høye i karber. Såpass at jeg ikke engang vurderte dem ... Skal sjekke opp..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.