Noen som vet om KTC 100% pure coconut oil er like bra som Cocosa? :confused:
Jeg var innom en asiatisk butikk og fant varianten fra KTC, kjøpte med meg en jeg, kosta ca 30kr for 500ml ;) Nå lurer jeg på om jeg har kjøpt noe bra eller ikke... Uansett er det ihvertfall ikke Delfia fett... :D
Det er ikke samme som "ekstra virgin" cocosaen, men den ligner veldig på den andre cocosaen, altså den smaksløse. Med tanke på at den koster en femtedel av cocosaen syns jeg den er helt grei. Den er ganske lik på cocosaen både i smak og konsistens.
Begge er merket med 100 & Pure Oil. På cocosaglasset står det at den er kaldpresset. På KTC-oljen står det ingenting om fremstillingsmetoden. Så om det kan være noen forskjeller i produksjon som gjør den ene sunnere enn den andre, se det vet jeg desverre ikke.
Du stiller samme spørsmål som meg, men da antar jeg den er ca samme som den ordinære cocsaen... Håper noen kan klare opp i om det er samme sak.. får prøve å få tak på extra virgin varianten av cocosa, men ikke lett når ingen av de få helsekostsjappene i nærheten har det inne :o
Sparker litt på denne jeg:
Er dette transfett? Hvordan vet man det i så fall?
Denne oljen smeltet i romtemperatur, om det har noe å si. Men den var en god del billigere enn Cocosaen da (39,-) - den høye prisen er vel egentlig det største og eneste ankepunktet mot Cocosaen i mine øyne.
Jeg synes også KTC pure sin er nesten helt lik Cocosa pure i smak. Synes faktisk å merke en anelse mer Kokosmak av KTC-oljen. Jeg tror det finnes en standard for hva som skal til for å kunne kalle sin kokosolje for Pure, men kan ikke med sikkerhet si hva dette er. Dog har jeg en gang vært innom en nettside som skrev noe om dette, men husker ikke nøyaktig hva som sto, og vil derfor ikke komme med spekulasjoner. Jeg er likevel helt sikker på at KTC-oljen er langt langt bedre enn delfiafett, selv om prisen er omtrent den samme.
Hei,
Dette har vært diskutert før og jeg mener å huske at dersom det ikke står kaldpresset på oljene så er de varmebehandlet og da er de ikke lenger så sunne. …og til den prisen så må en vel anta at den ikke er kaldpresset.
Jeg mener også å huske at det har vært diskutert før, uten at noen har klart å komme med et skikkelig og velbegrunnet svar. Det har mer vært svar av typen:" fordi den er billig, kan du ikke regne med at den er sunn".
I følge denne siden: www.organicfacts.net/organic-oils/organic-coconut-oil/pure-coconut-oil.html (som jeg ikke aner om er en troverdig kilde) er en "pure coconut Oil" ikke smaksatt og det er heller ikke brukt kjemikalier i prosessen. Videre står det at om det er kokossmak igjen i den, er den ikke raffinert. På bakgrunn av dette vil jeg tro at det ikke er stor forskjell på "Cocosa Pure" og "KTC pure".
Dette er som sagt ikke noe jeg skråsikkert påstår, men jeg håper flere vil prøve å gjøre litt research på området.
Dette leser jeg: "It may or may not be refined, but it must neither be bleached nor deodorized, as these two processes involve chemical treatment."
At den er raffinert vil si at den er videreforeldret. Den kan fint vaere varmebehandlet selv om den ikke er bleket (gjort fargelos/jevn paa farge) eller luktbehandlet. Det er som regel varmebehandlingen som omdanner cis-molekylene til trans.
Det er viktig å huske at andelen flerumettet fett i denne oljen er meget lav. Det dannes derfor ikke mye transfettsyrer i motsetning til i Rapsolje, etc.
Fant biona organic coconut virgin oil raw som er kaldpresset kokosfett på Meny i dag. Det har ikke blitt bleket eller pasturisert ( eller hvordan de nå skrives hehe:o )Kostet 309 kr kg ( 61,- for 200g) noe som blir litt billigere enn cocosa extra virgin.
Smakte nokså likt som cocosa extra virgin.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.