Tidligere bruker sa for siden:
slettet
Tidligere bruker sa for siden:
slettet
Gir sa for siden:
Spiser egg hver dag jeg :)
HP sa for siden:
jeg spiser 3 egg hver dag jeg... :p
Nille sa for siden:
Jeg spiser 2 egg pr dag i snitt jeg :p Noen dager ingen, andre dager 2 - 4 - 5!
donjuanwannabe sa for siden:
Egg er noe av det sunneste du kan spise. Jeg spiser 4-6 egg hver dag, men noen dager selvfølgelig fler.
Summer sa for siden:
Jeg spiser 3-6 egg pr dag jeg også...:)
hva du spiser til når du spiser egg da?
jeg spiser 3 om gangen (3 store) for da får jeg ca 24 g protein og jeg skal ha ca 30 i hvert måltid. :)
mofe sa for siden:
Jeg kan også spise opp til 6-7 egg hver dag..
smosje sa for siden:
(jeg lurer på om prior priser seg lykkelige for lavkarbodiettenes popularitet...) :D
Musti sa for siden:
Her hos hos oss går det utrulig mye egg!
Jeg er så heldig at jeg får kjøpt egg fra frittgående høns.
Fire brett i mnd. bruker vi her,- og det er 120 egg,- enda hender det jeg må kjøpe noen pakker på butikken :p
[color=purple][/color]
Egg er godt det :D
Begod sa for siden:
Husker dere artikklen om den gammle mannen og eggene i mat og helse?
Spiste 25 egg pr. dag. Uten at legene klarte å finne noen negativ påvirkning på helsen hans.
Ikke at jeg anbefaler 25 egg pr dag , man man kan trykkt spise så mye egg som man bare orker.
donjuanwannabe sa for siden:
Og en ting til: husk at det er en kilde til liv.
Hvordan kan det være usunt?
elian sa for siden:
Jeg spiser også egg hver dag! I en eller annen form.... Omelett, kokt, stekt, i smoothie osv.....
Synes 2-3 egg i uka var kjempe lite jeg! :confused:
Iset sa for siden:
Jeg spiser 2 egg hver morgen i smoothien, og så går det gjerne 3-4 egg til utover dagen. 2-3 egg i uka er jo ingenting, altfor lite. Hiv innpå du! :)
mofe sa for siden:
Jeg har ikke akkurat noen forskningsrapport å vise til - men; man trodde det før, men man har slått det fra seg :)
Så - det er bare å spise egg! :)
Nille sa for siden:
Dette er et vanlig spøsmål. Sakser fra Atkins.com:
[font=Trebuchet MS][/font]
[quote]
You eat a lot of eggs when you do Atkins. Isn't all that cholesterol bad for you?
If we had to name a perfect food, the egg would win, hands down. While many foods supply a mere handful of vitamins and minerals, eggs are nature's perfect food. It is one of the few foods that can provide all eight essential amino acids, the building blocks of protein (as well as choline). Since our bodies don't manufacture these eight substances, we have to get them through foods or supplements. The yolk of an egg is protein so it was a travesty when low-fat propaganda had people eating egg-white omelets, meaning they missed out on the most nutrient-dense part of the egg.
People who have steered clear of eggs for years, fearing their cholesterol count, can still have high blood cholesterol. When you are on a controlled carb lifestyle and beneath your threshold of carbohydrate tolerance, you are burning fat for energy. The fat in food poses no threat, so long as you are controlling carbohydrates. Moreover, the cholesterol found in an egg will have no impact on your total blood cholesterol on a controlled carbohydrate nutritional approach.
[/QUOTE]
[font=Trebuchet MS][/font]
:)
snoopygirl sa for siden:
jeg spiser ca 3 egg om dagen....heeerlig med egg.men var veldig rart til og begynne med.for da var det liksom sånn at man skulle ha 1-2 egg pr uke da pga høyt kolestrol ol.........så bare et egg du:)
sunbeam sa for siden:
Har ikke sett denne tråden før nå jeg..har også tenkt mye på dette om jeg spiser for mye egg...synes mannen på rema alltid ser litt rart på meg hver gang jeg handler egg :o handler jo egg der 3 ganger i uka nesten...kanskje han tror jeg baker kaker hver dag... well. spiser alt fra 2-5 egg pr dag og det er jo genialt, kan jo brukes på så mange måter. :p
Måtte smile da jeg så alle her som gafler i seg egg... de som ikke styrer på lavkarbo synes alltid flg. sp. mål er weird på hytteturer eller om noen kræsjer over og jeg stiller med frokost; Hvor mange egg skal du ha?? :rolleyes: DET ER JO IKKE SELVSAGT AT DE BARE SKAL HA ETT?! ... Jaja. Naiv og lykkelig.
themonk sa for siden:
Jeg har hørt om en fyr som spiste 60 egg om dagen (fordi han bodde på en hønsefarm, selvfølgelig), uten å få noe høyere kolesterol av den grunnen... Så egg kan man stort sett spise så mye man vil av. Det er ikke inntaket av kolesterol ifra maten som gjør at man får høyt kolesterol.
Kanel sa for siden:
Egg er kjempegodt!
Spiser mange egg om dagen jeg:)
magdalena sa for siden:
Har ikke sett denne tråden før nå jeg..Men hvem i all verden klarer å trykke i seg 60 egg om dagen???:eek:
Jeg spiser 2-3 egg daglig,noen ganger mer.Men hva mener dere om holdbarheten?Spiser dere egg som er utgått på dato?Kjøper det fra butikken i blant,da er de på halvpris,og mange andre gjør det også,særlig eldre.Jeg kjenner ikke noe forskjell på smaken om de er gått ut noen dager i forveien,er det snakk om to uker,ja da kaster jeg eggene..
Gamla sa for siden:
Ja, det har spist egg som har gått ut på datoen! Ikke fordi jeg har kjøpt dem etter utløpsdatoen, men fordi de har blitt for gamle hos meg. Det var før jeg startet opp igjen på Atkins siden Ketolysekuren. Nå blir ikke eggene gamle hos meg lenger!
Hørte forresten en dame på radioen for en tid siden. (Tror hun kom fra Eggesentralen.) Hun sa at pga EU-reglene kunne de ikke gi eggene lengere holdbarhetsdato, men eggene var holdbare minst en måned lenger,- så ikke kast eggene selv om det er 14 dager over datostempelet!
sommerfugl sa for siden:
seriøst..? kaster eggene bare et par dager over tida jeg.. men er de bra å spise hvor lenge sånn ca? :)
magdalena sa for siden:
Nei eggene blir ikke så gamle hos meg heller,men ser jeg butikker som selger egg utgått på dato kjøper jeg det ofte,fordi det er billigere og blir spist vanligvis rimelig kjapt,men 1 mnd holdbarhet utover holdbarhetsdatoen??Jeg vet ikke om jeg tør,synes liksom 2 uker er skummelt nok jeg..:veitikke:
Meieri produkter kjøper jeg f.eks aldri når de er utgått på dato..
Gamla sa for siden:
Ja, du kan føle deg helt trygg selv om eggene er en måned over holdbarhetsdatoen. Før det nye EU direktivet var eggene stemplet med en måneds lengere holdbarhet,- og jeg vet at jeg har brukt egg over holdbarhetsgrensen også da .
Dessuten kan du lett teste om ett egg er dårlig. Når eggene begynner å bli gamle blir eggehviten mer, og mer tynnflytende, men det er ikke noe problem, senere blir den litt matt og da smaker ikke eggene godt lenger. Råtne egg, -ja de lukter som råtne egg!!!!:eek:
Melkrodukter derimot surner fort og og endrer smak, så de vil heller ikke jegha etter utgått dato,- unntatt enkelte ostesorter, kanskje.
magdalena sa for siden:
Så da kaster masse folk unødvendig mye egg da?? Vet at mange er helt hysteriske på disse datoene,men at det var så mye lenger holdbarhet var noe nytt for meg.Bra er det i allefall!
(hamstre inn utgåtte egg):lol:
boble sa for siden:
Det trenger du ikke å gjøre. De er holdbare en tre-fire uker etter utgått dato.
Mamma`n min hadde høner før,og solgte mye egg.Det var hun som fortalte meg det.
Før det så kastet jeg òg eggene et par dager etter utløpsato.
Men det er lenge siden jeg sluttet med det,og jeg har aldri støtt på et "råttent" egg.
mofe sa for siden:
Hvis dere synes det er rart at egg holder så lenge.. så tenk på at de er jo "natulig" hermetisert :)
Dirgni sa for siden:
Hadde et forsøk med egg en gang og tok vare på to egg et helt år. De var gode de:) Men ikke pakk de inn i plastikk, da blir det ikke bra:(
Vi har forresten 6 høner og en hane som tusler rundt i hagen. Bedre egg enn det får du ikke:D
Skorpia sa for siden:
Glem at egg går ut på Dato Den nye EU reglene har gjort at eggene går ut på dato 14 dager før tida i forhold til her nå.
Kan bruke egg som er gått et par måneder over tida,ikke noe problem,men de er ikke egna som speilegg da de flyter utover i panna.
Bruker egg som er litt gamle i bakst og sånne ting,men nå for tida rekker de ikke å bli gamle i og med at jeg spiser 2-4 egg om dagen
themonk sa for siden:
Ja, det er riktig... for kun kort tid siden var holdbarheten på egg satt til 90 dager. Nå er den kortet ned til 60 dager... uten at eggene er blitt noe dårligere enn de var tidligere akkurat. Så, ja, egg holder minst en måned over datostemplinga.
luringen sa for siden:
for en eggende tråd!!:D
Cecilia sa for siden:
Ikke væer redd for datoen på eggene. Det eneste som skjer med egg når det blir eldre er at hviten blir tynnere, smaker akkurat det samme!
Summer sa for siden:
*knis*Cecilia: Takker for den infoen...:) Nå vet jeg hat de eggene som har "seigest" hvite er de ferskeste..:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.