< Tilbake til oversikten

Levitas krydrede tapaskjøttboller

Levita sa for siden:

Etter oppfordring fra Lillemor (takk skal du ha ;)), legger jeg ut oppskriften min på tapaskjøttboller med tomatsaus:

Til krydrede kjøttboller gjør jeg slik:
400-500 gram kjøttdeig
1 egg
litt vann til å spe med
Halv finhakket løk
Noen fedd revet hvitløk (spørs hvor mye du liker)
Salt og pepper
En neve revet parmesan
Litt chilipulver/finhakket fersk chili
En halv teskje karri
Litt tørket koriander

Blandes og stekes til kjøttboller som dampes ferdig under lokk.

Til pleier jeg å lage en tomatsaus:

1 boks hakkede tomater
Noen fedd revet hvitløk
1 rød chili finhakket
Salt, pepper og oregano etter smak
Hvis jeg vil ha mer "mat" ut av sausen pleier jeg tilsette paprika, champignon, løk e.l (man tager hvad man haver)

Kokes på lav varme i minst 20 minutter, gjerne mye lenger! :-)

Gerd sa for siden:

Disse skal prøves :D :sikle:

Levita sa for siden:

Uff, ser jeg har bomma og lagt inn oppskriften som lå i en annen tråd øverst, skal herved slettes. Gerd - se kun på den nederste av de to oppskriftene :)

Endret!

Photobscura sa for siden:

Morsomt, jeg eksperimenterte meg fram til noe nesten identisk på kjøkkenet i dag :D

Levita sa for siden:

Stilig :) Vi kan vel knappest påberope oss å være de eneste som har tenkt på krydrede kjøttboller her verden, men artig allikevel, for jeg har også stått på kjøkkenet og prøvd å ekseperimentere meg fram til noen festlige boller:p

Nei, det har du nok rett i :p. Men jeg har faktisk bare smakt tapaskjøttboller en gang, og det var på utdrikningslag for flere måneder siden, og helt plutselig i dag kom jeg på at jeg skulle prøve å lage kjøttboller selv!
Jeg putta i en halv boks hvite bønner for å få dem litt mindre kompakte/harde (men det er kanskje ikke så aktuelt på Ketolyse, disse bønnene har vel 10 gr kh pr 100 eller no), og stekte dem på brett i ovnen, 250g/ca 20 min før jeg kokte dem i tomatsausen :) De ble saftige, altså!

Levita sa for siden:

Åh, det hørtes godt ut! Jeg er veldig glad i bønner, men akkurat NUH er det ikke så aktuelt, men jeg veier for og i mot å kutte ned på fettet og innføre litt flere karbohydrater i form av f.eks. bønner og linser. Det er undervurdert mat i Norge! Skal skrive meg det bak øret at jeg kan bruke det i kjøttboller også :)

Åh, ja! Jeg spiser vel en neve bønner, linser eller kikerter om dagen, men jeg kutter ikke ned på fettet. Er stort sett under 70 gr kh om dagen. Men, jeg stapper ikke i meg fett heller, men sparer ikke på smør eller de feteste kjøttstykkene. Funker fett for meg, men så er jeg ikke på noen bestemt kur lenger etter så lang tid ;).

LilleM0r sa for siden:

Bra, Levita!:)
Nå kan mange få nyte disse gode kjøttbollene som står seg alene like gjerne som til tapas.

LilleM0r sa for siden:

Nammmm, like gode i dag som sist - farlig gode:)

swimzy sa for siden:

disse skal jeg prøve ut:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.