< Tilbake til oversikten

Tips om ny yoghurt, Skyr

mette_moj sa for siden:

Q-meieriet har kommet med en yoghurt som heter SKYR. det er 4,6 karber på 100gram, å det er 130 gram.. fint mellommåltid visst man er i farta.. ikke noe sukker..
er jo litt karber, men visst man er litt i nød så er det supert:D å den er kjempe god!:rolleyes:

Jabba sa for siden:

Oi oi oi...... youghurt er faktisk en av de få tingene jeg savner....

Gerd sa for siden:

Jeg, personlig, ville ikke brukt nesten 1/3 del av karbekvota på en yogurt. Om ikke den er tilsatt sukker, så er jo det melkesukker i den.
:)

Yonah sa for siden:

Lite karber, men fettfri. Blir man mett da? Så jo spennende ut da...

arnakristin sa for siden:

Hei,
Nå er jeg rimelig inhabil da jeg er halvt islending og oppvokst med skyr men skyr går yoghurt en høy gang både smaks og konsistensmessig. …men, på ketose er det foreløpig helt uaktuelt, får bare stå å sikle foran meierihylla i butikken enn så lenge, he, he…

mette_moj sa for siden:

hm.. jaja:p da vet jeg det, får bare sikle på den også da..:(

LenaBeatrice sa for siden:

Hva med tyrkisk yoghurt da?
Den liker jeg veldig godt, og så inneholder den 10 % fett tror jeg. Ingen store mengder fett da, men mer enn i vanlig yoghurt.
3,7 gram karbo/100 gram.
Jeg tilsetter litt bær (og kanskje litt søtning ved behov).
Mulig også litt cottage Cheese :-)
Ikke noe fullstendig måltid, men det er godt med en liten kopp til frokosten synes jeg. Tar man litt bringebær i så slipper man jo relativt godt unna karbo også. Trenger jo ikke rare mengden bær.

Elsker den yoghurten!

Hei,
I mangel på skyr så har vi ofte lagd en fake variant ved å la "vannet" renne av yoghurten (naturell), så hmmm...

arcadia sa for siden:

I dag var jeg innom ICA og kom tilfeldigvis over en ny type yoghurt som heter SKYR (q-meieriene). Denne er det bare 3,9 karber per 100 gram om du velger skogsbær og vanilje! Det vil si 6,2 karb per beger!:D Greit mellommåltid eller om du er i farten! Nyydelig smak! Løp å kjøp! Finnes også i varianten jordbær og granateple.

Gerd sa for siden:

Jeg hadde ikke brukt opp 1/3 del av karbekvota på en yoghurt. Selv om den ikke er tilsatt sukker, så er det melkesukker i den :ja:

Allerede en tråd om den: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27951

Xandra sa for siden:

Den er jo veldig grei for oss som har litt høyere karbogrense da;)
Takk for tips:D

Gerd sa for siden:

Jupp :)

Men er ikke å anbefale på ketolyse eller annen ketosebasert diett med "karbe"grense ;)

SunnhetMedSirrup sa for siden:

jeg kjøpte et spann ( ja, et spann. ) tyrkisk yoghurt idag :)

tror det var 3 karb eller noe pr. 100g.

den har 10% fett,så det er mye for yoghurt, så tipper den har en fyldig smak.. :lol:

har ikke smakt enda : (

Zhadra sa for siden:

Jeg spiser tyrkisk yoghurt, det er kjempegodt! Også favoritten til junior her i huset (19 mnd), han kaller det "is" :D

går det ann og blande det ut litt? for og få " mere for karboene "

Abbe sa for siden:

Regner med det er tyrkisk youghurt du spør om?
Jeg bruker den i smoothie :cool:

smaker det noe godt med kansje eggeplomme oppi ? :)

uhm.. fløte+sukrin+eggeplomme+tyrkisk yoghurt= nam?

det er vel som is+yoghurt.. ;)

Abbe sa for siden:

Jeg har fløte, helt egg, tyrkisk youghurt, extra vigin olivenolje og en eller annen smakstilsetning, i det siste har det vært frossen avocado, kanel og kanskje en terning honningmelon (6karb\100g) eller annen relativt lavkarbo frukt jeg finner i frysen... (Har fryst overmoden frukt ei stund, så har et utvalg av ulike melontyper, banan :eek:, fersken og aprikos)

arcadia sa for siden:

For min del vil jeg unne meg en yoghurt i ny og ne. Veldig greit om man er på farten. Og hvor mange karber spiser man liksom til dagen når man lever på egg og bacon, salat og kjøttdeig med ost? :p

Carisma sa for siden:

Melloom 15 og 20g. Hvertfall hvis man følger kuren slik den står i boka.

Gerd sa for siden:

Ditt valg ;)

Som Carisma sier : mellom 15 og 20 karber dagen viss man følger boka ;)

idag smakte jeg tyrkisk yoghurt med 3,3 karbo pr. 100g for første gang.

den er FARLIG kremete,delikat! nydelig konsistens, passe syrlig..

amazing!

Margrethe sa for siden:

Skyr har de masse av på Island. Jeg trodde det var smakssatt kesam, men kanskje jeg tar feil?

Der tar du nok feil ja, her er forklaringa på Skyr, en.wikipedia.org/wiki/Skyr
Før var ikke skyr smakstilsatt i det hele tatt, når man kom hjem blandet man inn et halvt tonn sukker og serverte det hele med fløte, nam, nam. Det er kun i de seinere åra de har begynt å smakstilsette skyren. …smakte på den forrige dagen, den var god, men foreløpig er det nok naturell som er favoritten her og det har de foreløpig ikke her i Norge.

Areola sa for siden:

Det smakte litt mousse-aktig. Stinka parfyme men smakte ganske så godt fordiom.. :rodme:

sara sa for siden:

Hei, har akkurat hørt om et nytt produkt som visstnok skal være et godt alternativ til yoghurt/CC, for det inneholder mye proteiner. Og gode nyheter for oss; lite karber!

Næringsinnhold:
100 g vare gir ca.:
energi 265 kJ (62 kcal)
protein 11,2 g
karbohydrat 3,9 g
hvorav sukkerarter 3,6 g
fett 0,3 g
hvorav mettede fettsyrer 0,1 g
kostfiber 0,4 g
natrium 0,05 g
kalsium 97 mg (12 %1*)

• av referanseverdien

En boks inneholder 160 gram og tilsvarer kun 100 kalorier. Du kan velge i smakene skogsbær og vanlije, jordbær og granateple, og bringebær og granateple.

Noen som har prøvd? Anbefales?

Gerd sa for siden:

Jeg tillot meg å slå sammen disse tre trådene om samme produkt :)

sara sa for siden:

Hei! Postet akkurat et innlegg om dette, men det forsvant?
Uansett; nytt produkt SKYR, med lite karb! Noen som har prøvd? Anbefales?

Næringsinnhold:
100 g vare gir ca.:
energi 265 kJ (62 kcal)
protein 11,2 g
karbohydrat 3,9 g
hvorav sukkerarter 3,6 g
fett 0,3 g
hvorav mettede fettsyrer 0,1 g
kostfiber 0,4 g
natrium 0,05 g
kalsium 97 mg (12 %1*)

• av referanseverdien

En boks inneholder 160 gram og tilsvarer kun 100 kalorier. Du kan velge i smakene skogsbær og vanlije, jordbær og granateple, og bringebær og granateple.

Gracella sa for siden:

Da er det vel bedre med Tyrkisk Yoghurt:
protein: 3,3 g
karber: 3,7 g
fett: 10 g

Og den er kjempegod!
(Har akkurat "oppdaget" den....)

Lillelord sa for siden:

Har kjøpt skyr, og spist det. Knallbra. Det ødelegger ikke min ketose, men så lenge jeg holder meg under 30 karber om dagen er den i orden. Dette er perfekt kost for alle som ønsker å drive litt styrketrening. Og knallgodt da!

Lillelord sa for siden:

Skyr er knallbra. Helt fantastisk smak, og det ødela ikke min ketose. Endelig et meieriprodukt for meg! Enig i at tyrkisk youghurt er godt, men skyr er enda bedre og man er ikke avhengig av å blande det ut selv. Dessuten blir jeg mettere av Skyr enn av tyrkisk youghurt.

stinasol sa for siden:

Så hvor får man tak i både tyrkisk youghurt og skyr?
jeg bruker 0/0% youghurten (forskjellige smaker,vanilje,skogsbær,jordbær,blåbær) nå sitter jeg på jobb og husker ikke hva denne yougurten heter(merket) men kan jo hende det er skyr? hmm .. :o

Lillelord sa for siden:

Skyr er bare fantastisk! Knallgodt, og ødelegger ikke min ketose. Her har Tine virkelig fått en utfordring. Mye enklere og bedre enn tyrkisk youghurt. Noe for alle som vil bygge muskler mens de slanker seg.

stinasol sa for siden:

oki takk...hva mener dere er forskjellen på skyr og youplait da?

Lillelord sa for siden:

Skyr er egentlig ikke en yoghurt, men en ost. Det går med 3 til 4 ganger så mye melk til å lage skyr som å lage yoghurt, men siden den er basert på skummetmelk er det ikke fett. Det er også en annen bakteriekultur enn yoghurt. Dette blir en knallsuksess, og det er tilpass for Tine som aldri har forstått dette med lavkarbo.

Megvel sa for siden:

Ahhh, islandsk youghurt!
Det er bare digg...
Hadde vi bare fått det av hoppemelk som på island så kunne jeg jo tilogmed spist det...

stinasol sa for siden:

Noen som vet om det er mindre karbo i skyr enn youplait?

Lil G sa for siden:

Jeg ble såå gla da jeg fant Skyr i butikken :) Nyydelig yoghurt, noe som jeg har
savna lenge. Spiser litt av den tyrkiske og, men Skyr er jo nesten som .. mousse! KJEMPEGOD, og ikke så veldig mye karbohydrater

stinasol sa for siden:

ååå da skulle de laget den med sjokkoladesmak og slurp..mousse..mm må på butikken og kjøpe dette her etter jobb skjønner jeg :p

stinasol sa for siden:

hmm nesten halve karbo innholdet.. prøve lage smoothie ned skyr i kveld jeg da.. :)

Lil G sa for siden:

smoothie med skyr blir nok kjempegodt :) mmm ...
jeg spiste en halv skyr til frokost idag, det holdt faktisk..
den er ganske "mektig", og har mye smak, så det passa perfekt :)

Krilys sa for siden:

Oh yes Arnakristin! Vi islendinger har jo vokst opp på skyr naturell med sukker på! mmmMMmMmmmMM! :)
Så har Deli Deluca "Freyju Draumur".. antagelig beste sjokoladen som noensinne er laget ;) Godt å være Islending! :p

stinasol sa for siden:

Denne: Freyju Draumur er ikke tilfeldigvis lavkarbo ? :confused:
dere har islandshesten og naturen og som er STORSLÅTT VAKKER :)

Ivory sa for siden:

Synes Skyr smakte litt i sureste laget, og desverre inneholder den aspartam og acesulfam-K....:mad:

Carisma sa for siden:

Skulle snike meg til en smak på disse i går, men hyllene på meny var skrapte! :rolleyes: Tydeligvis populært.

Viclin sa for siden:

Samme her. Det var helt tomt på Meny.

Hei,
Har nå prøvesmakt alle variantene, liker naturell best men den finnes ennå ikke på det norske markedet. ...og skyr smaker fortsatt best servert med fløte det gir en rund fin smak, nammm...

Binnemamma sa for siden:

sit og et skyr nå ;) Kjøpte også i går.

Som gift med ein islending, så har eg ete skyr mange gonger før. Vi har til og med laga det heime. Skyr er ikkje det samme som kesam! Skyr er skyr; du må ha skyr-bakterien for å få den riktige osten. MASSE styr å lage sjøl; vi kokte det på 10 liter melk, men det blei da ein slags skyr av det da.

Og ja, naturell er heilt klart best! Eg håpar inderlig den kjem! Då kan ein søte som ein vil, enten med vanlig sukker eller søtstoff, og ein kan ha på eigne bær. Eg var ikkje begeistra for den kunstige søtninga i det norske produktet. Min favoritt er den "ekte" varianten; natruell skyr rørt med sukker og fløyte ;) Ikkje særlig lav-karbo nei.

nalana sa for siden:

Smakte i går. Det var overraskende godt og hadde en deilig konsistens. Virket som en blanding og softice og pisket krem tilsatt bær. Jeg kjøpte den med skogsbær og vanilje. Neste gang skal jeg la den få et opphold i fryseren før jeg spiser den. Da må det bli en deilig iskremfølelse, for det var bare kulda som manglet.:D

Lillelord sa for siden:

Tror faktisk det å legge Skyr i fryseren er et velkjent tricks på island. Har spist skyr som mellommåltid hele uka og er nå ned en kilo denne uka (etter lang tid uten nedgang), så for meg funker det bra ihvertfall.

Hei,
Jeg sendte e-post til Kavli (de eier Q-meieriene) og spurte bl.a. om de kom til å lage en naturell variant i tilleg til at jeg sendte med linken til denne tråden. ...og her er svaret jeg fikk:

Viclin sa for siden:

Jeg fant Skyr på Kiwi på lørdag. De var gode, men hadde litt mye ettersmak syns jeg. Nesten litt parfymert.

Carisma sa for siden:

Spist en til lunsj nå, med jordbærsmak. Og en halv dl fløte for å få opp fettnivået. Farlig godt! :D

Jabba sa for siden:

Jeg har også smakt denne og den falt i smak! Jeg spiste den også sammen med fløte! Må passe litt for et beger SKYR med 1 dl fløte blir jo ca 10 karber.......

Jabba sa for siden:

Er det noen av dere som fremdeles bruker denne?

Carisma sa for siden:

Jeg ryker på en i ny og ne ja... :o

Viclin sa for siden:

Jeg spiser det gjerne på kino. Heller den oppi en liten boks sammen med fløte, og da har jeg noe å gomle på gjennom hele filmen.
Men jeg syns smaken er så parfymert, så det er best å gjøre den litt mildere med fløte. Den med bringebær er god som den er da.

Hei,
Ikke et fast innsalg ennå, litt mye kh, men helt enig her den med bringebær er best. …og må ha fløte på den og jeg.

Abbe sa for siden:

Prøvde den til lunsj på jobb en dag, ikke helt min smak desverre... Likte ikke ettersmaken, tar heller med meg et beger rømme og bær separat da

Viclin sa for siden:

Jeg liker heller ikke ettersmaken på den, derfor blir den mye mildere ved å blande den ut med fløte.

dt770 sa for siden:

En får kjøpt naturell i butikkene. Er 3,3g karb , 12g protein, 0,2g fett pr 100g
q-skyr.no/

Tonje85 sa for siden:

De har fått naturell i butikkene nå. I et litt større beger enn den med smak.

marjusen sa for siden:

MMmm, jeg blanda 1 dl med skyr naturell, 100 gram med fryste bringebær, 0,5 dl fløte, 1 ts splenda og isbiter i en smoothie nå. Det var uuutrolig deilig.

Blir ca 7 KH i denne om jeg ikke har regna helt feil. Men dæven døtte så godt det var altså. Nam nam. Skikkelig friskt og godt:D

knh sa for siden:

Smakte skyr for første gang nå :) Den med blåbærsmak!! Utolig godt! og greit for oss som tillater oss litt mer karber enn ketolyse :)
Det er nok ikke siste gang jeg kjøper denne...

Ferskenbeinet sa for siden:

Syns konsistensen er rar på skyr, men blander et halvt beger med fløte da blir det nydelig... Og mye bedre sammensatt næringsmessig! ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.