400g kjøttdeig
150g bacon
1løk lr purre(men løk er best egnet her)
1 middels blomkålhode
2ss rømme
smør,salt og pepper
2 skiver syltet røbete
masse finhakket persille.
Kok blomkålen i buketter i lettsaltet vann.
Brun løk,bacon og kjøttdeig i en stor panne.
La det bli ordentlig brunt!
Hell blomkålen i et dørslag og press s mye som mulig vann ut av den.
Ha blomkålmassen tilbake i kjelen og kjør den glatt med stavmixer sammen rømme og salt.
Ha blomkålmosen på et fat. Hell kjøttblandingen over. Og strø finhakket rødbete og persille over:)
denne retten var helt utrolig. Jeg lagde den i dag, men hadde i en halv opphakka løk samt en halv rød chilli + en skvett med fløte i mosen, og er helt ekstatisk over hvor god denne retten var. har du flere slike påfunn som jeg kan lage også kanskje? :D
Dette er såå godt. Jeg har laget Skorpias variant her inne før (brennende hvitløkskjærlighet) og jeg synes det er mye bedre enn med potetmos, som jeg egentlig elsker. Håhåå! Må lage det snart igjen.
Jeg synes også det er godt å ha alt i en liten form og gratinere det med ost over.
Denne hadde vi igår til middag ! Tror ikke jeg fikk blomkålmosen ordentlig til , men den smakte ok likevel!
Kommer helt sikkert til å lage den flere ganger !:p
Åh! Dette ble jo kjempebra! :) Hadde ikke rødbeter, ikke persille heller, så bare dryssa over litt diverse italiensk krydder, og så hadde jeg liiiiitt chili i kjøttet (av en eller annen grunn føltes det rett, jfr navnet på retten. ;))
Og ettersom det er sparefestival i heimen så var dette genialt, nok til to måltider for meg. Rundt tredve kroner per måltid -det kan jeg like! :D
Sånn av svin. :p
Jeg er helt sikker på at det er fullstendig likegyldig hvilket bacon du bruker. Jeg bruker first price sitt, men det er kun en økonomisk prioritering. Så lenge jeg klipper av svoret og sprøsteker de, så er det mer enn godt nok for meg! :)
Ok...:)
Synes det er så lettvint det ferdig kutta baconet fra Gilde i terninger - men det smaker så lite....bacon....liksom....:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.