Har tatt opp karbonadedeig og vil lage saftige kjøttkaker.
Noen som har en smakfull, saftig oppskrift?
Og hva skal jeg ha som tilbehør?
Resten av familien får poteter eller ris og en salat, og jeg vil gjerne ha noe annet enn blomkål og brokkoli og salat som tilbehør...
Kan bli kjedelig i lengden.
Jeg lager kjøttkaker slik (klassiske middagskjøttkaker):
400-500 gram karbonadedeig
1 egg
litt vann
En halv finhakket løk
En klype ingefær
En klype muskat
Salt og pepper
Alt blandes godt og formes til passe størrelse med hånd, skje og kaldt vann. Brunes på begge sider, legges så i en kjele med litt vann og dampes ferdige under lokk. Krafta som blir igjen i bunnen kan brukes til sausen.
Jeg lager gjerne litt kålstuing av kokt kål, fløte, nestargel og muskat til (men hodekål er rett i overkant av 5 gram KH per 100 gram, så spørs hvor streng du er om dette er en god idé kanskje?).
Til krydrede kjøttboller gjør jeg slik:
400-500 gram kjøttdeig
1 egg
litt vann til å spe med
Halv finhakket løk
Noen fedd revet hvitløk (spørs hvor mye du liker)
Salt og pepper
En neve revet parmesan
Litt chilipulver/finhakket fersk chili
En halv teskje karri
Litt tørket koriander
Blandes og stekes til kjøttboller som dampes ferdig under lokk. Til pleier jeg å lage en tomatsaus:
1 boks hakkede tomater
Noen fedd revet hvitløk
1 rød chili finhakket
Salt, pepper og oregano etter smak
Hvis jeg vil ha mer "mat" ut av sausen pleier jeg tilsette paprika, champignon, løk e.l (man tager hvad man haver)
Kokes på lav varme i minst 20 minutter, gjerne mye lenger! :-)
Litt kan nok være godt, om du liker mat med litt fart i. Men prøv deg fram, har du ikke laget kjøttkaker/kjøttboller før, er det et godt tips å begynne forsiktig, steke en ørliten bit og sjekke før du evt. smaker til med mer krydder :) Og kjør/kna ikke kjøttkakedeigen for mye, da får du tyngre og seigere kaker!
Ja, da skal jeg ikke plage deg med nybegynnertriks!!! ;-)
Vi bruker mye kjøttboller som en del av tapas, ellers er jeg redd det blir med brun saus, tomatsaus, salat, stekte grønnsaker, rotmos, som hamburger... Ikke så spenstig der gitt.. Har du prøvd rosenkålmos? Det er jeg glad i! Rosenkål, fløteskvett og basilikumolje (evt basilikum OG olje, haha) moses med stavmikser. En god mos med litt voksen smak :)
Ok, mente ikke rotmos, men brokkoli- eller blomkålmos (absolutt over jorda), kom bare litt galt ut. Ikke for det, jeg har skeia ut med en liten porsjon kålrabistappe til pinnekjøtt, men kan vel knappest anbefales ettersom det er 6,4 gr KH i 100 gram...
Jeg har i dag lagd dine krydrede kjøttkaker servert med tomatsaus og brokkolimos.......
Å hjelpe meg, det var godt!! De beste kjøttbollene jeg har smakt!!
Har du egen tråd på disse? Hvis ikke må du lage en - slik at den blir søkbar:)
Som sagt himmelsk godt - og anbefales på det sterkeste!!
Så hyggelig at du likte kjøttbollene mine, Lillemor! Jeg har ingen egen tråd, kommer aldri på å lage tråder jeg, utenom når folk ber meg om å gjøre det. Kanskje jeg skal lage det da, hmmmm...? Får kalle den Levitas krydrede tapaskjøttboller og bruke deg som referanse ;-)
Hvordan lager dere saus til kjøttkakene, jeg sliter med sausen når jeg ikke lenger kan bruke det jeg er vant til... Tenkte jeg skulle overraske mannen min med kjøttkaker i brun saus i dag :D tips mottas med stor takk !! Jeg har lest saustråden. men syntes det er vanskelig !
Sørg for å koke ut stekefettet fra panna med fløte. Kok til det begynner å tykkne.
Du kan evnt spe med litt buljong og ha i litt johannesbrødkjernemel for å få sausen tykkere.
Har ingen oppskrift, men tilbehør:) Jeg bruker kjøttkaker/fiskekaker og lager "hamburgere". Bruker store salatblad i stedet for burgerbrød og lesser på med det burgerstøff oppå og under kaka :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.