mette_moj sa for siden:
OK eller ikke OK???:p
mette_moj sa for siden:
OK eller ikke OK???:p
lille74 sa for siden:
jeg sjekka karbene og det er nok ok. laga egge salat her om dagen og fant ut at fo rmin del var ikke de karbene i 100 gram så farlige...........for jeg klarer ikke få ned så mye, den var jo mektig
Iset sa for siden:
Helt ok. Men det sunneste er å lage sin egen. Det gidder imidlertid sjelden jeg å gjøre, så jeg bruker Mills. Hellman's skal visst være litt sunnere (er oljen kaldpresset der?) men jeg liker ikke så godt smaken på den naturell. I matlaging er den helt grei da, bruker den i kyllingretter.
mette_moj sa for siden:
tenkte å lage meg kyllingsalat.. er ikke mye jeg bruker da seff..
takk for svar:D
Askeladden sa for siden:
Det er jo kjempegodt og da ;)
carbz sa for siden:
Jeg bruker det hele tiden jeg. Syns det er kjempegodt! Men det beste er som Iset sier å lage selv.
Silver sa for siden:
Hvor mange karber er det i Mills sin? Noen som har i hodet?
Photobscura sa for siden:
Det er som regel ikke karber fra annet enn egget, men noen majoneser har litt sukker i seg.
Jeg bruker nok en del majones, og skulle ønske jeg gadd å lage min egen ettersom jeg preker så mye anti-varmpressede matoljer og transfett ... :rodme:. Men majo er så himla godt!
Silver sa for siden:
Takk! Enig i det, hadde nok vært best å lage sin egen! Men så er det det å gidde det, da.. ;)
SunnhetMedSirrup sa for siden:
hva er oppskriften på majo?
vet alerede : eggeplomme, sukker (sukrin) ... uhm?
:confused:
LenaBeatrice sa for siden:
Mener at Mills sin majones inneholder 2 gram karbo/100 gram.
Er litt sukker i den da, men 100 gram majones er mye!
Det er helt unødvendig med søtning.
Man trenger en olje med nøytral smak, eggeplommer, sennepsfrø, eventuelt en sterk sennep (maison dijon sennep er god) og salt.
Alle ingredienser må være romstempererte, og man må piske hardt hele tiden når man blander dem.
Det er egentlig enkelt å få til en bra majones konsistensmessig, så lenge man er nøye med piskinga, det er å få en tilfredsstillende smak som er vanskelig.
Ellers er det diskutert behørig i denne tråden.
takk photo! men tror jeg nøyer meg med first price majon, den er nydelig for bare 2,5karb pr. 100g.. ( og hvem slenger på 100g majo på omeletten? :eek: )
Det er den jeg bruker også. Prøver å ikke tenke på den fryktelige olja, som sikkert er soya, inntil jeg klarer å finne en olje som smaker bra i min hjemmelagede majo ... :o
jeg blander den ut med Bacon-SmøreOst, det er faktisk veldig godt :)
den smøreosten med de små bitene i.. mm ;)
Yonah sa for siden:
Jeg får ikke til smaken på hjemmelaget majones, jeg kan få til helt perfekt konsistens, det er ikke vanskelig, bare romtemperert eggeplommer og romtemperert olje og en ballongvisp... Men smaken blir æsj.
Så jeg bruker Mills sin eller kjøper i store glass fra Findus( svensk). Det er nok sojaolje i begge... Blæ, men det er det er hellmans også. Jeg bruker ikke så m*e majones, det går mest i perioder. Mitt fettinntak kommer mest fra smør..
Gerd sa for siden:
Jeg lager ofte majo sjøl.
1 egg
litt salt og pepper
en liten dæsj sennep
ev. noen dråper sitron(eller noen dråper eddik 7%)
olje
Egg og smakstilsetninger i en høy bolle, bruker stavmixer, tilsetter olje til majoen får rette konsistens.
nydlig ;) det må testes ut en gang!
Hvilken olje bruker du? Jeg har prøvd raps, det ble litt rart på en måte ... Olivenolje ble bare heeelt feil.
oi.. takk for at du sa det med olivenolje , det var den jeg hadde planer om og bruke ;)
men ja, hvilke olje?
Gerd sa for siden:
Jeg bruker olivenolje jeg :ja:
funker extra virgin også? har en flaske som aldri blir brukt til noe som helst..
Gerd sa for siden:
Jepp :D
løp nettop og prøvde på kjøkkenet - mm! men min variant, da..
bacon smøre ost,
extra virgin oliven olje,
sennep,
sukrin
med stavmikser fikk den konsistensen til litt bløt (men fast) majones..
den smakte ! tenker og prøve den på omeletten etterpå! :)
Carisma sa for siden:
Jeg syns også min hjemmelagde smaker gymsokk... Har hørt avocadoolje skal smake bra, men den koster jo en liten månedslønn... :o
Skal forsøke med den kaldpressede solsikkeolja de har på ultra, men har ikke giddet å kjøpe den enda. :rolleyes: Har lyst til å få til sånn aioli de selger på Hotel Havanna, den er bare himmelsk! Og veldig hjemmelaget... :ja:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.