Jeg og ei venninna planlegger litt løst en sydentur i November en gang da vi er litt skuffa over årets Oslo-sommer.
Jeg har aldri vært i Syden, hun har ikke vært i Syden siden nittitallet, så vi føler oss en smule grønne.
Jeg trenger dermed anbefalninger!
Som vi tenker, hadde det vært fint om det var billig å komme seg både dit og hjem, og å bo og leve der.
Vi ønsker ikke å reise charter og er lite interessert i organiserte turer, da det vi helst vil er å bare dasse rundt og late oss i varmen :p. Hadde vært fint om stedet ikke var helt ødelagt av turisme i form av gærninger med vikinghjelm og morsomme t-skjorter eller drita fulle mindreårige briter :o, så steder som Ibiza og sånn er utelukka.
Har hørt at Bulgaria er det nye Tyrkia, men vet i grunn ikke noe om hvordan det er der.
Og gjerne tips om hvilke flyselskaper som er billige! Komfort og service den lille tiden man sitter på flyet er ikke så farlig! Vi vil gjerne spare penger der det spares kan :D
Det er ofte billigst å reise charter, det betyr bare at reiseselskapet har kjøpt en pakkeløsning med fly og hotell i samme pakka, som de så må få solgt. Reiser du fra torp (går tog på 2 timer fra oslo s), så kan det være sinnsykt billige reiser. Sjekk restplass.no og søk på turer fra oslo til syden (ja du leste riktig)
Selv har jeg bodd på det fineste hotellet ever, uspesifisert inkludert deilig frokost, i Tyrkia - uten å føle at jeg var med i Charterfeber. Bare sjekk litt om byen/stedet.
Jeg ville ikke vært så redd for å reise charter.
Du er "på egenhånd" selv om du reiser charter.
Jeg har bare reist charter på mine turer, og gjør dèt jeg vil - NÅR jeg vil.
Dèt betyr stort sett bare late dager ved bassenget eller stranden :)
Alcudia er et sted som er godt egnet for barnefamilier = ikke fyll.
Alanya i Tyrkia anbefaler jeg ikke! Altfor masete selgere.
Ah, da har jeg nok misforstått charter-konseptet litt, har sett et kvarter med Charterfeber og fikk det så til de grader i halsen.
Altså, litt moderat fyll er heeelt greit :p, merker også at jeg ikke er så frista til å dra til typisk "barnefamilievennlige" steder heller :o (ja, jeg er litt vanskelig ...).
Er vel ute etter et litt "voksent" sted med løs snipp :)
Du kan også prate litt med de som jobber på reisebyråene. De har som regel vært selv på mange av stedene de selger turer til.
Si hva du er på jakt etter, så har de helt sikkert gode forslag til deg :)
Star tour har feks turer under fanen "Blue couples", som er ferie i voksen atmosfære. Noen hoteller er visst garantert barnefrie, hehe.....
November er det vell best å komme seg så langt sør som mulig...
hva med Tunis,Egypt eller Marocco?
Jeg elsker små greske øyer...men november er ikke helt årstiden får øylivet.
Det er inmari morsomt å kjøpe flybilletter og deretter finne seg et koselig hotell på egenhånd... ringe og bestille rom, være litt spent på om de egentlig forsto hva jeg sa osv. Har hatt mange fine ferier på denne måten. Med Lonely Planet som "Bibel".
Men... det blir nesten alltid dyrere enn charter! Sånn er det bare, sorry. Så hvis man vil spare penger, lønner det seg å finne en restplass-chartertur. Gjerne uspesifisert. Og så, når man har kommet fram, så bare glemmer man at man reiste charter. :p Det går helt fint å glemme.
Haha! Ok, så lenge jeg ikke løper på charter-Svein så er jeg glad :lol:. Og, jeg har ingenting i mot barn, altså, men barnefri sydenferie -jatakk!
Det kan godt hende vi drar tidligere enn november, spørs hvor langt jeg har kommet økonomisk med alt som må betales av alskens skit nå.
Men, ingen meninger om Bulgaria, altså? Eller er det for kaldt i november? Viktig at det er varmt, om enn ikke hett. Men sånn bikini og bade-varmt i alle fall.
Takk for tips så langt!
Hvis det er varmt vær på lavbudsjett i november du er ute etter har du nesten ikke noen alternativer til Kanariøyene. Autstralia, Østen og Karibien blir fort dyrt. Fastlands-Spania, Hellas, Italia, Tyrkia og andre destinasjoner i "nærområdet" har genser-og-langbukse-klima på den tiden hvis man ikke er svært heldig og får uvanlig varmt vær.
Blant Kanariøyene vil jeg anbefale Lanzarote. Der er det fritt for skyskraperhoteller og grisefester. Mye interessant arkitektur (César Manrique), og fascinerende natur! Legg inn en billig leiebil i budsjettet.
Muligheter for moderat fyll burde det også være mange av på Lanzarote...
Hmmm, sjekka Lanzarote nå på restplass.no, og det billigste jeg fant var med en totalpris på 13 000 kr :eek:. Det er nesten en og en halv månedsinntekt for meg, det. Men, jeg ser Hellas, Kreta og sånn er billig, hvordan er temperaturen der på høsten?
Jeg var i Bulgaria for ca 7-10 år siden. Anbefaler det ikke. Der fikk jeg faktisk charterfeberfølelsen. Du slipper fulle fjortisbriter, men så er det en gjeng fulle fjortisrussere med russisk techno på kasettspiller på naborommet i stedenfor. Disse turiststedene er sååå tydelig bygd opp bare for turistene sin skyld, det var til og med politisperringer rundt grensene av turistmaskinene som hindret bulgariere i å komme inn. Maten var vond og stedet var generelt uinnspirerende. Dra et annet sted.
Det var ikke billig! Jeg tror at prisen dropper jo nærmere avreise man kommer, så det lønner seg nok å sjekke igjen noe senere.
Kreta blir pakket ned i løpet av oktober. 99% av turistene forsvinner, og kjølig vær overtar. Men, man kan være heldig; på Kreta i januar for noen år siden opplevde jeg 30 cm nysnø den ene dagen og 22 varmegrader den den neste.
Det kommer jo litt an på hva dere ønsker å få ut av ferien også, da. Grand Canaria har jeg aldri vært, men i november for å bare bade og slappe av - jo, kanskje? Noen skryter veldig av Tenerife, også.
Hvis du kan dra på onsdag førstkommende får du en 15 dagers tur til syd-Thailand inkl hotell for 5000...
Jeg skjønner at du ikke kan dra så fort, men det er bare et eksempel på hvor billig det kan bli når det nærmer seg. Og Hotellene som blir kjøpt i en sånn pakke er som regel en helt ok standard, er min erfaring. Ellers får de ikke solgt pakkene.
I november ville jeg satset på det afrikanske kontinent - ellers blir det for kaldt tror jeg. Jeg har vært både i Tunisia og Egypt, og syns begge steder er veldig bra syns jeg. Egypt er imidlertid favoritten.
Jeg har forresten også vært i Bulgaria. Var der i fjor - i Nessebar. Likte meg godt, men det er jo blitt veldig populært - og da også veldig turistifisert. Men billig og bra og mye god mat.
Jeg er heller ikke noen velberfaren syden-reiser, men jeg har vært tre ganger i Spania, og vil gjerne tilbake. Men det var ikke i november, for da er det nok litt kjølig. Ellers har jeg vært i Tunisia og dit vil jeg ALDRI tilbake. For menneskene var rett og slett ikke hyggelige. Det eneste de var ute etter var penger og å glo på rumpa di, så ikke et sted jeg anbefaler. Har dog en del venner som har stortrives der, så kanskje jeg bare var uheldig...
Lykke til i hvert fall, og det høres herlig ut å komme seg en tur den mørkeste høstmånenden:)
hei :)
jeg må bare snike meg inn her litt :p
Misunner deg som som skal på tur i varmen. Det høres veeeldig fristende ut etter denne drittsommern.
Men jeg er litt enig med Nannah her. Skal du reise i november er det nok lurt å komme seg litt lenger sør enn middelhavet. Egypt er jo perfekt. Der kan man være veldig heldig å få billige reiser. Men skal du dra dit blir man absolutt anbefalt å legge litt penger i hotell pga en litt nedprioritert standard. Har også hørt at det lønner seg å velge et hotell med All inclusive om man drar dit.
Har aldri vært i egypt, men har mange venner som har vært der opptil fler ganger. Er visst helt fantastisk både på land og under vann :love:
Skal definitivt dra dit når poden kommer ut.
Charter er ikke helt som du hadde forestilt deg nei :lol:
Men hvis du er flink med reserch kan man ende opp med en mye billigere tur om man ikke bestiller charter. Det kommer veeeldig an på hvor man skal reise. Til de typiske feriestedene som kanariøyne, greske øyer osv lønner charter seg. Men til Egypt kan det være det kan lønne seg å bestille fly og hotell hver for seg. Lurt å sjekke i vert fall.
Lykke til med planleggingen, det er en moro del av det å dra på tur :heia:
Men jeg ville ALDRI reist til kanariøyne. Da kan du like godt bli i Norge (om du ikke vil være omringet av nordmenn på ferie. er vel en av grunnene til at man reiser bort, eller?!) :p
Nei, Kanariøyene -navnet frister ikke en gang :p
Egypt høres jo liksom skikkelig eksotisk ut, da! Ja, det skal jeg jammen sjekke!
Er jo ikke hundre prosent sikkert at det blir, det begynte som en fantasi på en regnværsdag, og nå klarer vi ikke å slutte å snakke om det!
Jeg ble veldig positivt overrasket over Kanariøyene. (Har vært på Tenerife og Lanzarote.) Jeg trodde det skulle være ille... vasse i nordmenn, overturistifisert overalt osv... men så var det helt fint! Man velger jo selv hvor man skal gå/kjøre/se seg om, hvilke restauranter man skal spise på, og hvem man skal komme i prat med.
Jeg mener... går man inn på "Viking bar" så kan man ha det så godt.
Egypt er herlig! :love: Men jeg ville aldri valgt "All Inclusive"... da går man jo glipp av valgmulighetene blant alle de sjarmerende/flotte/spennende restaurantene man kan velge mellom! Mye av moroa går jo ut på å prøve ut nye steder.
For å unngå å bli syk, passer man på å vaske hendene (f.eks med antibakterielle våtservietter) før man spiser... det er stort sett på egne hender man har bakteriene, maten er ok. :)
Og jeg stemmer i. Var full av fordommer mot Kanariøyene, og ble så overrasket over å se bildene til og høre om turen til noen VELDIG reisevante venner av meg, som ikke ville tålt å se Charterfeber i 2 minuter på TV engang. Men de visste såklart hvor de skulle da. Det kan man jo lese seg til, for jeg husker ikke hvor det var. Men det er visst flere perler.
Vi har satt sammen egne reiser flere ganger, men ofte er totalpakker fra charterselskapene billigst. Det man kan merke seg er at også kun fly ofte er billigere å kjøpe fra charterselskapene, spesielt når det nærmer seg. I februar i år bestilte vi flybilletter t/r Lanzarote for kr.1000 og leide en leilighet for kr.2000 på Playa Blanca. Helt super! Vi la inn en leiebil, og fikk oppleve masse! I tillegg har Lanzarote en del fine strender i et naturreservat, som kun er tilgjengelig med bil. Jeg ble positivt overrasket over sydentur til Kanariøyene.
Nå i sommer kjøpte vi billige flybilletter med Apollo til Venezia og bodde ute på Lido de Venezia. Super kombinasjon av bade- og byferie. Mulig det er for kaldt i Nord-Italia i november.
Mine stalltips er: Sjekk restplassene hos de forskjellige charterselskapene, bruk Kelkoo, som sammenligner de fleste billigsidene, for hotell - og til slutt: Bruk Tripadvisor.com! Booker aldri et hotell uten å sjekket her. Her legger folk inn sine erfaringer med hoteller osv. Det vil alltid være noen som jubler og alltid noen som surmuler, men er snittet bra, så er det stort sett greit :-)
Kanariøyene er faktisk helt topp! Jeg har vært der i forskjellige livsfaser, og har alltid hatt det veldig bra der. Flotte øyer, masse spennende å oppleve og ikke minst et supert klima året rundt. [color=#0000ff][/color] Egypt også spennende, men på turiststedene der er det ofte veldig masete! Selgere overalt, ikke lett å få fred. Jordan var vi i fjor vinter, spennende ! [color=#0000ff][/color] [color=#0000ff][/color] [color=#0000ff][/color] [color=#0000ff][/color] [color=#0000ff][/color]
Fantastisk snobbete holdning! Du skal nok velge reisemål med omhu hvis du ønsker å unngå andre turister. Verden er såpass liten at de uoppdagede paradisene uten turister er blitt få i antall.
Da jeg var ung backpacker møtte jeg mange som reiste rundt i verden for en periode. Mange av dem snakket nedlatende om "turister" og hvor latterlige de var. De hadde et selvbilde som tilsa at de selv var alt for spesielle til å bli kalt turister. Jeg kaller det latterlig snobberi.
Jeg mener ikke at man ikke kan unngå turister. Men det jeg mener er at alle de 5 gangene jeg har vært på kanariøyene har jeg møtt på folk fra min egen by og da føler jeg lissom ikke at jeg er sånn på feire ferie som jeg ønsker da :p
Men kanariøyne er jo så mangt. Kunne godt tenke meg å dra til en annen øy enn lanzarote, GC eller Tenerife. En øy uten flyplass hvor man må komme seg ut på egenhånd. Sikkert topp :)
Kall meg gjerne snobbete, det synes jeg er helt ok :D
Hva med Kapp Verde - ligger en times flytur sør for kanariøyene...? Nytt reisemål i 2008 tror jeg. Har snust litt på det selv, men etter 3 turer til Hellas tidligere, så klarer vi ikke å finne noe som er like koselig ut på bilder - så vi fortsetter å reise til Hellas :D Neste tur om 3 1/2 uke. To voksne og to barn til rett under 10000 for ei uke.... SUPERT!!!
Sats på kysten langs Barcelona, Photo! Var der i juni i år, og hadde en fantastisk tur. Billig! Du flyr med Ryan Air til Garcia Aeroport, og tar buss eller tog til Calella. Calella ligger omlag en times kjempefin togtur langs kysten fra Barcelona, dermed kan du kombinere turen med heftig storbyliv og shopping. I Calella tar du inn på Hotel Haromar, som ligger nærmest rett på stranda (vei og toglinje mellom, men det er undergang rett ved hotellet). Ingen luksus, men et helt greit, billig hotell, med stor frokostbuffet inkludert i prisen. Lett å leve lavkarbo. Calella er en trivelig liten småby med en fantastisk strand. Langt, langt billigere å leve der enn på Kanariøyene eller Mallorca. Anbefales på det varmeste - og jeg skal definitivt tilbake.
Barcelona har jeg veldig lyst til å besøke, men det er da nord-spania, er det ikke? Blir kanskje litt dårlig med badetemperaturer i november, tenker jeg?
Ah! November. Da ville jeg nok reist lengre sør ja. Egypt? Gambia? Og, bare for å rette opp meg selv (litt hjernedød her i varmen) - flyplassen Ryan Air flyr til ved Barcelona heter selvfølgelig Girona og ikke Garcia!
Jepp, Egypt tror jeg står høyt i kus! Det er vel liksom det at november er en ganske trist måned når det er overgang fra høst til vinter, og sådan perfekt tid å dra sørover ;)
Kan varmt anbefale å reise til Kroatia. Ikke blitt helt "turistmaskin" ennå der.
Vet ikke helt temperaturen der på høsten, men sjekk evt. denne www.kroatiaguiden.no/index.php
Ah, kult! Men Kroatia er parallelt med Italia, tror ikke det er voldsomme badetemperaturer der i november :o.
For, vi er mest hypp på, som sagt å bare dasse rundt i bikini og drikke iskalde bloody marys :p. Er ikke så farlig med kultur, bare komme seg unna til et behagelig sted for rekreasjon ;)
Hvorfor ikke da se om det i lavsesongen er mulig å finne et bra all inclusive-hotell på ei strand? Finnes jo en del resorter som ser ganske fantastiske ut på bilder i alle fall i Egypt, Tunisia osv. 5-stjerners hoteller med spa OG tilgang til strand... Jeg har ikke prøvd det selv, men har vurdert å ta meg ei uke på et sånt sted i løpet av vinteren. Kun en koffert med noen bøker og bikini i :) Men da må vel muligens kultur osv vike...
Jada, kan vel alltids myse på en pyramide om det skulle bys en anledning, men dette er utelukkende for avslapning og solslikking og bading, og vi har i grunn få kulturelle krav, bare vi slipper blodfyll og snørrunger :lol:
Mannen og jeg var i Egypt for snart 5 år siden. Det var i nov/des. Kjøpte uspesifisert med Star Tour og kom på et veldig ok hotell for under kr 2.000,- for to uker (tror det var enda mindre, husker ikke helt). Vi oppgraderte oss til dusj og do da siden jeg var gravid... :) Vi havnet i Hurghada. Ikke akkurat en kjempe koselig by, men sol og strand var bra. Vi liker å oppleve litt så vi dro innom Egypt Air i Hurghada og kjøpte flybilletter til Kairo og videre til Luxor. Gikk ikke fly fra Luxor tilbake til H. så da tok vi taxi. Kr 200,- for ørten timer i taxi. Kjørte i politieskorte gjennom ørkenen, noe de iallefall anbefalte turister da. Både Kairo og Luxor var verdt turen. Anbefaler å ta drikkevaksine, bruke antibac servietter og kjøpe Bio Tura på helsekost. Mye bedre enn Idoform synes vi iallefall (har prøvd det ut på flere turer i India uten å bli dårlig!!).
Jeg tror jeg ville ventet med å bestille til det nærmer seg iallefall hvis dere er litt fleksible på datoer. Det er gjerne mange billige turer i nov/des.
Gambia tror jeg også kan være spennende, men der er det malaria så det utelukker oss barnefamilier iallefall i noen år til..
Lykke til og god tur :)
Kult! Takk for tips. Ja, vi er fleksible så det holder, jeg er arbeidsledig og hun har hjemmekontor ;).
Åh, nå håper jeg virkelig det blir noe av :spent:
Hvor har du dette fra? :eek: I Sharm el Sheik er ingen hoteller eldre enn fra ca 1997, rett og slett fordi det inntil da var en ørken. Det betyr med andre ord at standarden er veldig bra. Har vært der 2 ganger, uspesifisert begge ganger. Føærste gang havnet vi på 4*+ hotell, andre gang på 3* (som på mange måter var bedre enn det første :D). En tidligere kollega jobbet som guide der i flere år, og sa at de operer med en annen skala siden det er så nytt, så 3* tilsvarer 5* i tyrkia og hellas.
Har hørt litt ymse om Hrugada da, så ville satset på sharm. Og som noen nevnte, få med hvertfall Kairo. Gjennom Pyramidene betalte vi 995 pr pers for 2 dagers guidet tur med overnatting på mövenpick hotell, skikkelig classy! :rolleyes:
Sambo dykker, så han elsker sharm, det er regnet som en av verdens beste dykkersteder. Jeg bare snorkler, billig og man ser masse spennende (murene balndt annet).
Maten er veldig billig og bra, første gang vi var der sleit jeg med å bruke opp 4000kr på en uke, inkludert shopping! :D
Det mange syns er stress etr at de er veldig arabiske, dvs de vil selge deg ting. Men hvis man klarer å se at de egentlig er hyggelige, og ikke bli stressa av det går det veldig fint. I vår syns jeg det var stress første dagen, så var det bare underholdende. :rolleyes: Og de er rundhåndet med komplimentene! :lol:
Ellers har jeg hørt Kypros skal være bra, fortsatt varmt, men med få turister, i november.
Bulgaria var jeg i septmeber 2007, i Nessebar. Fint sted, men vi hadde 7 grader og regn 2 av dagene, frøys kattunger på meg! :eek:
Forresten er ikke barcelona i nord-spania ;) Det er riktignok lengst nord på middelhavskysten. Sambo har vært der i november og hatt 20grader, men det kan like gjerne være 0 på den tida.
Kanariøyene har hatt en oppussing for å bli kvitt harry-stempelet. Søk litt på reiseskildringer, så kan man finne bra tips. Men det er ikke særlig billig å leve der lenger. Pga Euro'en...
Ok, reisemålet er mer eller mindre bestemt, og vi har utsatt å dra til slutten av januar/begynnelsen av februar. Rett og slett fordi det for meg er så økonomisk utopisk å skulle få det til. Men, argumentet er jo at på den tida så er det fortsatt skikkelig vinter, og man er som regel så mett på snø og kulde. Det blir perfekt!
Vi kom fram til at reisemålet mest sannsynlig blir Sharm el Sheik, ikke minst har en kompis av oss vært der mange, mange ganger, så vi kan fiske litt tips fra han.
Gleder meg :D:D:D
Her i huset har vi tenkt å prøve husbytte. Har snakket med flere som har prøvd og alle anbefaler det. For sikkerhets skyld sier de at de setter bunader og sølvtøy i en eske hos naboen. Denne linken www.homeforexchange.com/?gclid=CLrwoLTSgJICFQqjPAodmnsHAA synes jeg har mye, den var også av de anbefalte i en artikkel i Dagbladet her for en tid siden. Vi vil prøve fordi det er billig, vi trenger noen til å fore kattene og fordi det åpner for å lære mye om et sted. En kan jo avtale å utveksle informasjon om hvor det er lurt å handle, spise, dra på tur, offentlig kommunikasjon osv.
Jøjemeg, nå ble jeg sittende og se igjennom sikkert 500 hus over hele verden. Ble til slutt så utslitt av alle options at jeg tenkte, nei, jeg tar en hoppepåtur heller :p Men det var noen fantastiske steder!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.