< Tilbake til oversikten

Blåmerker

Carisma sa for siden:

Jeg har fått noen merkelige blåmerker på armen. Først kommenterte jeg at jeg så ut som en sprøytenarkoman fordi jeg plutselig hadde et knappenålsstort knall blått merke på armen. Så, to dager senere er merket på størrelse med en paracet-tablett omtrent (kom ikke på noe annet å sammenligne med), og 10 cm lenger bort har et helt likt lite "stikk" dukket opp. De sitter på innsida av overarmen, et sted det nesten er fysisk umulig å dytte borti med noe spist uten å merke det. Noen som vet hva det kan komme av?

Carisma sa for siden:

tenkte først på det jeg også, men jeg reagerer på nesten alt fra sengemiddbitt til veps, så det pleier å bli en liten bul. Og det er veldig tydelig at disse ligger litt under huden, det er helt glatt, hel hud oppå.

Mosepjusk sa for siden:

Er det vondt når du trykker på de da? Kan det være noe utslett?

Carisma sa for siden:

Det føles som et vanlig blåmerke, altså litt vondt midt på. Jeg fikk veldig lett blåmerker før, så sånn sett tenkte jeg ikke noe over det første, annet enn at plasseringa var litt merkelig. Det var først da nummer to dukket opp i dag jeg lurte på hva det er :rolleyes:
Den "gamle" er mørk lilla, mot blågult, det "nye" er lilla, men mer mot rødt

Mosepjusk sa for siden:

Oj! Ta glass-testen!

Carisma sa for siden:

Har tatt den... Men forsvinner "vanlige" blåmerker om man trykker på de?
(kjenner jeg snart må slutte å trykke på de ellers blir jeg kvalm :D)

jeg begynner ferie i dag, så får bare drøye og se om det popper opp flere. Har ikke noen andre symptomer på noe, annet enn varm på toppen av hodet som jeg alltid er i ketose :rolleyes:

Mosepjusk sa for siden:

Hmm, det vet jeg ikke. Finner ingen blåmerker på leggene mine selvfølgelig. Kan sjekke låra når jeg skal på do, hehe. Er på jobb.

Se det an ja, smart! God ferie! :smile:

Carisma sa for siden:

Da er det offisielt, jeg får blåmerker ved inntak av sukkerholdige varer.
Havnet på karbokjøret i dag, og spiste karameller (og potetgull) :flau: Og nå har jeg ett fint gulblått merke som er i ferd med å bre seg på innersiden av armen :eek:
I tillegg har jeg pipelyder i det ene øret og bankelyder i det andre, ekstremt høy puls og nummenhet/prikkinger i hendene. Pluss at alle blodårene mine er ekstremt tydelige og ligger som små, mørkeblå marker utenpå huden.
Jeg har putta ting i kroppen opp gjennom ungdommen som absolutt ikke går under godkjente legemidler i norge, men aldri vært i nærheten av noe som ligner dette. :nei:
Skriver dette mest for å minne meg sjøl på det neste gang jeg får lyst til å ødelegge kroppen min... :cool:

Edit: Har ved flere tilfeller tidligere opplevd å få allergisjokk (av plastikk øredobber en gang, av efidrinholdige slankepiller en gang og av healing-magnetarmbånd) som minnet litt om dette, men da ble høyrehånden og underarmen hoven og nummen, og halsen og kjaken på samme side det samme. Det gikk over etter ti min, men første gang måtte jeg få allergipiller for det (da snørte halsen seg helt igjen så jeg ikke fikk puste). Lurer på om det kan være noe av det samme....

Fluke sa for siden:

Blåmerker som plutselig oppstår skal man gå til lege med. Det kan være noe med blodplatene og det skal man ta alvorlig.

Kom deg til lege.

Carisma sa for siden:

Jeg sjekket det sist (medio august), han tok prøver av alt mellom himmel og jord og de var finere enn på lenge. :rolleyes: Men har sendt en PM til dr Torkil her inne og spurt om han har vært borti noe lignende.

Fluke sa for siden:

Det var godt å høre at det var sjekket, for det kan være litt skummelt med sånt. Jeg ville nok fått det sjekket igjen om det ikke gir seg.

Torkil sa for siden:

Hei
Menngokokksepsis er det IKKE, da er man dødssyk og ikke i stand til å skrive på pc;-). Men det bør undersøkes med leverprøver, blodceller inkl trobocytter, INR , Hb mm. Altså kontakt legen.
Vennlig Hilsen
Torkil :)

Carisma sa for siden:

Takk for svar. Jeg fikk sjekket dett for et par måneder siden, og alt var veldig bra da. Så får bare avvente litt tror jeg. Men kan nevne for han at det har dukket opp igjen... :rolleyes: Lever tenkte jeg også på, så det ble undersøkt.

Kanutten sa for siden:

Jeg har også fått blåmerker. På ryggen.. Sambo spurte om jeg hadde ramlet eller noe, men det har jeg jo ikke! Blåmerkene brer seg som en sommerfugl over øvre del av ryggen og ut mot skuldrene. Jeg har vondt i ryggen, sånn muskelvondt så det kan kanskje være det som forårsaker det, men grunnen vet jeg ikke. Sambo sier han har sett rare blåmerker på meg flere ganger uten at jeg selv har lagt merke til dem.

Har du funnet noe vettugt svar på merkene??

Vettel sa for siden:

Noen får jo blåmerker bare av å se hardt på huden da. Min mor er en av de, hun ble til og med undersøkt for alskens hudsykdommer, kreft, infeksjonssykdommer. Men de kom frem til at hun bare er en av de som får blåmerker ved lett berøring. (feks skrukker i lakenet kan gi blåmerker!)

Carisma sa for siden:

Sambo får blodrand av lakenskrukker :D
Jeg får absolutt ikke lett blåmerker. Men har sporet disse til å komme om jeg spiser ting med rent sukker i.

Carisma sa for siden:

Og here we go again... :o Etter en veldig dårlig uke matmessig har jeg et fint og avlangt blå-brunt merke på underarmen!

Manina sa for siden:

I tillegg til at jeg også vil anbefale et nytt legebesøk, så er lavt C-vitamininnhold i kroppen assosiert med å få blåmerker. Men da ved slag og støt, antar jeg. Ellers så er det jo ganske nærliggende å foreslå lavkarbokosthold... ;)

Imp sa for siden:

Sjekker de trombocyttene ved vanlig blodprøvetaking? Ser du skriver at du fikk lett blåmerker før..jeg hadde mangel av trombocyttene (de røde blodplatene) i mange år, fikk blåmerke bare jeg hadde på en truse med litt stram strikk. Det gikk over av seg selv det, men jeg skulle unngå aktiviteter med høy risiko for skade da. Fikk ikke lov til å ri! :(

hannedt sa for siden:

Jeg har fått ekstremt mange blåmerker på både legger og lår etter at jeg begynte på ketolysekuren, tror det er kostholdet som gjør det for min del. Veldig glad for at det ikke er sommer nå for å si det mildt, da tror jeg samboeren min hadde fått noen stygge blikk! :p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.