< Tilbake til oversikten

Lavkarbo gjør deg feit

Photobscura sa for siden:

Åh, et helt døgn, du! Ja, det er jo litt av et grunnlag for påstanden. Hahahaha, at det er mulig.

Jeg måtte jo bare svare på den skiten der. Ser det er flere fornuftige svar på artikkelen! Godt!!

Cornelia sa for siden:

Det er da helt latterlig å basere konklusjoner på et døgns studier!
Skjønner ikke at de tør å publisere sånt en gang jeg.
Skremmende.
Skal lage en ny undersøkelse jeg - basert på 10 minutter hehe.
Skal bare finne noe morsomt å forske på, hm.
"Sukker er veldig sundt- hvis jeg spiser en sukkerbit er jeg opplagt i 30 min - ergo må det være super sundt." hehe. Er det virkelig mulig å lage sånne tulle undersøkelser! og at folk tror på det er jo enda værre...

sirimor sa for siden:

Sukk....

Ja, den linken til undersøkelsen var ikke mye til hjelp, ser vitterlig ut som om de har basert studien på et døgns næringsinntak ... :confused:
Prøv ti år, liksom! Jeg setter gjerne min kropp og mine blodverdier til fri disposisjon! (I forskningsøyemed, altså :lol:)

aslaug sa for siden:

Herlighet, at det går an!:mad:
Blir bare lei meg når eg leser det, fordi dette går rett inn hos så mange som ikke har prøvd lavkarbo og som kunne trengt det!!!

grotingeling sa for siden:

Dette er bare provoserende :mad: - får lyst til å sende noen ord til [EMAIL="[email protected]"="[email protected]"]hun[/EMAIL] som har skrevet artikkelen og spørre om de forstår hvor lite fundament den egentlig har!!!!!

StoreLilleMeg sa for siden:

Det er klart at forskere kan ikke gå ut å si at lavkarbo (mye fett) er sundt. Så lenge de som styrer landet har vedtatt at det er frukt (mye karb), grønt, lettprodukter (gjerne masse sukker) er det som er sundt, så ville jo forskerne miste sin statsstøtte om de skulle gå god for lavkarbo.
Men en studie som er gjort på 24 timer er bare å le av, hahahaha....
Hadde noen giddet å spørre de som har levd på lavkarbo en stund, tatt av mange kilo og gjerne greid å holde de vekke, ja så hadde det fått en helt annen "studie" :)
Nei, vi lar oss ikke skremme av slikt propaganda-vrøvl. Vi VET jo at dette virker.

Iset sa for siden:

Pinlig. Rett og slett pinlig ...

Veggpryd sa for siden:

Jeg synes det er ganske ille at vi nå hører stadig oftere at "Vi MÅ ha sukker hver dag for å overleve" :eek: og "Hjernen trenger sukker" Sånt hørte man ikke for 20 år siden, og hadde noen påstått det da hadde man blir latterliggjort. Hva i all verden har skjedd? :confused:

Carisma sa for siden:

Snakket med et par veninner om hun som hadde dødd av suppediett i går, og hun ene sa med en gang, ja hun hadde jo ikke spist sukker på flere uker, så det er jo ikke rart! Jeg bare sa at det har da ikke jeg heller, på flere år, og her sitter jeg liksom :rolleyes:

Haha, ikke en gang jeg trodde at man måtte ha sukker før jeg la om kosten. Vel, jeg kjente ikke til hele konseptet med hva sukker faktisk er i forbindelse med omdannelse i kroppen, men likevel :p

Iset sa for siden:

Hehe ja, alle urfolkene døde jo egentlig, siden de ikke fikk sukker, så vi er vel aliens eller noe sånt.

Nemii sa for siden:

Et utmerket eksempel på at man finner svaret på akkurat det man vil, bare man legger opp studiene og ikke minst konklusjonene på riktig måte. Hurra for seriøs forskning!

Mona S sa for siden:

Kan man kalle det forskning når det bare går over et døgn???

Starry Eyes sa for siden:

Det er tydelig at Tone Ra Pedersen ikke har greie på hva hun skriver om:mad:. Faktisk er det så tynt argumentert at jeg mistenker at dama har en personlig agenda. Jeg kjenner noen slike som hetser oss på lavkarbo, ganske enkelt fordi vi lykkes med det! :confused: De mener det er for enkelt, og at man skal pines ned i vekt istedet. Hun ene sverget faktisk til å drikke sukkervann for å gå ned i vekt - for det var jo helt naturlig! hahaha...lykke til sier nå jeg bare!

Men dette står i en annen artikkel: www.kk.no/528657/derfor-blir-du-ikke-slank. Det er jo endel mer fornuftig å hente her, så Madeleine vinner denne runden for min del :p.

Hette sa for siden:

haha! tragisk!
""Tilhengere av lavkarbodietter har gjerne satt proteinshaken i halsen nå. For fagfolk er det imidlertid gammelt nytt.""
Synst fantastisk synd i fagfolka! lol!

Hvorfor kan ikke dameblader holde seg til mote, make up og oppskrifter? Kanskje jeg tar den litt langt ut nå, jeg mener ikke at det er det eneste damer handler om (personlig leser jeg aldri dameblader annet enn unntaksvis -leser bl.a korrektur for ett, og ramler ned i et og annet glossert lektyre på legekontorer og hjemme hos foreldrene mine), men jeg har aldri lest et eneste manneblad som nevner slanking med et ord.
Skal ikke magasinformatet være rekreasjonelt? En liten pause fra hverdagen?

Hver uke, en ny måte å komme ned i vekt på, annonser om slankepulver og superdietter, den ene uka er dét hot, neste uke noe annet. "Slk" og "sånn" og "evig" og "alltid", og gud og hvermann er selvutnevnte eksperter på akkurat din og min og alle sin kropp.
Jeg synes det er helt utrolig at de kan holde på sånn! Hva gjør det egenlig med oss mennesker å stå i en butikkø og skue forsider med dietter og slanketips smørt utover forsidene hver eneste uke?

Veggpryd sa for siden:

Det er noen som klarer å henge med i svingene. Tara hadde en 10 siders med LCHF i mai-nummeret. Der hadde de sakset og omskrevet litt fra "LCHF på tre minutter", ramset opp en del LCHF-linker og hadde med oppskrifter og en hel del riktig informasjon om lavkarbo. Jeg ble veldig glad når jeg så det. :)

Og neste uke har de kanskje en tisiders om Grete Roede .. Uff, klart det er bra at Lavkarbo får oppmerksomhet, det er bare hele denne ubestemmeligheten og fokuset på at vi ikke er bra nok ved å stadig gi oss måter å bli tynne på, som gjerne ikke samsvarer fra uke til uke som jeg blir helt svett av :o

Veggpryd sa for siden:

Det kan jeg signere på! Vi får det trøkka nedover oss hele tiden at vi kan bli så mye bedre kvinner bare vi gjør sånn og sånn. Er det rart vi får spiseforstyrrelser, dårlig selvfølelse og aldri føler oss bra nok!?

Bulldog sa for siden:

Det fins flere sånne "livsstilsmagasiner", men jeg vet ikke om de er å få på norsk. Tror Men's Health er det.

Bulldog sa for siden:

Hva med å la være å lese disse blekkene?

Joda, men da ligger det vel litt i kortene, hva? Jeg tenkte kanskje mer på blader som FHM, Mann og Vi Menn. På lik linje med Tara, KK og Woman, eksempelvis.
At det f.eks står om diverse slankekurer i Shape up er jo ingen bombe, enn om den mest er rettet mot damer, men det ligger jo i tittelen, som det bladet du nevner, at det retter seg mot et spesielt tema, og ikke for et allment publikum ;)

Bulldog sa for siden:

Poeng. På den annen side er disse andre herremagasinene ganske ensporede på bil, jakt, friluft, teknikk etc, du vet sånne mandige aktiviteter som alle ekte menn skal like ;)

Det blir like teit begge veier, føler jeg.

PrøveKanin sa for siden:

Er nok bare å innse at vi får beholde hemmeligheten om lavkarbo for oss selv, resten av verden er rett og slett for tjukk i huet

LilleM0r sa for siden:

Er veldig enig med dere med mye av det dere skriver - men i all rettferdighetens navn så er faktisk Tara's sin kostholdsskribent en svoren tilhenger av lavkarbo - og bladet anbefaler/fronter dette veldig og gjennomført. Hun sier klart og tydelig i fra om det - også hvor de omtaler andre former for dietter....

Der var faktisk der jeg første gang leste og ble interessert i dette kostholdet og også der de tipset om denne siden:)

Men KK - og deres såkalte "forskning".....

Ok. Kjenner ikke til Tara spesifkt, og snakker nok rimelig generelt, da min kunnskap om dameblader ikke strekker seg så langt. Men jeg ser det hver uke, og da spesielt KK, og faktisk Norsk Ukeblad, Hjemmet og Allers, som ofte er på stativ ved kassa i butikkene der jeg handler, at det veldig veldig ofte er bilde av en eller annen friskuskvinne og noe om slanking på forsida. Grud.

BTW, jeg leser korrektur for Woman, og de har faktisk en streng policy på å aldri ha saker om slanking, eller matoppskrifter ;). Bra greier, selv om jeg ikke er overvettes interessert i innholdet sånn ellers.

Hehe...helt sant!
Menn skal bare jakte å wrooooome, kvinnene skal være hjemme å strikke, lage mat å holde seg slanke (ifølge magasinene). Nei takk å pris for mangfoldet å egne valg å meninger :)

Veggpryd sa for siden:

Ja, jeg gjør det - men forsidene flasher en rett i ansiktet når man står i kassekø på Rema 1000. Samtlige blader har en smellvakker modell på ca. 16 år på forsidene, og med store fete typer er budskapet til oss kvinner ganske tydelige.

nite66 sa for siden:

Jeg er hjertens enig i at nevnte artikkel slett ikke holder mål, og at det som er i de nevnte blader er mer til forvirring enn oppklaring. Men, må faktisk innrømme at hvis det ikke hadde vært for en artikkel i fra en arvet bunke med vinterens "Hjemmet" med portretter av to damer som hadde gått ned maaange kilo på eurodiet, så hadde ikke jeg sittet foran pc-skjermen med lavkarbo.no oppslått i dette øyeblikket. Synes faktisk at det er ok når de lar folk som har prøvd ut noe få komme til orde. Så får heller hver enkelt finne ut om det er noe som kan funke for en selv.

Carisma sa for siden:

Det er bra det har blitt åpnet litt mer for folkeopplysning om annet enn Grete Roede, men nå skal det sies at et av de veletablerte bladene hadde for mange, maaange år siden "rikshospitalets suppekur" som oppslag, med oppskrifter :eek: Det var nok seint 80-tall, men uansett... :rolleyes:
Og jeg syns det blir rart når et blad har Fedon som skribent annenhver uke, og en svoren statens ernæringsfan neste uke. Føler de at de må veie opp?

Tara har blitt en av de bedre ja, og Eva (som er konk om jeg ikke husker feil) var veldig lavkarbo-tilhengere. Har brukt flere av oppskriftene fra de.
Men KK har gått fra å være et sånn middels blad, til å bli veldig bra, til nå å være helt elendig. Både på nett og i papir. Og det forteller jeg de hver gang de ringer for å få meg til å abbonere igjen :D Men det hjelper tydeligvis ikke da.

Det tror jeg de innleide folka som i grunn selger alt mulig gir beng i, haha :p

Carisma sa for siden:

Ja, men gud så tilfredstillende det er! :D

Hehe! Ikke så tilfresstillende som å sperre telefonen for salg ;)

Carisma sa for siden:

:eek: Da får man jo aldri skjelt ut telefonselgere da! Helt uaktuellt for meg :D
Forøvrig hjelper ikke det for ting man har abbonert på tidligere, da har man allerede et kundeforhold de visstnok har lov til å bruke.

Nei, ikke om du har sagt opp abbonementet ditt.

Chunky sa for siden:

Dere bare MÅ se denne hvis dere ikke har sett den før. Utrolig morsom!

Og den beste grunnen til ikke å reservere seg mot telefonsalg :)

www.youtube.com/watch?v=J5z4Vs26-TI

trillian78 sa for siden:

Hahaha!

Jeg har heldigvis reservert meg for årevis siden. Men jeg husker de siste månedene før jeg reserverte meg. Jeg var sååååå lei. Tilslutt svarte jeg bare: "Trillian? Nei, hun er dau!" når disse telefonselgerne ringte. Da sluttet samtalen veldig raskt. Ikke ringte de tilbake heller :D

carbz sa for siden:

Hæ? Jeg har aldri hørt om noen som mener at vi trenger sukker.:eek: Hva tenker folk med egentlig?

Fant dette på wikipedia:

Kroppen kan lage alt sukkeret den trenger fra fett (glyserol) og protein (56% kan omdannes til glukose).

Så vi trenger ikke tilføre kroppen sukker nei.
Dette er noe som snart diverse kostholds"eksperter" snart må skjønne, når de går ut med sine anbefalinger for hva vi skal spise.
VI har jo skjønt det da :)

Haha! Fantastisk :lol:

Nille sa for siden:

Tilbake til artikkelen: Det er godt å se at vi ikke lenger lar oss provosere her inne. Til det er vi vel for mange "døde for lenge siden", "dumme" og "ferdigslanka tjukke" som opplever at vi tvert i mot er VELDIG levende OPPEGÅENDE, GLUPE mennesker som har klart å holde vekten på et akseptablet nivå, selv uten sukker (:rolleyes:) og høykarbo :D

I tillegg er de fleste av oss velsignet med fin hud, pene tenner og blankt hår ! Huffameg :p Jeg ble forresten beskyldt for å ha tatt både ansiktsløftning, Botox og Restylane her en dag.... Det var nemlig ikke "naturlig" å se slik ut på "vår" alder ! Damen som uttalte seg er et år yngre enn meg og snakket om hvor farlig Atkins var ! Jaja.....:rolleyes:

Luna* sa for siden:

Jeg var på besøk på fredag til en dame som også abonnerer på KK...ikke at det sikkert er avgjørende
for hennes meninger. Men hun var ihvertfall VELDIG skeptisk til at jeg hadde begynt på lavkarbo.
Hun kunne ikke tro at alt det fettet var bra for kroppen, uansett hva jeg sa, så avfeide hun meg.
Jeg sa også at jeg hadde nå gått ned 10 kg og følte meg så bra i kroppen som jeg ikke hadde
gjort på mange år.
Men neida, dette kunne ikke være bra :rolleyes:

Gracella sa for siden:

Å joda, sukker MÅÅÅÅ vi ha.

Den hører jeg stadig vekk! :D

At jeg er et levende bevis på at man ikke trenger sukker betyr ikke noe. Man har da lest en eller annen plass at hjernen trenger sukker...

(Eller kanskje jeg allerede er hjernedød - og så har jeg bare ikke merket det selv??? :eek:)

4me sa for siden:

Greit å se at det er ikke bare jeg som opplever å høre slike dumme ting.

Viclin sa for siden:

Jeg har som regel ikke sagt det til folk, for jeg får samme reaksjon. Og da gidder jeg ikke begynne å forklare. I tillegg har jeg jo ingen vektnedgang å snakke om, så jeg har liksom ikke det å slå i bordet med heller. Men nå har jeg begynt å gi beng, for jeg føler meg jo mye bedre på dette kostholdet, selv om vekta ikke rikker seg.

Var det jeg også hadde lest, å så tok jeg et google-søk på dette. Wikipedia sier at man trenger ikke sukker, da kroppen produserer det sukkeret den trenger (til hjernen og sånt) av fettet vi inntar, og de få gram med karber som vi får i oss.

Fornuftige kropper vi har, hehe....

jvb sa for siden:

Gammel tråd men det ble linket til fra en ny post

Alle som hadde overvekt eller annen sykdom som antas å påvirke overvekt var tatt ut av grunnlaget - f.eks. diabetes og kreft slik at tallene kun gjelder FRISKE personer.
"Valid dietary data was obtained from 9,801 participants. Of these, 5,350 participants were excluded because they reported at least one chronic comorbid condition (such as diabetes or cancer), leaving 4,451 healthy adult Canadians for this analysis."

Interessant å merke seg at det er flere syke enn friske canadiere ;)

I tillegg ble de som gikk på høykarbo-diett (over 60% fra karbo) eller på en diett hvor mer enn 20% eller over 120g/dag kom fra proteiner tatt ut av grunnlaget for å ekskludere de som gikk på en eller annen kur.

Uansett: Tallene er som følger

Sjansen for overvekt (bmi >25) var i de fire gruppene:
65% in quartile 1, 54% in quartile 2, 51% in quartile 3, and 51% in quartile 4

Energy (kcal/d)			2,214	2,313	2,303	2,140	
Fiber (g/d)b			13	17	18	22	
Carbohydrate (g/d)b		179	234	269	319	
Sugar (g/d)b			46	63	76	103	
% Sugar in carbohydrate		25	27	28	32	
Protein (g/d)b			104	88	79	70	
Total fat (g/d)b		88	76	68	54	
Monounsaturated fat (g/d)b	35	30	27	21	
Polyunsaturated fat (g/d)b	15	14	12	10	
Saturated fat (g/d)b		30	25	22	16	
% Energy from protein		21	18	16	14	
% Energy from carbohydrate	36	47	54	64	
% Energy from fat		40	35	31	24	
% Energy from saturated fat	14	11	10	7	
% Energy from polyunsat fat	7	6	5	5	
% Energy from monounsat fat	16	14	12	9	
Fruit intake frequency per dayc	1.0	1.1	1.2	1.4	
Salad per dayc			0.5	0.5	0.4	0.5	
Potatoes per daycd		0.3	0.3	0.3	0.3	
Carrots per dayc		0.3	0.3	0.3	0.4	
Other vegetablesc		1.1	1.1	1.0	1.3	
Total fruit and veg per dayc	3.9	4.1	4.2	4.9

Undersøkelsen viser hva friske mennesker spiser og setter det sammen med sjansen for overvekt i den gruppen basert på at de registrerer høyde og vekt hos en sykepleier og fyller ut et skjema over hva de har spist siste 24 timer.

Min observasjon er vel at jo mer du blander karbohydrater og fett, jo større sjanse har du for å bli overvektig. 36/21/40 (k/p/f) har jeg aldri sett på som optimal ifht vekt. Undersøkelsen sier ingenting (faktisk utelater de jo alle som har sykdommer) om faren for hjerte og karsykdommer og nervesykdommer (alzheimers/MS etc)

Den feiteste gruppen har et snitt på 179g karbo om dagen, noe som faller godt utenfor de fleste definisjoner av lavkarbo.

Tittelen burde vært: Hvis du er helt frisk, ikke går på diett og blander sukker med fett blir du overvektig

Mr. Muscle sa for siden:

For disse damebladene er det vel bare en riktig diett: anoreksidietten?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.