Jeg har noe ufrivillig blitt satt på tilnærmet Atkins diett pga fibromyalgi og er helt i startfasen.
Jeg klarer ikke å få i meg nok mat og er kjempeslapp. Absolutt alle melkeprodukter var forbudt og grønsakene skulle helst spises rå. Har prøvd å presse litt grønsakjuice men jeg blir jo ikke mett av det heller. Noen som kan gi meg gode råd om hva jeg kan spise?
En ting til: Jeg planlegger en Londontur i August og skal bo på hotell, hvordan skal jeg få i meg nok mat og riktig mat?
har du lest en av bøkene til Atkins der det står hva du SKAL spise og KAN spise de første 14 dagene?
Det høres ut som om du ikke spiser nok, kanskje ikke nok fett. Når du fjerner det meste av karber så MÅ energien komme fra et sted, som fett.
Grønnsaksjucie er vel ikke spesielt næringsrikt og kan bare drikkes i småååå mengder, dvs jeg tror at det egentlig IKKE er tillatt på Atkins introduksjon.
Ellers har jeg ME og i grunn samme s*mptomer som deg og den første uka var tung, selv om jeg spiste nok, jeg var kjempesliten. Men så ble det bedre og bedre.
Jeg er ikke helt sikker på om Atkins hadde likt å bli sammenlignet med de rådene ;) Riktignok skal man begrense melkeprodukt-inntaket i startfasen, men han sier så vidt jeg kan finne ingenting om at man ikke kan behandle grønnsakene.
Her er en oversikt over hva som er tillatt i induksjonsfasen: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=419
Det er litt knepig med Atkins-dietten her i Norge, ettersom den eneste oversettelsen som finnes av bøkene hans er både mangelfull og overhodet ikke oppdatert i forhold til når den ble gitt ut. Om du føler deg stø i engelsk, så vil det være mest hensiktsmessig å lese den på originalspråket.
Takk for gode råd, engelsken min er ikke så veldig god så det kan nok bli litt problemer med å lese den.
Han som har satt meg på denne dietten er i utgangspunktet muskleterapeut med videreutdanning i ernæring. Han begynte også å prate om at RAW living skulle være bra men da sa jeg stopp.
Har ikke lest bøkene til Atkins, ble bare nærmest beordret til å starte på tilnærmet Atkins. Behandleren min mente at grønsaksjuice som jeg presser selv var et godt alternativ til å bare spise dem som de er.
Hvor lenge har du fulgt dette kostholdet?
Det er normalt å føle seg slapp i starten, selv om man spiser riktig, men det går over.
Skal du ned i vekt?
Tilnærmet Atkins er et ganske vidt begrep....
Flere sammenligner Lindberg og Atkins siden de er lavkarbokosthold, men de er også forskjellige.
For de som skal ned i vekt med Atkins gjelder rikelig med fett i kosten, det samme gjelder ikke Lindberg som baserer seg på mere karbo og mindre fett.
Det høres ut som om vedkommende som satte deg på denne dietten ikke vet alt.
Jeg tror du hadde hatt godt av å lese bøkene til Atkins, selv om de kan være litt mangelfulle, så forstår du nok en god del mere når du har lest de. Det er mange grunnleggende ting du ikke finner ut på forumet her og som du nesten må lese deg til.
Det er ikke primært vekten som er problemet selv om den godt kunne ha vært lavere) men kroniske muskel og leddsmerter som ikke vil gi seg. Begynte på dette kostholdet for 5 dager siden og blir mer og mer trøtt, slapp og sulten
Behandleren min er veldig opptatt av alt boken Ph mirtaklet av Robert Young og mener at hans filosofi gjør folk friske. Her fokuseres det kun på rå grønsaker som skla være helbredende.
Nå spiser jeg til frokost en boks tunfisk,evt avokado, parika tomat,agurk og drikker grønn te.
Til lunsj: kylling eller stekt bacon og div. grønnsaker
Middag: Enten fet fisk eller rent kjøtt og grønnsaker
Kvelds en omelett med kyling eller skinke pluss tomat, agurk, evt stangselleri.
Drikker ca 2 liter vann og masse grønn te
Ser ut som om du får i deg veldig lite fett. Hvis det er sånn at du ikke skal spise melkeprodukter, og ikke kan spise smør og seterrømme og den slags, kan du kanskje dynke maten i litt olje...
Også henger jeg meg på de andre ang å lese bøkene. der får du kanskje mer forståelse for hva et slikt kosthold innebærer. Det virker som om han som behandler deg har hengt seg opp i en fiks idé, og skal redde verden (uten at jeg på noen som helst måte kritiserer verken behandleren eller ideen) uten at han har satt seg fullstendig inn alle aspekter...
Jeg vil be deg om en ting, kjøp ketostix og test om du er i ketose.
Når jeg ser hva du spier er det godt mulig du er i ketose uten å egentlig ha det som mål.
Jeg synes nok at du spiser litt lite fett, men du kan uansett være i ketose, og da er det ganske naturlig at du føler deg slapp og sliten nå, for i ketose går kroppen over fra å brenne karbo til å brenne fett som energi.
I den overgangsfasen tar det litt tid for kroppen å venne seg til å hente energi fra fett, ikke karbo, derfor slappheten.
Vet du, da kan du egentlig like godt kjøpe/låne boka "Ketolysekuren" av Torkil Andersen. Første fase av Atkins er mer eller mindre identisk med Ketolyse, boka er veldig lettlest og lettoppfattelig, og det er evig mange her inne som følger den filosofien, så det vil være lett å få støtte og råd :)
Takk for tips om bøkene. Hva kan jeg gjøre for å få opp fettinntaket? Er ikke så veldig glad i f.eks bacon, har dessuten en tenåring i huset som lider av fettfobi og hun lager skikkelig bråk dersom jeg server mat med synlig fett.
Som Dreamy sier, det kan vel være fordi du er i ketose du er så slapp.
Jeg har vært i ketose noen ganger nå de siste årene, men etter at jeg for en tid siden ble sykemeldt med kroniske muskel- og leddsmerter og betennelsestilstander rundt om i kroppen oppleves ketosen mye røffere enn før. Men på den annen side kan jo dette ha noe med at en syk kropp har en nedsatt tålegrense, og at det derfor kjennes ut som man er mer hudløs enn vanlig. Vanskelig å si. Men om det er ketosen så vil slappheten gå over etter en stund - det har det i alle fall gjort for meg. Omsider. Hurra!
Håper du føler deg bedre snart og lykke til videre:)
Det var det jeg tenkte, de som er så opptatt av å fronte noe tjener som regel litt penger på det.. :D JObber med salg sjøl, så det veit jeg alt om... :rolleyes:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.