< Tilbake til oversikten

Svineinfluensa, kjenner du noen?

Carisma sa for siden:

I disse agurktider er det jo gull for avisene å ha influensaen å skrive om. Som igjen gjør folk engstelige. Men så langt har jeg bare hørt om noen som har hørt om noen som kanskje var litt forkjøla... :rolleyes:
Så jeg lurer på, kjenner du noen som er smittet?

Anne sa for siden:

Foreløpig ikke:)

Bare noen som har hatt noe lignende, antagelig:cool:
Feber, verkende kropp, vondt i hodet, vond hals og sjuuuk. Vet ikke om det var svineinfluensa hun hadde. Bra igjen nå.

Var det svineinfluensa, så ble jeg ikke smittet:p (14 dg siden)

aslaug sa for siden:

Nei kjenner ingen, kjenner heller ingen som kjenner noen som kjenner noen som har det. Dette blir jo spennende framover, spesielt når alt er tilbake til normalen i midten av august!
Det høres voldsomt ut med prognosene enkelte kommer med ang hvor mange som kan bli syke? Jeg har en rolig og avslappet holdning ennå, men man kan jo aldri vite.:D

Carisma sa for siden:

Samme her, noen som har følt seg litt skrale :) Men jeg har mest tro på at det er sommerforkjølelse.
For en gang skyld er det en fordel å ha passer tredve, siden den smitter mest på yngre :D

Veggpryd sa for siden:

Nei. Kjenner ingen.

LCHF.se har en interessant artikkel om influensa og vaksiner. En influensa-pandemi er helt vanvittig lønnsomt for legemiddelindustrien, og det er virkelig fantasillioner å tjene på det. En østerriks journalist anklager WHO, FN, medlemmar av ulike regjeringer og bedriftsledere for å skape en svineinfluensa-pandemi med vilje. Hun anklager også vaksineprodusenter for å ha spredd 72 kilo fugleinfluensavirus.

Kanutten sa for siden:

Gruer meg til svineinfluensaen kommer til meg..... :mad:
Jeg har ikke tid eller anledning til å bli syk!!! Hva kan JEG gjøre for å unngå å bli sengeliggende?? Knaske c-vit??
Eller hva kan jeg gjøre for å komme gjennom hele greia så kjapt så mulig?? Forslag??

nalana sa for siden:

Synes signaturen din passet veldig bra på dette innlegget kanutten! :D

timich sa for siden:

Ja, kjenner en av dem som fikk det på 4H-leiren i Breim...

Kanutten sa for siden:

:lol:

Tusta85 sa for siden:

Japp.
Datteren min ble testet for det i går (har det mest sannsynlig ikke)
Og min kronisk syke søster fikk bekreftet i går at hun har det. :rolleyes:

Pipp sa for siden:

Uff også søsteren din da, hun trenger det vel ikke....:( Hvordan går det med henne forresten ?

Pipp sa for siden:

Gubben til en på jobben har hatt det, men hun har ikke blitt syk

Levita sa for siden:

Jeg jobber med en som var blant de første som fikk det. Han fikk Tamiflu relativt kjapt, og sa det var som en ordentlig influensa. Syk, men ikke dødssyk, om dere skjønner hva jeg mener. Han var sykemeldt ei uke, og så frisk som en fisk, så for hans del var det relativt greit. Kjenner jeg blir litt lei av all medieoppstyret, hjelper ikke at folk blir kjempebekymret og får småpanikk. De aller fleste som får det blir friske igjen... Og det dør faktisk ganske mange av vanlig vinterinfluensa hver eneste vinter, men det snakkes det ikke om. Husk hygienen folkens, og blir dere syke, så er det vel en idé å følge normal folkeskikk med å nyse/hoste i armkroken eller inn i en serviett. Vaske hender, bli hjemme om man faktisk blir syk...Tja...

Hilsen frk. lei-av-alt-styret (som sikkert får en real omgang influensa som takk :D).

Polleke sa for siden:

Jeg er blitt testet, for nesten 2 uker siden.. De har bare ikke klart å produsere et svar enda.. >_< Men ble i allefall frisk igjen etter godt og vel 10 dager. Tror egentlig ikke det var svineinfluensa, men jeg hadde i alle fall virusinfeksjon i kroppen. Også jobber jeg på gamlehjem, så kunne ikke ta noen sjanser..

Photobscura sa for siden:

Kjenner etterhvert rimelig mange som kjenner noen som har det ... :o
Jeg var kjempesyk for en drøy uke siden, og tok en crp, ikke utslag, men nå hører jeg at det ikke er tilstrekkelig. Uansett, jeg er omtrent frisk igjen nå.
Det som er litt kjekt med sånne pandemier og all den hysterien den skaper er at det er easy peasy å skaffe seg en litt mer romslig intimsone. Om du sitter litt trangt på trikken, eller om det er litt folksomt rundt deg på holdeplassen, så er det bare å hoste litt :p. Det funker, jeg lover :p. Folk klemmer seg så langt inn på trikkesetet de kan bare du snufser litt. Haha!

Trolljenta sa for siden:

Interessant. Noe av det samme kan man lese hos mercola. Tror det var denne artikkelen:
articles.mercola.com/sites/articles/archive/2009/04/29/Swine-Flu.aspx

nenuial sa for siden:

Jeg sykemeldt med svineinfluensa nå :P Men de har ikke testa meg, går bare ut ifra at jeg har det, fordi jeg har vært i England, og har influensa-symptomer. Grei måte å få en uke sykemelding over telefon iallefall.
Uansett, hvis det nå er det jeg har, så er det en temmelig normal influensa. Litt feber, vond hals, hoste osv. Men på ingen måte dødssyk. Hysteriet til media er i min mening utrolig unødvendig.

trillian78 sa for siden:

Jeg kryssa av for nei på undersøkelsen for en stund siden. Men nå kjenner jeg noen gitt.
HUn er nesten frisk igjen nå da :)

Tone-G sa for siden:

Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så hysteriske for influensan!

Blir man syk, så blir man syk! Man må jo bare tro at man er sterk nok til å tankle sykdommen om den kommer.. Jeg finnes ikke redd i det hele tatt:nei:

Jeg var på Madonnakonserten, badet i frognerparken med en haug av folk fra Norwaycup å var i tyskland.. Så jeg drev jo skikkelig risikosport den uken, men jammen er jeg frisk:)

Det er jo hysteri! Kjenner jeg blir litt irritert når folk hauser det opp!

tommygutt sa for siden:

Tror jeg fikk det i London i sommer, men legen ville ikke teste meg, han hadde ikke tid, så kan ikke vite sikkert. Jeg blir vanligvis aldri sjuk på sommeren...

energibunten sa for siden:

Norge kjøpte vel nesten 10 millioner doser til 650 millioner kroner. sånn ca 60 kr shotten.
De produserer og selger sikkert et par milliarder doser og dette gir en omsetning på sånn ca i overkant av 100 milliarder kroner. Det skal man ikke kimse av. Hørte at endel legemiddelfirma tok patent på svineinfluensavaksine ifjor. Heldig sammentreff...

Legemiddelfirma er en næring som ser at veksten er begrenset inn i fremtiden. Vi lever jo lenger og holder oss friskere. Børsen vil jo at aksjene skal stige kjapt. Ikke holde seg konstant ? Sånne motiv må man følge med på. Det er faktisk økonomiske motiv for sånt her. Er vi sikre på at ikke noen utnytter dem ?

Artig at Kinesiske myndigheter har gått ut med at de ikke anbefaler vaksine for den har liten virkning og har endel negative bivirkninger. I Kina satser man på å behandle influensa med urtemedisiner tilpasset symptomene. Også noe til ettertanke.

Tamiflu ble det sagt hadde mindre virkning og den har endel bivirkninger som kan gjøre en sykere enn influensaen selv.

Nei...lar kroppen fikse dette selv om jeg får det og tar dette med ro.

Zuma sa for siden:

Jepp, en av de ansatte i barnehagen til barna mine har fått Svineinfluensa - og er blitt syk av den. Har måtte holde seg alene og innendørs i sommervarmen, stakkar.

Aldri i verden om noen får trykke noen infuensavaksine i meg!
Jeg er forsåvidt en noe ambivalent tilhenger av det naturlige utvalg, men å vaksinere seg mot en helt ordinær infuensa på grunn av en svine-prefiks, når flere hundre dør av helt vanlig infuensa hvert år, det blir for dumt :o

nattinatt sa for siden:

Ja den kan eg skrive under på:D:DHar gått forkjølt i heile sommer,og er eg så syndig å hoste skikkelig til når eg er ute på handel,så spretter de godt unna meg ja:D fin måte om ein vil komme først i køen og det kan eg tenke meg

Pearl sa for siden:

Min datter på 19 år hadde influensa med 39,6 i feber, vondt i halsen, vondt i muskler og hodet. Etter 5 dager var hun frisk som en fisk. Jeg ble ikke smittet. Da vi ringte legevakten sa de at det var sannsynlig at det var svineinfluensaen fordi det ikke er noen andre influensaer som går for tiden. Ikke nødvendig med noe oppmøte eller Tamiflu dersom hun ble bedre av seg selv. Dette var den minst dramatiske influensaen hun noen gang har hatt. :)

Kanutten sa for siden:

Jeg er heller ikke redd for influensaen. Jeg bare "gruer" meg til den kommer fordi jeg jobber på en privatklinikk med mange leger og har derfor ikke anledning til å bli syk... Knasker nå 1 gram c vit, rosenrot og ginseng hver dag.:D

Carisma sa for siden:

Kanutten, jeg tror man bare ikke må tenke på det. Hvis man tenker på det kjenne rman etter, og hvis man kjenner etter kan man finne en vondt, og finner man vondter blir kroppen stresset, immunforsvaret svekket, og man blir smittet. Det hjelper nok ikke i 100% av tilfellene, men jeg tror det har endel å si på alt. Postivit tankekraft osv :)
Og skulle man bli sjuk får man bare ta det som det kommer.

Dessuten så skal man vel treffe på et visst tidspunkt, når kroppen har "guarden nede" også. Sambo, som har blitt forkjøla og sjuk for ingenting det siste året, satt og telte alt av penger og bonger etter en festival hvor det viste seg at 10-15 var bekreftet smittet/syke. Han visste ikke det da, og tok ingen spesielle forholdsregler. Ble ikke sjuk selv om han var utsatt for ting absolutt alle hadde vært i kontakt med. Heller ikke jeg har blitt sjuk, selv om han garantert dro med seg noen basilusker hjem også. Vi var heldige, og er forhåpentligvis immune.

Kanutten sa for siden:

Begynner å kjenne noen symptomer.... :lol:

Pearl sa for siden:

Lurer på om det er det jeg har fått nå. :(

Seba-stina sa for siden:

Men altså. Ja, jeg forstår det er opphauset osv. Men det er jo spesielt diabetikere (som jeg vet det er flere her av her inne) som er utsatt for komplikasjoner.
Og jeg må jo bare si at det gjør at jeg blir litt nervøs for dette. Har ikke påvist diabetes, men hadde svangerskapsdiabetes og har ikke kommet meg veldig mye ned i vekt enda etter svangerskapet. Derfor tenker jeg at jeg kanskje har diabetes. Men altså ikke påvist. Og da tenker jeg at jeg er kanskje i risikogruppen uten å vite det, og det synes jeg er litt skummelt.. Er jeg teit som tenker sånn?

Carisma sa for siden:

Jeg har hvertfall funnet ut at jeg er immun. Flere jeg kjenner, inkludert sambo har hatt det. Han fikk ikke bekrefta hos lege, men den som sannsynligvis smitta han fikk bekrefta det. En litt hard forkjølelse, eller en veldig lett influensa i følge han. Jeg har imme merket det spor. Like greit, da er vi ferdig med det.

Jeg har hatt influensa, og fikk beskjed om at det mest sannsynlig var svineinflueansa. Letteste influensaen jeg har hatt, men så er de også den første jeg har hatt siden jeg la om kosten, og restitusjon er generelt sett langt bedre enn det pleide være, så jeg var fin igjen i løpet av en uke.
Hva slags komplikasjoner skulle diabetikere ha, i tilfelle?

Seba-stina sa for siden:

Det vet jeg ikke, faktisk. Bare vet de sier at diabetikere er mer utsatt for komplikasjoner. Står på diabetesforbundet sine sider også.

Hmmm ... De kunne vel godt ha utdypet hvilke :rolleyes:
Men, da er jo vi ekstra heldige som spiser lavkarbo, og har muligheten for å stabilisere blodsukkeret vårt, da ;)

Carisma sa for siden:

Og spørsmålet er jo om man ønsker å ta vaksinen. :rolleyes:

sykavsukker sa for siden:

Det er den letteste influensaen jeg har hatt også (så lenge jeg ikke gjorde noe fysisk), men føler meg så slapp nå ETTERPÅ og hjernen fungerer liksom ikke helt. Sitter så lenge i og enda klarer jeg ikke trene uten å føle meg dødens.

Carisma sa for siden:

Samma sambo sa, så lenge han satt helt stille var det ikke feber eller noe, når han reiste seg føk tempen i været og svetten haglet. Så det var umulig å gjøre noe annet enn å kjede seg :D

Akkurat sånn hadde jeg det også, trodde jeg begynte å bli frisk, men så skulle det ikke mer enn en tur over gulvet, så var feberen på plass igjen. Men jeg er i fin form nå da, en uke etterpå.

Filakia sa for siden:

En kollega ble smittet av svineinfluensa siste dagen på Ibiza-ferie i sommer, bekreftet av lege og fikk Tamiflu da han kom til Norge. Han var relativt sjuk ja, ikke så lett som noen her beskriver det. Og etter noen dager ble han dårligere, og måtte ha lege hjem. Da ble det påvist lungebetennelse i tillegg. Så han var relativt lenge og hardt rammet, til sammen ca 2 uker.

Kanutten sa for siden:

Oooooog skal dere vaksinere dere???

Jeg tror ikke jeg skal....

Filakia sa for siden:

Jeg skal. BMI over 40 er en risikofaktor. Dessuten, 2 av de 8 i Norge som har dødd av svineinfluensaen hadde ingen underliggende sykdom/risikofaktor (og en tredje var kun gravid eller hadde nettopp født, ingen sykdom der heller).

Kanutten sa for siden:

Det er jo over 1000 stk som dør hvert år av vanlig influensa, uten at det blir ramaskrik av det...

Carisma sa for siden:

Graviditet og fødsel er vel en av de hardeste påkjenningene man kan ustette kroppen for, så jeg vil ikke si det var "kun"... :o

Jeg skal ikke vaksinere meg. Tror den vaksinen er mye skumlere enn selve sykdommen.
Min mor som har høy BMI og astma har blitt frarådet vaksine av sin fastlege, pga at bivirkningene sannsynligvis var verre enn sykdommen for henne. Og han driver ikke og tuller med sånt, veldig seriøs lege.

lionesse sa for siden:

Diabetikere type 2 (jeg vet ikke noe om type 1) har på grunn av sin diabetes nedsatt immunforsvar. Derfor vil en diabetiker lettere kunne får komplikasjoner etter en influensa. Da snakker vi om lungebetennelse, bronkitt, og andre betennelser.

Jeg har hatt diabetes i 10 år. Har aldri vaksinert meg mot influensa, og tenker ikke å gjøre det i år heller.

For en del år siden, da jeg var nedkjørt på flere måter, hadde jeg veldig dårlig immunforsvar og hadde lungebetennelser flere ganger i året. Etter å ha bygget meg opp igjen, er kroppen sterkere, rett og slett.

...men, legene anbefaler vaksine. Og den er IKKE farlig!

Kanutten sa for siden:

Jeg tror også bivirkningene er skumlere enn selve influensaen.
Og det å føde er da ei enorm påkjenning på kroppen! Frisk ja, men kroppen har jaggu vært gjennom noe.

aslaug sa for siden:

Tenkte jeg skulle avvente til det evt kommer en sterk føring fra helsemyndighetene om å ta vaksinen, da gjør jeg det. Ellers ikke.:eek::eek:
Mye prat rundtomkring nå, endel engstelse også tror jeg fordi myndighetene er litt uklare i hva som er best. Kjempedumt det, håper det kommer noen retningslinjer snart

frifuggel sa for siden:

Har høy bmi, og astma, så jeg har blitt anbefalt av min seriøse lege til å vaksinere meg. Det skal jeg gjøre :ja: Det er ikke hvor mange som dør av vanlig influensa, eller hvor få av denne, som gjør denne spesiell. Det er det at de som dør relativt ofte er yngre, friske mennesker. "Vanlig" influensa er farlig for spesielt eldre, og mennesker som fra før har en, eller annen alvorlig diagnose. Det er uhyre sjelden at friske mennesker dør av vanlig influensa. Pleier ikke ta influensavaksine, siden jeg rimelig sjelden blir syk (ca hvert 10-12 år), men de gangene jeg BLIR syk, så får jeg gjerne lungebetennelse som ettervirkning..

Kitt sa for siden:

Det skal komme nye retningslinjer i morgen, og det peker mot at de vil at alle skal vaksineres!

Jo flere som vaksinerer seg, jo fortere vil denne pandemien snu og dø ut!

Med tanke på at dette rammer unge, ellers friske mennesker hardest vil det være svært fornuftig at flest mulig vaksinerer seg slik at antallet smittede mennesker rundt om bli færrest ,mulig!

Gubben har en astma som vanligvis resulterer i lungebetennelse bare noen sier influensa. Jeg ville ha vaksinert meg selv om jeg ikke hadde dia2, bare for å ikke dra inn noe i huset han slett ikke trenger. Selv står han blant de første på lista hos sin fastlege!

Det jeg er usikker på er ungene. Sønnen på 16 og snuppa på 10. Ingen som sier noe om å vaskinere barn!:confused:

I USA er svært mange av de smittede barn i nettopp denne alderen! Ikke rart heller, sånn som de stappes inn i fulle klasserom i timesvis!:p

Gerd sa for siden:

Vesla kom hjem fra skolen i dag, med muntlig beskjed om at det muligens ble vaksinering der snart :ja:

Kitt sa for siden:

Når man ser fra enkelte Oslo- skoler der 50% av elever og lærere er smittet, skulle det jo egentlig bare mangle!

LineJM sa for siden:

Vi vaksineres på jobben her; vi er ikke pålagt å ta vaksina men det henstilles på det sterkeste om at vi gjør det. Vi skal få sprøyte på jobben.
For de som lurer så jobber jeg i hjemmesykepleien. :p
Har aldri vaksinert meg før, men skal denne gangen.

Tiki sa for siden:

I samme situasjon, bortsett at jeg ikke jobber i hjemmespl. Tenkte å ta den. Liker ikke situasjonen at såkaldt friske dør og at så mage yngre mennesker blir så dårlig.

LineJM sa for siden:

Jepp, er litt skummelt. Vi som ikke fikk med oss forrige store influensaepidemi har vistnok dårligere forsvar mot denne. Dessuten så ønsker man jo ikke å være smittebærer når man jobber med eldre og syke. Om ikke jeg ble alvorlig syk så kan man jo smitte noen som ikke har krefter til å tåle influensa.

Kanutten sa for siden:

Jeg jobber på et legesenter. Vaksinering hos oss har vært et ikke-tema, sikkert fordi vi alle helst ikke vil det.

Kanutten sa for siden:

Det er jo bare her i Norge de vil vaksinere over en lav sko. Smitte kommer lett over landegrensa fra andre land.

Kitt sa for siden:

Ja, og så?
Er "alle" vaksinert kan det komme så mye smitte det vil!:p

Vi er et lite land med få innbyggere, nok penger og relativt god legedekning. Vaksinene er bestilt for lengst. Alle vil kunne få tilbud om de to dosene som trengs.
Hva er galt med det?

Bulldog sa for siden:

Sånn.

Lillebille sa for siden:

Hva om en allerede er smittet, uten at symptomer har kommet, og en får vaksine på toppen?

Hva skjer da?:confused:

frifuggel sa for siden:

Det er IKKE bare i Norge de vil vaksinere, mange land står i kø for å få de vaksinene, men Norge, USA og noen andre land har avtaler med de firmaene som LAGER vaksinene, om at de skal prioriteres. Noe godt har olje-pengene ført med seg.. Vi har sponset disse firmaene (antar jeg), og får derfor vaksine raskere enn de aller, aller fleste andre land.

Kitt sa for siden:

Og så var de tidlig ute med å bestille!
Vaksinene ble bestilt for 18 måneder siden!

• at 10% av vaksinene "vi" har bestilt, skal gå til land som ikke har råd til å vaksinere!

Kanutten sa for siden:

Med det mener jeg at de vil vaksinere alle sammen, flere ganger.. og kjøper såpass store lagre at andre i andre som kanskje trenger vaksinen MER enn mange av oss her hjemme IKKE får vaksinen.

frifuggel sa for siden:

Ett problem med denne influensaen er jo nettopp at man ikke vet hvem som "trenger den" vaksinen mest... Og de har vel, egentlig, landet på at en vaksinering er nok?

Kanutten sa for siden:

Megabra!!!

Carisma sa for siden:

Ja, det er litt av det som lukter fishy med dette syns jeg. At det er de som har investert penger i dette som er mest opptatt av at alle må vaksinere seg. Ikke helsekyndige..... :rolleyes:

Kanutten sa for siden:

:lol: :rolleyes:

Ja, ikke sant den artikkelen der er bra?
Jeg tenker det sånn at det er nesten en måte å få tilbake en identitet i etterkrigstida, enn hvor lenge det er siden. Å samle folket mot en felles fiende, akkurat som om det er det eneste som definerer oss som en nasjon og et folk :rolleyes:

frifuggel sa for siden:

De legene som som er rådgivere for diverse ministre antar jeg har papirene iorden.. Er ikke "redd" svineinfluensaen, men har likevel planer om å vaksinere meg. Vil ikke dra smitte med meg til min kols-syke, gamle far, eller andre rundt meg som definitivt ikke "trenger" ekstra påkjenninger mht helsen. At den er "mild" nå er egentlig ikke et tema, siden den har forandret karakter flere ganger, og jeg satser ikke på at jeg får den milde varianten. Da de første advarslene kom, var de basert på det som da faktisk skjedde i f.eks Mexico og USA, senere ble de moderert, men nå blir viruset hissigere igjen, visstnok.

Carisma sa for siden:

Den var veldig bra!

Og dette har jeg sagt lenge:

Carisma sa for siden:

At du er vaksinert og dermed ikke blir syk betyr ikke at du ikke kan være smittebærer.

Kitt sa for siden:

Dette sier Hanne Nøkleby ved Folkehelse instituttet:
Nei, hvis selv er beskyttet mot influensa og ikke blir syk, smitter man den ikke videre.

Carisma sa for siden:

Men man vil vel kunne dra med viruset på hendene f.eks hvis man har tatt i samme håndtak som en annen smittet?

Kitt sa for siden:

Er jo derfor alle blir oppfordret til å være ekstra nøye med håndvask etc.
På skolene står barna i kø før maten for å få spritet hendene sine!
Mange voksne kunne nok lære mye av disse skolebarna som nå blir drillet i håndhygiene!;)

Carisma sa for siden:

:eek:

Hva gjør det med hudens naturlige bakterieflora? Kommer noen av disse ungene ikke til å klø huden av seg når kulda kommer?
Og det vil vel si at de får i seg denne spriten hver dag også?

Kitt sa for siden:

Skal love deg at det er bakterieflora igjen i massevis!
Vet ikke hva de bruker, men nå finnes det jo utallige varianter av vaskeprodukter. Snuppa mi har ikke klaget og hun får fort tørr hud.
Regner med at de bruker en av disse greiene som både vasker og refukter!

Filakia sa for siden:

Vi har også håndsprit stående på tekjøkkenene og i kantina på min arbeidsplass. Jobber i en stor bedrift, med ansatte fra et spredt område (Oslo og omegn, men også en del dag- og ukependlere fra inn- og utland). En slik plass, med høy tetthet av folk, åpne kontorlandskap osv. er jo en potensiell smittekilde for sykdom, så jeg setter pris på tiltaket.

frifuggel sa for siden:

Ok. Ordla meg litt bastant. Det har blitt sagt til meg av min fars lungelege, at så lenge vi er vaksinerte, og nøye med spesielt håndhygienen, så vil det være sånn at vi har en 85-90% mindre risiko for at vi smitter han med influensaen. Nå ble det mer riktig ;) Er jo klar over at virus også kan leve en tid utenfor kroppen.. NOE har man fått med seg.. Hehe

Bruker forøvrig håndrens hver dag og hele dagen, er allergisk mot såpe og håndrens er for meg et ypperlig alternativ. Har ikke fått noe sår eller tørr hud av den grunn..

Filakia sa for siden:

Jeg vasker meg selvsagt på hendene med såpe og vann. Men nå er det engang slik at jeg må ta i noen dørhåndtak, trapperekkverk etc. på veien fra toalett/vask og til jeg er i kantina, så jeg synes det er greit å bruke håndsprit der. Det samme når jeg har vært andre steder der såpe og vann ikke er så lett tilgjengelig.

Det ene utelukker ikke det andre. Og jeg er ikke hysterisk, men prøver å gjøre litt for å unngå mye sykdom. Har en 2-åring i barnehage, og skolene i området er allerede blitt merkbart preget av svineinfluensa-smitten. (Skolebarn har jo gjerne mindre søsken i barnehage).

Rangelet sa for siden:

Kommer ikke til å ta vaksinen, da jeg anser den som farligere enn selve svine influensaen. Dessuten er det en dypere mening med alt enn det menneske kan se.

Veggpryd sa for siden:

Jeg har vært syk nå i to dager. Feber og kjempevondt i hodet. Hvis det var svineinfluensa, slipper jeg iallefall å vaksinere meg.

lionesse sa for siden:

Denne debatten er nøyaktig et eksempel på hva jeg mener er unyttig og villedende så lenge det ikke er medisinsk ekspertise som kan svare. Jfr. mitt spørsmål i en generell diskusjon om medisinsk ansvarlig som kan svare på forumet.

Det taper sin interesse for meg hvis det bare skal være synsere her, selv om mange synes bra!

frifuggel sa for siden:

Tror ikke debatten blir noe enklere av at det er noen med medisinsk ekspertise som uttaler seg, det å vaksinere seg handler også om følelser. Jeg håper jeg ser meg selv i et større perspektiv enn "meg". Hvis min far, eller gravide nabo, eller min, om mulig, enda mer gravide niese skulle bli syke, så er jeg typen til å tenke "å nei, er det jeg som har smittet dem?!?". Vil ikke meg selv så vondt.. Egoistisk, joda, men likevel ikke den eneste grunnen. Har gjennom livet blitt vaksinert mot ditt og datt. Både de vanlige vaksinene og diverse i forbindelse med reiser til sydligere strøk på kloden, denne vaksinen tar jeg på samme grunnlag.

Det er for meg så enkelt som at jeg har ansvaret for meg selv, og om jeg kan gjøre noe for å holde meg frisk, og unngå at mine nære og kjære blir syke, så ja, da gjør jeg det. Uten noe mer om og men. Hvis man, som en nevnte, skal tenke på denne influensaen som "en dypere mening", så kan man ikke bare plukke bort det som man selv mener ikke fortjener en slik betegnelse. Det er som å være veldig imot assistert befruktning, men samtidig ta medisiner mot for tidlige rier fra første svangerskapsmåned.. (Har hatt en diskusjon på akkurat dette, synes den er betegnende for mange diskusjoner med enkelte.. Hehe)

Vi lever i en verden der vi må se hverandre i sammenheng. Og hvis jeg kan være delaktig i å gjøre mitt til at enhver sykdom får mildere/kortere trekk, eller stopper den med meg, så er valget såre enkelt. Mitt valg. Ikke rent medisinsk basert, men et ståsted. Har ikke lyst til å få den smitten, selvsagt, og har heller ingen ønsker om å dele den med noen. Dette hadde helt sikkert blitt bedre skrevet om jeg hadde drukket litt vin ikveld, men det sparer jeg til imorgen... Dere får leve med det, det skal jeg også ;) 'natta.

Rin sa for siden:

Trådnavnet er så enkelt som "Kjenner du noen" (som er/har vært smittet)". Det gis vel ikke uttrykk noe sted for at dette er noe annet enn diskusjon rundt et hett nyhetstema blant 'vanlige' folk?

Å kalle et forum som dette unyttig pga manglende "medisinsk ekspertise" blir vel det samme som å kategorisk kalle en leilighet unyttig fordi den ikke ligger på gateplan og har butikkfront?

• Jeg mener, det som betegnes som unyttig blir jo da fraværet av egenskaper ingen har sagt at skulle være der i utgangspunktet? :p

Det er mange brukere her som sitter på enormt mye kunnskap - det er vel naturlig om dette gir seg uttrykk i tråder om kost i høyere grad enn tråder om vaksiner, eller sydenferier, eller sko. :rolleyes:

Veggpryd sa for siden:

lionesse: Det står klart og tydelig på forumets førsteside at "Forumet er kun brukerstyrt - her finnes ikke noe ekspertpanel."

Rangelet sa for siden:

Når man har sett vaksiner forvandlet mange menneskers liv til et rent helvete før, så er det kanskje en god grunn til å være litt skeptisk. Det har vist seg at man ikke alltid skal stole blindt på disse såkalte "ekspertene".

Du har rett til å si og mene hva som er best for alle andre. Jeg står ved det jeg sier, at det er en dypere mening med alt. Man kan ikke forstå dette med intellektet. Man må selv oppleve dette i livet. Det kan aldri forklares til noen som ikke på en eller annen måte har opplevd dette selv. Det blir nesten som å forklare hvordan fargen "rød" er til en som har vært blind hele livet.

Jorden klarer seg fint uten vår hjelp. Bare se på hvordan jorden er blitt til nå med all den såkalte menneskelige "hjelpen".

Tenk på deg selv først, for uten god helse kan du ikke gjøre noe for andre.

Carisma sa for siden:

Les denne artikkelen. www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article3334974.ece
Den sier at man kanskje kommer lenger med folkevett og sunn fornuft enn all verdens medisinske og annen kunnskap :rolleyes:

Mener du at enhver mening og ethvert synspunkt er unyttig så lenge man ikke kan vise til en diplom eller en seksårig studie?

aslaug sa for siden:

Så at nå kan alle skrive egenmelding på inntil 8 dager. Sikkert greit det, så drar ikke alle de influensasyke til legekontorene.
[font=Comic Sans MS][/font]
Jeg jobber med funsjonshemma ungdommer på en skole.
Lurer litt på hva vi skal gjøre hvis flere av oss blir syke, tror jeg skal ta opp det med rektor på mandag, for vikarene vokser ikke på trær i vår bransje.
[font=Comic Sans MS][/font]

Carisma sa for siden:

Men da mister man jo enda mer oversikten over hvem som faktisk har influensa og hvem som bare er forkjøla? Eller har andre mye alvorligere ting for den saks skyld.

aslaug sa for siden:

Ja du har helt rett i det, det kan nok bli litt kaotisk dette her.
Det må vel være noen kriterier som skal være oppfylt for at det skal kalles influensa?

lionesse sa for siden:

Beklager til forum-deltakere som ble opprørt over mitt spørsmål.

Jeg har skjønt nå at forumet er brukerstyrt, og at alle mener hva de vil. Mitt poeng er at forumet hadde tjent på å ha ekspertise på flere områder, men jeg har fått forklart hvorfor det ikke er det, så jeg skal ikke spørre om det flere ganger...

Og jeg er helt enig i at mange har gode erfaringer man kan lytte til her på forumet.

Rangelet sa for siden:

Etter hva jeg har hørt er det kvikksølv i vaksinen oO.. nok til at de fleste bør være kritisk

Nannah sa for siden:

Jeg har astma og er risikosonen...så jeg skal vaksineres, og ligger litt lavt i det ofentlige rom til jeg har fått vaksine:)

Kitt sa for siden:

Tar jeg ikke helt feil, har min sønn kommet hjem fra skolen i dag med noen nøff-nøffer!:eek:
Flere i klassen hans er syke og i dag måtte en gå hjem, mens andre som min sønn kom seg gjennom skoledagen med hodepine og febersymptomer!
Dette er i utgangspunktet unge, friske 16- år gamle gutter!

Er egentlig mest bekymret for gubben, som med sin astma står på risikolisten, men ikke får vaksinen før torsdag!

Lillebille sa for siden:

Hva om han (gubben) blir smittet og så får vaksinen på toppen? Medfører det en ekstra risiko?

frifuggel sa for siden:

Det er så lite at jeg kan garantere du får i deg større doser gjennom det du spiser, ferskvannsfisk, for eksempel.

Men det er vel en viss forskjell på å få det gjennom maten og få det skutt rett i arma, vel? For ikke å snakke om formaldahyd ...

frifuggel sa for siden:

Får myyye mer formaldehyd gjennom røykinga mi, jeg da :) Det er så små verdier det er snakk om, at det for de aller fleste (diverse tilstander, og alvorlig allergi mot egg) ikke gir alvorlige bivirkninger. Har fått så mye sprøyter fra før, laget over "samme lest", at jeg tror ikke en fra eller til betyr noen ting.

Men røyk er jo sunt :p

Nei, nå tøyser jeg. Ja, jeg tror egentlig ikke jeg skal diskutere dette temaet mer. Jeg har alt hatt svineinfluensaen (med stor sannsynlighet), så jeg er jo immun. Kjekt!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.