< Tilbake til oversikten

Litt spørsmål om overgangen frå ketolyse til lavkarbo

nattinatt sa for siden:

Ikkje tenkt meg utav ketosen enda,men sist så vart det IKKJE lavkarbo,i så fall kun ein periode,med sjølvsagt det resultat at eg la på meg igjen. Men når eg så skal over på lavkarbo, så tenker eg jo auke på med meir grønsaker,og frukt.Lurer og på å evt starte dagen med havregraut. Meen er det slik at eg då må gå ein god del ned på mengde fett? Iallefall de maåltidene der eg har meir karber i enn no? Middagen tenker eg for eks ikkje stort anleis enn pr idag,og då skal eg vel til det måltidet passe på å få i meg nok fett? :rolleyes:Håper nokon kan gje meg ein peikepinn,og kanskje nevne det dere et på lavkarbo? det skal jo uansett bli ein livsstil som eg skal leve med etter endt ketolyse:D:)

SunnhetMedSirrup sa for siden:

jeg er IKKE en ekspert , men jeg tipper fra ketose- til normalt lav karbo skal du bare øke med litt mere karbohydrater med LAV GI hver uke , litt etter litt?

bare det har lav GI skal det vell ikke være katastrofe - ?

LenaBeatrice sa for siden:

Her er jeg absolutt ingen ekspert, men jeg prøver meg på et forsiktig svar:

Hvis du spiser havregrøt til frokost, og noe som inneholder frukt til lunsj, da stiger insulinet ditt...altså er det nok ikke så lurt å spise et fettrikt måltid til middag, hvis du skal ned vekt.
Insulin er bl.a fettlagringshormon.

Bellabo sa for siden:

Anbefaler deg å lese Torkils bok "etter slankekuren", her står det litt om overgangen.
Anbefaler deg også Fedon Lindbergs " Fedons metode", eller en annen lavkarbo-filosofi bok.
Bedre uten brød ei absolutt ei bok å anbefale. Alle disse får du evt. lånt på biblioteket.

Lurt å ha noe å gå etter til du finner din livsstil.
Jeg syns du er kjempelur som tenker på dette før du er ferdigslanket. Jeg Selv gjør det samme, og har nå under min ketolysepause fulgt Fedon/ Torkil opplegget.
Mest for å teste ut om jeg kunne greie og følge et slikt opplegg... og vet du.. lavkarbo blir absolutt min livsstil i fremtiden :)

nattinatt sa for siden:

Ja, for keolysen er så grei å følge,men så er det greitt å tenke på korleis eg skal legge det opp etter eg ikkje er i ketolysen lenger. Eg har boka med Torkil om etter ketolysen,men slik som bønner,som Fedon bruker mykje,toler slett ikkje magen min,ender opp med mageknip. Eg tenkte på å evt hatt havregraut til frukost, salat til lunsj,middag som no,uten poteter/ris /pasta. Og då med fett,same med salaten,olje på den. Kvelden er eg meir usikker på,etter trening er eg alltid svolten.Frukta tenkte eg kanskje om ettermiddagen,gjerne før trening,eller etter. Vanlig brød vil være ein sjeldenheit,kanskje av og til spelt knekkebrød.Korleis ser dette ut for dere som har eit lavkarbo kosthold som livsstil??:rolleyes::rolleyes:

Bellabo sa for siden:

Jeg spiser fiberik solsikke til frokost, salat eller cottagecheese + lettjoghurt og div. frø til lunsj.. Spiser vanlig middag men holder meg helt borte fra potet, ris og brød. bruker mye olje .
cc med lettjoghurt og litt frø og nøtter er også god frokost.

lager pizza og slikt på lørdagskveldene med speltmel...

2 frukter hver dag, spiser samtidig en neve nøtter..

Men nå prøver jeg å gå ned på lavkarbo.. en kan spise mere grovt brød , fullkornspasta, brun ris ol. når man skal holde vekta stabil.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.