kan man spise lavkarbo, mens man er gravid, eller ammer?
jeg spiser lavkarbo nå, og ønsker å bli gravid om en stund, når jeg nærmer meg målet mitt. Men kan jeg fortsette på lavkarbo, ser for meg at dette er noe jeg blir å spise for alltid
Man ikke bare kan, men BØR spise lavkarbo både som pregravid, gravid og ammende. Nå snakker jeg ikke om ketogene dietter, men generell lavkarbo (feks. Lindberg og lignende, men jeg ville nok spist mer fett). Det forebygger bla. svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning, man kan bli mer fruktbar og ergo lettere gravid osv.
Jeg er gravid, og har tenkt å leve Fedonaktig i svangerskapet :)
(Må bare bli heeelt kvitt hyperemesisen, ekstrem sv.kvalme, akkurat nå må jeg spise det jeg klarer å få i meg; rundtsykker :mad:, egg, bacon, og noe middag, ofte med poteter :mad: Men jeg nærmer meg bedre, gleder meg til jeg klarer å spise bare ordentlig mat:D)
[color=#4b0082][/color]
Med min datter og sønn spiste jeg "normalt". (dvs brød, pasta, poteter, light ditt og light datt, you know...i tillegg til cola, chips og sånt...Var ikke overvektig.) Vel, jeg fikk to store barn :eek:
[color=#4b0082][/color]
Nå skal jeg spise lavkarbo, og er spent på å se om det blir noe forskjell på den lilles fødselsvekt vs storesøskene... Vet jo at mye annet kan spille inn, kanskje jeg bare lager store barn :rolleyes:
Ja, den ekstreme kvalmen i mitt andre svangerskap gjorde at jeg omtrent levde på cola de første to månedene, kanskje tre. Det var det ENESTE som hjalp, jeg ble seriøst invalidisert uten. Da kvalmen slapp taket rundt uke 14, kunne jeg gå vekk fra den coladrikkingen. Så man vet jo aldri, det er bra å ha kostholdeplanene i orden men man vet aldri hvordan svangerskapet blir med tanke på kvalme. Jeg ville bare ha frukt, feks, og klarte ikke tunge kjøttretter. Men man prøver jo selvsagt så godt man kan.
Er 13+4 nå, så nærmer meg heldigvis slutten på elendigheten!!!
Med de andre har jeg blitt utskrevet fra sykehuset rundt uke 15-16, mens denne gangen har jeg ikke vært innlagt så lenge pga at jeg har fått medisiner som hjelper en del, takk og pris for det!!!!!!
[color=#4b0082][/color]
Og på sykehuset har de jo masse festlig mat, eeh...
Og så har jeg fått masse "godsaker" rett i årene og via sonde :eek:
Men greit, hadde gått ned 8 kg på kort tid, og jeg er ikke overvektig lenger, så alt som hjalp meg på beina igjen er i grunnen helt greit :D
Dessuten, når man er så dårlig spiser/drikker man det som kan dempe det, om det så er cola ;)
[color=#4b0082][/color]
Men nå når jeg har spist "normal" mat i minst 2 mnd, merker jeg at jeg sliter veldig med søvnen igjen, har behov for allergimedisin og at alle karbene legger seg fint på magen :mad:
(Ja, er jo gravid, meeen merker at dette ikke bare er babymage, gitt :rolleyes:)
Ja, det er lett å si at "jeg hadde aaaldri drukket cola samme hvor kvalm jeg var", men finner man noe som hjelper gjør man det, man blir DESPERAT etter så mange uker med grusom kvalme. Jeg elsker å være gravid, men DET savner jeg ikke hehe. Heldigvis er det som regel bare et par måneder. Resten er, for meg, bra fryd og gammen med små unntak.
Jeg er gravid og spiser lavkarbo. Dette begynte jeg forsåvidt med fordi en glukosebelastningstest viste for høye verdier (og dermed svangerskapsdiabetes). Egentlig har jeg alltid spist mer lavkarbo enn generelle anbefalinger tilsier, jeg liker best middag, proteiner og fett. Har alltid følt meg urgen i kroppen av mye karbohydrat, noe jeg tror har samme årsak som svangerskapsdiabetesen. Jeg skal aldri tilbake til havregrøten!
Jeg spiser litt karbohydrater, og kostholdet er relativt Fedon-aktig med flere unntak. Spiser f.eks. ikke fruktose. Ellers holder jeg på å lese meg opp og kommer nok til å forsøke litt forskjellig etterhvert.
nå ble jeg glad! Men, de to tidligere svangerskapene har jeg vært kvalm stort sett gjennom hele svangerskapet :( og det har ordnet seg med salte kjeks... nei og nei! men kanskje baconkrisp hjelper neste gang da....
da kan jeg jo begynne å planlegge baby i løpet av våren!!! kjempeglad nå ja!
Jeg var kvalm gjennom hele, begge svangerskapene mine :(
Det som funket best for meg var øreakupunktur mot kvalmen. Anbefales :)
(små nåler som skal sitte i øret til de faller ut av seg selv)
Hei!
Eg begynte på lavkarbo, og gjekk ned ein god del kilo.. Slutta på pillen, og blei gravid nesten med ein gang!
Slutta desverre på lavkarbo i graviditete, og gjekk opp igjen alle kiloa.. Då eg hadde fått jenta mi, begynte eg på lavkarbo igjen, har lagt på ca. 60g karbs for dag, (trur ein må ha litt karbs i seg, sida melka skal vere ganske søt...) Det gjekk kjempefint, hadde masse melk, og var i kjempeform... no har eg gått ned fra 135.4 til 119,3kg, og er no mindre enn eg var då eg blei gravid!
Lykke til ned å bli gravid, det er heilt fantastisk å vere gravid, og bli foreldre!!
men eg trur som sagt du bør få i deg litt karbs, p.g.a. melka.. 50-60 per dag.. ikkje under 20...
Hei :)
Jeg fikk råd fra legen min da jeg var gravid med førstemann om å spise lavkarbo, jeg hadde sukkerintoleranse i svangerskapet. Kuttet ut pasta,poteter og sukkerholdige produkter.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.