Fra hva jeg har skjønt utifra flere forum jeg har vært på, så finnes det folk som fortsatt mener at vi ikke er dyr og at vi ikke er fra dyreriket og at vi ikke er primater, dvs. aper. Mitt kosthold bindes opp i mot hva jeg mener er naturlig med tanke på hvordan alle andre dyr her i verden spiser. Ingen varme, kun rått.
Jeg kunne godt tenkt meg en debatt rundt hva folk her på lavkarbo mener om hva vi er. Det er kanskje litt utenfor, men et meget interessant tema.
Vi er dyr, vi er primater/aper.
Men hva mener folket her? Er vi dyr? Eller er vi noe helt spesielt for oss selv?
Vi er dyr. Så vidt jeg vet har ingen seriøs forskning noen gang kunnet påvise at vi er noe annet. I vår del av verden, hvor vitenskapen har overtatt mange av religionens tidligere roller, er det vel kun de meste ekstremreligiøse som fremdeles forsøker å benekte at mennesket har mange fellestrekk med, og er i nær slektskap til andre aper.
Men har mennesket og de andre menneskeapene samme ernæringsbehov? Er dette noe som er forsket seriøst på? Spiser ikke andre aper relativt store mengder karbohydrater i form av bl.a frukt, noe som mer og mer viser seg å ikke være så gunstig for oss mennesker? Det er over 1 million år siden mennesket lærte seg å ta i bruk ild - mener man at evolusjonen har stått stille siden dette, og at vi aldri har tilpasset oss stekt/kokt mat?
Fascinerende tema dette her, som jeg skulle ønske jeg visste mer om. :)
Vet ikke om jeg skjønte deg riktig, men mente du at fordi vi er dyr, så skal vi spise maten rå?
I såfall jeg uenig. Jeg er ikke uenig i at vi strengt tatt er som alle andre dyr, men samtidig er vi mennesker med en hjerne som tillater oss å tilberede mat, smakssette, koke, steike, bake. Helt siden mennesket lærte å beherske ilden har vi kokt og stekt mat. Det gjør at vi greier å fordøye mat som vi ellers ikke hadde tålt, og det gjør at vi fjerner bakterier og organismer som fordøyelsen vår ikke har godt av.
Dødeligheten blant mennesker ville vært langt høyere dersom vi ikke kunne kunsten å tilberede mat.
Jeg må si det er en ganske nedlatende og en temmelig infantil måte å henvende seg til folk på, når du kommer med utsagn som "det finnes folk som fortsatt mener vi ikke er dyr (...)". De fleste her på forumet har gått på skolen, og vet at mennesker er pattedyr. Med en sånn uttalelse hentyder du at vi ikke vet det.
Det kan nesten virke som om du er her bare for å provosere...?
Ingen kan vite helt nøyaktig hvordan menneskene spiste, levde og utviklet seg for millioner av år siden. At vi er pattedyr og i slekt med apene er den mest aksepterte teorien i dag, men det finnes mange flere teorier og uløste gåter på hvordan vi egentlig utviklet oss til å bli mennesker. For ja, vi er en menneske-art, og bør ikke sammenlignes med andre primat arter. Skal våre matveier sammenlignes med f.eks Spøkelsesapens? Den spiser kun kjøtt, for det meste insekter. Vi har forskjellige behov, og vi har utviklet oss forskjellig.
Primatene utviklet seg forøvrig fra insektseterne, så hvis du er ute etter å spise slik som vi gjorde mest mulig langt tilbake i tid, burde du ikke heller spise insekter? ;)
Det som jeg synes er veldig rart er at vi her snakker om evolusjon, mens du påstår at vi skal oppføre oss som om at våre kropper ikke har forandret seg siden vi var aper. Altså, kanskje spiste vi (våre forfedre) raw food for milioner år siden, men så fant vi ut at vi kunne bearbeide mat. Og vi har gjort det siden. Jeg tror nok at våre kropper og da spesielt fordøyelses organer har forandret seg siden da. Det finnes jo helt tydelige ting, som f.eks. våre tenner og kjeven som har blitt mye svakere fordi vi ikke lenger må rive i stykker rå mat.
Når det først er sagt så må jeg si at jeg elsker rå grønnsaker. Jeg er kjempe glad i salater i alle varianter og spiser det ofte. Jeg synes bare at vi har forandret oss for mye og at vi lever et helt anderledes liv til å kunne mene at rawfood er det optimale kostholdet for mennesket. For noen er det sikkert det og tøfft gjort hvis du klarer det!
Tenkte det samme. Forøvrig minner han meg om en annen som var her for en stund siden, og kjempet veldig for en helt annen type diett. Argumentasjonen er like tynn, meningsløs og patroniserende.
Forøvrig kjenner jeg at jeg blir nysgjerrig på tankegangen i forhold til vann. Vannet i springen hos de fleste av oss er mye behandlet før det når forbruker. Kloring er ikke uvanlig, UV-stråling på vei inn... Årsaken til at man gjør dette er selvsagt for at vi ikke skal bli skadet av bakterier eller parasitter. Av samme grunn anbefales det av og til å koke drikkevannet. Betyr dette da at en raw food-tilhenger ikke bør drikke vann, for det er behandlet, og dermed ikke "naturlig"?
Om man går videre så er jo heller ikke mye av den maten som blir foreslått som vegetar-kost noe som "menneske"-artene har spist under sin evolusjon. Nesten all den frukten/kornet som dyrkes nå har nettopp menneskene dyrket fram ved styrt kryssing og "evolusjon", og det meste stammer fra helt forskjellige deler av verden. Eksempler, dyrking av gulrøtter er bare 1000 år gammelt og kommer fra midt-østen, avokado ble kun dyrket i sør-amerika, og første kjente forekomst i europa er for 5-600 år siden. Eplet har vært i europa kun siden ca 4000 fkr, og de første eplene var av typen villepler noe som de som måtte ha smakt på dette neppe vil kalle spiselige, osv osv. Skulle man leve av planter for >10000 år siden var man nok mye avhengig av å spise det vi nok vil kalle gress..
Så de som bodde i europa, og særlig her nord hvor vekstsesongen kun er noen få måneder hadde nok ikke særlig tilgang til vegetar-mat. Og om en art befinner seg i titusenvis av år i områder med spesifikke betingelser, så vil arten utvikle seg. Dette bør være kjent stoff for en ateist, det er jo ett av hovedpunktene i hans argumenter. Det er nok svært lite som taler for at det er naturlig for "menneske"-arten å spise utelukkende flora.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.